Aselaki ja hallussapitolupa, luvalliset ja luvattomat aseet

Olen keskustellut suojeluaseasiasta joidenkin hyvin asemyönteisten kansanedustajien tai ehdokkaiden kanssa. Kaikki ovat olleet sitä mieltä että tällä hetkellä ei ole ajankohtaista edes nostaa asiaa esille keskusteluun; puhumattakaan että saataisiin jotain muutosta aikaan. Voi tietysti olla että asenteet pikku hiljaa muuttuvat. Paljon riippuu siitä, mitä maailmalla tapahtuu ja jokainen Yhdysvalloissa tapahtunut joukkoampuminen tekee asian vaikeammaksi.

Mahdotonta ymmärtää miksi Suomessa määräävänä ei ole se mitä naapurimaamme parhaillaan tekee toisessa naapurimaassaan, vaan promilletason mielenterveysongelma jossain valtameren takana tai vuosikymmenen takaa täällä.

Nyt meidän on vielä mahdollista varustautua, miksi sitä mahdollisuutta ei edelleenkään haluta käyttää?
 
Mahdotonta ymmärtää miksi Suomessa määräävänä ei ole se mitä naapurimaamme parhaillaan tekee toisessa naapurimaassaan, vaan promilletason mielenterveysongelma jossain valtameren takana tai vuosikymmenen takaa täällä.

Nyt meidän on vielä mahdollista varustautua, miksi sitä mahdollisuutta ei edelleenkään haluta käyttää?
On erotettava 2 erilaista varustautumista.
Suojeluase-tyyppinen henkilökohtaiseen suojelemiseen suunnattu varustautuminen ja sotilaalliseen puolustukseen suunnattu henkilön oma varustautuminen.

Aina kun puhutaan yksityishenkilön tarpeesta hankkia puolustautumista varten ase, on syytä tarkentaa tuo yllä mainittu kohta. Näin kuulija voi ymmärtää miltä kulmalta luvan perusteluja tulee tarkastella.

Suojeluaseen tarve voisi olla hyvin vähäinen jos poliisi olisi heti paikalla kun kansalainen kohtaa uhkan. Mutta tuollainen heti-apu on vain unessa.
.
 
Kukahan osaisi selittää miksi Virossa ei ole massiivista sumutteen väärinkäyttöä vaikka sitä saa lupavapaasti ostaa jokinen täysi-ikäinen mutta ilmeisesti pelätään että meillä sen väärinkäyttö räjähtäisi käsiin koska mikä muu selittää sen että ostoon vaaditaan poliisin lupa.
 
Pensala oli kuulema ollut vauhdissa Discoveryn Alamaailma tv-dokkarissa. Toimareiden Face ryhmästä löytyy keskustelua. Itsellä ei ole tunnuksia, että pääsisi näkemään kyseisen ohjelman.
 
Suojeluaseen tarve voisi olla hyvin vähäinen jos poliisi olisi heti paikalla kun kansalainen kohtaa uhkan. Mutta tuollainen heti-apu on vain unessa.
.
Nykyään tulevat salamana paikalle ainoastaan, jos paikalla on ilmoituksen mukaan ase. Muuten ehtivät tulla vain toteamaan, että miten kävi. Joskus huonommin, joskus paremmin. Aikalalila tällä hetkellä mennään rikolliselementtien hyvän tahdon pohjalta, mutta koko vuosituhannen nämä elementit ovat tulleet yhä röyhkeämmiksi ja vaarallisemmiksi. Myötävaikuttajana on myös kansalaisten parantuneet omaisuudensuojat, mikä kannustaa rikollisia muuttamaan toimitapojaan. Muna vai kana, kas siinä kysymys.

Hyvänä esimerkkinä on erään vähemmistön edustajien toiminta aikoinaan Helsingissä. Kävivät usein murtautumassa erääseen kioskiin, mutta kun murtautuminen ei enää onnistunut, niin alkoivat käydä päivisin ryöstöretkellä. Poliisit toki tiesivät, keitä oli jälleen asialla ja osasivat jo suoraan mennä tekijöiden oletettuun osoitteeseen. Tämä rikollisuus väheni kuin seinään, kun näille porukoille tehtiin selväksi, että olisi aika vaihtaa maisemaa. Näin meillä Suomessa toimii rikosten ehkäisy... siis mitä minä juuri sanoin? Jokin outo sana tupsahti ulos.

Tämän opetus taas oli siinä, ettei rikollisuus omaisuutta suojaamalla vähene, se vain muuttaa muotoaan. Ainoastaan toimiva valvonta, ehkäisy ja oikeusjärjestelmä vähentävät rikoksia.
 
Lähdemme kun lähdemme, joskus tavalla minkä valitsemme...


Juice tiettävästi viime vaiheessa kieltäytyi dialyysista, se oli hänen valintansa.
 
Viimeksi muokattu:
Voi ristusperkele näitä idiootteja:

Kuka on idiootti, mielestäsi?
Kyllähän nyt ihminen pitää saada itse päättää haluaako päättää päivänsä, kunhan ei muita tapa samalla. Ja ampuminen nopea ja kivuton, jos onnituu päälaukaus. On niitäkin jotka ovat onnistuneet ampumaan itseltään "vain" kasvot ja jääneet eloon.
 
Vai onko idiootti siinä, jotka luulevat aseiden saatavuutta rajoittamalla voitaisiin vähentää itsemurhia. Että asia vain poistuisi excel-taulukosta, eikä siirtyisi toiseen sarakkeeseen eri tekovälineen alle.
 
Noh, melkein 130 miljoonan asukkaan Japanissa on luvallisia aseita yhteensä noin muistaakseni 100 000. Mitäs ootte mieltä, korreloiko itsemurhakuolleisuuden kanssa?
 
Kuten jo totesin niin minä kannatan sitä että ihmisellä joka halua tappaa itsensä on ase. Se on oikein tehtynä tehokas ja nopea, kivuton tapa lähteä.
 
Kuten jo totesin niin minä kannatan sitä että ihmisellä joka halua tappaa itsensä on ase. Se on oikein tehtynä tehokas ja nopea, kivuton tapa lähteä.
Eikä satu oheisvahinkoja, kuten traumatisoituneita rekkakuskeja tai ohjauskyvyttömän rekan alle jääneitä muita sivullisia. Ja sitten on ne muut tavat lähteä muita traumatisoivasti ja riskeeraten muiden turvallisuutta siinä ohessa muilla tavoin. Pyssyn kanssa vaara sivullisille on erittäin rajattu, kun se lähtökohtaisesti tehdään visusti neljän seinän sisällä, ilman ulkopuolisia häiriötekijöitä.
 
Kuka on idiootti, mielestäsi?
Kyllähän nyt ihminen pitää saada itse päättää haluaako päättää päivänsä, kunhan ei muita tapa samalla. Ja ampuminen nopea ja kivuton, jos onnituu päälaukaus. On niitäkin jotka ovat onnistuneet ampumaan itseltään "vain" kasvot ja jääneet eloon.

Kuten edellä todettiinkin, oletus että tietyn välineen rajoittaminen/kieltäminen estää tai ainakin vähentää itsemurhia on hyvin idioottimainen. Edellä mainitussa Japanissakin on mm. olemassa itsemurhametsä ja eräs suosittu itsemurhatapa on autoon tuodun hiililämmittimen häkä:

Myös usan asekuolemamäärään mieluusti sisällytetään itsemurhat aselakien tiukentamistarkoituksessa. Kuitenkin moni amerikanjulkkukin on tehnyt itsemurhan monilla muilla tavoilla, pari esimerkkiä:


 
Tunsin 2 "sankaria" jotka päättivät päivänsä oman käden kautta aseella. Molemmissa tapauksissa ase oli laiton ja ainakin toinen tuotu rajan takaa. Mutta kait tuokin sitten menee luvanvaraisten aseiden ja harrastajien piikkiin tilastoissa.

Ihminen kyllä saa itseltään hengen pois. Jos ei ole asetta, niin sitten keksitään jotain muuta. Itse olen niin nössö, että mieluummin lääkkeiden kautta ikiuneen kuin aivot aseella seinälle. Jää ruumiin löytäjälle ja siivoojallekin pienemmät traumat.
 
Itse olen niin nössö, että mieluummin lääkkeiden kautta ikiuneen kuin aivot aseella seinälle. Jää ruumiin löytäjälle ja siivoojallekin pienemmät traumat.
Jos/kun olet siinä tilanteessa että haluat tästä maailmasta pois et välttämättä osaa/jaksa ajatella sellaisia asioita. Tietysti riippuu monesta, oletko psykoosissa vai terveessä mielentilassa (jos vaikka haluaa pois ennenkuin jonkun parantumattoman sairauden kivut alkavat).
 
Tunsin 2 "sankaria" jotka päättivät päivänsä oman käden kautta aseella. Molemmissa tapauksissa ase oli laiton ja ainakin toinen tuotu rajan takaa. Mutta kait tuokin sitten menee luvanvaraisten aseiden ja harrastajien piikkiin tilastoissa.

Ihminen kyllä saa itseltään hengen pois. Jos ei ole asetta, niin sitten keksitään jotain muuta. Itse olen niin nössö, että mieluummin lääkkeiden kautta ikiuneen kuin aivot aseella seinälle. Jää ruumiin löytäjälle ja siivoojallekin pienemmät traumat.
Sitten perehdyt siihen, että mikä lääke olisi siihen paras ja tulet siihen tulokseen, ettei sellaisia olekaan helppo saada. Katukaupasta saatat saada buranaa tai jauhoja sen sijasta. Siis sellaisia, jotka varmasti vievät hengen ja eivät aiheuta ylimääräistä kärsimystä. Huomaat, että sen laittoman aseen saa helposti sieltä torin laidalta ja kun vähän mietit asiaa, niin sehän on erittäin toimiva ja välitön tapa hoidella itsensä päiviltä. Tilastoon +1 itsemurha ampuma-aseelle.
 
Noh, jos tuntee jonkun diabeetikon voi hältä varastaa insuliinikynä ja vetäistä kunnon annos. Ei liene kivulias kuolema, vaipuu koomaan ja that´s it.
 
Eikä satu oheisvahinkoja, kuten traumatisoituneita rekkakuskeja tai ohjauskyvyttömän rekan alle jääneitä muita sivullisia. Ja sitten on ne muut tavat lähteä muita traumatisoivasti ja riskeeraten muiden turvallisuutta siinä ohessa muilla tavoin. Pyssyn kanssa vaara sivullisille on erittäin rajattu, kun se lähtökohtaisesti tehdään visusti neljän seinän sisällä, ilman ulkopuolisia häiriötekijöitä.
Ei se kyllä kalmon löytäjälle mikään mielllyttävä kokemus ole...
 
Jaa-a, lieneekö miellyttäviä tapoja löytää vainaja ollakaan? Poliiseille, patologeille, ensihoitajille ja hautausurakoitsijoille se taas taitaa olla ihan ammatin ominaisuuksia. Voisin kuvitella vaikka liikenneonnettomuudessa silpoutuneen ruumiin (junan alle heittäytymisestä nyt puhumattakaan) olevan graafisesti sykähdyttävämpi näky.
 
Back
Top