Aselaki ja hallussapitolupa, luvalliset ja luvattomat aseet

Saisipa saisi. Mutta ei Suomessa, Laiholaisuuden kehdossa, moinen tule kuuloonkaan. Poishan nuo kaik o kerättävä.
 
1. Kertaladattava pienoiskivääri. Lupaprosessi menossa, haastattelukutsua odotan ja tämän pitäisi varmaan irrota melko helposti. Aseessa ei ole sarjanumeroa mutta sille on hallussapitolupa. Kuinka saan aseeseen numeron näyttöä varten?

1. Perinteisesti noissa on etsitty mikä tahansa numerosarja joka on meistetty aseeseen. Jos mitään ei ole niin saattavat laittaa meistämään uuden numerosarjan piippuun/lukkoon?

LUP ehti nyt jo käsittelemään pyyntöni joten tämä selvisi. Jos mitään numeroa ei aseessa ole voidaan hallussapitolupakorttiin kirjata "Ei sarjanumeroa". Yllätyin tästä.
 
LUP ehti nyt jo käsittelemään pyyntöni joten tämä selvisi. Jos mitään numeroa ei aseessa ole voidaan hallussapitolupakorttiin kirjata "Ei sarjanumeroa". Yllätyin tästä.
Lakihan sitä ei ehdottomasti vaadi, niin ei voi viranomainenkaan vaatia. Se toki korottaa kynnystä luvan myöntämiselle, jos ei ole järkeenkäypää selitystä sarjanumerottomuudelle.
 
Vittu sentään. Mitä helvettiä? Mistä johtuu että dekoamisesta tehtiin näin hankalaa? EU taas kerran?
 
Joo ja ei, Suomessa normien mukaan dekottuja aseita palasi Suomeen toimintakuntoisina liian tiheästi.
 
Eurooppa olisi rauhallinen maanosa jos tänne ei olisi päästetty paskasakkia sitä pilaamaan jota apuna käyttäen on koskettu ja kosketaan tulevaisuudessakin kansalaisten oikeuksiin.

Vittu sentään, veroprosentti tapissa, kansalainen joka ei ole syyllistynyt mihinkään rikoksiin tai toiminut väärin. mutta kansalaista (ja hänen jälkeläisiään - erityisesti heitä) kohtaan tullaan toimimaan tässäkin asiassa väärin.

Tämä maa vaatii monessa asiassa isoa korjausliikettä. Hyvin isoa suunnanmuutosta. Sellaisia joita tapahtuu muutaman sadan vuoden välein. Paskan ja läpimädän EU:n mukana emme saa upota.
 
Nooh noh, ei veroprosentti tapissaan ole. Ainakaan tulevaisuudesta päättävien poliitikkojen mielestä. Kyllähän tässä huolettaa minkälaisessa maassa lapseni elämäänsä luovat jahka tuosta itsenäistyvät.
 
No mutta nyt menee ääni perussuomalaisille. Jos sillä mitään vaikutusta on. Pitäisi saada jämäkämpi ja yhtenäisempi vastavoima EU-mädättäjille.
 
Nooh noh, ei veroprosentti tapissaan ole. Ainakaan tulevaisuudesta päättävien poliitikkojen mielestä. Kyllähän tässä huolettaa minkälaisessa maassa lapseni elämäänsä luovat jahka tuosta itsenäistyvät.
Jep, kovasti siellä on meidän nykyisen vasemmistopumpun mielestä vielä varaa tiukata koska hyvätuloisilla on millä mällätä ja on koskematon perusoikeus maata himassa jos ei huvita. :facepalm:
 
Kohtahan siellä on jo EU:n ahnas verokoura hamuamassa omiaan, oman verottajan lisäksi. Vittu että naurattaa.
 

Hetken aikaa luulin, että tänne halutaan aseenomistajista samanlaiset julkiset rekisterit kuin Yhdysvalloissa on jo pitkään saatettu yleisön saataville (mm.) julkisella paikalla kuseskelijoista. Ei sentäs.

Sinänsä epäluulon herääminen on tervettä, mutta tuo nyt on nykyaikaa. Sormenjäljet ja DNA-tiedot jaetaan jo ulkomaille ja sähköiset reseptit ovat vapaata riistaa useiden ulkomaiden apteekeissa. Apteekeissa! Joku kroatialainen farmaseutti (ei edes virkamies) naputtelee tiedot koneelle ja saa heti käteen vaikkapa minun tai sinun lääkitystiedot.

Että joo. It is what it is. Get used to it.
 
Vastusta, mutten henkeen ja vereen asti. Miksikö? Koska komission omankaan dokumentin mukaan tällä ei saavuteta hyötyjä: poliisi pääse jo nykyisellään käsiksi varastettujen ja kadonneiden aseiden tietokantaan. Jos aseita havaitaan muulla tapaa, tietopyynnöt Europolin kautta käsitellään joissain tunneissa. Rikostutkinnan kannalta merkityksetöntä, erilaisia tietoja joutuu jokatapauksessa odottamaan ja sillä välin tehdään jotain muuta.

Sensijaan luotaisiin koko EU:n kattava aserekisteri, josta automatiikalla oltaisiin haettavissa esimerkiksi tietystä kaupungista kaliiperin .223 kiväärit, joiden toimintatapa on itselataavakertatuli ja joihin menee yli 10 patruunan lipas, ja että mitä kaikkea muuta näissä osoitteissa on. Rikostiedustelulle kullanarvoinen lähde, joka on saavutettavissa maksamalla Romaniassa nälkäpalkkaa nauttivalle virkamiehelle muutama leipäpala.

Tolleen yleisesti ottaen lakimuutoksella saavutettavan oikeushyvän on oltava suurempi, kuin oikeushaitan. Siksi tämä esitys ei kestä päivänvaloa.

Toveri @Huhta muuten, koska sormenjäljet ovat nkyään avoinna kenelle tahasa rikolliselle, kuka tahansa voi koska tahansa väärentää sinun sormenjälkesi omiensa tilalle. Sormenjälkiä on voinut ostaa kadulta kohta 20 vuotta. Mitäs sitten teet? Miten vaihdat sormenjälkesi? Juuri tällaisten juttujen takia rekisterien kanssa on oltava erittäin varovaisia. On aina vain ajan kysymys, millon rekisteritieto vuotaa ulos.
 
Hetken aikaa luulin, että tänne halutaan aseenomistajista samanlaiset julkiset rekisterit kuin Yhdysvalloissa on jo pitkään saatettu yleisön saataville (mm.) julkisella paikalla kuseskelijoista. Ei sentäs.

Sinänsä epäluulon herääminen on tervettä, mutta tuo nyt on nykyaikaa. Sormenjäljet ja DNA-tiedot jaetaan jo ulkomaille ja sähköiset reseptit ovat vapaata riistaa useiden ulkomaiden apteekeissa. Apteekeissa! Joku kroatialainen farmaseutti (ei edes virkamies) naputtelee tiedot koneelle ja saa heti käteen vaikkapa minun tai sinun lääkitystiedot.

Että joo. It is what it is. Get used to it.
No se belgian eu:n ase ekspertti kyllä tuhosi aika totaalisesti luottamuksen eu:n ase hommiin...
 
Vastusta, mutten henkeen ja vereen asti. Miksikö? Koska komission omankaan dokumentin mukaan tällä ei saavuteta hyötyjä: poliisi pääse jo nykyisellään käsiksi varastettujen ja kadonneiden aseiden tietokantaan. Jos aseita havaitaan muulla tapaa, tietopyynnöt Europolin kautta käsitellään joissain tunneissa. Rikostutkinnan kannalta merkityksetöntä, erilaisia tietoja joutuu jokatapauksessa odottamaan ja sillä välin tehdään jotain muuta.
Mitäpä väliä jollai rekisterillä on kun sarjanumerot saadaan poistettua aika tehokkaasti vaikka se vähän kestävyyteen vaikuttaakin...
 
Mitäpä väliä jollai rekisterillä on kun sarjanumerot saadaan poistettua aika tehokkaasti vaikka se vähän kestävyyteen vaikuttaakin...
Lainkuuliaisella kansalaisella on nimenomaan intressi säilyttää aseensa sarjanumero, sehän osoittaa aseen olevan laillisesti hänen. Rikolliset kyllä toisinaan pyyhkivät ne, vaikkei sillä heille merkitystä olekaan, vähän ehkä lyhentää jäljitysketjua. Se miksi tämä rekisteri on riski, on se, että se tarjoaa prätkäjengeille suuren avoimen tietokannan, mistä tiedustella mehukkaita aseryöstöjen kohteita.

Mä itse esiinnyn julkisuudessa avoimesti aseharrastajana, koska aktiivisesti popularisoin urheiluammuntaa. Mä otan siinä pienen, tietoisen riskin, että joku rikollinen kiinostuisi mun aseista ja päättäisi tehdä asevarkauden kun olen muualla. Mulla on luonnollisesti sertifioitu asekaappi jonka viemiseen tarvitaan puolen tusinaa miestä ja murtaminen vaatii voimatyökaluja, joka varmasti hälyttää naapurit, joten pidän riskiä pienenä, suhteessa siihen hyötyyn minkä harrastus saavuttaa, kun useammat ihmiset kiinnostuvat siitä ja ryhtyvät itsekin harrastajiksi.
 
Vastusta, mutten henkeen ja vereen asti. Miksikö? Koska komission omankaan dokumentin mukaan tällä ei saavuteta hyötyjä: poliisi pääse jo nykyisellään käsiksi varastettujen ja kadonneiden aseiden tietokantaan. Jos aseita havaitaan muulla tapaa, tietopyynnöt Europolin kautta käsitellään joissain tunneissa. Rikostutkinnan kannalta merkityksetöntä, erilaisia tietoja joutuu jokatapauksessa odottamaan ja sillä välin tehdään jotain muuta.

Sensijaan luotaisiin koko EU:n kattava aserekisteri, josta automatiikalla oltaisiin haettavissa esimerkiksi tietystä kaupungista kaliiperin .223 kiväärit, joiden toimintatapa on itselataavakertatuli ja joihin menee yli 10 patruunan lipas, ja että mitä kaikkea muuta näissä osoitteissa on. Rikostiedustelulle kullanarvoinen lähde, joka on saavutettavissa maksamalla Romaniassa nälkäpalkkaa nauttivalle virkamiehelle muutama leipäpala.

Tolleen yleisesti ottaen lakimuutoksella saavutettavan oikeushyvän on oltava suurempi, kuin oikeushaitan. Siksi tämä esitys ei kestä päivänvaloa.

Toveri @Huhta muuten, koska sormenjäljet ovat nkyään avoinna kenelle tahasa rikolliselle, kuka tahansa voi koska tahansa väärentää sinun sormenjälkesi omiensa tilalle. Sormenjälkiä on voinut ostaa kadulta kohta 20 vuotta. Mitäs sitten teet? Miten vaihdat sormenjälkesi? Juuri tällaisten juttujen takia rekisterien kanssa on oltava erittäin varovaisia. On aina vain ajan kysymys, millon rekisteritieto vuotaa ulos.

Niin, hyödyistä voi olla montaa mieltä ja virka-apupyynnöt on olemassa. Toisaalta ihmisten liikkuessa rajojen yli systeemissä voi nähdä mahdollisuuksiakin. Oletetaan nyt, että virolainen raksaduunari vetää suomalaista työnjohtajaa turpaan ja painelee hiiteen työmaalta. Poliisi lähtee perään. Tässä vaiheessa olisi kiva tietää heti, jos kaverilla on lähtömaassa lupa CCW-revolverille. ("Virolaisen" paikalle voi hyvin vaihtaa jonkin etäisemmän maan kansalaisen, jos asia selviää nykyiselläänkin viidessä minuutissa.)

Rosvoilla taas on aina ollut keinonsa selvitellä aseenomistajia. Kuinka moni peilaa autonsa alustan ennen ajoonlähtöä ampumaradalta tai asekaupasta? Tai aktiivisesti pyrkii pudottamaan potentiaaliset seuraajat kannoilta? Netistä taas ostetaan huolettomasti käytettyjä AK:n lippaita ja Zetorin koteloita tuntematta lainkaan myyjän taustaa. Toki jos itse harjoittaa tiukkoja turvatoimia, niin vitutus on ymmärrettävää, jos joku muu tekee ne tyhjäksi.

Kuitenkin se on huonoa tuuria, jos joku lähtee anastamaan SRA-ampujan varustekaappia kv-ennakkotiedon perusteella. Kovan tason ammattilaisia kiinnostanee "vähän" lihavammat kohteet, kuten näille harrastajille pyssyjä myyvät aseliikkeet ja kaupalliset ampumaradat. Kohteen voi tiedustella helposti ja valikoimasta löytyy nimenomaan niitä penistä pidentäviä Glockeja, Sigejä ja Walthereita. Suomessa nämä liikkeet ovat toki harvalukuisia, mutta suuremmissa ja rikkaamman käsiasekulttuurin maissa, kuten Saksa, Itävalta, Tsekki, Sveitsi jne. näitä lienee ihan hyvä valikoima Itä-Euroopan varkaille. Ei tarvitse tulla hakemaan koteloinnin kuluttamaa Zetoria ja "alle 1000 lks ammuttua" Sakolaista suomalaisen ressun kaapista.

Ylipäätään tuo anastusuhka vaikuttaa sellaiselta keppihevoselta. Kun jenkit pelkäävät, että maailmanhallituksen YK-joukot tulevat riisumaan amerikkalaiset aseista, jos "gunshow loophole" suljetaan, niin suomalaiset pelkäävät, että liittovaltion EU-joukot tulevat riisumaan suomalaiset aseista, jos saavat tietää suomalaiset aseenomistajat. Ei tässä mitään terroristeja ja romanialaisia pelätä, kunhan muotoillaan omat vainoharhat salonkikelpoisiksi. (Hauskaa on, että samaan aikaan luovutetaan perintöaseet kiltisti viranomaisille, kun niihin ei saada lupaa... Olisi kiva nähdä tilasto, mutta veikkaanpa, että kuolinpesien luvallisista aseista ehkä prosentti-kaksi katoaa kirjoista ja kansista loppujen päätyessä joko uusille luville tai sulattoon. Kyllä sitä hukkaamispuhetta aina maailmaan mahtuu, mutta harva niin toimii.)

Ai niin, ja se sormenjälki... Olen passiton eikä poliisi ole koskaan rekisteröinyt minua, joten sormenjälkeäni ei rekistereistä löydy, tietääkseni. Miksi joku poimisi sormenjälkeni murretusta rekisteristä, 3d-printtaisi sen ja painaisi rikospaikalle? Absurdi ajatus, kun sormenjäljen voi yhtä hyvin nostaa esimerkiksi auton ovenkahvasta tai vesihanasta. Näkisin sormenjälkirekisterin suurimman vaaran piilevän siinä, että rikospaikalle sattumalta päätynyt sormenjälki, jonka omistajaa ei ilman rekisteriä koskaan tunnistettaisi, voi johtaa syyttömän henkilön ajojahtiin ja jopa vangitsemiseen. Olen esim. joskus kosketellut tuttuni taisteluveistä hänen kotonaan. Mitä jos se olisi seuraava "Tesoman murha-ase"? Siihen sitten vielä jotakin outoa yhteensattumaa, kuten minun kenkiini täsmäävät kengänjäljet rikospaikalta, niin se on aika kusinen paikka. Ei edes kaukaa haettua, koska Madridin iskujen jälkeen Yhdysvalloissa laitettiin juristi häkkiin, kun tutkinnassa löytynyt sormenjäljen palanen sattui täsmäämään hänen jälkiinsä, ja 19 muun ihmisen elämään porauduttiin.

Olen kyllä ajatellut säilyttää tämän tilanteen jatkossakin. Ehkäpä seuraavan rekisteröinnin uhatessa otan kahden promillen kännissä tukea tulikuumasta liedestä sormenpäilläni. :sneaky:
 
Lainkuuliaisella kansalaisella on nimenomaan intressi säilyttää aseensa sarjanumero, sehän osoittaa aseen olevan laillisesti hänen. Rikolliset kyllä toisinaan pyyhkivät ne, vaikkei sillä heille merkitystä olekaan, vähän ehkä lyhentää jäljitysketjua. Se miksi tämä rekisteri on riski, on se, että se tarjoaa prätkäjengeille suuren avoimen tietokannan, mistä tiedustella mehukkaita aseryöstöjen kohteita.

Mä itse esiinnyn julkisuudessa avoimesti aseharrastajana, koska aktiivisesti popularisoin urheiluammuntaa. Mä otan siinä pienen, tietoisen riskin, että joku rikollinen kiinostuisi mun aseista ja päättäisi tehdä asevarkauden kun olen muualla. Mulla on luonnollisesti sertifioitu asekaappi jonka viemiseen tarvitaan puolen tusinaa miestä ja murtaminen vaatii voimatyökaluja, joka varmasti hälyttää naapurit, joten pidän riskiä pienenä, suhteessa siihen hyötyyn minkä harrastus saavuttaa, kun useammat ihmiset kiinnostuvat siitä ja ryhtyvät itsekin harrastajiksi.

Propsit toiminnan järjestämisestä, se on arvokasta vapaaehtoistyötä. Ja riskit on tosiaan varmasti pienet, jos asut kerrostalossa, kuten oletan. Helpommalla löytää omakotitalossa asuvan harrastajan.

Sinänsä kaikki turvallisuus on aina suhteellista. Jos ei puhuta mistään 500 kg järkäleestä, vaan perus 150+ kg asekaapista, niin sehän lähtee liikkeelle nokkakärryillä ja parilla riuskalla miehellä. Useimmat ankkuroinnit pettävät, kun aletaan lyödä lekalla kiiloja seinän/lattian ja kaapin väliin. Plus jos haluaa mennä sisään paikan päällä nopeasti ja pienellä melulla, niin ottaa käyttöön hydrauliset levittimet. Mutta kaikelta ei voi suojautua kohtuullisilla järjestelyillä ja lain vaatimusten täyttämisen pitää riittää.

 
Propsit toiminnan järjestämisestä, se on arvokasta vapaaehtoistyötä. Ja riskit on tosiaan varmasti pienet, jos asut kerrostalossa, kuten oletan. Helpommalla löytää omakotitalossa asuvan harrastajan.

Sinänsä kaikki turvallisuus on aina suhteellista. Jos ei puhuta mistään 500 kg järkäleestä, vaan perus 150+ kg asekaapista, niin sehän lähtee liikkeelle nokkakärryillä ja parilla riuskalla miehellä. Useimmat ankkuroinnit pettävät, kun aletaan lyödä lekalla kiiloja seinän/lattian ja kaapin väliin. Plus jos haluaa mennä sisään paikan päällä nopeasti ja pienellä melulla, niin ottaa käyttöön hydrauliset levittimet. Mutta kaikelta ei voi suojautua kohtuullisilla järjestelyillä ja lain vaatimusten täyttämisen pitää riittää.

Kerrostalo joo, ja siis kyllähän mikä tahansa on murrettavissa, jos vain aikaa ja voimaa on riittävästi. Tämän kaapin kantamiseen tänne portaissa luhtikäytävän mutkien taakse tarvittiin viisi miestä. Melutta sitä ei täältä vie edes palolaitos, sanon minä. Jossain pitää kuitenkin olla sellaisen kohtuullisen varautumisen ja riskin raja. Ja kiitos koronan ja työtilanteen, mä olen täällä melkein jatkuvasti. Aseen saa kyllä varmasti helpommin varastettua muualta.
 
Back
Top