Asevelvollisuuden pitää muuttua

Vihreillä on valikoiva oikeuskäsitys. Omatunto on monella väärintekijällä mielestään puhdas.
 
Vihreillä on valikoiva oikeuskäsitys. Omatunto on monella väärintekijällä mielestään puhdas.
Sananl. 21:2
Kaikki miehen tiet ovat hänen omissa silmissään oikeat, mutta Herra tutkii sydämet
 

kimmo.j

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Tuleeko omantunnon syistä veroja kiertävää rangaista?
Sama juttu, on päätetty, että yhteiskunta tarvitsee tätä panosta miehiltä. Toinen ei halua, koska se ei sovi omaan pirtaan. Verrannollinen jos ilmoittaisin, en halua maksaa veroja koska niillä maksetaan kaiken maailman läänintaiteiljoiden ja minua kiusaavien byrokraattien palkkoja.
Itsekästä minäminä vinkunaa vihreiltä, taas.
 

Iso-Mursu

Ylipäällikkö
Tuleeko omantunnon syistä veroja kiertävää rangaista?
Sama juttu, on päätetty, että yhteiskunta tarvitsee tätä panosta miehiltä. Toinen ei halua, koska se ei sovi omaan pirtaan. Verrannollinen jos ilmoittaisin, en halua maksaa veroja koska niillä maksetaan kaiken maailman läänintaiteiljoiden ja minua kiusaavien byrokraattien palkkoja.
Itsekästä minäminä vinkunaa vihreiltä, taas.
Vaikka edustankin keskustelijoista sitä liberaalia osuuskuntaa, niin minua ei saa asevelvollisuuden vastustajaksi.

Näen asevelvollisuuden yhteisöllisenä kokemuksena, jonka aikana harjoitellaan taitoja, joiden avulla voidaan ääri tilanteessa yhteiskunnan heikoille antaa heidän tarvitsemansa turva.

Samoin asepalvelus suojelee demokraattisia ja ihmisoikeudellisia oikeuksia.

Asepalveluksesta voi kieltäytyä psykopaatti, demokratian vihaaja tai muuten sosiaalisesti lahjaton.
 
Ensi vuosikymmenellä sa-vahvuus tulee jälleen kerran pienenemään radikaalisti.

Sukupuolineutraalille asevelvollisuudelle tai kansalaispalvelukselle on laaja tuki. Samalla ilmastonmuutoksen myötä äärimmäiset sääilmiöt lisääntyvät ja niihin varautuminen on yksinkertaisesti välttämättömyys. Apua tulee myös välittää naapureille ja EU-maille ihan itsekkäästi siitä takia että saisimme apua itsekin.

Mahdollisessa sotatilanteessa suurin haaste on taas ylläpitää resilienttiä siviiliyhteiskuntaa. Kyse ei ole ainoastaan teknisestä kyvystä vaan myös asenteesta ja kansalaistaidoista. Siviiliyhteiskunnan toimivuus mahdollistaa myös sotilasorganisaatioiden toiminnan - Suomessa kun sa-organisaation toiminta nojaa pitkälti siviiliyhteiskunnan toimintoihin.

Ehkäpä kansalaispalveluksen "normivaihtoehto" voisi olla palvelu Saksan Technisches Hilfswerkin (THW) tapaisessa organisaatiossa?

https://en.wikipedia.org/wiki/Technisches_Hilfswerk

THW on siviilipuolustusorganisaatio joka on tunnettu ympäri maapalloa, ehkäpä Suomen vastine on VSS ja VPK. Tässä kuvausta yksiköistä:

The main type of THW unit (about two out of three) is one of two Bergungsgruppen (1st and 2nd Rescue Groups), equipped with heavy tools like hydraulic cutting devices, chain saws, and pneumatic hammers. Their vehicles are the Gerätekraftwagen 1 (GKW 1) (Equipment Truck 1) for the 1st Rescue Group and the Mehrzweckkraftwagen (MzKW) (Multi-Purpose Truck) or the older Gerätekraftwagen 2 (GKW 2) — which is scheduled to be phased out — for the 2nd Rescue Group.

The Fachgruppen (Technical Units) include:

  • Bridge Building, (Brückenbau)
  • Debris Clearance, (Räumen)
  • Demolition/Blasting, (Sprengen)
  • Electricity Supply, (Elektroversorgung)
  • Illumination, (Beleuchtung)
  • Infrastructure, (Infrastruktur)
  • Oil Pollution, (Ölschaden)
  • Search and Rescue, (Ortung)
  • Water Damage / Pumps, (Wasserschaden / Pumpen)
  • Water Hazards, (Wassergefahren) and
  • Water Supply and Treatment, (Trinkwasserversorgung).

Tähän voisi Suomen tapauksessa lisätä mm. erilaiset "korttelisuojeluyksiköt" jotka pitäisivät huolta esim. asuntojen lämmityksestä, vanhuksista ym.

Tällainen kansalaispalvelu voisi hyvinkin tukea kokonaismaanpuolustuksen ideaa, levittäisi kansalaistaitoja ja olisi poliittisesti laajalti hyväksyttävissä.

Saa haukkua.
 

Iso-Mursu

Ylipäällikkö
Ensi vuosikymmenellä sa-vahvuus tulee jälleen kerran pienenemään radikaalisti.

Sukupuolineutraalille asevelvollisuudelle tai kansalaispalvelukselle on laaja tuki. Samalla ilmastonmuutoksen myötä äärimmäiset sääilmiöt lisääntyvät ja niihin varautuminen on yksinkertaisesti välttämättömyys. Apua tulee myös välittää naapureille ja EU-maille ihan itsekkäästi siitä takia että saisimme apua itsekin.

Mahdollisessa sotatilanteessa suurin haaste on taas ylläpitää resilienttiä siviiliyhteiskuntaa. Kyse ei ole ainoastaan teknisestä kyvystä vaan myös asenteesta ja kansalaistaidoista. Siviiliyhteiskunnan toimivuus mahdollistaa myös sotilasorganisaatioiden toiminnan - Suomessa kun sa-organisaation toiminta nojaa pitkälti siviiliyhteiskunnan toimintoihin.

Ehkäpä kansalaispalveluksen "normivaihtoehto" voisi olla palvelu Saksan Technisches Hilfswerkin (THW) tapaisessa organisaatiossa?

https://en.wikipedia.org/wiki/Technisches_Hilfswerk

THW on siviilipuolustusorganisaatio joka on tunnettu ympäri maapalloa, ehkäpä Suomen vastine on VSS ja VPK. Tässä kuvausta yksiköistä:

The main type of THW unit (about two out of three) is one of two Bergungsgruppen (1st and 2nd Rescue Groups), equipped with heavy tools like hydraulic cutting devices, chain saws, and pneumatic hammers. Their vehicles are the Gerätekraftwagen 1 (GKW 1) (Equipment Truck 1) for the 1st Rescue Group and the Mehrzweckkraftwagen (MzKW) (Multi-Purpose Truck) or the older Gerätekraftwagen 2 (GKW 2) — which is scheduled to be phased out — for the 2nd Rescue Group.

The Fachgruppen (Technical Units) include:

  • Bridge Building, (Brückenbau)
  • Debris Clearance, (Räumen)
  • Demolition/Blasting, (Sprengen)
  • Electricity Supply, (Elektroversorgung)
  • Illumination, (Beleuchtung)
  • Infrastructure, (Infrastruktur)
  • Oil Pollution, (Ölschaden)
  • Search and Rescue, (Ortung)
  • Water Damage / Pumps, (Wasserschaden / Pumpen)
  • Water Hazards, (Wassergefahren) and
  • Water Supply and Treatment, (Trinkwasserversorgung).

Tähän voisi Suomen tapauksessa lisätä mm. erilaiset "korttelisuojeluyksiköt" jotka pitäisivät huolta esim. asuntojen lämmityksestä, vanhuksista ym.

Tällainen kansalaispalvelu voisi hyvinkin tukea kokonaismaanpuolustuksen ideaa, levittäisi kansalaistaitoja ja olisi poliittisesti laajalti hyväksyttävissä.

Saa haukkua.
Olen siviliipalvelukeskustelussa jankuttanut yli 10 vuotta tuollaista rakennetta
 
Varusmiesten peruskoulutuskauden sisältöä viilataan kokeiluista saatavilla kokemuksilla. Tulevaisuuden alokasjakso saattaa rakentua muun muassa liikuntakoulutuksesta, simulaatioista ja mikroelokuvista

https://ruotuvaki.fi/-/alokkaat-ovat-uudistusten-kohteina

Jutussa mm.

Kokeiltavalla alokasjaksolla kevennetään palveluksen alkua tehden palveluksen rasituksesta nousujohteista. Uusia haasteita tulee eteen taitojen ja tiedon karttuessa. Tulostavoitteellisten marssien sijaan lisätään liikuntakoulutusta – sen avulla nostetaan varusmiesten fyysistä toimintakykyä. Liikuntakoulutuksen lisäämisellä kohotetaan huonokuntoisten varusmiesten jaksamista ja toisaalta tarjotaan haasteita hyväkuntoisille sotilaille.

Puuduttavia yksinpuheluita sateisen maastoharjoituksen keskellä vähennetään ja niitä korvataan uusilla tavoilla oppia, kuvailee Sonninen.
Oppimista halutaan tuoda kasarmille videomateriaalin muodossa. Mikroelokuvia tehdään esimerkiksi puolijoukkueteltan kokoamisesta, jolloin varusmiehet voivat opiskella tärkeän taidon kotikasarmin puitteissa. Videon sisältöä käydään yhdessä läpi kouluttajan oppimiskeskustelun myötä.

Oppiminen tehostuu simulaatioiden avulla, kun harjoitusmäärät kasvavat. Sisäampumasimulaattorin avulla varusmies voi ampua rynnäkkökiväärillä suurempia määriä kuin pelkän taisteluharjoituksen tai ampumaratapäivän yhteydessä.
– Simulaation jälkeen siirrytään maastoon harjoittelemaan opittuja taitoja, Sonninen tarkentaa.
Simulaatioharjoituksilla pienennetään harjoittelun ympäristövaikutuksia, sillä maastoharjoitukset ja niihin siirtyminen kuormittavat alueen luontoa ja ympäristöä. Vaikka uudistuksia tehdään, käytännön harjoittelusta ei olla silti luopumassa.
 

adam7

Ylipäällikkö
Vaikka edustankin keskustelijoista sitä liberaalia osuuskuntaa, niin minua ei saa asevelvollisuuden vastustajaksi.

Näen asevelvollisuuden yhteisöllisenä kokemuksena, jonka aikana harjoitellaan taitoja, joiden avulla voidaan ääri tilanteessa yhteiskunnan heikoille antaa heidän tarvitsemansa turva.

Samoin asepalvelus suojelee demokraattisia ja ihmisoikeudellisia oikeuksia.

Asepalveluksesta voi kieltäytyä psykopaatti, demokratian vihaaja tai muuten sosiaalisesti lahjaton.
Asevelvollisuus on kuitenkin ensisijaisesti tapa saada miehistöä.

Yhteiskunnalliset taidot, yhteiskunnallisten kerrosten sosiaalinen sekoittuminen ja henkilökohtaisten taitojen hankkiminen ovat sekundaarisia etuja.

Jos meitä olisi 80 miljoonaa, tuskin tarvittaisiin melkein kaikkien kelvollisten miesten kouluttamista sotataitoihin.

Puollan miesten pakollista ja naisten vapaaehtoista asepalvelusta Suomessa ja eipä taida olla muita ratkaisuja näkyvissä
 

Iso-Mursu

Ylipäällikkö
Asevelvollisuus on kuitenkin ensisijaisesti tapa saada miehistöä.

Yhteiskunnalliset taidot, yhteiskunnallisten kerrosten sosiaalinen sekoittuminen ja henkilökohtaisten taitojen hankkiminen ovat sekundaarisia etuja.

Jos meitä olisi 80 miljoonaa, tuskin tarvittaisiin melkein kaikkien kelvollisten miesten kouluttamista sotataitoihin.

Puollan miesten pakollista ja naisten vapaaehtoista asepalvelusta Suomessa ja eipä taida olla muita ratkaisuja näkyvissä
Vaikka nuo yhteiskunnalliset taidot ovat sekundaarisia, niin niitä korostetaan tiettyjen puolueiden kannattajien keskuudessa. Ja moni muukin pitää niitä asioita hienoina.

Joten on trendikäsdtä korostaa niitä asioita
 
The Fachgruppen (Technical Units) include:

  • Bridge Building, (Brückenbau)
  • Debris Clearance, (Räumen)
  • Demolition/Blasting, (Sprengen)
  • Electricity Supply, (Elektroversorgung)
  • Illumination, (Beleuchtung)
  • Infrastructure, (Infrastruktur)
  • Oil Pollution, (Ölschaden)
  • Search and Rescue, (Ortung)
  • Water Damage / Pumps, (Wasserschaden / Pumpen)
  • Water Hazards, (Wassergefahren) and
  • Water Supply and Treatment, (Trinkwasserversorgung).
Sitten vaan Lapinjärveltä kyselemään reippaita timpureita, sähkäreitä, panostajia, hitsareita ja raskaiden ajoneuvojen kuljettajia.

Kannattaa unohtaa ihan suosiolla, koska tuollaista porukkaa löytyy sivareista tosi vähän. Lisäksi sivareiden ideologia myös usein estää väestönsuojelun (lue kotirintaman joukoissa toimimisen). Sivarit ei esimerkiksi enää palvele Helsinki-Vantaan lentokentällä, koska sotilaskoneet käyttää kentää ehkä viisi päivää vuodessa.

Sveitsissä osa asevelvollisista koulutetaan väestönsuojelun tehtäviin. Sveitsissä tilanne vaan on se, että asevelvollinen ei itse päätä sitä palveleeko asevoimissa tai väestönsuojelussa. Niin sveitsissäkään sivarit ei palvele väestönsuojelussa.

Jos tuollaisia yksiköitä halutaan, niin ne kannattaa kouluttaa ja perustaa puolustusvoimien toimesta. Muuten lopputuloksena on vain sutta ja sekundaa.
 
Viimeksi muokattu:
En tarkoittanutkaan sivarin korvaamista, vaan pikemminkin varusmiespalveluksen valtaosan. Etenkin jos naisetkin otetaan sen piiriin, henkilömäärä on turhan suuri. Lisäksi SA-vahvuus laskee jatkossakin rajusti, etenkin kun HX syö hankintarahat.

Pv:n ei tulisi järjestää ko. koulutusta, vaan nimenomaan vss-orgaanin. Aivan kuten Saksassa aikoinaan.
 
Pv:n ei tulisi järjestää ko. koulutusta, vaan nimenomaan vss-orgaanin. Aivan kuten Saksassa aikoinaan.
Minkä ihmeen VSS "orgaanin"?

Väestönsuojelu on nykyisin pelastuslaitosten vastuulla. Kuntien ja kaupunkien väestönsuojelutoimistot on muisto vain ja Lohjalla sijainnut väestönsuojelukoulukin on lakkautettu jo ajat sitten.
 
Minkä ihmeen VSS "orgaanin"?

Väestönsuojelu on nykyisin pelastuslaitosten vastuulla. Kuntien ja kaupunkien väestönsuojelutoimistot on muisto vain ja Lohjalla sijainnut väestönsuojelukoulukin on lakkautettu jo ajat sitten.
Referenssinä voi käyttää vaikkapa Saksan THW:tä. Suomessa ei ole ikäluokan kattavaa ase/kansalaispalvelua, sellaisen käyttöönotto vaatisi mallista riippumatta muutoksia. Pv:n ei kannattaisi ottaa kaikkea (=valtaosaa) harteilleen, ehkä n. 25% ikäluokasta (vrt. nykyinen n. 35%).
 
THW on vähän huono esimerkki kun se perustuu ammattilaisten vapaaehtoisuuteen. Muutenkin poliitikot sekä viranomaiset on nykyään Suomessa todenneet, että sähkön ja vaikka veden toimittaminen ei kuulu viranomaisille vaan yrityksille. En sano etteikö tuollaisella organisaatiolla olisi paljonkin käyttöä sekä rauhan että sodan oloissa. Ongelma on se, että se mitä todennäköisimmin kilpailisi palolaitosten kanssa samoista resursseista. Pelastuslaitosten haluttomuus hyödyntää vapaapalokuntia vaikka myrskytuhojen hoidossa on käynyt kyllä hyvin selväksi viimeisen 20 vuoden aikana. Lisäksi osaan vapaapalokuntia on yritetty perustaa THW:n tehtäviä hoitavia reservikomppanioita, mutta niitä ei ole saatu aikaiseksi.

THW:tä muuten edelsi Technische Nothilfe niminen organisaatio jonka historiaan kannattaa myös tutustua.
 
Top