Juurikin näin. Esihenkilö huolehtii myös alaistensa kunnossapysymisestä. Armeijassa se tarkoittaa juuri sitä, että huolehtii että kaikilla on vettä, vaatii vesitäydennyksiä, ohjeistaa esim talvella oikealla pukeutumisella jos joku ei osaa jne. Tarvittaessa antaa sen oman rusinapakettinsa jos taistelijalla alkaa naama valjeta. Ja laajemmin: @PEMM esimerkissä esihenkilön tehtävä olisi ottaa tyyppi sivuun ja kysyä onko kaikki hyvin. Se, että pinna on kireällä ja katkeaa Masin juuttumisesta voi kertoa myös, että taustalla on jotain muuta. Onko kotona kaikki ok? Onko muuten ok? Jos on, niin voi hieman ohjeistaa ettei se Masin juuttuminen ole maailmanloppu, ja ehkä ettei ihan niin kovaa tarvitse räjähtää. Tuollaisiakin päiviä tulee tosin kaikille.Sopisi hyvin reserviläiskeskusteluunkin, mutta yhtä hyvin tänne. Kun valittavia sotilaita on omassa joukossa tässä tilanteessa siirtymisen aikana, miten toimit esimiehenä tilanteessa?
Valitsetko toimintamallin A: "wöö ei minun aikoinaan tullut mieleen valittaa, ei tollasta kannata miettiä, se vaan pitää mennä, talvisodan hengessä..."
Valitsetko toimintamallin B: "oletko muistanut juoda/syödä, otahan tuosta vettä ja pari näkkäriä... Ai hiertymiä, katsotaan, joo pyydetään tuo lämäri tuosta niin laitetaan teippaukset, onhan sulla vettä että saat juotua..."
Itse niin siviilissä kuin intissäkin pyrin pitämään esimiehen tietoisena, jos joku vaikutti suorituskykyyni/palvelusturvallisuuteen. Esim intissä menin juttelemaan ylilutin kanssa kahden kesken ampumaleirin alussa, koska kotona kaikki asiat olivat päin helvettiä, mikä painoi nuorta miestä. Tiesin, että se voi vaikuttaa valppauteeni ja ylilutin on hyvä tietää asiasta. Samoin siviilissä kun kotiasiat ovat välillä vaatineet mehuja, olen ottanut pomoni kahden kesken ja kertonut asiasta. Onko se valittamista? Mielestäni hänen on hyvä tietää, jotta hän osaa ohjata mahdollista lisätyötä hieman toisaalle ja tiedostaa ettei työtehoni ole parhaimmillaan.
Edesmennyt isoisäni, huutolaislapsi, sodan käynyt veteraani kertoi tällaisen:
Heitä oli alokasaikana koulinut käsipuoli luutnantti joka oli tykännyt simputtaa alokkaita mielin määrin. Paikalle oli sitten sattunut jääkärikapteeni joka oli puuttunut pelleilyyn ja kovaan ääneen todennut "Luutnatti, pitää olla isällinen pojille!" Tämän pappani muisti vielä 90 vuotiaana, ja minusta se on hyvä ohjenuora.