Auton omistamisen ilot ja surut

Läheltä käytti, että mulle olisi tullut ecoboosti silloin kun se oli uusinta ja kuuminta shittiä. Kaveri oli hetken autokauppiaana ja teki hyvän tarjouksen Fordista, mutta jostain syystä jätin väliin. Ehkä silloin universumi hymyili mulle.

Kuulemma uusissa olisi ketju, mutta sitten se joku toinen hihna jätetty edelleen sinne öljyyn. Kaveri noista tietää, niin ihmetteli asiaa.
Öljypumppun hihna edelleen olemassa siinä uudessakin. Pitkä se hihna ei ole, mutta öljyssä ui. Lisäksi Ecoboost katkaisee helposti männästä alahelman. Voi tuhota koko koneen siinä rylläkässä.

Sitikan Puretech pikeää ikääntyessä männänrenkaat, jolloin öljyn kulutus voi olla 1 l /1000 km.

Lisäksi molemmissa se hihnapommi.

Kumpaakaan moottoria en suosittele.
 
En vielä ole ranskalaiseen uskaltanut koskeakaan.
23 vuotta ja neljä eri Renaultia. Ei ole koskaan ollut sen jälkeen samanlaista hinta-laatusuhdetta. Esim 7 vuotta vanha, 65 tkm ajettu Grand Scenic hyvillä herkuilla ja 2,0T koneella. Maksoin siitä 7 tuhatta. Uutena sen hinta oli ollut joku 34 tuhatta. Sen osti lopulta tonnilla Sergii Ukrainasta ja vei Lviviin.
 
Täydellinen valinta suomalaiselle. Vielä kun valitaan harmaa väri Aurikseen ja sitkeästi mennään sateisilla harmailla maanteillä kuin kuolemattomat murahaudan ruutanat ja haetaan marketista maitoa. Vuodesta toiseen.
Unohdit lippahatun, eläkeläisliivin ja mittarinopeus vähintään 10 km/h alle rajoituksen.
 
23 vuotta ja neljä eri Renaultia. Ei ole koskaan ollut sen jälkeen samanlaista hinta-laatusuhdetta. Esim 7 vuotta vanha, 65 tkm ajettu Grand Scenic hyvillä herkuilla ja 2,0T koneella. Maksoin siitä 7 tuhatta. Uutena sen hinta oli ollut joku 34 tuhatta. Sen osti lopulta tonnilla Sergii Ukrainasta ja vei Lviviin.
Omaa ei ole ollut, mutta ajoin kaverin Renaultilla Muonioon ja takaisin. Siinä oli joku pieni kone, koska muistan järkyttyneeni Lapissa ohittaessani rekkaa. Parin kilometrin suora kului, kun seisoin tallan päällä. Kun olimme päässeet pikkuhiljaa nupin luokse, tuli jo joku kaukana jänkhän läpi menevällä tiellä vastaan. Ehdimme kyllä.

Kaverini oli aito Rellu-uskovainen. Ei hänellä muita koskaan ollut. Tipparellulla kävi Alpeilla jo 1960-luvulla. Sehän olikin legendaarinen auto.
 
Ainakin nykyään kun ne on citikoita😁

On olemassa sanonta, että Citikka alkaa vanhetessaan muistuttaa ajomukavuudeltaan yhä enemmän uutta saksalaista laatuautoa.. Tämä siis mehulla jousitettujen citikoiden aikakaudella.

Ja omalla tavallaan pitänee paikkansa, ainut auto millä olen ylittänyt normaali nopeudella korotetun suojatien huomaamatta sitä muutoin kuin visuaalisesti on silloin uudehko mehujousitettu sitikka. Samassa kohtaa volkkarilla tai audilla olis hampaista paikat irronneet.
 
23 vuotta ja neljä eri Renaultia. Ei ole koskaan ollut sen jälkeen samanlaista hinta-laatusuhdetta. Esim 7 vuotta vanha, 65 tkm ajettu Grand Scenic hyvillä herkuilla ja 2,0T koneella. Maksoin siitä 7 tuhatta. Uutena sen hinta oli joku 34 tuhatta. Sen osti tonnilla Sergii Ukrainasta ja vei Lviviin

Minäkään en ole merkkiuskovainen. Ostan merkistä riippumatta auton, jossa on mahd. Vähän kilometrejä. Muuta ohjetta en tarvitse.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Tunnustan syntini... nyt neljännen polven Toyota uskovainen.
 
Kevyenä puhteena päätin huoltaa käsijarrun rummut, kun lakkasi pitämästä ja vikisee.

Siihen saakin kulumaan aikaa. Muutama tunti, että sai ensin ruostuneen rummun auki. Toinen mokoma sitten niiden jousien kanssa, kun ei vaan meinannut mennä pihdeillä paikalleen sitten millään.

Toinen puoli vielä huomenna, pitäisi varmaan siihen käydä hakemassa työkalu niin ehkä helpottaa asennusta.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: EK
Minäkään en ole merkkiuskovainen. Ostan merkistä riippumatta auton, jossa on mahd. Vähän kilometrejä. Muuta ohjetta en tarvitse.
Ei matka tapa, vaan vauhti. Parempi ostaa 250 tkm ajettu, johon on jo kulutusosat vaihdettu, kuin 150 tkm ajettu, jossa kaikki on vielä alkuperäistä. Se oli paljon ennen 2000-lukua kun moottorit alkoi olla väljiä 100 tkm kohdalla ja pellit läpimätiä 10 v ikäisenä. Ja sitä paitsi Volvossa 300 tkm on sama kuin Ooppelissa 100 tkm 😉 Työkaverilla on > 900 tkm rullattu V70 diesel alkuperäisellä moottorilla. Varaosat on halpoja ja koulutettu apinakin osaa niitä vaihtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Nykyään tuntuu olevan ihan sama, minkä auton ostat. Huoletonta ei olekaan.

Perusohjeena automerkkiä ja mallia valitessa voi pitää sitä, että valitsee auton sen mukaan, missä on hyvä istua ja että siinä on ne ominaisuudet ja varusteet, joita tuntee tarvitsevansa. Sitten pitää vaan sietää ne loput auton mukana tulevat ominaisuudet/omituisuudet.

Rahaa menee joka tapauksessa: Uuden auton ostossa maksaa arvonalenema ja rahoituskulut. Vanhemman auton kanssa rahaa menee korjaamiseen.
Kannattaa tarkastella myös ajokilometrin hintaa, ei pelkkää polttoainekulua: Uudella autolla km-kulu on helposti 0,5-1,0 €/km arvonaleneman ja rahoituskulujen takia. 5v ja vanhemmalla autolla pääsee tyypillisesti helposti alle 0,5 €/km.

Kannattaa miettiä myös sitä, kumpi on parempi: maksatko pankille tai rahoitusyhtiölle suoraan 500€/kk lainanlyhennystä vai saman summan paikalliselle korjaamoyrittäjälle. Veikkaan että korjaamolle ei tarvitse maksaa 500 euroa/kk ihan joka kuukausi. Samalla paikallisella yrittäjälläkin riittää töitä. Pankille ne rahat kuitenkin lopulta päätyvät mutta tällä tavalla kuitenkin sen yrittäjän kautta.

E: muutama typo korjattu
 
Viimeksi muokattu:
Nykyään tuntuu olevan ihan sama, minkä auton ostat. Huoletonta ei olekaan.

Perusohjeena automerkkiä ja mallia valitessa voi pitää sitä, että valitsee auton sen mukaan, missä on hyvä istua ja että siinä on ne ominaisuudet ja varusteet, joita tuntee tarvitsevansa. Sitten pitää vaan sietää ne loput auton mukana tulevat ominaisuudet/omituisuudet.

Rahaa menee joka tapauksessa: Uuden auton ostossa maksaa arvonalenema ja rahoituskulut. Vanhemman auton kanssa rahaa menee korjaamiseen.
Kannattaa tarkastella myös ajokilometrin hintaa. Ei pelkkää polttoainekulua: Uudella autolla km-kulu on helposti 0,5-1,0 €/km arvonaleneman ja rahoituskulujen takia. 5v ja vanhempi autolla pääsee tyypillisesti helposti alle 0,5 €/km.

Kannattaa miettiä myös sitä, kumpi on parempi: maksatko pankille tai rahoitusyhtiölle suoraan 500€/kk lainanlyhennystä vai saman summan paikalliselle korjaamoyrittäjälle. Veikkaan että korjaamolle ei tarvitse maksaa 500 euroa/kk ihan joka kuukausi. Samalla paikallisella yrittäjälläkin riittää töitä. Pankille ne rahat kuitenkin lopulta päätyvät mutta tällä tavalla kuitenkin senn yrittäjän kautta.
Jep. Käytetty 20 k€ hintainen, uutena 60 tuhatta maksanut auto oli 215 tkm ajettunakin uuden tuntuinen. Uutena puolet halvempi auto alkoi jo samoilla kilsoilla tuntua nuutuneelta. Toki jotkut premium-varusteet (automaattilaatikko, ilmajouset, vesijäähdytteiset vaihtovirtalaturit yms.) ovat sitten myös aika kalliita korjata jos porsivat. Edellisestä autosta lähti kolmessa vuodessa arvonalenemana saman verran kuin nykyisestä edes maksoin.
 
Back
Top