Auton omistamisen ilot ja surut

Mulla on tuossa kyllä autotalli. On vain pienelle autolle tehty, niin en mahdu seinän ja auton väliin tekemään. En vain huomannut, että lunta on tulossa.
Yleensä ne kelit ei hirveemmin helli kun pihalla pitäs jotain akuuttia tehdä,on sitä paljon joutunu pakkasessa tai sateessa ropaan ja harvemmin hymyssä suin 🙂
 
Kait sitä pitää venyttää lompakkoa ja ostaa se Toyota 1,6/1,8 litraisella bensakoneella ja toivoa, että se mahdollinen maanantaikappale ei sattunut omalle kohdalle.
Jos et muuta saa, toi ota.

Toi (v) otaan myös, että automurheet hellittävät. Vaikka kokemukseni onkin, että.auto, mikä tahansa auto, on yksi hemmetin peltikoni, joka rouskuttaa kaurojasi, vaikka makaisi joutilaana parkkiruudussa ruostumassa. Hintaansa nähden etenkin uusi auto on ihan järjetön kauppa ja auto ylipäänsä oheiskuluineen.

Hemmetti, olisin varmaan päässyt halvemmalla, jos olisin ajanut elämäni kaikki matkat taksilla. Parhaimmillaan mulla on ollut kolme omaa autoa ja pari moottoripyörää liikennekäytössä yhtaikaa. Olen palkansaaja, en kroisos.
 
Jos et muuta saa, toi ota.

Toi (v) otaan myös, että automurheet hellittävät. Vaikka kokemukseni onkin, että.auto, mikä tahansa auto, on yksi hemmetin peltikoni, joka rouskuttaa kaurojasi, vaikka makaisi joutilaana parkkiruudussa ruostumassa. Hintaansa nähden etenkin uusi auto on ihan järjetön kauppa ja auto ylipäänsä oheiskuluineen.

Hemmetti, olisin varmaan päässyt halvemmalla, jos olisin ajanut elämäni kaikki matkat taksilla. Parhaimmillaan mulla on ollut kolme omaa autoa ja pari moottoripyörää liikennekäytössä yhtaikaa. Olen palkansaaja, en kroisos.

Tie nettomaksajuuteen on kivinen ja kyinen. :D
 
Niinpä. Ajat uuella tai vanhalla, niin aina maksaa. Uudella autolla maksat arvonalenemaa ja huoltoja. Vanhalla autolla maksat korjauksia ja huoltoja.

Oma, hiukan yli 40 v kokemus auton omistamisesta kertoo kuitenkin, että halvimmaksi ajaminen on tullut n. 6-8 vuotta ja yli 200 000 ajetuilla autoilla. Tämän jälkeen arvonalenema on pieni, jakohihna on yleensä jo vaihdettu pari kertaa. Samoin jarrut ja pyöränlaakerit on todennäköisesti ainakin kertaalleen uusittu. Tälläisellä autolla ajelee suht huoletta jonnekin 300 000 - 400 000 lukemiin jos vaan kori kestää. Ajokilometrin hinta on n. 0,20-0,25€/km.

Siinä vaiheessa, kun ruostevikoja pitää alkaa hitsailemaan, peli on menetetty. Jäljellä on enää katkera viivytystaistelu, eli auto paaliin ja tuoreempaa hakuun.
 
Niinpä. Ajat uuella tai vanhalla, niin aina maksaa. Uudella autolla maksat arvonalenemaa ja huoltoja. Vanhalla autolla maksat korjauksia ja huoltoja.

Oma, hiukan yli 40 v kokemus auton omistamisesta kertoo kuitenkin, että halvimmaksi ajaminen on tullut n. 6-8 vuotta ja yli 200 000 ajetuilla autoilla. Tämän jälkeen arvonalenema on pieni, jakohihna on yleensä jo vaihdettu pari kertaa. Samoin jarrut ja pyöränlaakerit on todennäköisesti ainakin kertaalleen uusittu. Tälläisellä autolla ajelee suht huoletta jonnekin 300 000 - 400 000 lukemiin jos vaan kori kestää. Ajokilometrin hinta on n. 0,20-0,25€/km.

Siinä vaiheessa, kun ruostevikoja pitää alkaa hitsailemaan, peli on menetetty. Jäljellä on enää katkera viivytystaistelu, eli auto paaliin ja tuoreempaa hakuun.
Tämä pätee parhaiten 90 luvun lopun - 2010 luvun alkupuolen autoihin. Tuota uudemmissa alkaa olla päästöihin ja polttoaineenkulutuksen säästöihin liittyviä virityksiä sen verran että viat taattuja.
Vähävikaisin auto itsellä ollut vm. 2001 S40 1.6 bensakoneella. 250tkm pelkillä huolloilla ja parin alustan osan vaihdolla. Hyvänä kakkosena tulee vm.08 diesel ford, päälle 300tkm ja kytkin paketti isoin korjattava. Hybridi skodaan pitikin sitten vaihtaa valojen ohjausboksi alle 70tkm..
 
Back
Top