Auton omistamisen ilot ja surut

Mulla on tuossa kyllä autotalli. On vain pienelle autolle tehty, niin en mahdu seinän ja auton väliin tekemään. En vain huomannut, että lunta on tulossa.
Yleensä ne kelit ei hirveemmin helli kun pihalla pitäs jotain akuuttia tehdä,on sitä paljon joutunu pakkasessa tai sateessa ropaan ja harvemmin hymyssä suin 🙂
 
Kait sitä pitää venyttää lompakkoa ja ostaa se Toyota 1,6/1,8 litraisella bensakoneella ja toivoa, että se mahdollinen maanantaikappale ei sattunut omalle kohdalle.
Jos et muuta saa, toi ota.

Toi (v) otaan myös, että automurheet hellittävät. Vaikka kokemukseni onkin, että.auto, mikä tahansa auto, on yksi hemmetin peltikoni, joka rouskuttaa kaurojasi, vaikka makaisi joutilaana parkkiruudussa ruostumassa. Hintaansa nähden etenkin uusi auto on ihan järjetön kauppa ja auto ylipäänsä oheiskuluineen.

Hemmetti, olisin varmaan päässyt halvemmalla, jos olisin ajanut elämäni kaikki matkat taksilla. Parhaimmillaan mulla on ollut kolme omaa autoa ja pari moottoripyörää liikennekäytössä yhtaikaa. Olen palkansaaja, en kroisos.
 
Jos et muuta saa, toi ota.

Toi (v) otaan myös, että automurheet hellittävät. Vaikka kokemukseni onkin, että.auto, mikä tahansa auto, on yksi hemmetin peltikoni, joka rouskuttaa kaurojasi, vaikka makaisi joutilaana parkkiruudussa ruostumassa. Hintaansa nähden etenkin uusi auto on ihan järjetön kauppa ja auto ylipäänsä oheiskuluineen.

Hemmetti, olisin varmaan päässyt halvemmalla, jos olisin ajanut elämäni kaikki matkat taksilla. Parhaimmillaan mulla on ollut kolme omaa autoa ja pari moottoripyörää liikennekäytössä yhtaikaa. Olen palkansaaja, en kroisos.

Tie nettomaksajuuteen on kivinen ja kyinen. :D
 
Niinpä. Ajat uuella tai vanhalla, niin aina maksaa. Uudella autolla maksat arvonalenemaa ja huoltoja. Vanhalla autolla maksat korjauksia ja huoltoja.

Oma, hiukan yli 40 v kokemus auton omistamisesta kertoo kuitenkin, että halvimmaksi ajaminen on tullut n. 6-8 vuotta ja yli 200 000 ajetuilla autoilla. Tämän jälkeen arvonalenema on pieni, jakohihna on yleensä jo vaihdettu pari kertaa. Samoin jarrut ja pyöränlaakerit on todennäköisesti ainakin kertaalleen uusittu. Tälläisellä autolla ajelee suht huoletta jonnekin 300 000 - 400 000 lukemiin jos vaan kori kestää. Ajokilometrin hinta on n. 0,20-0,25€/km.

Siinä vaiheessa, kun ruostevikoja pitää alkaa hitsailemaan, peli on menetetty. Jäljellä on enää katkera viivytystaistelu, eli auto paaliin ja tuoreempaa hakuun.
 
Niinpä. Ajat uuella tai vanhalla, niin aina maksaa. Uudella autolla maksat arvonalenemaa ja huoltoja. Vanhalla autolla maksat korjauksia ja huoltoja.

Oma, hiukan yli 40 v kokemus auton omistamisesta kertoo kuitenkin, että halvimmaksi ajaminen on tullut n. 6-8 vuotta ja yli 200 000 ajetuilla autoilla. Tämän jälkeen arvonalenema on pieni, jakohihna on yleensä jo vaihdettu pari kertaa. Samoin jarrut ja pyöränlaakerit on todennäköisesti ainakin kertaalleen uusittu. Tälläisellä autolla ajelee suht huoletta jonnekin 300 000 - 400 000 lukemiin jos vaan kori kestää. Ajokilometrin hinta on n. 0,20-0,25€/km.

Siinä vaiheessa, kun ruostevikoja pitää alkaa hitsailemaan, peli on menetetty. Jäljellä on enää katkera viivytystaistelu, eli auto paaliin ja tuoreempaa hakuun.
Tämä pätee parhaiten 90 luvun lopun - 2010 luvun alkupuolen autoihin. Tuota uudemmissa alkaa olla päästöihin ja polttoaineenkulutuksen säästöihin liittyviä virityksiä sen verran että viat taattuja.
Vähävikaisin auto itsellä ollut vm. 2001 S40 1.6 bensakoneella. 250tkm pelkillä huolloilla ja parin alustan osan vaihdolla. Hyvänä kakkosena tulee vm.08 diesel ford, päälle 300tkm ja kytkin paketti isoin korjattava. Hybridi skodaan pitikin sitten vaihtaa valojen ohjausboksi alle 70tkm..
 
Ihan hullua touhua. Ei mitään järkeä ole auton omistamisessa.

Vuonna 2005 ostin tuliterän auton, jonka sain tingittyä 27 000:een. Sain siitä 2400 euroa syksyllä 2018. Sillä oli ajettu 315 000.

Onhan venekin arvonsa pudottava, mutta ei samalla tavalla. Vuonna 2005 yksi kiitetyimmistä ensimatkaveneistä, Seiskari 23, maksoi tilaajalle noin 50 000. Tuon vuosimallin kyseisen veneen hintapyyntö on todennäköisesti tänään 24 000 - 25 000.

Mitä ihmettä miettivät ne, jotka ostavat jonkun 85 000:n auton, joka sekin voi mennä paaliin 15 vuoden päästä?

Menen ja myyn kaiken ja ostan veneen p-le.
 
Minusta Hiace 4wd uutena ostettu 2005 Nopan autosta piti hyvin hintansa 200000km ajettunakin, ja on suht arvokas vieläkin + ei tarvinut iskeä remonttia, tämän vaihdoin taas Viitasaarelle 2010 4wd Hiaceen jolla taas 200000 ilman remonttia (pl. jarrupalat)
 
Meni jopa katsastuksesta läpi ilman suurempaa. Jostain syystä sitä tulee katsastuksessa vähän samanlainen tunne, kun lapsena hammaslääkärin odotushuoneessa, vaikka sitä autoa onkin parhaansa mukaan yrittänyt pitää kunnossa.

Lisäjarruvalo oli palanut. Ei vaan tullut katottua ennen lähtöä. Senkin vaihdon korealainen on tehnyt helpoksi. Valo pitää irrottaa takaluukusta irti ja purkaa osiin. Miksi siinä ei voisi olla kyljessä pientä luukkua, jonka voisi avata sormin tai ruuvilla? Olisi kai nostanut auton hintaa eurolla.
 
Korealainen on mitoittanut sen valon kestämään auton koko suunnitellun käyttöiän. Esim. Japanissa tämä ikä on kuusi vuotta. 🙄
 
Back
Top