Autovero poistuu?

Berner ei ole ollut politiikassa mukana eikä edes Suomen kansalainen. Nyt hän tuli ensin kansalaiseksi ja perään sitoutumattomana Eduskuntaan Kepun listoilta. Siitä sitten suoraan ministeriksi. Täysin ainutlaatuinen urapolku joten hälytyskellojen soittamiselle on kyllä perusteet olemassa kun toiminta ministerinäkin on ollut varsin värikästä. Selkeä poliittinen torpedo on kyseessä.

Tuo nyt on pelkkää plussaa, ettei ole poliittinen broileri.

En todellakaan äänestäisi sellaista ehdokasta, jolla ei ole cv:ssä mitään muuta kuin poliittista toimintaa. Kuten Väyrysen Paavolla, Tuomiojan Erkillä, Kanervan Ilkalla jne jne. No way!
 
Samoin asia Sipilän laita. Ei kukaan pääse niin lyhyellä poliittisella uralla pääministeriksi. Kepu sijoitti hänet sinne jotta perinteiset Kepun "suurpoliitikot" eivät tarvitsisi uhrata uransa koska Sipilällä ei ole poliittista uraa mitä uhrata.
 
Tuo nyt on pelkkää plussaa, ettei ole poliittinen broileri.

En todellakaan äänestäisi sellaista ehdokasta, jolla ei ole cv:ssä mitään muuta kuin poliittista toimintaa. Kuten Väyrysen Paavolla, Tuomiojan Erkillä, Kanervan Ilkalla jne jne. No way!

Tai ehkä pikemminkin niin että se voi olla plussaa. Tällä kerta ei välttämättä ollut...
 
Tai ehkä pikemminkin niin että se voi olla plussaa. Tällä kerta ei välttämättä ollut...

Ei mennyt putkeen, mutta sitä ei kansa tahdo uskoa, että kyse ei ole ollut Bernerin sooloilusta. Ehkä nyansseissa näin, mutta suurissa linjoissa kyse on hallituksen selvityksestä, jonka takana hallitus on ainakin alunperin seissyt.

Liikenteen veropakka menee lähiaikoina joka tapauksessa täysin uusiksi. Jos tämä hallitus ei sitä tee, niin seuraava punavihreä sen tekee, enkä usko sieltä maaseudun autoilijoille tulevan tämänkään vertaa ymmärrystä.

Nykyinen veropohja pienenee kuin kuuluisa pyy maailmanlopun edellä. Moni ei tiedä esimerkiksi bensiinin myynnin pudonneen yli 20 %:a tällä vuosikymmenellä. Nyt biokomponentti nostetaan 30 %:iin, niin bensan verotuotosta on pian hävinnyt puolet vuoteen 10 verrattuna! Tästä huolimatta essonbaareissa ja täälläkin järkeillään bensan verotuksen olevan paras vaihtoehto..
 
Nykyinen veropohja pienenee kuin kuuluisa pyy maailmanlopun edellä. Moni ei tiedä esimerkiksi bensiinin myynnin pudonneen yli 20 %:a tällä vuosikymmenellä. Nyt biokomponentti nostetaan 30 %:iin, niin bensan verotuotosta on pian hävinnyt puolet vuoteen 10 verrattuna! Tästä huolimatta essonbaareissa ja täälläkin järkeillään bensan verotuksen olevan paras vaihtoehto..

Valtion_verotulot_tieliikenteesta.png

Valtion verotulot tieliikenteestä 2009 - 2015
http://www.aut.fi/tilastot/verotus_ja_hintakehitys/valtion_verotulot_tieliikenteesta

Polttoaineverosta on kumminkin tullut tähän asti suurin osuus valtion verotuloista tieliikenteen osalta.
 
Samalla tavalla autoveron co2-osuus laskee ja autoveron muodostaa silloin lähes yksinomaan autoveroton hinta. Tiedetään, että autoveroton hinta on korkeampi sähköautolla ja hybridillä joten jo nyt puhutaan kalliiden autojen "porsaanreiästä". Miksi Teslan autovero on niin pieni! Siten autoveron kannustin on päämäärien kanssa tasan päinvastainen.

Vain hetki sitten bemari esitteli G30-korisen 5-sarjan auton josta tulee hybridi 530e. Ei tarvitse olla mikään suuri ennustaja, jos veikkaa tämän olevan syömähammas 330e ohella. Se tarkoittaa, että kun aiemmin autovero oli tämän luokan autossa tyypillisesti 10-15ke se on nyt ja kohta 3-6 ke ja kohta seuraa muutkin valmistajat perässä. Eikä tarvii ajaa priuksella tai vastaavalla. Ns ökyautot ei kohta päästä juuri mitään.

Autovero on jo kuollut, nyt vaan mietitään mitä helevettiä näin isolle ruumiille tehdään.
 
Samalla tavalla autoveron co2-osuus laskee ja autoveron muodostaa silloin lähes yksinomaan autoveroton hinta. Tiedetään, että autoveroton hinta on korkeampi sähköautolla ja hybridillä joten jo nyt puhutaan kalliiden autojen "porsaanreiästä". Miksi Teslan autovero on niin pieni! Siten autoveron kannustin on päämäärien kanssa tasan päinvastainen.

Vuoden alusta avautui EU:n laajuiset vuokra- / leasingmarkknat. Autoveroa maksetaan enää vain auton Suomessa olemisen ajalta, ei koko auton arvosta.

Ferrarin saa nyt 100 tonnia halvemmalla kuin joulukuussa. http://www.iltalehti.fi/autot/201611100123945_au.shtml

Kannattaa käydä katsomassa Autoverkkokauppa.comin uusi auto vuodeksi -konseptia. Siinä on tulevaisuuden malli, jolla täällä autoilla ajellaan. Veroja maksetaan vähän Suomeen, mutta autoveron kokonaiskertymä romahtaa perusautojenkin osalta.

http://www.autoverkkokauppa.fi/uusivuodeksi
 
Niitä "vanhoja kepulaisia maanviljelijäisäntiä" alkaa olemaan niin vähän, ettei kepukaan voi heidän varaan kannatustaan laskea. Nykyiset isännät alkavat olemaan keskisuurten yritysten pyörittäjiä ja heidän ajatusmallinsa lienee lähempänä citykepua kuin vanhojen asutustilallisten näkökantoja.

Taikka kokoomusta. Ainakin jos kokoomus olisi sinivalkoinen isänmaallinen kokoomus.
 
Berner ei ole ollut politiikassa mukana eikä edes Suomen kansalainen. Nyt hän tuli ensin kansalaiseksi ja perään sitoutumattomana Eduskuntaan Kepun listoilta. Siitä sitten suoraan ministeriksi. Täysin ainutlaatuinen urapolku joten hälytyskellojen soittamiselle on kyllä perusteet olemassa kun toiminta ministerinäkin on ollut varsin värikästä. Selkeä poliittinen torpedo on kyseessä.

Berner on kävelevä nigerialaiskirje. Oikea suhtautuminen tuollaiseen on heittää lukematta roskiin, eikä varsinkaan uskoa, että minulla on ollut Nigeriassa äskettäin edesmennyt mummo, josta en ole ikinä kuullutkaan ja jostain kumman syystä mummo oli päättänyt testamentata viisi timanttikaivosta Kongossa juuri minulle. Bernerin ehdotuksesta ilmeni, ettei edes valtiovarainministeriö ymmärrä, mitä sillä voitettaisiin. Keskustalaisten kommentit Sipilästä Kärnään ovat olleet, että Bernerin ehdotuksen tarkoitus oli "herättää keskustelua". Tämä muistuttaa jokaviikkoista kuviota: "Pitää liittyä Natoon", "Ai, ei vai?", "No sit pitää keskustella".

Toinen mahdollisuus on, että aikaansaatu keskustelu on savuverho jollekin suuremmalle kusetukselle. Jokin soteen liittyvä saattaisi tällä kertaa olla kyseessä. Tästä on esimerkki syksyltä 2015, kun Suomi kohisi jotain kolme viikkoa, voiko Jussi Niinistö vaihtaa puolustusministeriön kansliapäällikön. Asia, jonka ei olisi uskonut kiinnostavan juuri ketään. Samaan aikaan Ruotsi kirjaimellisesti junaili Suomeen pakolaisia. Kansliapäällikkönimityksen jätti hallituksessa pöydälle muistakseeni Stubb Orpon (jonka vaimo ilmeisesti toimii väestön maahantuontibisneksessä) alkuperäisehdotuksesta.
 
Suomalaisessa politiikassa ei muuta olekkaan menossa, kuin kusetuksia ja hyviä veljiä suosivia kusetuksia.
 
Bernerin touhut nostavat verenpainetta ja sykettä enemmän kuin kuntosalikeikka. Olisiko tällä jopa terveysvaikutuksia? :)

Tuskin ainakaan positiivisia. Ainakin omat oireeni muistuttavat lähinnä stressiä :)
 
Kannattaa käydä katsomassa Autoverkkokauppa.comin uusi auto vuodeksi -konseptia. Siinä on tulevaisuuden malli, jolla täällä autoilla ajellaan. Veroja maksetaan vähän Suomeen, mutta autoveron kokonaiskertymä romahtaa perusautojenkin osalta.

http://www.autoverkkokauppa.fi/uusivuodeksi

Kävin autoverkkokaupassa tutkailemassa kakkosautoa juurikin tuosta uusi vuodeksi -tarjonnasta. Koska kyseessä on rahoituskampania (auton palauttaminen 12kk päästä kuittaa jäännösvelan) tivasin myyjältä sopimusehtoja nähtäville sillä halusin tietää kuka kantaa riskin (kuittaa arvonaleneman) jos autovero alenee/poistuu ennen kuin asiakas palauttaa auton 12kk jälkeen. Huuli pyöreänä ihmetteli mistä puhun vaikka sovitussa takaisinostohinnassa oli pieni erikoisehtoihin viittaava "3" -yläviite. Oletan että valtaosa noita uusi vuodeksi -autoja hankkivista asiakkaista ei vaivaa päätään moisilla, tuhansien eurojen riskeillä. Ainakin Santanderin all-in-one sopimusehdoissa todettiin suoraan että jos autovero muuttuu niin asiakas maksaa erotuksen.

Ainakin Renault on tuon kampanian myötä lähtenyt hakemaan agressiivisesti markkinaosuutta Suomesta. Rahoitusosuus uusi vuodeksi Renaultille on melkein 20% pienempi kuin mitä se olisi jos asiaks ostaisi saman auton perinteisellä rahoituksella.

Toivottavasti yksityisleasing/yms auton hankintamuodot yleistyvät, sopivat ainakin mun talouteen paremmin vaikka kokonaiskustannus pitkällä aikavälillä olisikin kovempi.
 
Kuten muutkin tämän hallituksen jutut, ei päätä tai häntää...

No tämä hallitus on kuitenkin tehnyt jotain..tai edes yrittänyt....o_O

Kataisen hallituksessa vain puhuttiin ja tilattiin "Himas-viisauksia". Jygge heilutteli räpylöitään kansalle vakuuttavasti elehtien ja lausui kuolemattomia viisauksiaan mm. miten "raha ei ole tärkeintä vaan välittäminen" :rolleyes:
 
Alkaa tuntua, että vallassa on Suomen kaikkien aikojen mielenkiintoisin hallitus. Tälle ei pärjää edes Holkerin "syökää silakkaa"-hallitus. Harri Holkerilla tosin muuten on ihan oikeita meriittejä P-Irlannin rauhansopimuksesta.

Sluibarit, uskonnolliset fanaatikot ja "sulle mulle"-porukka tuntuvat nouseen tärkeimmiksi hallituksen ministereiksi.

Mutta takinkäännön Suomen ennätys tästä voi tulla.
 
Alkaa tuntua, että vallassa on Suomen kaikkien aikojen mielenkiintoisin hallitus. Tälle ei pärjää edes Holkerin "syökää silakkaa"-hallitus.

Mutta takinkäännön Suomen ennätys tästä voi tulla.


Luulenpa, että valmistelu jatkuu, mutta seuraavan kerran kuulemme asiasta kun veromuutos on tehty ja tulee voimaan per heti.

Se siitä avoimesta valmistelusta.

Pariisin ilmastonsopimus, 250 tuhatta sähköautoa ja 50 tuhatta kaasuautoa ei nimittäin ilmesty Suomeen ilman radikaaleja toimenpiteitä. Uskallan ennustaa, että vanhoille autoille tulee silloin keppiä ihan urakalla. Jos ei hyvällä, niin sitten pahalla..
 
Luulenpa, että valmistelu jatkuu, mutta seuraavan kerran kuulemme asiasta kun veromuutos on tehty ja tulee voimaan per heti.

Se siitä avoimesta valmistelusta.

Pariisin ilmastonsopimus, 250 tuhatta sähköautoa ja 50 tuhatta kaasuautoa ei nimittäin ilmesty Suomeen ilman radikaaleja toimenpiteitä. Uskallan ennustaa, että vanhoille autoille tulee silloin keppiä ihan urakalla. Jos ei hyvällä, niin sitten pahalla..

Voisivathan jättää sen miinan seuraavan hallituksen murheeksi. Vihreät & SDP tulevat olemaan siinä merkittävässä asemassa. Tiedäppä mihin sekin kepitys sitten johtaa, erityisesti jos tulee maahanmuuttosekoilullekin jatkoa. Kurittavat maaseutupaikkakuntia joissa suhtaudutaan jo muutenkin varsin "nuivasti" tiettyihin asioihin.

Se on tietysti täysin selvää että sähköautojen määrää olisi saatava lisättyä ja Suomi mahdollisimman omavaraiseksi energian suhteen.

Ehkä noihin sähköautoihin pitäisi kannustaa tai potkia alueellisesti. Helsinki laittaa vuorokaudessa tuhansia litroja dieseliä LUMEN SULATTAMISEEN kun voisivat sen sijaan tukea esimerkiksi sähköautoilua. Mutta eikös se halvempi pysäköintikin lopetettu..

(miten lumi voi olla Suomessa sellainen ongelma että sitä pitää sulattaa ja vieläpä dieselillä, miksi ydinvoimalaa ei rakennettu esim. Espooseen? Sillähän ne lumetkin sulaisivat.

Varsinainen ekometropoli. Miten sieltä käsin voidaan edes perustella autoilijoiden kurittamista päästöistä kun itse tuhlaavat polttoainetta lumen sulatukseen. Vihreät ja "ilmastosopimus" :D )
 
Viimeksi muokattu:
En todellakaan äänestäisi sellaista ehdokasta, jolla ei ole cv:ssä mitään muuta kuin poliittista toimintaa. Kuten Väyrysen Paavolla, Tuomiojan Erkillä, Kanervan Ilkalla jne jne. No way!

Täytyy korjata tätä. Ilkka Kanerva on ollut yhden aamupäivän verran lautatarhalla töissä.
 
Back
Top