Autovero poistuu?

Tämä on kuin Gukkenheim-kakka. Kyllä se jossain vaiheessa vielä pulpahtaa pintaan.

Kun tämä idea nyt on kerran keksitty ja tunnistettu mahdollisuudet taloudellisen hyödyn nettoamiseen parhaiden maan tapojen mukaisesti, niin pökäleen pulpahtaminen takaisin pinnalle on enää vain ajankysymys. Ehkä suomalaiset eivät vain olleet vielä aivan valmiita ymmärtämään näin hienoa bisneksentekoa ja kaikkia itsekkään vaurastumisen mahdollisuuksia, joita se olisi pienelle sisäpiirille voinut avata.

Joka tapauksessa jokaisen suomalaisen yhteinen kansallisomaisuus ei voi missään olosuhteissa olla yksityistä omaisuutta eikä milloinkaan kaupan. Tämä yksinkertainen asia kansalaisten tulee sisäistää ja olla alati valppaana puolustamaan omaa etuansa silloin kun se jonkun konnan toimesta asetetaan uhanalaiseksi.
 
Kansalaisten vastarinta ja ankaraksi äitynyt mekkala olivat ilmeisesti nousemassa liian voimakkaiksi, että hallitus päätti ottaa askeleen taaksepäin. Se tuotti tällä kerralla tulosta ja hyvä niin.

Suomalaisten on ehdottomasti ja määrätietoisesti vastustettava kaikkia hankkeita, joiden lopputulemana Suomen kallista kansallisomaisuutta joko yksityistetään tai jopa kaupitellaan polkuhinnalla ulkomaisten sijoittajien käsiin. Ihmisten tulee herätä ja olla nykyistä valveutuneempia, sillä tällaista toimintaa ei voi hyväksyä.

Kaikesta huolimatta väkisinkin hiipii mieleeni, että onko meneillään jonkin vielä suuremman hankkeen valmistelu, josta tällaisella näinkin banaalin räikeällä maskirovkalla on haluttu kääntää kansan huomio pois? Nyt on sitten valmiiksi kokeiltu kepillä tätäkin jäätä ja tiedusteltu kansan syvien rivien suhtautumista liikkumisen kyttäämiseen ja rahastamiseen.

Jep, ja nyt sitten turha tulla kenenkään suomalaisen itkemään, että verotus on liian kovaa Suomessa. Kerrankin joku olisi ehdottanut radikaalia, tuhansien, jopa kymmenien tuhansien eurojen arvoista yksittäiselle ihmiselle koituvaa verohelpotusta, niin se torpataan heti alkuunsa: Ei käy! Haluamme maksaa kovempia veroja! Enemmän veroja! Kyllä on aikoihin eletty, että populistit joutuvat kannattamaan älyttömyyksiin noussutta verotusta, KOSKA KANSA VAATII SAADA MAKSAA VEROJA. Muistuttaa, miksi aikoinaan tästä maasta lähdin ja nyt mietin, miksi koskaan muutin takaisin
 
Hallituspuolueiden puheenjohtajat ovat kilpaa kertomassa että autovero on ja pysyy. Kansa huokaisee helpotuksesta. En olisi uskonut näkeväni tätä päivää. Mitähän seuraavaksi?

Kaikki on suhteellista, myös kurjuus ja sen maksimointi. :rolleyes:

Katajainen kansa nousee lähes barrikadeille puolustaakseen ikiaikaista oikeuttaan tulla verotetuksi ja raskaimman jälkeen. Aivan keskinkertainen brittisyntyinen käsikirjoittaja pystyisi laatimaan tästä mahtavan satiirin tai ryppään sketsejä. Toivottavasti norjalaiset eivät saa päähänsä tehdä kokonaista tuotantokautta ohjelmanimenä: Pekka.

Ollaan me oikeastaan aika erikoista väkeä. :D
 
Jep, ja nyt sitten turha tulla kenenkään suomalaisen itkemään, että verotus on liian kovaa Suomessa. Kerrankin joku olisi ehdottanut radikaalia, tuhansien, jopa kymmenien tuhansien eurojen arvoista yksittäiselle ihmiselle koituvaa verohelpotusta, niin se torpataan heti alkuunsa: Ei käy! Haluamme maksaa kovempia veroja! Enemmän veroja! Kyllä on aikoihin eletty, että populistit joutuvat kannattamaan älyttömyyksiin noussutta verotusta, KOSKA KANSA VAATII SAADA MAKSAA VEROJA. Muistuttaa, miksi aikoinaan tästä maasta lähdin ja nyt mietin, miksi koskaan muutin takaisin

Seuraava kysymys on, että kuinka suuri %-osuus kerätystä autoverosta todellisuudessa kohdentuu tieverkon kunnossapitoon ja kehittämiseen?
 
Seuraava kysymys on, että kuinka suuri %-osuus kerätystä autoverosta todellisuudessa kohdentuu tieverkon kunnossapitoon ja kehittämiseen?

Tieliikenteestä kerätyistä veroista vuosittain noin 0,8 miljardia palautuu liikennesektorille valtion tieverkkoon käytettynä rahoituksena. Valtion liikenneverkon kokonaisrahoitus on viime vuosina ollut noin 1,7 mrd euroa. Lisäksi kunnat investoivat vuosittain liikenneverkkoon noin 1,4 mrd euroa. Ks. lisää täältä.
http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/tieliikenne/autoilun_verotus

Jotain tilastoja löytyi.
 
Vielä kerran liikenneverkkoyhtiöstä: Konsultti varoitti operaattoreiden rahastusriskistä

Liikenne- ja viestintäministeriön visioima liikenneverkkoyhtiö laitettiin toistaiseksi jäihin maanantaina.

Asian jälkipyykki kuitenkin jatkunee vielä pitkään, ja osana sitä voi olla mielenkiintoista tutkia ministeriön julkistamia taustaselvityksiä aiheesta.

Kuten Suomen Kuvalehti on kertonut, ministeriö on ostanut noin 330 000 eurolla ulkopuolista konsultointia väyläyhtiöhankkeen suunnitteluun.

Yhden näistä selvityksistä on tehnyt WSP Finland, jonka selvitykseen sisältyy tiivis mutta tyhjentävä selvitys hankkeen riskeistä.

Ironista kyllä, raportti ei mainitse hankkeen riskinä sitä, että sen viestintä ja koordinointi hallituksen sisällä epäonnistuu niin pahasti, että valmistelu keskeytetään viisi päivää sen julkistuksen jälkeen.

Raportti nostaa kuitenkin esille riskejä muun muassa liittyen tietoturvaan ja liikkumisen vapauteen perusoikeutena.

”Paitsi yhtiön perustamisvaiheessa, myös toiminnan aikana on syytä pitää mielessä liikkumisvapauden arvo – koskien eri väestöryhmiä tasapuolisesti. Riski muodostuu siitä, että tämä periaate unohdetaan”, raportti nuistuttaa.

Mielenkiintoista on myös, että operaattoreiden kautta tuleva riski nostetaan suorasanaisesti esille.

Ministeriön esittelemä ajatus on ollut, että yksityisten operaattoreiden synnyttämän kilpailun ansiosta autoilijan kustannukset vähintään pysyvät ennallaan tai jopa laskevat.

WSP Finlandin raportissa kuitenkin todetaan, että tämä ei ole aivan selvää.

”Yksityinen operaattori haluaisi todennäköisesti kerätä liikenteeltä korkeampia maksuja kuin mikä on yhteiskuntataloudellinen optimi ja poliittisesti hyväksyttävissä. Tämä johtaisi yhteiskunnallisen hyödyn näkökulmasta joidenkin teiden liian vähäiseen käyttöön, mistä on esimerkkejä Espanjasta ja Ranskasta”, raportissa todetaan.


”Myös eri sosiaaliluokkien väliset erot maksukyvyssä kasvaisivat ja tulisivat vaikeasti hyväksyttäviksi.”

”Operaattoreille tulisi taata yksityiselle sektorille tyypillinen tuotto. Miksi ne muutoin olisivat kiinnostuneita investoimaan? Ne kantavat joka tapauksessa markkinariskin. Jos taas tieverkkoyhtiö kantaisi markkinariskit, kyseessä ei olisi aito liiketoiminta operaattoreille”, raportti toteaa.

https://tekniikanmaailma.fi/autot/v...-rahastusriskista/?shared=736547-0603972a-500
 
Jep, ja nyt sitten turha tulla kenenkään suomalaisen itkemään, että verotus on liian kovaa Suomessa. Kerrankin joku olisi ehdottanut radikaalia, tuhansien, jopa kymmenien tuhansien eurojen arvoista yksittäiselle ihmiselle koituvaa verohelpotusta, niin se torpataan heti alkuunsa: Ei käy! Haluamme maksaa kovempia veroja! Enemmän veroja!

Toisaalta verohelpotus olisi kohdentunut ensi hätään lähinnä uutta autoa ostavalle ja vähemmässä määrin autojen käyttäjille alennetun ajoneuvoveron ja bensiiniveron muodossa. Alennettujen verojen vastapainoksi kaikkien käyttökustannukset - siis polttoainevero, ajoneuvovero plus uudet tienkäyttömaksut - olisivat ylittäneet nykyisen polttoainevero + ajoneuvovero -kombon tason. Verot siis toki olisivat alentuneet - ainakin joksikin aikaa - mutta vastaavasti yksityisoikeudelliset maksut olisivat nousseet. Lopputuloksena liikkuminen olisi ollut suoraan kalliimpaa kaililla muilla paitsi niillä, jotka ostavat uuden auton. Vero tai pakollinen maksu - se on maksajalle joka tapauksessa pakollinen kustannus.
 
Tieliikenteestä kerätyistä veroista vuosittain noin 0,8 miljardia palautuu liikennesektorille valtion tieverkkoon käytettynä rahoituksena. Valtion liikenneverkon kokonaisrahoitus on viime vuosina ollut noin 1,7 mrd euroa. Lisäksi kunnat investoivat vuosittain liikenneverkkoon noin 1,4 mrd euroa. Ks. lisää täältä.
http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/tieliikenne/autoilun_verotus

Jotain tilastoja löytyi.
Jos liikenteestä kerätään 15% valtion budjetin loppusummasta eikä siitä riitä tienpitoon, niin eiköhän vika ole Jossakin muualla. Vrt lastensairaala.

Edit prosentti on suurempi jos verrataan valtion tuloihin
 
Kaikki on suhteellista, myös kurjuus ja sen maksimointi. :rolleyes:

Katajainen kansa nousee lähes barrikadeille puolustaakseen ikiaikaista oikeuttaan tulla verotetuksi ja raskaimman jälkeen. Aivan keskinkertainen brittisyntyinen käsikirjoittaja pystyisi laatimaan tästä mahtavan satiirin tai ryppään sketsejä. Toivottavasti norjalaiset eivät saa päähänsä tehdä kokonaista tuotantokautta ohjelmanimenä: Pekka.

Ollaan me oikeastaan aika erikoista väkeä. :D

Huonoa autoverotusta ei kannata vaihtaa hirvittävän huonoon vaihtoehtoon. Siitä oli kyse. Ei siitä etteikö kansa haluaisi korjata autoverotusta.
 
Kepulta on tullut viime vuosina mm. sellaisia kukkasia kuin Lex Karpela, Risupaketti, Paskalaki, Soten vesitys ja nyt vielä yritettiin liikenneuudistuksen nimellä varmistaa autoilijoiden rahastus.
 
Sattumaa varmaankin, kun kyse maailma kolmanneksi vähiten korruptoituneesta maasta...

Liekö aivan sattumaa, että tästä maailman kolmanneksi vähiten korruptoituneen maan tittelistä kansalaisia juuri tänään jälleen valtamedian toimesta muistutettiin? Juuri sopivasti kun kohun nostattama pöly on alkanut hiljalleen laskeutumaan.

Suomi putosi piirun verran korruptiovertailussa – silti maailman kolmanneksi vähiten korruptoitunut maa
Korruptio sekä vaurauden ja vallan epätasa-arvoinen jakautuminen ruokkivat toisiaan, sanoo valtioiden korruptoituneisuutta seuraava Transparency International.

Ulkomaat
25.1.2017 klo 06:03päivitetty 25.1.2017 klo 07:06

http://yle.fi/uutiset/3-9420593

Onneksi nykyaikana on internet.
 
Jos liikenteestä kerätään 15% valtion budjetin loppusummasta eikä siitä riitä tienpitoon, niin eiköhän vika ole Jossakin muualla. Vrt lastensairaala

Liikenteen verottaminen on ollut kätevä tapa kerätä hyssykkää. Ikiaikainen viisaus kehottaa: älä syö sitten kuormasta. Poliittinen päätöksentekemättömyysjärjestelmä unohti tuo reiluksi pariksikymmeneksi vuodeksi.....ja tilalle ehdotetaan vielä kahta parempaa systeemiä.....

Hurjaa on meininki ja oligarkian tunnistaminen alkaa vaatia melkoisia taitoja.
 
Back
Top