Vielä kerran liikenneverkkoyhtiöstä: Konsultti varoitti operaattoreiden rahastusriskistä
Liikenne- ja viestintäministeriön visioima liikenneverkkoyhtiö laitettiin toistaiseksi jäihin maanantaina.
Asian jälkipyykki kuitenkin jatkunee vielä pitkään, ja osana sitä voi olla mielenkiintoista tutkia ministeriön julkistamia taustaselvityksiä aiheesta.
Kuten Suomen Kuvalehti on kertonut, ministeriö on ostanut noin 330 000 eurolla ulkopuolista konsultointia väyläyhtiöhankkeen suunnitteluun.
Yhden näistä selvityksistä on tehnyt WSP Finland, jonka selvitykseen sisältyy tiivis mutta tyhjentävä selvitys hankkeen riskeistä.
Ironista kyllä, raportti ei mainitse hankkeen riskinä sitä, että sen viestintä ja koordinointi hallituksen sisällä epäonnistuu niin pahasti, että valmistelu keskeytetään viisi päivää sen julkistuksen jälkeen.
Raportti nostaa kuitenkin esille riskejä muun muassa liittyen tietoturvaan ja liikkumisen vapauteen perusoikeutena.
”Paitsi yhtiön perustamisvaiheessa, myös toiminnan aikana on syytä pitää mielessä liikkumisvapauden arvo – koskien eri väestöryhmiä tasapuolisesti. Riski muodostuu siitä, että tämä periaate unohdetaan”, raportti nuistuttaa.
Mielenkiintoista on myös, että operaattoreiden kautta tuleva riski nostetaan suorasanaisesti esille.
Ministeriön esittelemä ajatus on ollut, että yksityisten operaattoreiden synnyttämän kilpailun ansiosta autoilijan kustannukset vähintään pysyvät ennallaan tai jopa laskevat.
WSP Finlandin raportissa kuitenkin todetaan, että tämä ei ole aivan selvää.
”Yksityinen operaattori haluaisi todennäköisesti kerätä liikenteeltä korkeampia maksuja kuin mikä on yhteiskuntataloudellinen optimi ja poliittisesti hyväksyttävissä. Tämä johtaisi yhteiskunnallisen hyödyn näkökulmasta joidenkin teiden liian vähäiseen käyttöön, mistä on esimerkkejä Espanjasta ja Ranskasta”, raportissa todetaan.
”Myös eri sosiaaliluokkien väliset erot maksukyvyssä kasvaisivat ja tulisivat vaikeasti hyväksyttäviksi.”
”Operaattoreille tulisi taata yksityiselle sektorille tyypillinen tuotto. Miksi ne muutoin olisivat kiinnostuneita investoimaan? Ne kantavat joka tapauksessa markkinariskin. Jos taas tieverkkoyhtiö kantaisi markkinariskit, kyseessä ei olisi aito liiketoiminta operaattoreille”, raportti toteaa.