Onneksi nykyaikana on internet.
Siunattu netti. Amerikkalaiset tiesivät mitä tekivät, kun lanseerasivat netin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Onneksi nykyaikana on internet.
Huonoa autoverotusta ei kannata vaihtaa hirvittävän huonoon vaihtoehtoon. Siitä oli kyse. Ei siitä etteikö kansa haluaisi korjata autoverotusta.
Maakuntataso ja yksityisten firmojen rahastus-mahdollisuus oli ainoa ja todella relevantti uusi aspekti. Ilman tuota kepulaista maakunta-himmeliä tuohon malliin se menee ja kuuluukin mennä, muuta vaihtoehtoa kun ei ole. 20-30 vanhoilla saastuttavilla autoilla ei varmasti saa tulevaisuudessa ajella valtion suosiollisella avustuksella (=eli todella alhaisilla käyttökuluilla).
Autoilu vanhalla ja isopäästöisellä autolla on suhteellisesti liian halpaa.
Niinpä nyt valtio käytännössä subventoi tonnin autolla autoilua. Tästä ei tarvii pitää, mutta noin se on.
Autoilu vanhalla ja isopäästöisellä autolla on suhteellisesti liian halpaa. Suhteellisesti. Vanhan auton hankinnassa autoveron osuus on käytännössä olematon joten niitä koskee käytännössä vain nykyiset polttoaine- ja ajoneuvoverot. Ajoneuvoveron päästön mukaiset porrastukset ovat laimeita, ylinkin lisäosa eniten saastuttavasta autosta on vain 617 euroa perusosan (36,50) päälle ja tällöin co2-arvo on nelisensataa! Noin iso co2-arvo on todella harvinainen joten määrä on todellisuudessa alhaisempi. 653 euroa käyttömaksua noista päästöistä on ihan väärin kun määrän tulisi olla tuplat tai jopa sitäkin hiukan korkeampi ja hiljalleen korottuva. Meillä on juuri nyt malli, jossa vähimmin kustannuksin nimenomaan pienituloinen voi ajalla edullisesti ja malli rankaisee kalliita ympäristöystävällisiä autoja. Autokanta on sen mukainen: vanha ja paljon päästävä. Ei toimi näin.
Lainaus raportista:
"Ympäristön ja ilmaston näkökulmasta tarkasteltuna liikenne Suomessa tuotti vuonna 2015 noin 11 miljoonaa tonnia kasvihuonepäästöjä, joiden osuus kaikista päästöistä oli noin 20 prosenttia ja ei-päästökauppasektorin päästöistä noin 40 prosenttia. Yli 90 prosenttia liikenteen kasvihuonekaasupäästöistä syntyi tieliikenteessä. Suomen hallitus hyväksyi 24.11.2016 kansallisen energia- ja ilmastostrategian vuoteen 2030. Strategiassa linjataan konkreettisia toimia ja tavoitteita, joilla Suomi saavuttaa toisaalta hallitusohjelmassa sekä myös Euroopan unionissa yhdessä sovitut energia- ja ilmastotavoitteet vuoteen 2030 mennessä.
Euroopan unionissa sovitut ilmasto- ja energiapolitiikan tavoitteet ja toimenpiteet ohjaavat erittäin voimakkaasti Suomen ilmasto- ja energiapolitiikan valmistelua sekä toimeenpanoa. EU:n ja sen jäsenvaltioiden yhteinen kansallinen panos perustuu Eurooppa-neuvoston vuoden 2014 päätökselle vähentää kasvihuonekaasupäästöjä EU:n sisäisesti vähintään 40 prosenttia vuoden 1990 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Euroopan komissio antoi kesällä 2016 päästövähennysvelvoitteita koskevan nk. taakanjakopäätöksen. Päätöksen kattamien keskeisimpien sektoreiden joukossa on myös liikenne. Liikennesektori vastaa melkein puolesta taakanjakosektorin kaikista päästöistä ja on sen perusteella tärkeässä roolissa vähennystavoitteiden saavuttamisen kannalta. Liikennesektorin päästövähennysmahdollisuuksia on selvitetty viime vuosina perusteellisesti useissa tutkimuksissa, joissa on tarkasteltu sekä päästövähennyspotentiaalia että eri toimien kustannuksia ja muita vaikutuksia. Päästövähennystoimet voidaan jakaa kolmeen kategoriaan: liikennejärjestelmätason muutokset, ajoneuvojen energiatehokkuuden parantaminen sekä uusiutuvien polttoaineiden lisääntynyt käyttö. Liikenteellä on keskeinen merkitys Suomen kansallisten ilmastotavoitteiden saavuttamisessa, sillä liikenne tuottaa Suomessa noin 40 prosenttia taakanjakosektorin kasvihuonekaasupäästöistä. Liikenteen rooli päästöjen vähentämisessä tulee korostumaan myös sen vuoksi, että muilla sektoreilla (esim. maataloudessa) päästöjen vähentäminen on vielä vaikeampaa kuin liikennesektorilla. Siksi liikennesektorilla varaudutaan päästöjen vähentämiseen jopa noin 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Suomen kasvihuonekaasupäästöjä tulisi koko taakanjakosektorilla alentaa vuoteen 2030 mennessä noin 6 miljoonaa tonnia nykyisten toimenpiteiden lisäksi. Liikenteen osuus tästä olisi lähes 4 miljoonaa tonnia. Liikenteen päästö- vähennystoimenpiteet kohdistetaan erityisesti tieliikenteeseen, jossa päästövähennyspotentiaali on suurin."
Sähköauto tai hybridi maksaa paljon ostettaessa mutta päästää vähemmän kuin vanhat autot ja on käytöltään vain marginaalisesti halvempaa eli ajoneuvoveron eron verran. Jos on rahaa verotettuun hybridiin jonka hinta huitelee kymppitonneissa satanen tai pari sinne tai tänne käyttömaksueroa ei ohjaa käytännössä mitään. Eli auton hankkija voi periaatteessa valita mitä tahansa muunkin vaihtoehdon esim. hybriditeknologian sijaan ottamatta tappiota valinnastaan juurikaan. Tästä tulee vähäinen ohjaus (autovero ohjaa pois sähköautosta ja hybridistä, koska sen autoveroton hinta on kallis) ja toisaalta kannustinten puute. Sen todistaa alhainen osuus autokannasta hybridejä ja sähköautoja. Autovero ohjaa väärin koska siinä veronmuodostuksen keskeisenä komponenttina on autoveroton hinta ja tämä on aivan väärin. Sen hoitaa jo ALV. Sähkö- ja hybriditeknologia on kalliimpi ostaa kuin esim. bensa-Opel tai muu auto missä on vanhaa teknologiaa ja hintaperusteinen autovero korostaa eroa entisestään. Nyt autovero tekee ympäristöystävällisestä autoilusta vain hyvin toimeentulevien huvia kun näiden autojen tulisi olla maksimaalisen määrän ulottuvilla ja todellisena vaihtoehtona. Autovero on tässä yksin esteenä.
Koska autoveron poisto alentaa ostokustannusta, tulee ohajuskeino säilyä jotenkin. Eli on pakko olla käyttömaksu kuitenkin. Tai sitten autoveron tulee muodostua yksin auton päästöarvosta, mutta ei mistään muusta. On sekin vaihtoehto. Silloin Daciaan tulee hintaa roimasti mutta Tesla, Bemari ja Mersu halpenee.
Niinpä nyt valtio käytännössä subventoi tonnin autolla autoilua. Tästä ei tarvii pitää, mutta noin se on.
Aika moni joka asuu kaupungissa ajaa lyhyitä matkoja pelkästään laiskuuttaan. Kaupunkioloissa, alle 10km matka, voisi hyvin kulkea polkupyörällä jos tarkoitus on vain siirtää itsensä paikasta A paikkaan B. Eri asia sitten jos pitää tavaraa kuljetella, silloin auto on välttämätön lyhyilläkin matkoilla.
palaan vielä spekuloimaan, mille tasolle uusien autojen hinnat asettuisivat, jos autovero olisi poistettu. Tein vertailun Audi.de ja Audi.fi -sivujen konfiguraattorin kanssa ja varustelin täysin 1:1 samanlaiset paremman luokan Audi A6 -autot. Laitoin aika runsaasti lisävarusteita, mutta siten, että molemmissa täsmälleen samat varusteet ja moottori. Lopuksi otin huomioon, että Saksassa ALV on 19% ja Suomessa 24%, joten muunsin Saksan hinnan Suomen alv-kantaan.
Yllätys oli suuri, kun loppuhinnat olivat muutaman satasen päässä toisistaan n. 69 000 €. Toki on muistettava, että Saksassa ei kukaan maksa uudesta autosta ovh-hintaa, vaan tinkivaraa on 5-10% toisin kuin Suomessa. Mutta silti taitaa olla utopiaa, että Suomessa hinnat oikeasti laskisivat autoveron osuutta vastaavan euromäärän, vaan tehdas kompensoisi nostamalla verottomia hintoja Suomeen vietäville autoille
Tosiaan väitän, että suurin osa tuosta autoveron poiston vaikutuksesta hintoihin olisi valunut suoraan autotehtaiden ja autokauppiaiden taskuun varsinaisten kuluttajahintojen laskiessa varsin marginaalisesti.
Sitten meillä olisi vaan ollut ehkä 5-10 % halvempien uusien autojen hintojen lisäksi huomattavasti korkeammat autojen käyttökustannukset jatkuvasti kohoavien tienkäyttömaksujen muodossa.
pian ryhdytään ilmastosopimuksen mukaisesti päästötalkoisiin, joissa pitää liikenteen CO2-päästöjä pudottaa 40 %:a. Sieltä tulee satoja
Silläkö se maailma pelastuu ja jäätiköt lakkaavat sulamasta?
Kun suomalainen maksaa isojen verojen sijaan helvetin kalliita "käyttömaksuja?"
Ei olisi käynyt noin. Riittää kun katsoo mitä uudet autot maksavat autoverottomissa naapureissa Virossa tai Tukholmassa. Jos suomalaisessa lasipalatseissa olisi nostettu hintoja, niin autot olisi haettu muualta.
http://m.iltalehti.fi/uutiset/201701262200060468_uu.shtmlBernerin uusi esitys: Yksityisteiden käyttö luvanvaraiseksi ja firmat töihin
.....
Uudistuksella mahdollistettaisiin myös kuntien, maakuntien tai valtion tuleminen tieosakkaaksi niissä tapauksissa, joissa ne ohjaavat liikennettä yksityisteille.
- Esimerkiksi jos valtio ohjaa matkaa lyhentävän läpikulun yksityistietä pitkin paikasta A paikkaan B, silloin valtio myös osallistuisi kustannuksiin. Tämä laajentaisi yksityistieverkon maksajien joukkoa, Kuukasjärvi sanoo.
Uutta bisnestä
Uudistuksella halutaan kannustaa myös tienpidon ulkoistamiseen ammattilaisille ja yksityisille firmoille.
Millä tavoin valtio kannustaa tähän?
- Siellä on sellainen pykälä. Yksityinen tienpito voidaan ulkoistaa esimerkiksi tieisännöitsijöille tai maaseutujen infrajärjestelmiä ylläpitävälle yritykselle.
Kuukasjärven mukaan tieisännöinti on maaseudulla uusi ja kehittyvä ala.
- Suomessa nyt noin 15 tieisännöitsijää. Viime vuosina tieisännöinti on mahdollistanut täyspäiväisen ammatin.
- Tämä voisi tuoda merkittäviä uuden liiketoiminnan mahdollisuuksia maaseudulle, Kuukasjärvi sanoo.
Yhtenä merkittävänä ongelmana pidetään myös sitä, ettei yksityisteiden rahoitus ole enää kestävällä pohjalla.
Jo nykytilanteessa ulkopuolisten tienkäytöstä voidaan periä maksu. Jatkossa käyttömaksua voisi periä kun käyttö ei ole vain satunnaista ja sen johdosta tien kunnossapitokustannukset kasvavat. Lakiuudistuksen jälkeen yksityistien käyttö olisi aina lähtökohtaisesti luvanvaraista.
Lupaa ei kuitenkaan tarvittaisi sellaiseen satunnaiseen toimintaan, joka ei selvästi lisää tien kunnossapitokustannuksia.
Jokamiehen oikeuksiin ei lakiuudistuksen yhteydessä ole tarkoitus puuttua.
Yksityistielaki ja siihen liittyvät lait on tarkoitus saattaa voimaan ensi vuoden tammikuussa.
Juttua muokattu klo 17.16: korjattu otsikkoa ja tekstiä. Yksityishenkilöt ovat aiemminkin voineet periä ulkopuolisesta tienkäytöstä käyttömaksua. Lakiluonnos ei muuta tätä tilannetta, mutta selkeyttää niitä periaatteita, jolloin käyttömaksua voidaan periä. Laki muuttuisi aiemmasta niin, että lähtökohtaisesti ulkopuolisen yksityistien käyttö olisi luvanvaraista. Aiemmin lähtökohta oli että yksityisteitä voi käyttää vapaasti, ellei kieltoa anneta.