Juna ei ole vielä edes lähtenyt. Suomelle haitallisista sitoumuksista voi ja tulee irtautua yksipuolisella päätöksellä. Ne eivät ole mitään peruskallioon sementoituja luonnonlakeja.
Se vaatii vain hieman "munaa" ja tahtoa, mitä nykyisiltä päättäjiltä ei löydy.
Ilmastonmuutos on aika iso juttu ja periaatteessa kokonaan oma keskustelunsa. Kerron siitä kuitenkin yhden mielipiteen: se, onko se totta tai tärkeää ei ole ehkä niin olennaista
kaikkien asioiden suhteen. Leikitään, että ilmastonmuutos ei ole totta ja tiedeyhteisö on väärässä tai voi leikkiä myös niin, että ilmasto muuttuu luonnollisten syiden takia. Tai ihan miten vaan, pääasia, että emme anna sille nyt arvoa tässä ajatuskokeessa ja toimitaan tuossa sinun hengessä.
OK, nyt me pienennämme ja olemme pienentäneet päästöjä ja saasteita ilmastonmuutoksen nojalla. Sitten huomataan, että perskeles, se olikin iso huijaus! No, oliko ilmastonmuutoksen nojalla tehdyt ympäristönsuojelutoimet turhia? Ehei, eivät olleet! Varmasti osa oli, mutta voittopuoleisesti siitä koitui etua luonnolle, eli meille kaikille. Eikö? Koska ympäristön suojeleminen, päästöjen ja saasteiden vähentäminen on tärkeää, olipa ilmastonmuutosta tai ei. Mielestäni tätä on tärkeä korostaa.
Käytännössä kaikki autovalmistajat ovat osallistuneet päästöhuijaustalkoisiin tavalla tai toisella, joten tietoa siitä mitkä ovat uusien autojen TODELLISET päästöt on vaikea lukea petoksiin perustuvista tilastoista. Epäilemättä uudet autot ovat oikeastikin päästötehokkaampia, mutta myös käytettyjen autojen päästötehokkuus paranee sitä mukaa kun nykyiset uudet autot muuttuvat käytetyksi. 10 vuoden päästä niitä kasarivolvoja ei ole juuri enää kuin museorekisterissä. Taivastellaanko silloin sitten vm 2014 Avensiksen hirveitä päästöjä?
Esim. Teslan polttonestekulutus on luvatut 0 litraa sadalla, noin esimerkiksi. Sama pätee muihinkin sähköautoihin. Ja kerrotaan nyt itsekin näitä kokemusasiantuntijuusjuttuja: Omistin erään saksalaismerkin auton vm 2005, aikaisekseen edistyksellistä moottoriteknologiaa, melko tehokas myös, jonka kulutuksen kerrottiin niin internetissä "yleisenä tietona" kuin autolehdistönkin mukaan olevan valmistajan ilmoittamaa suurempi. Kappas kehveliä, kun itse ajelin nuukasti, auto kulki justiinsa sillä määrällä polttoainetta sadalla kuin valmistaja oli ilmoittanut. Suomen maantiellä ilman vippaskonsteja. Ei siihen ollut helppo päästä, mutta ei se ole huijausta jos itse ajaa "tavallisesti" eli kiihdyttelee tai on märkä asfaltti, lunta, kuormaa, suksiboskia jne ja auto kuluttaa enemmän. Kaikki valmistajat luonnollisesti optimoivat autonsa testisykliin. Tämä on ihan sallittua. Mitä suurempi tehoreservi sen suurempi potentiaalinen erokin on jos ei malta ajaa pintakaasulla. Ei se auton vika ole vaan kuskin. Kuten suurin osa ongelmista. Ja varmasti on autoja, joissa kukaan kuljettaja ei pääse annettuun arvoon, ilmoitettu kulutus perustuu sentään johonkin yhtenäiseen ja yhteismitallinen asiaan vaikka ei sitten kuvaakaan todellisuutta hyvin.
Sitten varsinaiset huijaukset on asia erikseen, esim. Volkswagen-skandaali. En tiedä taivastellaanko mutta ei tuota tarkastelua voi typistää vain ajalliseen 1:1 -tarkasteluun. 10v tästä eteenpäin on arvoitus, riippuu millaista kehitystä näemme. Ihminen yliarvioi lähivuosien kehityksen ja aliarvioi pitkän kehityksen. Autoissa seuraavat 10 vuotta voi olla pitkä aika. Kymmenen vuoden vertaaminen eri aikoina ei välttämättä kuvaa samaa teknologista kehitystä koska toisena aikana kymmenessä vuodessa voi tapahtua eri määrä kehitystä kuin toisena aikana. Autojen päästöt ovat pienentyneet euro-normien mukaan ja tässä pitää nyt huomioida kokonaisuus jossa polttoaineen kulutus on yksi asia, vaikkakin hyvin tärkeä. Muukin teknologia vaikuttaa, esim. katalysaattorit, hiukkasloukut ja jatkuvasti tulee tässäkin uutta. Esim. Mercedes palaa suoriin kutosiin:
http://www.moottori.fi/ajoneuvot/ju...a-kuusisylinteriseen-rivimoottoriin/#cxrecs_s
"Nyt rivimoottorit palaavat suosioon päästösyistä. Erityisesti dieselmoottorit vaativat huippukehittyneitä pakokaasujen puhdistusjärjestelmiä. Monimutkaisuuden ja kalliiden materiaalien vuoksi puhdistusjärjestelmän hinta voi olla jopa kolmannes koko polttomoottorin kustannuksista! Pakokaasujen puhdistus onnistuu vain korkeissa lämpötiloissa, eli hyvin lähellä sylinterikantta. Koska rivimoottorin pakokaasut poistuvat moottorin yhdeltä puolelta, selviää autonvalmistaja yhdellä puhdistusjärjestelmällä."
Muistan kuinka 90-luvulla eräs konetekniikan spesialisti kertoi eräässä koulutustilaisuudessa kuinka "otto-moottorin kehityspotentiaali on käytännössä ulosmitattu ja on enää vaikea nähdä suurta kehitystä löydettävän."
Nyt näyttää argumentointini tulleen pahasti väärinymmärretyksi. Kannatan ilman muuta autoveron poistoa jos se voidaan järkevästi toteuttaa. Bernerin esitys ei ollut sitä. Sen ydin oli kirjanpitokikka jolla valtion velkaa siirretään valtiolta valtionyhtiölle ja päälle heitetään liikenteen kulurakennetta kasvattavia uusia maksutasoja. Miten Bernerin esitys olisi edes kannustanut liikenteen päästöjen vähentämistä, koska yksi sen perusteluista oli sähköautojen saaminen maksujen piiriin!
Mielestäni annoit kuvan, missä pidät autoveroa hyvänä ratkaisuna ja siitä tulisi pitää kiinni, mutta metakiistely on nyt ehkä turhinta skeidaa ever, joten tuosta on imho turha jatkaa. Se voidaan järkevästi toteuttaa monellakin tavalla joten mitään ehtoja tuohon ei tarvita kun kyse on vain tahdosta tehdä muutos vallitsevaan tilaan. Autoveron kertymä on koko liikenteen verotuksen tuotossa kymmenisen prossaa joten sen voi kerätä polttoaineen, ajoneuvoveron, tiemaksun, ruuhkamaksun tai edellisten korotuksilla ja kombinaatiolla miten tahansa ja melko vähäisin toimenpitein. Tähän löytyy montakin varianssia, mutta se nyt on selvää, että 800 millin lovea ei noin vaan voi pysyvästi jättää.
Olen samaa mieltä Bernerin kirjanpito-kikasta, tuolta se mielestäni näyttää. En ole Bernerin puolustaja tässä, mutta pääosin esitys, perusrakenteiltaan, oli hyvä.
Pidän selvänä, että sähköautojen tulee olla verotuksen piirissä jossain aikavälissä. Kannustaminen (verottomuus, muut kannustimet) on väliaikainen toimi, ei sitä tulevaisuudessa tarvita vaan
nyt. Ei kenenkään tule saada ajella ilmaiseksi millään autolla.