fulcrum
Greatest Leader
Autoilu vanhalla ja isopäästöisellä autolla on suhteellisesti liian halpaa. Suhteellisesti. Vanhan auton hankinnassa autoveron osuus on käytännössä olematon joten niitä koskee käytännössä vain nykyiset polttoaine- ja ajoneuvoverot. Ajoneuvoveron päästön mukaiset porrastukset ovat laimeita, ylinkin lisäosa eniten saastuttavasta autosta on vain 617 euroa perusosan (36,50) päälle ja tällöin co2-arvo on nelisensataa! Noin iso co2-arvo on todella harvinainen joten määrä on todellisuudessa alhaisempi. 653 euroa käyttömaksua noista päästöistä on ihan väärin kun määrän tulisi olla tuplat tai jopa sitäkin hiukan korkeampi ja hiljalleen korottuva. Meillä on juuri nyt malli, jossa vähimmin kustannuksin nimenomaan pienituloinen voi ajalla edullisesti ja malli rankaisee kalliita ympäristöystävällisiä autoja. Autokanta on sen mukainen: vanha ja paljon päästävä. Ei toimi näin.
"Vanha ja isopäästöinen auto" on suhteellista sekin. 20 vuotta vanha auto on vm. 1997. Muistan kyllä senaikaiset automainokset eikä niissä kehuttu autoja isopäästöisiksi. Kuluneet moottorit eivät toki ole enää parhaimmassa tehokkuudessaan ja kehitys tietysti kehittyy, mutta osa siitä on erilaisia temppuja ja huijauksia päästörajojen alittamiseksi (akun lataus ei ala välittömästi, tai sitten vaan härskisti huijataan). Se viimeinen oikeasti saastuttava autosukupolvi on tänä päivänä pääasiassa jo romuttamolla tai museorekkarissa.
Sähköauto tai hybridi maksaa paljon ostettaessa mutta päästää vähemmän kuin vanhat autot ja on käytöltään vain marginaalisesti halvempaa eli ajoneuvoveron eron verran. Jos on rahaa verotettuun hybridiin jonka hinta huitelee kymppitonneissa satanen tai pari sinne tai tänne käyttömaksueroa ei ohjaa käytännössä mitään. Eli auton hankkija voi periaatteessa valita mitä tahansa muunkin vaihtoehdon esim. hybriditeknologian sijaan ottamatta tappiota valinnastaan juurikaan. Tästä tulee vähäinen ohjaus (autovero ohjaa pois sähköautosta ja hybridistä, koska sen autoveroton hinta on kallis) ja toisaalta kannustinten puute. Sen todistaa alhainen osuus autokannasta hybridejä ja sähköautoja. Autovero ohjaa väärin koska siinä veronmuodostuksen keskeisenä komponenttina on autoveroton hinta ja tämä on aivan väärin. Sen hoitaa jo ALV. Sähkö- ja hybriditeknologia on kalliimpi ostaa kuin esim. bensa-Opel tai muu auto missä on vanhaa teknologiaa ja hintaperusteinen autovero korostaa eroa entisestään. Nyt autovero tekee ympäristöystävällisestä autoilusta vain hyvin toimeentulevien huvia kun näiden autojen tulisi olla maksimaalisen määrän ulottuvilla ja todellisena vaihtoehtona. Autovero on tässä yksin esteenä.
Koska autoveron poisto alentaa ostokustannusta, tulee ohajuskeino säilyä jotenkin. Eli on pakko olla käyttömaksu kuitenkin.
Niin, jos tämä koetaan oikeasti ongelmaksi niin en näe mitään estettä jo mainitsemallasi keinolle, eli ajoneuvoveron porrastuksen jyrkentämiselle. Se olisi kansantaloudelle paljon halvempi tapa kuin tienkäyttömaksu raskaine kulurakenteineen.
Mitä teiden korjausvelkaan tulee, niin ihmettelen suuresti kohinaa siitä että tienkäyttömaksuilla rahoitettaisiin teiden korjauksia. Tämä ei ole ollut esityksen pääpointti mikä esityksessä on auliisti myönnetty. Onhan suoraan sanottu jo aikapäiviä sitten, ja monta kertaa toistettu, että korjausvelkaa ruvettaisiin kuittaamaan ottamalla lisää velkaa sekä vapailta markkinoilta, että suomalaisilta eläkerahastoilta. Tämä viimeksimainittu lienee sitten se Orpon peräänkuuluttama "varsinainen pihvi".