Autovero poistuu?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yrjö
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tänään on surun päivä koska minun maanpuolustus tahto kuoli. Mitä järkeä on puolustaa jotain rikkaitten yhtiötä joka vain keksii uusia tapoja kusettaa kans.. orjiaan. Ei saatana mitään mieltä. Menkööt vaikka koko paska. :(

Loput ajatukset on parempi jättää kirjottamatta. Pelkkiä kusettajia koko sakki.
 
Tänään on surun päivä koska minun maanpuolustus tahto kuoli. Mitä järkeä on puolustaa jotain rikkaitten yhtiötä joka vain keksii uusia tapoja kusettaa kans.. orjiaan. Ei saatana mitään mieltä. Menkööt vaikka koko paska. :(

Loput ajatukset on parempi jättää kirjottamatta. Pelkkiä kusettajia koko sakki.

Isänmaa on muutakin kuin valopäät korruptioituneet poliitikot ja /tai vallanhimoiset virkamiehet.
 
Uuden tieyhtiön ja sille suunnitellun tieveron päätarkoitus ei ole niinkään turvata tienpidon rahoitusta, vaan idealla on toisia poliittisia päämääriä.

Juuri näin..

Jos oikeasti haluttaisiin siirtyä nykyisestä omistamisen verotuksesta käytön verottamiseen niin tarvittaisiin vain poistaa autovero ja lisätä muutama centti lisää pensan ja dieselin litrahintaan. Siinäpä ne muutokset olisi ainakin ensi alkuun. Käsittääkseni ulkomaalaiset autotkin käyttää pensaa ja dieseliä..siinähän se maksu järjestyisi heidänkin osaltaan.
 
Juuri näin..

Jos oikeasti haluttaisiin siirtyä nykyisestä omistamisen verotuksesta käytön verottamiseen niin tarvittaisiin vain poistaa autovero ja lisätä muutama centti lisää pensan ja dieselin litrahintaan. Siinäpä ne muutokset olisi ainakin ensi alkuun. Käsittääkseni ulkomaalaiset autotkin käyttää pensaa ja dieseliä..siinähän se maksu järjestyisi heidänkin osaltaan.
Muutoin kyllä, mutta entä sähköautot?
 
Valtio ehtii kyllä vielä halutessaan keksiä sähköautoille jotain kivaa lisämaksua, jahka niitä ensin tulee liikenteeseen. Aivan vallattoman hirveästihän niitä ei vielä näy.....ja eikös se päästöttömyys olekaan niin suuri asia, että pitää keksiä jarruja sähköautoille....

Mitähän näistä poliitikoista pitäisi ajatella? Tuota Rva Berneriä on käytetty etulinjassa jo monta kertaa ja herrat itse lymyilevät jossain takalinjoilla....eipä ole eka kerta. Hlökoht. valta panssaroidaan tuolla tavoin, se pätee kunnissa ja näköjään valtiollakin yhtä hyvin.

Onneksi naistenlehdet ovat sentään olemassa. Ei mene kauan, kun Rva B. itkee jonkun Eevan kannessa, miten raskasta on ollut.....
 
Tulee väkisin mieleen, että mitä tapahtuu taustalla kun kansa vatvoo tätä uutta paskalakia. Tuodaanko maahan lisää pakolaisia kansallismielisten tietämättä vai kärrätäänkö edellistä satsia ulos maailma ilman rajoja porukan tietämättä. Jotain tapahtuu.
 
Isänmaa on muutakin kuin valopäät korruptioituneet poliitikot ja /tai vallanhimoiset virkamiehet.
Onhan se ja olen jo sanomaani uudelleen pohtinut, kun äkkipikainen olen ja kone vetää kierroksia kuin dremeli. vaan kyllä se silti korpeaa niin maan perhanasti ja perusteellisesti.
 
En pidä lainkaan mistään tiestön hallinnan yhtiöittämisestä, tiestön käyttömaksuista, autoilijoiden seurannasta tai "muusta sen sellaisesta".

Uuden auton ostohintaan sisältyvä vero on kuitenkin aivan perseestä. Se olisi tullut poistaa viimeistään 1960-luvulle tultaessa. Tuon veron takia meillä on jouduttu ajamaan naurettavan huonoilla autoilla vapaisiin maihin verrattuna. Samat verotulot kannattaisi kerätä mieluummin auton käytöstä. Ja ilman mitään uuttaa organisaatiota tai teiden hallinnan yhtiöittämistä ja yhtiön Bahamasaarille myymistä. En keksi paremmin osuvaa verotusta kuin polttoainevero +sähköautoille jotain riesaa. Jos omat autoilusta syntyvät kustannukset pysyvät suunnilleen vakiona niin mieluummin ajaisin 5 vuottaa uudemmalla autolla kuin nyt (silloin siirtyisin sentään ajamaan itseäni nuoremmalla autolla).

Autoverotuksen lopettaminen ja käytön verotuksen lisääminen tekee hetkellisesti "kipeää". Eli jotkut ottavat tappiota. Se on kuitenkin tehtävä ja mieluummin nyt.
 
Dodii ullatus ullatus ......ja taas on "Bernerin-puhallukseen" kriittisesti suhtautuvat ja sen vastustajat eli "viholliset" löydetty ja leimattu...:confused:

Ihme ettei ole lyöty "putinisti leimaa" otsaan ? :rolleyes:

HUFVUDSTADSBLADET kirjoittaa, ettei muu hallitus ole taputtanut hankkeelle.

”Autokulttuuri, johon kuuluu oman ratin takana istumisen pieni vapausihanne, on juurtunut syvälle nyt vallassa olevaan kansallismielisten ja konservatiivisten miesten klusteriin.”

 
Mutta siitä ei kerry läheskään tarpeeksi euroja.

Olisiko niin, ettei kerry hyvät veljet klubille tarpeeksi euroja.... sähköntuotantohan on mielletty "vanhanaikaiseksi" ja menneen ajan meiningiksi..... nyt pitää autoilijan eurosta saada hyväveliklubille fyrkkaa.. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Bernerin idean esikuva löytyy Italiasta?:

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner on tällä hetkellä luultavasti eniten keskustelua internetin keskustelupalstoilla herättävä poliitikko heti pääministeri Juha Sipilän jälkeen.

Syy liike-elämästä pikavisiitille politiikkaan tulleen Bernerin aiheuttamaan kuohuntaan on hänen suunnitelmansa valtion väyläverkoston yhtiöittämisestä. Se loisi useille yksityisille toimijoille mahdollisuuden rahastaa kansalaisten autolla ajamisesta. Mallista riippuen kyse voisi olla erittäin rahakkaasta bisneksestä.

Maailmalta erilaisia esimerkkejä asfaltin kuluttamisen rahastuksesta löytyy useita. Esimerkiksi Italiassa lähes 7 000 kilometrin pituista maksullista moottoritieverkosta hallinnoi useita yksityisiä yhtiötä. Suurin niistä on Milanon pörssissä listattu holdingyhtiö Atlantia, joka omistaa kokonaan 2 965 kilometrin moottoritieverkostoa hallinnoivan Autostrade per l'Italian.


Italian tieverkoston lisäksi Atlantia hallinnoi maksullisia moottoriteitä Brasiliassa, Chilessä, Intiassa, ja Puolassa sekä Rooman lentokenttiä.

Jo nopea vilkaisu Atlantian lukuihin kertoo, kuinka kannattavasta bisneksestä on kyse.

Vuonna 2015 Atlantia teki liikevaihtoa 5,3 miljardia euroa, josta 3,8 miljardia kertyi tietulleista. Yhtiön liikevoittomarginaali oli peräti 41,7 prosenttia ja nettotulosmarginaali 16,1 prosenttia. Jokaisesta sadasta eurosta omistajien taskuun jäi siis runsaat 16 euroa.

Vuonna 1989 pörssiin listatun yhtiön liikevaihto on laskenut pörssihistorian aikana ainoastaan kerran. Tämä tapahtui vuonna 2013, kun liikevaihto kutistui pari prosenttia edellisvuodesta. Keskimäärin yhtiön liikevaihto on sen pörssinhistorian aikana kasvanut 6,5 prosentin vuositahdilla. Nettotulos on puolestaan kasvanut peräti 11 prosentin vuositahdilla.


Omistajilleen Atlantia on ollut todellinen kultakaivos. Se on maksanut osinkoa joka vuosi ja joutunut leikkaamaan sitä vain kerran. Keväällä 1989 yhtiö jakoi osakekohtaista osinkoa 0,03 euroa. Viime keväänä osinkoa ropisi jo 0,88 euroa. Osinko on siis lähes 30-kertaistunut.

Atlantian osinkojen kehitys

sfsd



Kasvavien osinkojen lisäksi sijoittajat ovat saaneet nauttia tukevasta kurssinoususta.

Yhtiön osakekurssi on noussut pörssihistoriansa aikana 3 686 prosenttia. Kun osingot lasketaan mukaan, on Atlantia tarjonnut sijoittajille huiman 12 121 prosentin kokonaistuoton. Se tarkoittaa keskimäärin 19 prosentin keskimääräistä vuosituottoa. Tuhannen euron sijoitus olisi siis kasvanut 122 210 euroksi. Miljonääriksi olisi yltänyt noin 8 200 euron alkupääomalla.

Samaan aikaan Italian pörssi on tarjonnut vaatimattoman kahden prosentin vuosituoton.

fsdg



Mikäli analyytikoiden ennusteisiin on uskominen, tulee yhtiö tarjoamaan hyviä tuottoja myös jatkossa. Viime vuonna yhtiön tuloksen odotetaan kasvaneen 18 prosenttia ja tälle vuodelle odotetaan 13 prosentin kasvulukuja. Osinkoaan yhtiön odotetaan nostavan lähivuosina noin 11 prosentin vuositahdilla.

Ei ihme, että kaikki 18 yhtiötä seuraavaa analyytikkoa kehottaa hankkimaan osaketta salkkuun.

Konsensusennusteita Atlantialle

2015 2016e 2017e 2018e
Liikevaihto, meur 5 304 5 492 5 805 6 018
Liikevoitto, meur 2 212 2 276 2 483 2 609
Liikevoitto, % 41,7 41,4 42,8 43,4
Eps, eur 1,05 1,23 1,40 1,48
Osinko, eur 0,88 0,97 1,08 1,20
P/e 23,3 18,0 15,6 14,7
P/b 3,0 2,7 2,4 2,2
Ev/ebitda 9,5 8,8 8,2 7,8
Lähde: Factset

inShare10

http://www.arvopaperi.fi/kaikki_uut...hastetaan-bernerille-mallia-italiasta-6616022
 

Joudun myöntämään virheeni. Arvioin tuolla edellä että yksityistetyn monopolin liikevoitto asettuisi 30% tuntumaan. Näyttää kuitenkin olevan 40% ja vielä hiukan päälle. Aika hyvin firmalle joka olisi käytännössä kuitenkin kyvytön maksamaan veroja.

Ehdottomasti tällainen systeemi Suomeenkin ja nopeasti. Tienkäyttäjän kustannukset ylös ja samalla tienpitoon käytetyt rahat alas. Mut ei se mitään koska NE tienaa tällä uudella fantastisella palvelualustalla.
 
Miksi pitää tehdä niin monimutkainen systeemi kuten tuo Bernerin paketti?
Tämmöisiä tiemaksuasemia pystyyn (kuten Tukholmassa on) jossa on automaattinen rekisterikilvenluku ja lasku tulee kotiin.
500px-Betalstation_Liljeholmen.JPG
 
Miksi pitää tehdä niin monimutkainen systeemi kuten tuo Bernerin paketti?
Tämmöisiä tiemaksuasemia pystyyn (kuten Tukholmassa on) jossa on automaattinen rekisterikilvenluku ja lasku tulee kotiin.
500px-Betalstation_Liljeholmen.JPG

Nuo tulevat nyt kaavaillun järjestelmän lisäksi. Ns. ruuhkamaksut ovat oma kokonaisuutensa.
 
Back
Top