Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ruotsissa ajelleena, ei se kyllä mikään -10km/h ole, vaan +10km/h vs suomalaisiin rajoituksiin.Autoilun päästöt on mielenkiintoinen kysymys.
Uskon, että siinä on taustalla pirusti erilaisten tahojen kenties hyvinkin vahvaa lobbausta. Omia etuja tavoitellaan sumeilematta verhoten se kauniisiin ja epäitsekkäisiin päämääriin.
Minäpä sanon että helpoin, nopein ja kustannustehokkain tapa vähentää autoilun päästöjä olisi laskea nopeusrajoituksia. Kuten kaikki tiedämme hyvin, kun lasket ajonopeutta, laskee myös kulutus ja kulutus kun laskee, vähenee myös CO2-päästöjen määrä.
Joskus vuosia sitten jossakin mediassa oli esillä laskelma, kuinka paljon vaikuttaisi jos nopeusrajoitukset muutettaisi samanlaisiksi kuin esimerkiksi Ruotsissa on: 70 - 90 - 110km/h....eli siis käytännössä -10km/h Suomessa käytössä oleviin maantie- ja moottoritienopeuksiin.
Siinä keino päästöjen vähentämiseksi. Vaan eipä kiinnosta ketään - oikeastaan kukaan kaupallinen taho ei taitaisi hyötyä tuosta, siinäkö syy?
Ruotsissa ajelleena, ei se kyllä mikään -10km/h ole, vaan +10km/h vs suomalaisiin rajoituksiin.
Joo, olet oikeassa ja viisastelu poimimalla epäolennainen esiin on aina mukavaa.Ruotsissa ajelleena, ei se kyllä mikään -10km/h ole, vaan +10km/h vs suomalaisiin rajoituksiin.
Tarkalleen ottaen nykyisillä polttomoottoriautoilla kaikkein energiatehokkain nopeus on noin 86 km/h. Sitä alemmissa nopeuksissa mekaaninen kitka aiheuttaa merkittävämmät häviöt, ja korkeammissa taas ilmanvastus.Minäpä sanon että helpoin, nopein ja kustannustehokkain tapa vähentää autoilun päästöjä olisi laskea nopeusrajoituksia. Kuten kaikki tiedämme hyvin, kun lasket ajonopeutta, laskee myös kulutus ja kulutus kun laskee, vähenee myös CO2-päästöjen määrä.
Joskus vuosia sitten jossakin mediassa oli esillä laskelma, kuinka paljon vaikuttaisi jos nopeusrajoitukset muutettaisi samanlaisiksi kuin esimerkiksi Ruotsissa on: 70 - 90 - 110km/h....eli siis käytännössä -10km/h Suomessa käytössä oleviin maantie- ja moottoritienopeuksiin.
Siinä keino päästöjen vähentämiseksi. Vaan eipä kiinnosta ketään - oikeastaan kukaan kaupallinen taho ei taitaisi hyötyä tuosta, siinäkö syy?
Valtio ehkä tulee tarjoamaan vielä jotain täkyä sähköauton vaihtoon, mutta sähkön toimittajat/siirtäjät tulevat vielä kuittaamaan sen korkoineen ennemmin tai myöhemmin edukseen, moninkertaisesti.
Tottakai nopeuksien laskeminen vähentää päästöjä, paras tapa olisi lopettaa koko yksityisautoilu.Joo, olet oikeassa ja viisastelu poimimalla epäolennainen esiin on aina mukavaa.
Ehkä kuitenkin kykenit myös sen olennaisen sieltä poimimaan. Voi tietysti olla toisinkin.
Vai olisiko sittenkin syytä puuttua työsuhdeautoiluun?paras tapa olisi lopettaa koko yksityisautoilu.
Vai olisiko sittenkin syytä puuttua työsuhdeautoiluun?
Yleensä työsuhdeauto on myynnin ja johdon henkilöillä. Johtajilla useimmiten isoja möhköjä, joita voisi hyvinkin rajoittaa pienemmiksi ja mieluiten sähköisiin.
Myyntihenkilöt taas ovat niitä joille tulee paljon kilometrejä. Siinä voisi hieman miettiä että mitä järkeä on ajattaa porukkaa ympäri Suomenniemeä myyntireissuillansa? Voisiko olla enempi alueellisia myyjiä joilla pienempi liikkumisen alue = vähemmän autoilua. Omalla autollaan ajaville myyjille kilometrikatto per vuosi, jonka jälkeen firmasta rahastaminen ei enää käy. Eli turha odottaa firman maksavan sitä autoa, vaan firma vaihtaa sen sähköiseen työsuhdeautoon kun kilometrejä tulee paljon.
Yleisesti ottaen työsuhdeautoihin olisi syytä puuttua, koska siinä ryhmässä valtion/verottajan ohjaus toimii paremmin kuin yksityisautoilijoihin. Vapaassa työsuhdeautoilussa oleellista on se, että ei ole mitään motiivia vähentää autolla ajamista, koska firman piikkiin menee kaikki kulut.
Arvelen että aihe saattaa provosoida. Vapaalla edulla itsekin ajelen joten voin ihan perusteella kertoa tunnelmasta.
.
Myyntimies pitää ajopäiväkirjaa myyntimatkoista ja lisämaksua ei tule. Yllättävän vähän on omia ajoja, eikö olekin?Muuta omaa ajoa et voi sillä autoedun "perusmaksulla" ajaa vaan kaikesta muusta pitäisi maksaa lisää veroa se kymmenisen senttiä per kilometri.
Myyntimies pitää ajopäiväkirjaa myyntimatkoista ja lisämaksua ei tule. Yllättävän vähän on omia ajoja, eikö olekin?
.
Minusta on kummallista, että sähköautoja niin kehutaan kun samalla tiedetään niiden akkujen valmistuksen syövän luonnovaroja yhtäpaljon kuin nykydieselin 90 000 km ajo.
Kuinka usein niitä akkuja on uusittava ? Ja millä sähkömäärällä auto pysyy lämpimänä 20 asteen pakkasilla, paljonko ajomatka latausten välillä lyhenee ?
Hyvä tuntipalkka, kun ensin sijoittaa min.45000€ kulkimeen...Sähköauton akut on suunniteltu kestämään auton elinkaaren ajan. Sen jälkeen ne hyötykäytetään sovelluksissa joissa ei haittaa vaikka kapasiteetista on hävinnyt 30%.
Auto pysyy lämpimänä noin 1kW teholla jos se seisoo paikallaan, vähän enemmän tarvitaan ajon aikana.
Ajomatkan lyheneminen on vähän autokohtaista koska osassa on lämpöpumppu ja osassa vastukset, myös akuston lämmitykseen on erilaisia tekniikoita.
Nyrkkisääntönä jos kesällä Helsinki - Oulu välillä pitää tehdä varttitunnin stoppi, talvella niitä pitää tehdä kaksi. En tiedä teistä, mutta itselleni ei mikään tekemätön paikka kun tollaisia siivuja tulee ajettua alle 5 kertaa vuodessa.
Sähkö tuolle matkalle maksaa noin 12 euroa, 6 litraa satasella kuluttava auto vie noin 54 euroa. Puolen tunnin pysähdyksille tulee tuntipalkaksi 84e nettona, mikä vastaa noin 120e bruttotuntipalkkaa.
Kysymys kuuluukin, kävisitkö huoltoasemalla kusella ja kahvilla 120e tuntipalkalla?
Hyvä tuntipalkka, kun ensin sijoittaa min.45000€ kulkimeen...
mikä on sähköauton suunniteltu elinkaari?akun ikä?
https://www.autotaloampeeri.fi/blog...kaisee-tyhjaa-auto-paaliin-vai-akku-vaihtoon/Jos puhelimen akku puretaan tyhjäksi kerran päivässä ja ladataan sitten täyteen, tuhat lataus-purkusykliä tulee täyteen kolmessa vuodessa. Akun kapasiteetti hiipuu pikku hiljaa, ja jos se alkaa kuluttajaa korpeamaan, hän voi ostaa uuden akun – mikäli puhelin ei sitä ennen päädy elektroniikkaromuun tai lasten leluksi uudemman mallin tieltä.
Ajoneuvokäytössä tilanne on toinen: jos reilun 30000 euron hintaisella autolla pääsee sujuvasti 200 kilometrin päähän mökille yhdellä latauksella ja toimintasäde hiipuisi tästä 30 prosenttia kolmen vuoden käytön jälkeen – eli 140 kilometriin, merkin maine saisi kovan kolauksen.
Tämän johdosta ajoneuvojen akustonhallintajärjestelmä on ohjelmoitu niin, että akun kapasiteetista käytetään vain osa, ei koko kapasiteettia. Esimerkiksi kun auto sanoo kuljettajalle, että akku on tyhjä, siellä on oikeasti vielä 10 % varausta jäljellä. Ja kun akku on täysi, sen ”oikea” varaustaso on vain 95 %.
...
Lataus-purkaussyklit syövät akun kuntoa, ja mitä täydempään akku ladataan ja syvemmin se puretaan, sitä enemmän se rasittaa akkua. Lisäksi litiumakun kapasiteetti hiipuu vuosien saatossa vaikkei autolla ajaisi metriäkään. Molempia vaikutuksia on tutkittu laboratoriossa, mutta näiden vaikutusten käytännön lopputulos oikeassa autossa selviää vasta, kun nykyaikaiset sähköautot selviävät 10-20 vuoden ikään.
Tällä hetkellä saatavilla olevan parhaan tiedon mukaan jos yrittää arvioida, akku kestää noin 10-15 vuotta ja 200-300 tuhatta kilometriä ajoa, ennen kuin sen kapasiteetti on pudonnut 70-80 prosenttiin alkuperäisestä kuljettajan käytössä olleesta. Tämä edellyttää sitä, että auton akustonhallintajärjestelmä toimii oikein ja akuissa on kunnollinen lämmönhallintajärjestelmä.
400-600 tkm ajettuja Tesloja näkyy olevan Nettiautossakin. Orkkisakuilla uskoakseni. Ei niitä ihan jatkuvalla syötöllä tartte vaihdella. Mistä lie tämä olettamus?Kuinka usein niitä akkuja on uusittava ? Ja millä sähkömäärällä auto pysyy lämpimänä 20 asteen pakkasilla, paljonko ajomatka latausten välillä lyhenee ?
Veikkaisin kyllä, että viimeistään 10 vuoden iässä akku on vaihtokunnossa. GM (ja varmaankin monet muut) valmistajat on suunnitellut autonsa käyttöiälle 5 vuotta / 200 tkm. Tuskin varsinainen suunnitteluikä sähköautoille on sen suurempi.