Mitenkähän tuo käytännössä menisi jos vaikkapa 50% nykyautoista päivittyisi sähköisiksi. Kuinka suuri osa kilometreistä sen jälkeen ajettaisiin sähköllä?
Vai ajeltaisiinko jopa enemmän, koska pienemmät käyttökustannukset?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mitenkähän tuo käytännössä menisi jos vaikkapa 50% nykyautoista päivittyisi sähköisiksi. Kuinka suuri osa kilometreistä sen jälkeen ajettaisiin sähköllä?
Vai ajeltaisiinko jopa enemmän, koska pienemmät käyttökustannukset?
Hmm... ja kuinka vertautuu 5 vuotta vanhan 150 000 km ajetun sähköauton vaihtohyvitys verrattuna vastaavaan dieseliin? Jotenkin tuntuu, että ihan samansuuruista hyvitystä ei ole luvassa
Katselin tuossa Autotalli.comia ihan huvikseni. Paljon ajettuja, sähköllä toimivia Golfeja löytyi kaksi kappaletta: ensimmäinen vuosimallia 2014, 85 tkm ajettu ja hintapyyntö 23 500 euroa, toinen vuosimallia 2015, 81 tkm ajettu ja hintapyyntö 23 900. Tuollaisen auton listahinta vuonna vuonna 2015 oli Moottori-lehden mukaan n. 40 k€. Eli arvonalenemaa on tullut molemmille n. 16 k€ tai n. 40 prosenttia.
Otetaan vertailuun tuollainen automaattivaihteinen Golf 2.0 litraisella dieselkoneella ja vähän paremmilla varusteilla (koska sähkö-Golfissakin on polttomoottorimalliston karvalakkimallia enemmän mukavuusvarusteita). Vuosimalli 2014, 84 tkm ajettu ja hintapyyntö 21 090€. Tuollaisen auton listahintaa en valitettavasti löytänyt, mutta tänä päivänä vastaavasta mallista pyydetään vähän vajaan 27 k€ listahintaa. Tuosta laskien arvonalenemaa on tullut n. 6 k€ tai n. 20 prosenttia.
Kyllähän tuo sähköauto ottaa vielä toistaiseksi aika reippaasti takkiin, vaikka laskisi, että huoltokulut ovat pienemmät. Ehkä 10 vuoden päästä on toisin, jos on.
Mitä ilmastoon tulee, sähköauto ei ole ratkaisu
Sähköautohan olisi kaupunkien ytimen tuntumassa asuville ihan näppärä peli. Lyhyissä siirtymissä ei tarvitse murehtia jatkuvia latailuja.
Mitenkähän tuo käytännössä menisi jos vaikkapa 50% nykyautoista päivittyisi sähköisiksi. Kuinka suuri osa kilometreistä sen jälkeen ajettaisiin sähköllä? Arvaan että aika paljon vähemmän kuin 50%.
Kaupunkien ytimien tuntumassa asuville ongelmaksi voi nousta lataaminen. Ainakin tällä hetkellä kadunvarressa ja kerrostalojen parkkipaikoilla on vaikeuksia saada energiaa autoonsa. Toki ongelmaa voi kiertää käymällä kaupassa sellaisissa automarketeissa, joissa on pikalatausasemia. Omakotitalossa asuva taas omaa jo latausmahdollisuuden tai saa sellaisen kaivamalla kuvetta.
Autoilun päästöt on mielenkiintoinen kysymys.
Uskon, että siinä on taustalla pirusti erilaisten tahojen kenties hyvinkin vahvaa lobbausta. Omia etuja tavoitellaan sumeilematta verhoten se kauniisiin ja epäitsekkäisiin päämääriin.
Minäpä sanon että helpoin, nopein ja kustannustehokkain tapa vähentää autoilun päästöjä olisi laskea nopeusrajoituksia. Kuten kaikki tiedämme hyvin, kun lasket ajonopeutta, laskee myös kulutus ja kulutus kun laskee, vähenee myös CO2-päästöjen määrä.
Joskus vuosia sitten jossakin mediassa oli esillä laskelma, kuinka paljon vaikuttaisi jos nopeusrajoitukset muutettaisi samanlaisiksi kuin esimerkiksi Ruotsissa on: 70 - 90 - 110km/h....eli siis käytännössä -10km/h Suomessa käytössä oleviin maantie- ja moottoritienopeuksiin.
Siinä keino päästöjen vähentämiseksi. Vaan eipä kiinnosta ketään - oikeastaan kukaan kaupallinen taho ei taitaisi hyötyä tuosta, siinäkö syy?
Meinaatko, että valtio jää osattomaksi?Valtio ehkä tulee tarjoamaan vielä jotain täkyä sähköauton vaihtoon, mutta sähkön toimittajat/siirtäjät tulevat vielä kuittaamaan sen korkoineen ennemmin tai myöhemmin edukseen, moninkertaisesti.
Liikkuu se auto näinkin;
Puukaasuauto:
Tässä mielenkiintoinen, ensimmäinen kirjoitus uudelta Uuden Suomen blogistilta, Sotatieteiden Maisteri ja konetekniikan ylioppilas Aku Saarelaiselta:
http://akusaarelainen.puheenvuoro.u...iikan-kiusallisen-hidas-kehitys?ref=karuselli