Autovero poistuu?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yrjö
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Miten vitussa ne ovat ajatelleet että sähköautoa ladataan haja-asutusalueen mökillä jonne ei mitä todennäköisimmin kannata 2030-luvulla ottaa edes verkosta tulevaa sähköäkään. Maaseudun infraa ajetaan alas. Auringolla ja tuulella sanoo piipero. Montako päivää on nyt syksyllä paistanut aurinko?

Diesel aggregaatilla tietty. Kieltoon menee uutisen mukaan vain liikennepolttoaineet. Muutenkin mökkeily on syntiä, kaikki vaan kaupunkeihin asumaan.
 
Puolustusvoimien logistiikka perustuu kriisiaikaina hyvin paljon ottoajoneuvoihin.
Saas tosiaan nähdä kuinka tulevaisuudessa tämä asia ratkaistaan siinä vaiheessa kun sähköajoneuvot alkavat olemaan valtavirtaa.

Niin kauan kuin osa avaintoiminnoista perustuu johonkin ottokalustoon, on maanpuolustuksen uskottavuus vähän koetuksella.
Tuli vaan mieleen.
Tämä asia olisi syytä korjata pikimmiten kuntoon.
 
Niin kauan kuin osa avaintoiminnoista perustuu johonkin ottokalustoon, on maanpuolustuksen uskottavuus vähän koetuksella.
Tuli vaan mieleen.
Tämä asia olisi syytä korjata pikimmiten kuntoon.
Jos työryhmän ehdotukset menevät läpi, talous sakkaa niin pahasti, että maanpuolustuksen ylläpitoon ei jää enää muutenkaan resursseja. Suomi on oikeasti karu paikka olla ilman liikennepolttoaineita.
 
Jos työryhmän ehdotukset menevät läpi, talous sakkaa niin pahasti, että maanpuolustuksen ylläpitoon ei jää enää muutenkaan resursseja. Suomi on oikeasti karu paikka olla ilman liikennepolttoaineita.
Jep, tuon seurauksena työttömyys nousisi jopa 30% luokkaan ja seurauksena olisi yhteiskunnan hajoaminen. Aika kovat seuraukset ideologisesta paskanjauhannasta...
 
Vaalien jälkeen saattaa olla Vihreä liikenneministeri..

Polttomoottorit historiaan?
Oppositiosta vihreiden kansanedustaja ja liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Jyrki Kasvi sanoo, että päästöjen poistamisessa on jahkailtu liikaa.

– Jos olisimme havahtuneet ilmastonmuutokseen jo parikymmentä vuotta sitten ja aloittaneet määrätiertoiset toimet silloin, niin tämä siirtymä ei olisi nyt niin kipeä, Kasvi toteaa.

Kasvin mukaan joukkoliikenteen, raideliikenteen, osuutta on lisättävä ja polttomoottoreiden käyttöä on pystyttävä vähentämään tai polttomoottoreista on jopa kokonaan luovuttava.

https://yle.fi/uutiset/3-10555812
 
Vaalien jälkeen saattaa olla Vihreä liikenneministeri..

Polttomoottorit historiaan?
Oppositiosta vihreiden kansanedustaja ja liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Jyrki Kasvi sanoo, että päästöjen poistamisessa on jahkailtu liikaa.

– Jos olisimme havahtuneet ilmastonmuutokseen jo parikymmentä vuotta sitten ja aloittaneet määrätiertoiset toimet silloin, niin tämä siirtymä ei olisi nyt niin kipeä, Kasvi toteaa.

Kasvin mukaan joukkoliikenteen, raideliikenteen, osuutta on lisättävä ja polttomoottoreiden käyttöä on pystyttävä vähentämään tai polttomoottoreista on jopa kokonaan luovuttava.

https://yle.fi/uutiset/3-10555812

Eikös tuolla tolvanalla ollut outoja ideoita pistooliammunnasta?
 
Niin kauan kuin osa avaintoiminnoista perustuu johonkin ottokalustoon, on maanpuolustuksen uskottavuus vähän koetuksella.
Tuli vaan mieleen.
Tämä asia olisi syytä korjata pikimmiten kuntoon.

Eikö tilapäisvälineet ja ottoajoneuvot olekaan maanpuolustuksen syömähampaita? Aika monet reserviläisistäkin voisi lukea tilapäisvälineiksi :LOL:
 
Pitää sitten laittaa uusi maasturini 10 vuoden kuluttua "mökkiautoksi". Ajellen pitkin metsäteitä, eihän siellä ole poliiseja eikä vallesmannejakaan. Ja bensaa Venäjältä. Vuosiin käynytkään kyseisessä maassa johtuen syistä jotka useimmat tällä palstalla tietävät.

Lisään viel:

Eivät kyllä ole enää Vihreätkään sen jälkeen seudulle tervetulleita.

Satuin avaamaan Iltasanomat. Olikohan se sivu 2 jossa moititaan autoilijoita ja sivu neljä jossa otsikko miten paljon matkustajia lentääkään Helsinki-Vantaan kautta. Jospa rajoittaisiin lentelyä? Kaikki jotka saapuvat Helsinki-Vantaalle maksavat 10 euron "ilmastomaksun"?

Nämä meidän Vihreät, ne olivat tasan 10 vuotta sitten sitä mieltä että reserviä ja puolustusvoimia ei tarvita. Väärin.

Samoin olivat sitä mieltä että ydinvoimasta pitää luopua. Sekin oli virhe.
Vanhoja lahoavia metsiä ei saisi kaataa. Virhe.
Lisää maahanmuuttoa kylmään pohjolaan. Virhe.
Miinakielto. Virhe.
Ja jatkoa seuraa?
 
Viimeksi muokattu:
Laskelmat sähköautojen ilmastohyödyistä ovat myös mielenkiintoisia. Ehkä valmistuksen osuutta CO2-päästöistä ei kannata kokonaan sivuuttaa. Kaiken kaikkiaan ajatus liikenteen sähköistämisestä pika-aikataululla on lähinnä kaistapäinen. Jos ei haluta autoilua tai lentämistä niin kielletään ne tai ainakin rajoitetaan voimakkaasti. Siinä saadaan päästöjä alas ( kunhan huolehditaan että kaikki muut valtiot tekevät saman ). Päästöjen pienentäminen ei ole teknisesti vaikeaa vaan ainoastaan käytännössä mahdotonta.

Eiköhän iso kuva kuitenkin ole se että ilmastonmuutos tulee ja siihen vain sopeudutaan.
 
Satuin avaamaan Iltasanomat. Olikohan se sivu 2 jossa moititaan autoilijoita ja sivu neljä jossa otsikko miten paljon matkustajia lentääkään Helsinki-Vantaan kautta. Jospa rajoittaisiin lentelyä? Kaikki jotka saapuvat Helsinki-Vantaalle maksavat 10 euron "ilmastomaksun"?
Finavia tietää kertoa seuraavaa:

Lentomatkustus Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta on ollut viime vuodet kiivaassa kasvussa. 13.12.2018 ylitettiin historiallinen rajapyykki, kun lentoaseman kautta kulki 20. miljoonas matkustaja vuoden 2018 alusta laskettuna.

200 miljoonaa euroa olisi kyllä ihan hyvä summa valtion kassaan pelkästään yhden lentoaseman matkustajilta kupattuna.https://www.finavia.fi/fi/uutishuon...en-tanaan-ylitettiin-20-miljoonan-matkustajan
 
Vihervasemmisto vauhdissa...:
Sdp: Polttomoottorilla käyvät henkilöautot kiellettävä, tilalle nopealla aikataululla 750 000 sähköautoa
Sdp:n tuoreen ilmasto-ohjelman mukaan Suomen on oltava hiilineutraali vuonna 2035 ja hiilinegatiivinen nopeasti tämän jälkeen.

Suomen autokannasta löytyvien täyssähköautojen, vetyautojen sekä ladattavien hybridien yhteismäärä on nostettava vain reilussa kymmenessä vuodessa huimaan 750 000 autoyksilön kokonaislukuun. Lisäksi ”seuraavalla hallituskaudella tulee laatia aikataulu uusien polttomoottoriautojen kieltämiseksi henkilöliikenteessä”.
...
Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että sähköautojen latauslaitteita voitaisiin jatkossa asentaa asukaspysäköintipaikoille nykyiseen tapaan taloyhtiöiden kustannuksella, mutta tämänhetkisestä tilanteesta poiketen ilman kaikkien osakkaiden hyväksyntää.

Myös huoltoasemaketjut on Sdp:n ilmasto-ohjelmassa tarkoitus velvoittaa pakollisiin latauslaiteasennuksiin.
https://www.is.fi/autot/art-2000005972771.html

Anna Kontula: Pitää päättää, kuka saa oikeuden omaan autoon

Kansanedustajan mukaan ilmastonmuutos on luokkakysymys.

Anna Kontulan mukaan jatkossa on ratkaistava, missä määrin kulutusta jatkossa säädellään hinnalla ja normeilla. Kontula toteaa ilmastonmuutoksen olevan luokkakysymys.
– Pelkkien hiiliverojen käyttö johtaa hintojen nousuun, jolloin kulutus keskittyy maksukykyisille. Normisäätelyllä onnistuu resurssien jako enemmän tarpeen mukaan, mutta tuskin ilman tiukkaa kontrollia, jossa siinäkin on ongelmansa, Anna Kontula kirjoittaa Aamulehden kolumnissaan.

Kontula selventää ajatustaan tulevaisuudessa tarvittavista päätöksistä ja sääntelystä.
– Siis pelkistäen: kenellä pitää olla jatkossa oikeus yksityisautoon, syrjäseuduilla asuvalla liikuntavammaisella vai sillä, jolla on varaa sähköautoihin ja päästökompensaatioihin, hän kysyy.

– Ja kuinka suuri osa vähennyksistä kuuluu rikkaalle lännelle, jonka hiilipäästöt henkeä kohden ovat köyhiin maihin nähden moninkertaiset, Kontula jatkaa.
Hänen mukaansa ratkaisu on ”jonkinlainen kompromissi”, mutta se ei ole helppo.

Kontula jatkoi keskustelua kirjoituksestaan myöhemmin twitterissä. Siellä Kontulalle muun muassa todettiin, etteivät syrjäseudun vammaisen oikeus autoon tai varakkaamman sähköauto sulje toisiaan pois.

– Ei, ne nimenomaan sulkevat toisensa pois: sellaista mahdollisuutta ei ole, että yksityisautoilun määrä pysyy ennallaan, kunhan autot vaihdetaan sähköautoiksi, ja samalla lämpeneminen pysäytetään 1,5 asteeseen. Pitää valita, Kontula vastasi.
https://www.verkkouutiset.fi/anna-kontula-valtion-pitaa-paattaa-kuka-saa-oikeuden-omaan-autoon/

Vähän (osittain) järjen ääntäkin:
Sähköautot tarvitsevat ekologisempia akkuja
Globaali kestävän kehityksen toimintaohjelma - Agenda2030 - asettaa yhteiset tavoitteet kestävän kehityksen toteuttamiseksi kaikille YK:n jäsenmaille. Hallituksen kansallinen Agenda2030-toimeenpano rakentuu kahden painopistealueen ympärille, joista toinen on hiilineutraali Suomi.
...
Tarkoituksena on vähentää liikenteestä aiheutuvia haitallisia päästöjä, mutta vaihtoehtojen tulee olla ekologisesti kestävällä pohjalla. Suomalaisten autojen keski-ikä on korkea, 11,8 vuotta. Sähköauton akun valmistus vastaa itsessään jopa 9 vuoden ajoja. Kun sähköautojen toimintamatkat kasvavat, niin samalla lisääntyvät päästöt akkujen valmistuksessa. On siis hyvä tarkastella ekologisuusväitteiden kokonaisuutta.

Litiumioniakun varassa liikkuva sähköauto on ajossa päästötön, mutta akun valmistaminen ei ole vielä ongelmatonta. Se tuottaa massiivisesti hiilidioksidipäästöjä sekä raaka-aineiden tuotannossa, että akun valmistuksen yhteydessä.

Akkuihin tarvittava malmin louhinta, jalostus ja kuljetus on itsessään vielä päästöpommi. Jatkojalostuksen kemialliset prosessit puolestaan vaativat valtavasti energiaa korkeiden lämpötilojen ja tuotteen kuivatuksen vuoksi. Erityisen ristiriitaista sähköautojen ekologisuudessa on tieto siitä, että akkutehtaat toimivat pääasiassa hiilivoimalla. Emme voi ulkoistaa ongelmiamme muihin maihin.
http://jmpelkon.puheenvuoro.uusisuo...arvitsevat-ekologisempia-akkuja?ref=karuselli
 
Tänään aamulla katsottuani ulos lämpömittariin, voin hyvällä omallatunnolla todeta että ilmasto ei sittenkään ole lämmennyt, kauan eläköön polttomoottorit.

Eikä lämpenekään. Ilmastonmuutoksesta kohkataan nyt, koska meillä oli vihdoinkin kunnon hellekesä. Sama laulu oli silloin edellisen hellekesän 2014 jälkeen. Mutta kyllä se taas unohtuu, kun seuraavat kolme-neljä kesää mennään taas sillä perinteisellä +12C ja sadetta
 
Se että ilmasto lämpenee ei tarkoita että meillä sää lämpenee vaan että tulee enemmän myrskyjä ja enemmän vaihtelevuutta säähän.
 
Tänään aamulla katsottuani ulos lämpömittariin, voin hyvällä omallatunnolla todeta että ilmasto ei sittenkään ole lämmennyt, kauan eläköön polttomoottorit.
Sähkön kulutus tapissa – Suomi tuonnin varassa
Kallista sähköä tuodaan Ruotsista ja Venäjältä langat punaisina. Tuulimyllyt seisovat.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/talous/artikkeli-1.365231

Ja seisovalla pakkassäällä ei paljon propellitkaan pyöri. Jos tuontisähköä ei olisi saatavilla, niin siinäpä sitä jo katseltaisiin, millä Teslan patterit ladataan.
 
Kyllä se ilmasto vaan pikku hiljaa lämpenee.
Kehittyminen on selvä: lämpötilat nousevat vääjäämättä ympäri maapalloa, vaikka vaihtelua on yksittäisinä vuosina.

https://tekniikanmaailma.fi/suomala...eo-ilmaston-lampenemisesta-leviaa-maailmalla/

Ilmatieteen laitoksen erikoistutkija Antti Lipponen julkaisi laajaa huomiota saaneen videon, jossa esitetään ilmaston lämpeneminen viimeksi 117 vuoden ajalta.

Reilut puoli minuuttia kestävä video näyttää konkreettisesti, miten ilmasto on lämmennyt vuodesta 1900 nykypäivään asti 191 maailman maassa.

Lämpeneminen on todella globaalia, ei paikallista.

Grafiikkaan on koottu tieto siitä, miten paljon eri vuosien keskilämpötilat ovat poikenneet pitkän aikavälin keskiarvosta eri vuosina.

Trendin kehittyminen on selvä: lämpötilat nousevat vääjäämättä ympäri maapalloa, vaikka vaihtelua on yksittäisinä vuosina.

Lämpeneminen on myös kiihtynyt: tavallista kylmemmät vuodet ovat muuttuneet harvinaisemmiksi 1990-luvun jälkeen, ja nyt ne ovat kadonneet lähes kokonaan.

Grafiikassa on kuvattu, millainen maapallon keskilämpötila on ollut kuukausitasolla verrattuna lämpötilaan teollistumisen alkuaikoina.

 
Yöllä, hetki sitten oli yli -30 C° pakkasta, nyt vain -20 C°. Melkoinen pilvikerros ajoi kireämmän pakkasen tipotiehen. No pääsehän kulkuneuvo vähemmällä kun hilpasen Poriin.
 
Back
Top