Autovero poistuu?

Liikennepolttoaineiden myynti loppuu! Tai tällaisella ne uhkailevat...

Uutisen lopussa on täysin järjetön Ota Kantaa -galluppi: "Aiotko hankkia bensaa tai dieseliä varastoon vielä kun sitä saa?" Ei tainnut toimittaja ottaa huomioon, etteivät aineet säily ikuisesti...

Muistaakseni paloturvallisuusmääräykset ovat sellaiset, että autotallissa, varastossa tms. saa olla vain 20 litraa varastoituna palavia nesteitä.
Eli se siitä varastoinnin tuomasta helpotuksesta Matti Meikäläiselle.

Käsitinkö oikein, että kielto (mikäli se nyt ylipäätänsä toteutuu) ei koskisi PV:n ja viranomaisten ajoneuvoja vaan "tavallista siviililiikennettä".
 
Muistaakseni paloturvallisuusmääräykset ovat sellaiset, että autotallissa, varastossa tms. saa olla vain 20 litraa varastoituna palavia nesteitä.
Eli se siitä varastoinnin tuomasta helpotuksesta Matti Meikäläiselle.

Käsitinkö oikein, että kielto (mikäli se nyt ylipäätänsä toteutuu) ei koskisi PV:n ja viranomaisten ajoneuvoja vaan "tavallista siviililiikennettä".

Farmitankki, IBC-pakkaukset jne., kyllähän noita säilytystapoja löytyy. Hamstrauksella ei kyllä ole isossa kuvassa mitään merkitystä, kun ko. aineita syöviä autojakaan ei ole myyty enää vuoden 2035 jälkeen. Lisäksi tulee ne säilyvyysongelmat ja varastointitilan puute. (Jos auto kuluttaisi 5 litraa satasella, niin kuutiolla ajaisi vain 20000 km.)

Tuo työryhmän mietintö ehtii kuitenkin muuttua moneen kertaan ennen kuin siitä tulee laki, jos edes koskaan tulee. Nyt on meneillään sähkökiima, näin foorumikäsitteillä kuvattuna. ;) Mutta jos liikenne muuttuu sähköpohjaiseksi, niin ottoajoneuvoista tulee katoavaa kansanperinnettä ja tavaran liikkuvuus muutoinkin voi olla heikkoa kriisiaikana, kun sähköä on saatavilla hajanaisesti siellä täällä ja vain ajoittain.
 
liikenne muuttuu sähköpohjaiseksi, niin ottoajoneuvoista tulee katoavaa kansanperinnettä ja tavaran liikkuvuus muutoinkin voi olla heikkoa kriisiaikana, kun sähköä on saatavilla hajanaisesti siellä täällä ja vain ajoittain.

Kyllähän Vlad-sedän myllyt meille sähköä jauhaa..
 
Puolustusvoimien logistiikka perustuu kriisiaikaina hyvin paljon ottoajoneuvoihin.
Saas tosiaan nähdä kuinka tulevaisuudessa tämä asia ratkaistaan siinä vaiheessa kun sähköajoneuvot alkavat olemaan valtavirtaa.
 
Valtio lupaa verohelpotuksia ottoajoneuvoiksi kelpaaville ja luvatuille kulkuvälineille?
Tai tekee niitä varten erityislain.
 
Autoliitolta tyrmäys - ”Ei realistista, että suomalaiset alkaisivat yhtäkkiä ostaa uusia autoja"
12.12.201816:55päivitetty 12.12.201816:55
9ef37211-da32-505a-abb1-ffa2352d32bf

LVM:n työryhmä visioi, että Suomessa olisi sähköautoja reilun kymmenen vuoden kuluttua noin 670 000.KUVA: PETTERI PAALASMAA

Suomessa on liikennekäytössä 2,7 miljoonaa henkilöautoa, joiden arvo on keskimäärin 3600 euroa. Miten uusien sähköautojen hankinta rahoitetaan?
Autoliitto antaa palaa täysillä, mitä mieltä se on liikenne- ja viestintäministeriön johtaman liikenteen ilmastopolitiikan työryhmän tänään julkaisemasta toimenpideohjelmasta liikenteen kasvihuonepäästöjen poistamiseksi.
Autoliiton mukaan käytännössä työryhmä esittää liikkumisen kustannusten lisäämistä, mikä perustuu löyhiin laskelmiin niiden vaikutuksista.
"LVM:n työryhmän toimenpiteet ovat suurin piirtein samoja, joita säännöllisin väliajoin on jo vuosien ajan nostettu muutenkin esille haluttaessa heikentää henkilöautoliikenteen kilpailukykyä. Työryhmän esittämät polttoaineveron korotukset sekä tiemaksut nostaisivat suomalaisten suuria liikkumiskustannuksia entisestään. Autoilijat maksavat jo nyt matkansa ja päästönsä, sillä tieliikenteeltä kerätään noin kahdeksan miljardia euroa veroja vuodessa", Autoliitto toteaa.

Liitto myöntää suoraan, että ilmastonmuutos on vakava asia ja mutta sitä vastaan pitää taistella realistisin keinoin.
"Henkilöautoilu edustaa Suomen kasvihuonepäästöistä noin kymmenettä osaa."
"Jos liikenne olisi päästökaupan piirissä, 130 g/km hiilidioksidipäästöillä ja 20 000 kilometrin vuotuisella suoritteella päästökiintiön voisi ostaa 70 eurolla”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen havainnollistaa.

Niemisen mukaan korotettavaksi esitettävää ajoneuvoveroa on korotettu viime vuosina jo useaan otteeseen.
"Esimerkiksi 120 g/km hiilidioksidipäästöt tuottavan henkilöauton ajoneuvoveron perusvero on noussut seitsemässä vuodessa vajaasta 60 eurosta 184 euroon. Päästöttömän sähköauton ajoneuvoveron perusvero on kiristynyt 19 eurosta 106 euroon. Tämän lisäksi sähköautosta maksetaan käyttövoimaveroa."
Autoliitto toteaakin, että tieliikenteelle ei ole tullut korotuksista mitään vastinetta eikä ole takeita, että näin tapahtuisi henkilöliikenteen osalta työryhmän esittämien toimenpiteiden jälkeenkään. Lisääntyneistä verotuotoista huolimatta esimerkiksi tiestön kunnossapitoon ei ole saatu riittävää rahoitusta.

"Vasta pari vuotta sitten hallitus asetti erittäin kovaksi tavoitteeksi saada Suomeen 250 000 sähköautoa ja 50 000 kaasuautoa vuoteen 2030 mennessä. Nyt LVM:n työryhmän mukaan sähköautoja onkin reilun kymmenen vuoden kuluttua noin 670 000 ja kaasuautoja 130 000.

Mitään todellisia perusteluja ja konkreettisia toimia, joille olisi asetettu oikea hintalappu, ei ole esitetty. Tavoite tuntuu täysin mahdottomalta", Nieminen sanoo.
Hänen mukaansa nyt esitetty visio on todella kaukana suomalaisten arjesta.
Henkilöauton keskimääräinen arvo on nyt 3 600 euroa

"Suomessa on liikennekäytössä 2,7 miljoonaa henkilöautoa, joiden arvo on keskimäärin 3600 euroa. Ei ole realistista, että suomalaiset alkaisivat yhtäkkiä ostaa uusia autoja, kalliista uusista sähköautoista puhumattakaan", Nieminen lataa.
"Työryhmän työstä ei selviä, miten uusia tai uudempien autojen hankkimisen vaatima pääomantarve rahoitetaan tai mitkä vaikutukset suunnitelmalla on koko Suomen yhteiskuntarakenteeseen."
Nieminen sanookin, että Suomi on EU:n harvimmin asuttuja maita ja täällä oman auton käyttö on perustellumpaa kuin missään muualla. Auto ei Suomessa ole mikään luksustuote, vaan arjen mahdollistaja.
Autoliiton mielestä ministeriön työryhmän tavoittelemat päästöhyödyt perustuvat hyvin löyhiin laskelmiin ja todelliset vaikutusarviot puuttuvat.
"Tähän kiinnitti huomiota myös valtiovarainministeriö, joka jätti loppuraporttiin eriävän mielipiteen. Raportista puuttuvat muun muassa laskelmat siitä, miten toimenpiteet vaikuttavat suomalaisten liikkumismahdollisuuksiin, työntekoon ja asumiskustannuksiin."

”Raportissa esiin noussut fossiilisten polttoaineiden myyntikielto on kevyt heitto, jolla voi olla merkittävät vaikutukset. Autoliittoon tulee jo nyt runsaasti kysymyksiä siitä, minkä auton uskaltaa ostaa. Kysyjät ovat useimmiten päätyneet lykkäämään muuten ajankohtaista autonhankintaansa”, Nieminen sanoo.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/ae67cc78-93b6-458b-87b4-c7e9fe03a26d
 
Valtio lupaa verohelpotuksia ottoajoneuvoiksi kelpaaville ja luvatuille kulkuvälineille?
Tai tekee niitä varten erityislain.
Naapurikateuden luvatussa maassa varaisin kyllä erikoisannoksen olutta ja popkorneja tuota prosessia varten :)!

Ja sijoittaisin verhorengastehtaaseen, ruutuvihkoihin ja nenänjäljenpesusieniin - niistä tulisi meinaan kulutustavaraa...

ikkunoissa vaan vipinä kävisi, apteekki myisi verenpainepillereihin ei oota--:

"taas se äijänperkele ajaa sillä tuolla... on tää nyt jumalauta yhtä helvettiä saatana!!!"
 
Eli lue: henkilöautoliikenteen kustannuksia tullaan nostamaan radikaalisti jo seuraavan viiden vuoden aikana..

Kannanotto seuraa liikenteen ilmastopolitiikan työryhmän loppuraporttia, joka asettaa Suomelle kovan sähköautotavoitteen ja esittää fossiilisten liikennepolttoaineiden myynnin kieltämistä vuonna 2045. Jo tätä ennen fossiilisten polttoaineiden ja suuripäästöisten ajoneuvojen verotusta kiristettäisiin asteittain vuosi vuodelta
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/26...essa-ilmasto-ei-pelastu-pelkastaan-silla-etta
 
Bensiini säilyy nykyään puolisen vuotta ennenkuin se alkaa hajoamaan, biodieselissä taitaa olla sama ongelma...
 
Bensiini säilyy nykyään puolisen vuotta ennenkuin se alkaa hajoamaan, biodieselissä taitaa olla sama ongelma...

Pienkonebensiin taitais kestää 3-5 vuotta?

Onneksi itärajalle ei ole hirveän pitkämatka. Pick-uppiin vaan alkuperäset tuplatankit, jolloin tilavuus on 180l... Sen jälkeen sama vaikka Diesel maksaisi suomessa 5€ litra.

Ajattelitko ettei tule rajoituksia..

Miten vitussa ne ovat ajatelleet että sähköautoa ladataan haja-asutusalueen mökillä jonne ei mitä todennäköisimmin kannata 2030-luvulla ottaa edes verkosta tulevaa sähköäkään. Maaseudun infraa ajetaan alas. Auringolla ja tuulella sanoo piipero. Montako päivää on nyt syksyllä paistanut aurinko?
 
Pienkonebensiin taitais kestää 3-5 vuotta?



Ajattelitko ettei tule rajoituksia..

Miten vitussa ne ovat ajatelleet että sähköautoa ladataan haja-asutusalueen mökillä jonne ei mitä todennäköisimmin kannata 2030-luvulla ottaa edes verkosta tulevaa sähköäkään. Maaseudun infraa ajetaan alas. Auringolla ja tuulella sanoo piipero. Montako päivää on nyt syksyllä paistanut aurinko?

Tulevaisuudessa huoltoasemilta saanee vuokrata akkuperäkärryjä, jos tarvitsee ajaa pidempiä matkoja. Onnea peruuttamiseen sen kärryn kanssa, sitä tarvitaan (tai vaihtoehtoisesti taitoa).
 
Oiskoon jotain maskirovkaa..Suomen pyhää lehmää pistettiin piikillä hanuriin että Oulun ikävät tapahtumat olisivat vähemmällä huomiolla..korpifilosohvi tuumaa..suattaa olla viärässähhii..
 
Noihin on säilöntäaineita. Esim PV kalustossa mitkä varastoidaan 5v, niin niihin on oma säilöntäaine, ettei Diesel rupeä happanemaan ja käymään.
Fossiilinen dieselpolttoaine säilyy ainakin 20 vuotta ilman mitään lisäaineita oikeissa olosuhteissa. Myös vetykäsitelty kasviöljy (HVO) kestää säilytystä valmistajan markkinointimateriaalin mukaan hyvin:
https://www.neste.com/fi/mitä-eroa-...a-perinteisellä-biodieselillä-vai-onko-mitään
https://www.neste.com/fi/dieseleissä-eroja-0
Ruotsissa mennään eri suuntaan kuin "liikenteen ilmastopolitiikan työryhmän" loppuraportissa.
Ruotsi ei enää usko lentoveroon, laskee polttoaineveroja ja lakkauttaa sähköpyörätuen – mitä maassa oikein tapahtuu?

Huhtikuussa voimaan astunut lentovero poistuu. Polttoaineveron indeksikorotukset jäädytetään ja dieselvero laskee. Sähköpyörätuki lakkautetaan.
https://www.talouselama.fi/uutiset/...tapahtuu/690a4543-06c5-3e07-b5d0-ee65f911b476
 
Oiskoon jotain maskirovkaa..Suomen pyhää lehmää pistettiin piikillä hanuriin että Oulun ikävät tapahtumat olisivat vähemmällä huomiolla..korpifilosohvi tuumaa..suattaa olla viärässähhii..

Työryhmät valmistaa sellaisia tutkimuksia joita PM sakkeineen toivoo, toivoa sopii että korpivilosofien ei tarvitse porotokilla ajaa kesät talvet tätä menoa.
Hevosilla pitää ruveta liikkumaan napapiirin eteläpuolella, onko ne nekään nyt ympäristöystävällisiä kun sontivat ihmisten ilmoilla kymmenen kilon muistomerkkejä. Kaikkien uudistusten taakse perustetaan firmoja jotka keräävät tuloja mutta teiden kuntoon näitä rahoja ei käytetä. Kateeksi käy ruotsalaisten tiestö tällä viikolla ei huomannut uria Keski-Ruotsissa.
 
Liikenteen laittaminen sähköllä toimivaksi on edes jossain määrin fiksua vasta sitten, kun sitä sähköä ei tarvitse tuoda Venäjältä.
 
Ranskassa vähän nostettiin bensan hintaa ja mellakka oli valmis:D suomalainen murisee tuoppiinsa. No ok,nämä ovat vasta jotain järjettömiä visioita mutta kuitenkin.
 
Back
Top