Autovero poistuu?

Auto sitä ja tätä...paljon suurempi saastuttaja on lentoliikenne. Aloitetaan sillä että reilu korotus lentolippuihin. Haluat kanarialle? OK, maksa 2000 euroa edes-takaisin lipusta jne. Ei se ole mikään kansalaisoikeus että kaikilla pitää olla varaa matkustaa ulkomaille.
Mutta pahoin pelkään että lentofirmat liian isoja, poliitikot eivät uskalla aloittaa sieltä. Helpompi rokottaa yksityisautoilijoita.
Lauttalippu Tallinnaan ja pariin hunttiin, vai mitä? Ulkomaillahan sekin on. Itämeri on tarpeeksi saastunut ilman lauttarallia, ja kansantaloudelle terveellisempää olisi ostaa saunakaljat lähikaupasta.

Helpointahan on kieltää ja vaikeuttaa asioita jotka eivät koska omaa itseä.
 
Viimeksi muokattu:
Auto sitä ja tätä...paljon suurempi saastuttaja on lentoliikenne. Aloitetaan sillä että reilu korotus lentolippuihin. Haluat kanarialle? OK, maksa 2000 euroa edes-takaisin lipusta jne. Ei se ole mikään kansalaisoikeus että kaikilla pitää olla varaa matkustaa ulkomaille.
Mutta pahoin pelkään että lentofirmat liian isoja, poliitikot eivät uskalla aloittaa sieltä. Helpompi rokottaa yksityisautoilijoita.

Eivät kansalaiset lähde mihinkään elintason ja saavutettujen etujen merkittäviin leikkauksiin mukaan. Ja jos joku hallitus tuollaisen uudistuksen tekeekin niin seuraavat vaalit voittaa helppoheikki joka lupaa perua kaiken.
 
Itselle kyllä kelpaa, jos dieselin hinta nousee 10-20senttiä litra, jos 450€ häviää käyttöverosta ja maksan saman käyttöveron kuin bensapickuppi. Tolla 450€ maksaa aika monen 20sentin litra eron vuodessa.
 
..Suomi, 5milj. asukkaan maa ajaa itsensä vaikka polvilleen, jotta päästään ytimissä pöyhistelemään..
Toit jälleen esiin erityisen suomalaisen kyvyn ampua omaan jalkaan. Siitä lähdetään, että osuma on aina varma.

Mutta oikeesti, valtion harrastama liikkumisen verottaminen "ympäristöperusteisesti" on tietyssä rajassa ok, kunhan ei ylitetä sellaista rajaa jossa harvaan asutun maan kansalaisten liikkumiselle muodostuu kohtuuton haitta.
Jos halutaan välttämättä puuttua suuriin kilometrimääriin, niin ehkäpä työsuhdeautojen kilometrimäärät olisivat sellainen kohde mitä kannattaa tarkastella.
Vapaalla autoedulla ajavat eivät välitä pätkääkään siitä paljonko polttoainetta kuluu tai ajetaanko turhaan vai tarpeessa. Ajan itse työsuhdeautolla ja voin tarvittaessa vahvistaa edellä kertomani. Omalla autolla ajavat laskevat kustannuksiaan eurojen tarkkuudella. Siinä on eroa ja mahdollisuuksia ohjata todelliseen polttoaineenkulutuksen pienentämiseen ja oikeaan ympäristön säästämiseen.

Ehdotan vapaan autoedun poistamista kokonaan ja ihmiset ajavat käyttöeduilla tai ostavat omia autoja. Näin kulutuksen hillintä muodostuu kaikille yhtä merkitseväksi.
.
 
Toit jälleen esiin erityisen suomalaisen kyvyn ampua omaan jalkaan. Siitä lähdetään, että osuma on aina varma.

Mutta oikeesti, valtion harrastama liikkumisen verottaminen "ympäristöperusteisesti" on tietyssä rajassa ok, kunhan ei ylitetä sellaista rajaa jossa harvaan asutun maan kansalaisten liikkumiselle muodostuu kohtuuton haitta.
Jos halutaan välttämättä puuttua suuriin kilometrimääriin, niin ehkäpä työsuhdeautojen kilometrimäärät olisivat sellainen kohde mitä kannattaa tarkastella.
Vapaalla autoedulla ajavat eivät välitä pätkääkään siitä paljonko polttoainetta kuluu tai ajetaanko turhaan vai tarpeessa. Ajan itse työsuhdeautolla ja voin tarvittaessa vahvistaa edellä kertomani. Omalla autolla ajavat laskevat kustannuksiaan eurojen tarkkuudella. Siinä on eroa ja mahdollisuuksia ohjata todelliseen polttoaineenkulutuksen pienentämiseen ja oikeaan ympäristön säästämiseen.

Ehdotan vapaan autoedun poistamista kokonaan ja ihmiset ajavat käyttöeduilla tai ostavat omia autoja. Näin kulutuksen hillintä muodostuu kaikille yhtä merkitseväksi.
.

Yksi mahdollisuus olisi valvoa kattavammin vapaan autoedun kilometrirajaa. Omia ajojahan sallitaan pykälien mukaan vain 18000km vuodessa sisältäen matkat kotoa työpaikalle. Loppujen pitäisi olla työajoa tai ylittävältä osalta napsahtaa jälkivero.

En tiedä että tuon perään olisi käytännössä koskaan kyselty. Minulla on ollut vapaa autoetu viitisen vuotta eikä ainakaan minulta ole. Ei se kyllä ylittyisikään kun työpaikka on hyvin lähellä ja työajoa muuten paljon. Jo 40km suuntaansa olevan työmatkan pitäisi joka tapauksessa nostaa hieman vapaan autoedun verotusarvoa. Ja kaikki muut omat ajot siihen päälle.

Lisäeduksi lasketaan verotusarvona muistaakseni noin 20 senttiä per kilometri. Eli jos höylää vain kotoa työpaikalle ja muuta omaa ajoa yhteensä 40000km vuodessa niin verotusarvon pitäisi olla n. 350-400 € perustasoa enemmän per kk.

Käyttöetu todellakin pitäisi homman paremmin aisoissa. Nythän suhtautuminen on se että mitä enemmän ajaa sen edullisempi vapaa autoetu on. Alkuun pääsisi joka tapauksessa soveltamalla voimassa olevaa ohjeistusta.
 
Meanwhile in Finland:

"Käytettyjä autoja ostetaan nyt Ruotsista huikea määrä – "Kolme kuukautta netissä, tunti autokaupassa ja ulos tulin Volvon kanssa"

https://yle.fi/uutiset/3-10506510
 
Eivät kansalaiset lähde mihinkään elintason ja saavutettujen etujen merkittäviin leikkauksiin mukaan.
Mutta jos halutaan saavuttaa tavoiteltuja leikkauksia päästöistä niin en näe miten se on mahdollista ilman nykyisen elintason leikkauksia, on niillä viranomaisilla niin kovat tavoitteet.
 
Meanwhile in Finland:

"Käytettyjä autoja ostetaan nyt Ruotsista huikea määrä – "Kolme kuukautta netissä, tunti autokaupassa ja ulos tulin Volvon kanssa"

https://yle.fi/uutiset/3-10506510

Joku ei täsmää kuvan kanssa..tai sitten on laskettu valmistus+käyttöikä suhteessa ajo km:hin co2:sen sijaa ..

Juha-Pekka Aikola on innokas ympäristöihminen

13-3-10506463.jpg

Juha-Pekka Aikolan pihassa on kaksi Ruotsista tuotua autoa.Minna Rosvall / Yle
 
Yksi mahdollisuus olisi valvoa kattavammin vapaan autoedun kilometrirajaa. Omia ajojahan sallitaan pykälien mukaan vain 18000km vuodessa sisältäen matkat kotoa työpaikalle. Loppujen pitäisi olla työajoa tai ylittävältä osalta napsahtaa jälkivero.

En tiedä että tuon perään olisi käytännössä koskaan kyselty. Minulla on ollut vapaa autoetu viitisen vuotta eikä ainakaan minulta ole. Ei se kyllä ylittyisikään kun työpaikka on hyvin lähellä ja työajoa muuten paljon. Jo 40km suuntaansa olevan työmatkan pitäisi joka tapauksessa nostaa hieman vapaan autoedun verotusarvoa. Ja kaikki muut omat ajot siihen päälle.

Lisäeduksi lasketaan verotusarvona muistaakseni noin 20 senttiä per kilometri. Eli jos höylää vain kotoa työpaikalle ja muuta omaa ajoa yhteensä 40000km vuodessa niin verotusarvon pitäisi olla n. 350-400 € perustasoa enemmän per kk.

Käyttöetu todellakin pitäisi homman paremmin aisoissa. Nythän suhtautuminen on se että mitä enemmän ajaa sen edullisempi vapaa autoetu on. Alkuun pääsisi joka tapauksessa soveltamalla voimassa olevaa ohjeistusta.

Kuinka monen osalla olisi etätyöllä mahdollista poistaa työmatkaliikenteen päästöt kokonaan? Ei ole kuulunut missään..
 
Autoilun sähköistymisen pelätään rapauttavan veropohjaa, kun valtio ei enää saa polttonesteistä verotuloja. OK. Mihin tässä silti tiemaksuja tarvitaan? Eikö verotusta voi siirtää esimerkiksi kumeihin? Toteutuisi jälleen se vanha viisaus, että artisti maksaa.
 
Mutta jos halutaan saavuttaa tavoiteltuja leikkauksia päästöistä niin en näe miten se on mahdollista ilman nykyisen elintason leikkauksia, on niillä viranomaisilla niin kovat tavoitteet.

Siinä meillä onkin pieni ristiriita. Näen lopputuleman niin että demokratiat eivät pysty suunniteltuja rajoituksia toteuttamaan koska valtaan pääsee aina se joka lupaa jättää leikkaamatta.. Diktatuurit taas eivät halua.

Kannattaa vain seurata mielenkiinnolla mitä tuleman pitää ja opetella elämään asian kanssa. Muutama länsimaa ehkä toteuttaa osan rajoituksista ja raunioittaa sitä kautta oman taloutensa.
 
Miten laki suhtautuisi "täyssähköautoon" jota ladataan ajossa ja kusitauoilla peräkärryyn sijoitetulla agregaatilla?
 
Verottamalla. Ei millään autolla ajeta tässä valtiossa ilman veroja. Paitsi luultavasti mannet saa tehä niinkun tykkäävät. Mikä muuten on lautalaisilla se raja litrahinnassa että jääpi kotiin ja soittaa työnantajallebettei pysty enää, liian kallista käydä töissä. 2.5e vois olla itellä se raja et loppuu motivaatio.
 
Miten laki suhtautuisi "täyssähköautoon" jota ladataan ajossa ja kusitauoilla peräkärryyn sijoitetulla agregaatilla?
Verottamalla. Ei millään autolla ajeta tässä valtiossa ilman veroja. Paitsi luultavasti mannet saa tehä niinkun tykkäävät. Mikä muuten on lautalaisilla se raja litrahinnassa että jääpi kotiin ja soittaa työnantajallebettei pysty enää, liian kallista käydä töissä. 2.5e vois olla itellä se raja et loppuu motivaatio.

Luulisin, että pysäköitynä tehtävälle lataamiselle ei ole mitään esteitä. Sen sijaan ajossa tapahtuva lataaminen lienee kielletty. Käytännön ongelma voi olla sellaisen sähköauton löytäminen johon saa vetokoukun.
aLM9bXx_700b.jpg
 
....pysäköitynä tehtävälle lataamiselle ei ole mitään esteitä. Sen sijaan ajossa tapahtuva lataaminen lienee kielletty. Käytännön ongelma voi olla sellaisen sähköauton löytäminen johon saa vetokoukun.
Ihan turha pohdiskelua, asia on jo keksitty ja käytössä. Joka autossahan on jo laturi ja se tuottaa virtaa ajaessa.
Tekee siihen vaan isompi mötikkä että lataa enemmän, mitä sellainen "täyssähköauto" tarvii.
.
 
Anteeksi jos olen väärässä, mutta minulle on tohtoritason ihminen todennut. Että kaikista pahin kasvihuonekaasu on vesihöyry ja ihmisen Co2 päästöt ovat kärpäsenpaskan tasolla niissä kokonaispäästöissä. Ja sitten keskustelu siirtyi auringonpilkkujen vaikutukseen ilmastoon...

Joka tapauksessa nyt ajettava Co2 päästöjen alennus on kiistanalainen kokonaiskuvassa.
Vesihöyry tosiaan blokkaa infrapunan noin 20-kertaisesti CO2:en verrattuna. (Toki eri spektrikohdilta eri määrä, mutta noin nyrkkisääntönä.)
 
Luulisin, että pysäköitynä tehtävälle lataamiselle ei ole mitään esteitä. Sen sijaan ajossa tapahtuva lataaminen lienee kielletty. Käytännön ongelma voi olla sellaisen sähköauton löytäminen johon saa vetokoukun.
aLM9bXx_700b.jpg

Parkissa saa varmasti ladata millä haluaa. Siihen ei ole kenellekään mitään sanomista.

Tulipa vain mieleen kun joskus jäi hihaan kiinni tuollainen kohtuullisen kokoinen varavoimakone joka istuisi vielä peräkärryyn. Toisihan tuo yhdistelmä ainakin ohitettaville hymyn huulille.
 
Back
Top