Autovero poistuu?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yrjö
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
https://yle.fi/uutiset/3-10505485

Analyysi: Tajuavatko dieselveron poistamista vaativat, että verosta luopuminen nostaisi dieselin litrahintaa 26 senttiä?

Monilla on käsitys, että dieselin käyttövoimaverolla tasattaisiin polttoaineiden hintaeroja. Dieselille annetaan verotukea. Jos verosta luovutaan, on luovuttava myös tuesta.

Dieselautojen käyttövoimaveron poistoa ajava kansalaisaloite on saavuttanut nopeassa ajassa valtaisan suosion.
Aloitteen mukaan ”käyttövoimaveron perusteena oleva käyttökustannusten tasaus ei enää toteudu bensiini- ja dieselpolttoainetta käyttävien autojen välillä”.
Aloitteen taustalla on havainto, että dieselöljyn hinta lähestynyt tai joillakin jakeluasemilla jopa ohittanut bensiinin litrahinnan.
Dieselautoilijoista tuntuu tietenkin pahalta maksaa ensin pumpulla sama litrahinta kuin bensiiniautoilija, ja sitten maksaa päälle vielä käyttövoimavero, jota bensiiniautosta ei tarvitse maksaa.
Käyttövoimaveron poistaminen kuulostaakin nopealla pohdinnalla siltä, että sillä saataisiin dieselautoilun käyttökustannukset vastaamaan bensiiniautojen käyttökustannuksia.
Hiukan syvällisemmin asiaa mietittäessä käyttövoimaverossa on kuitenkin ihan järkeä.
Dieselautojen käyttövoimavero ei nimittäin ole sitä varten, että sillä tasattaisiin polttoaineiden välisiä hintaeroja. Sillä tasataan bensiinin ja dieselin erilaisesta polttoaineverotuksesta johtuvaa eroa.

Ilman valtion tukea diesel maksaisi yli 1,80 €/l
Jokainen tankkaaja maksaa polttoaineveroa. Polttoaineverotus on ympäristöperusteinen.
Se perustuu polttoaineen energiasisältöön, hiilidioksidipäästöihin sekä terveydelle haitallisiin päästöihin eli lähipäästöihin. Näissä asioissa bensiinissä ja dieselissä on eroa.
Jokaisessa bensalitrassa polttoaineveroa on 70,25 senttiä ja dieselissä 53,02 senttiä. Ja näiden päälle lasketaan vielä arvonlisävero.
Polttoaineveron hinta on kiinteä. Vero on siis tankattaessa tismalleen sama riippumatta siitä, mitä polttoaine eri bensa-asemilla kuluttajalle maksaa.
Oikeastaan dieselin polttoaineveron pitäisi olla 79 senttiä. Suomessa on kuitenkin EU:n myötämielisellä päätöksellä päädytty siihen, että bussi- ja kuljetusliikennettä tuetaan.
Tämän vuoksi Suomessa dieselöljyn energiasisältöveroa on alennettu 25,95 sentillä litralta.

Kysymys on siitä, maksetaanko vero joka tankkauksella vai kerran vuodessa
Suomessa on siis käytössä dieselpolttoaineen verotuki.
Jotta verotus pysyisi kansalaisten kannalta mahdollisimman neutraalina, kannetaan dieselkäyttöisistä henkilöautoista vuotuista käyttövoimaveroa.
Näin ollen valtio pyrkii tasapainottamaan polttoaineverojen eroa autoilijoille bensiinin ja dieselin välillä.
Ja tämä 26 sentin veroero tasataan käyttövoimaverolla.
Käytännössä tavallinen dieselautoilija saa siis jokaisesta tankkaamastaan litrasta 26 senttiä alennusta, mutta maksaa saamansa alennuksen käyttövoimaverona valtiolle takaisin.
Käyttövoimaveron laskuperusteena on käytetty dieselautojen osalta 25 000 kilometrin vuosittaista ajoa.
Jos siis käyttövoimaverosta halutaan luopua, ei dieselpolttoainetta voi enää tukea.
Polttoaineasemalla 55 litran tankkauskerta tulisi maksamaan dieselautoilijalle 14,30 euroa enemmän kuin nyt rippumatta siitä, mihin hintaan dieseliä milläkin asemalla myydään.
 
Tällä vauhditetaan siirtymää takaisin bensa-autoihin...kun riittävän moni dieselisti on vaihtanut...yllättäen alkaa spekulaatiot bensiinivarastojen riittävyydestä ja hinta nousee ilman veroratkaisuja taas 15-35cent/l.
Eihän hinnannousu ole nytkään muuta kuin spekulaatiots, ei öljyn hinta ole noussut yhtä rajusti..
 
Tällä vauhditetaan siirtymää takaisin bensa-autoihin...kun riittävän moni dieselisti on vaihtanut...yllättäen alkaa spekulaatiot bensiinivarastojen riittävyydestä ja hinta nousee ilman veroratkaisuja taas 15-35cent/l.
Eihän hinnannousu ole nytkään muuta kuin spekulaatiots, ei öljyn hinta ole noussut yhtä rajusti..

Jo autokannan uusiutuminen ja polttoaineenkulutuksen pieneneminen edellyttävät verojen jatkuvaa nostoa jotta tuotot säilyvät ennallaan. Siihen vielä ympäristökertoimet päälle. Jotenkin tuntuu että jo pikapuoliin muistelemme kaiholla aikaa jolloin bensa tai diesel maksoi vain kaksi euroa litralta. Eikä vielä puhuttu mitään tienkäyttömaksuista...
 
Jo autokannan uusiutuminen ja polttoaineenkulutuksen pieneneminen edellyttävät verojen jatkuvaa nostoa jotta tuotot säilyvät ennallaan. Siihen vielä ympäristökertoimet päälle. Jotenkin tuntuu että jo pikapuoliin muistelemme kaiholla aikaa jolloin bensa tai diesel maksoi vain kaksi euroa litralta. Eikä vielä puhuttu mitään tienkäyttömaksuista...

Missä tulee vastaan se piste, jossa hinnannousu alkaa vaikuttamaan hyvin negatiivisesti?
Ei normi palkansaajan osalta(joka joutuu käyttämään autoa työmatkaan) varmasti olla kovinkaan kaukana..
 
Missä tulee vastaan se piste, jossa hinnannousu alkaa vaikuttamaan hyvin negatiivisesti?
Ei normi palkansaajan osalta(joka joutuu käyttämään autoa työmatkaan) varmasti olla kovinkaan kaukana..

Kai tässä koko ajan sitä kuppaamisen kipurajaa haetaan. Ja uusien autojen mukaan mitoitettaessa homma tosiaan iskee kuin miljoona volttia siihen onnettomaan olosuhteiden pakosta 20 vuotta wanhalla autolla köröttelevään pätkätyöläiseen joka singahtelee ympäri maakuntaa kapoisen leipänsä perässä. Ja päälle saa vielä kuunnella hipsterien ja muiden ituhippien huutelevan kuplastaan kuinka pitäisi käyttää julkisia.

Joku järki hommaan pitäisi saada. Pitäisi verottaa joko hankintaa tai omistamista tai käyttöä muttei niitä kaikkia kuten tällä hetkellä. Eikä etenkään lätkäistä enää verojen päälle tienkäyttömaksuja.
 
Tällä vauhditetaan siirtymää takaisin bensa-autoihin...kun riittävän moni dieselisti on vaihtanut...yllättäen alkaa spekulaatiot bensiinivarastojen riittävyydestä ja hinta nousee ilman veroratkaisuja taas 15-35cent/l.
Eihän hinnannousu ole nytkään muuta kuin spekulaatiots, ei öljyn hinta ole noussut yhtä rajusti..

Ei taida maailmanmarkkinat hetkahtaa suomalaisten autoilusta eli aivan foliohattuteoria.
 
Ihme ulinaa. Bensan ja dieselin pitääkin olla kallista, selvästi kalliimpaa kuin nyt. Se olisi oikein, kohtuullista ja ohjaavaa. Ei ilmastotavoitteita saada maaliin jos mitään ei muuteta. Eli se tarkoittaa sitä, että osa niistä jotka nyt autoilevat ei hinnan takia autoile jatkossa. Ja mitä väliä maksaako about saman rahan dieselverona vai osittain tankatessaan?
 
Ihme ulinaa. Bensan ja dieselin pitääkin olla kallista, selvästi kalliimpaa kuin nyt. Se olisi oikein, kohtuullista ja ohjaavaa. Ei ilmastotavoitteita saada maaliin jos mitään ei muuteta. Eli se tarkoittaa sitä, että osa niistä jotka nyt autoilevat ei hinnan takia autoile jatkossa. Ja mitä väliä maksaako about saman rahan dieselverona vai osittain tankatessaan?

Kukas täällä ulissut on?

Helpoin tapa ohjata kokonaisuutta on tosiaan polttoaineen hinta. Silloin tulee seuraamuksia jos käyttää paljon polttoainetta. Eikä systeemi tee eroa sille johtuuko se suuresta kulutuksesta vai paljosta ajosta. Se kai on tavoitteena että fossiilisia polttoaineita käytettäisiin mahdollisimman vähän.

Oikeastaan kaikki muut järjestelyt vievät keskittymisen pois olennaisesta.
 
Puollan käyttömaksun poistamista. Laskin että 26 sentin litrahinnankorotus tulee maksettua kolmeksivuodeksi nykyisellä käyttömaksulla nykyajollani.

Paljonko nykyisten käyttövoimalaskujen lähettäminen maksaa vuodessa ja kuluttaa luonnonvaroja?

Uskon valtion pystyvän kompensoimaan polttoaineen hinnannousun yrityksille erilaisilla verovähennyksillä tai maksuilla.
 
Kukas täällä ulissut on?

Helpoin tapa ohjata kokonaisuutta on tosiaan polttoaineen hinta. Silloin tulee seuraamuksia jos käyttää paljon polttoainetta. Eikä systeemi tee eroa sille johtuuko se suuresta kulutuksesta vai paljosta ajosta. Se kai on tavoitteena että fossiilisia polttoaineita käytettäisiin mahdollisimman vähän.

Oikeastaan kaikki muut järjestelyt vievät keskittymisen pois olennaisesta.

Täällä ei juurikaan mutta yleisesti aika paljonkin.

Jonkunlainen lähtökohta tuntuu olevan, että kukaan ei saa kärsiä, kenenkään elämä ei saa muuttua ja autoilu edulliseen hintaan (=edullinen polttoaine ja halpa vanha auto) on kansalaisen perusoikeus. Koska idea on tehdä railakas muutos, ei voi lähteä siitä, että oikeastaan juuri mikään ei muutu.
 
Kukas täällä ulissut on?

Helpoin tapa ohjata kokonaisuutta on tosiaan polttoaineen hinta. Silloin tulee seuraamuksia jos käyttää paljon polttoainetta. Eikä systeemi tee eroa sille johtuuko se suuresta kulutuksesta vai paljosta ajosta. Se kai on tavoitteena että fossiilisia polttoaineita käytettäisiin mahdollisimman vähän.

Oikeastaan kaikki muut järjestelyt vievät keskittymisen pois olennaisesta.
Näinhän se on. Laajempi ohjaustavoite tosiaan on ohjata kulutusta pois fossiilisten polttoaineiden käytöstä. Autoilun ja muunkin energiankulutuksen osalta käyttöön pohjautuva verotus on ilmeisen tehokas ohjauskeino.
Kyllä siihen myös autoilun kohdalla uskoakseni ollaan vääjäämättä menossa että verotuksellisin keinoin haetaan ohjausvaikutusta kulututustottumuksiin. Ajosuoritteiden (kilsojen) määrää halutaan vähentää ja onnistuuhan se kun ajetun kilsan kuluja nostetaan.
Onko se hyvä juttu vai ei, on toinen asia. Siihen kuitenkin näytetään olevan koko ajan ja vääjäämättä menossa.
 
Näinhän se on. Laajempi ohjaustavoite tosiaan on ohjata kulutusta pois fossiilisten polttoaineiden käytöstä. Autoilun ja muunkin energiankulutuksen osalta käyttöön pohjautuva verotus on ilmeisen tehokas ohjauskeino.
Kyllä siihen myös autoilun kohdalla uskoakseni ollaan vääjäämättä menossa että verotuksellisin keinoin haetaan ohjausvaikutusta kulututustottumuksiin. Ajosuoritteiden (kilsojen) määrää halutaan vähentää ja onnistuuhan se kun ajetun kilsan kuluja nostetaan.
Onko se hyvä juttu vai ei, on toinen asia. Siihen kuitenkin näytetään olevan koko ajan ja vääjäämättä menossa.

Tepsinee jossain mitassa hupiajeluun. Töissä on kuitenkin pakko käydä eikä se usein onnistu kuin omalla autolla joten kaikessa muussa säästetään että saadaan ostettua bensaa ja maksettua mahdollisia tiemaksuja yms. Esimerkiksi vanhaa autoa ei vaihdeta uudempaan ja vähemmän saastuttavaan.
 
Kyllä siihen myös autoilun kohdalla uskoakseni ollaan vääjäämättä menossa että verotuksellisin keinoin haetaan ohjausvaikutusta kulututustottumuksiin. Ajosuoritteiden (kilsojen) määrää halutaan vähentää ja onnistuuhan se kun ajetun kilsan kuluja nostetaan.
Onko se hyvä juttu vai ei, on toinen asia. Siihen kuitenkin näytetään olevan koko ajan ja vääjäämättä menossa.

Seuraavien vaalien jälkeen voi olla kylmää kyytiä tiedossa.

Suomi on sitoutunut leikkaamaan liikenteen päästöjä 50 % vuoteen 2030 mennessä ja seuraavan hallituksen on pakko tehdä asiassa kovia päätöksiä.

Sitten se nähdään onko vanhalla ja halvalla (diesel)autolla ajaminen perusoikeus vaiko ei.
 
Täällä ei juurikaan mutta yleisesti aika paljonkin.

Jonkunlainen lähtökohta tuntuu olevan, että kukaan ei saa kärsiä, kenenkään elämä ei saa muuttua ja autoilu edulliseen hintaan (=edullinen polttoaine ja halpa vanha auto) on kansalaisen perusoikeus. Koska idea on tehdä railakas muutos, ei voi lähteä siitä, että oikeastaan juuri mikään ei muutu.

Totta. Tuleepahan vain paskamaisia tilanteita kun työvoiman saanti on jo nyt hankalaa ja liikkuvuuden raju leikkaaminen vaikeuttaa tilannetta entisestään.
 
Seuraavien vaalien jälkeen voi olla kylmää kyytiä tiedossa.

Suomi on sitoutunut leikkaamaan liikenteen päästöjä 50 % vuoteen 2030 mennessä ja seuraavan hallituksen on pakko tehdä asiassa kovia päätöksiä.

Sitten se nähdään onko vanhalla ja halvalla (diesel)autolla ajaminen perusoikeus vaiko ei.

Sähköautot eivät ole ratkaisu mutta tiellä liikkuvien autojen kertakaikkinen vähentäminen tepsii hyvin. Liikenteen määrän puolittaminen puolittanee myös päästöt. Ongelmaksi jää se että verotulojen on kuitenkin säilyttävä.
 
Totta. Tuleepahan vain paskamaisia tilanteita kun työvoiman saanti on jo nyt hankalaa ja liikkuvuuden raju leikkaaminen vaikeuttaa tilannetta entisestään.

Mikä raju?

Jos työmatkaa on vaikkapa 50 km, niin litrahintaan 0,10 euron korotus tekee 5 litran kulutuksella nousee kuukauden löpölasku 10 euroa. Jos korotus on tuplat, niin se on sitten peräti 20 euroa kuussa, mutta siitäkin saa osan takaisin työmatkakulujen verovähennyksenä.

- työmatka-ajoa 100 km / d * 20 d = 2000 km / kk
- kulutus 5 l / 100 km = 100 litraa / kk
- hinnankorotus 0,10 € / l = 10 € / kk

Toki täällä moni hakee tästäkin syytä jäädä kotiin, kun ei kuulemma kannata työnteko.
 
Mikä raju?

Jos työmatkaa on vaikkapa 50 km, niin litrahintaan 0,10 euron korotus tekee 5 litran kulutuksella nousee kuukauden löpölasku 10 euroa. Jos korotus on tuplat, niin se on sitten peräti 20 euroa kuussa, mutta siitäkin saa osan takaisin työmatkakulujen verovähennyksenä.

- työmatka-ajoa 100 km / d * 20 d = 2000 km / kk
- kulutus 5 l / 100 km = 100 litraa / kk
- hinnankorotus 0,10 € / l = 10 € / kk

Toki täällä moni hakee tästäkin syytä jäädä kotiin, kun ei kuulemma kannata työnteko.

Siis jos halutaan 50% pois niin se ei onnistu sähköautoihin vaihtamalla vaan autoja pitää saada pois liikenteestä. Paljon.

Kymmenet sentit eivät meinaa sitä eikä tätä mutta eivät myöskään tuota mitään päästöleikkauksia.
 
Siis jos halutaan 50% pois niin se ei onnistu sähköautoihin vaihtamalla vaan autoja pitää saada pois liikenteestä. Paljon.

Totta. Toivottavasti keskittävät "ohjaustoimet" sinne missä on vaihtoehtoja eli Hesaan ja muihin isoihin kaupunkeihin.

Maalle sitten tarjolle biopohjaisia polttoaineita eli raakasti vaan lisää viinaa ja muuta biokomponenttia nykyisiin polttoaineisiin.
 
Totta. Toivottavasti keskittävät "ohjaustoimet" sinne missä on vaihtoehtoja eli Hesaan ja muihin isoihin kaupunkeihin.

Maalle sitten tarjolle biopohjaisia polttoaineita eli raakasti vaan lisää viinaa ja muuta biokomponenttia nykyisiin polttoaineisiin.

Helsinkihän on onneksi ihan itse muuttamassa itseään autottomaksi. Nerokkaat kaupunkibulevardit jäävät näillä näkymin pääosin toteutumatta mutta muitakin hankkeita nousee kuin sieniä sateella. Uusia "autottomia" kaupunginosia ( autoilevine asukkaineen ) joissa ei ole kuin 0,3 parkkipaikkaa per asunto maastopysäköinnin ollessa uusi normaali jne. Vain hullu ajaa Helsingin keskustaan autolla joskus 10 vuoden päästä.
 
Back
Top