Kustaanmiekka
Kenraali
https://yle.fi/uutiset/3-10505485
Analyysi: Tajuavatko dieselveron poistamista vaativat, että verosta luopuminen nostaisi dieselin litrahintaa 26 senttiä?
Monilla on käsitys, että dieselin käyttövoimaverolla tasattaisiin polttoaineiden hintaeroja. Dieselille annetaan verotukea. Jos verosta luovutaan, on luovuttava myös tuesta.
Dieselautojen käyttövoimaveron poistoa ajava kansalaisaloite on saavuttanut nopeassa ajassa valtaisan suosion.
Aloitteen mukaan ”käyttövoimaveron perusteena oleva käyttökustannusten tasaus ei enää toteudu bensiini- ja dieselpolttoainetta käyttävien autojen välillä”.
Aloitteen taustalla on havainto, että dieselöljyn hinta lähestynyt tai joillakin jakeluasemilla jopa ohittanut bensiinin litrahinnan.
Dieselautoilijoista tuntuu tietenkin pahalta maksaa ensin pumpulla sama litrahinta kuin bensiiniautoilija, ja sitten maksaa päälle vielä käyttövoimavero, jota bensiiniautosta ei tarvitse maksaa.
Käyttövoimaveron poistaminen kuulostaakin nopealla pohdinnalla siltä, että sillä saataisiin dieselautoilun käyttökustannukset vastaamaan bensiiniautojen käyttökustannuksia.
Hiukan syvällisemmin asiaa mietittäessä käyttövoimaverossa on kuitenkin ihan järkeä.
Dieselautojen käyttövoimavero ei nimittäin ole sitä varten, että sillä tasattaisiin polttoaineiden välisiä hintaeroja. Sillä tasataan bensiinin ja dieselin erilaisesta polttoaineverotuksesta johtuvaa eroa.
Ilman valtion tukea diesel maksaisi yli 1,80 €/l
Jokainen tankkaaja maksaa polttoaineveroa. Polttoaineverotus on ympäristöperusteinen.
Se perustuu polttoaineen energiasisältöön, hiilidioksidipäästöihin sekä terveydelle haitallisiin päästöihin eli lähipäästöihin. Näissä asioissa bensiinissä ja dieselissä on eroa.
Jokaisessa bensalitrassa polttoaineveroa on 70,25 senttiä ja dieselissä 53,02 senttiä. Ja näiden päälle lasketaan vielä arvonlisävero.
Polttoaineveron hinta on kiinteä. Vero on siis tankattaessa tismalleen sama riippumatta siitä, mitä polttoaine eri bensa-asemilla kuluttajalle maksaa.
Oikeastaan dieselin polttoaineveron pitäisi olla 79 senttiä. Suomessa on kuitenkin EU:n myötämielisellä päätöksellä päädytty siihen, että bussi- ja kuljetusliikennettä tuetaan.
Tämän vuoksi Suomessa dieselöljyn energiasisältöveroa on alennettu 25,95 sentillä litralta.
Kysymys on siitä, maksetaanko vero joka tankkauksella vai kerran vuodessa
Suomessa on siis käytössä dieselpolttoaineen verotuki.
Jotta verotus pysyisi kansalaisten kannalta mahdollisimman neutraalina, kannetaan dieselkäyttöisistä henkilöautoista vuotuista käyttövoimaveroa.
Näin ollen valtio pyrkii tasapainottamaan polttoaineverojen eroa autoilijoille bensiinin ja dieselin välillä.
Ja tämä 26 sentin veroero tasataan käyttövoimaverolla.
Käytännössä tavallinen dieselautoilija saa siis jokaisesta tankkaamastaan litrasta 26 senttiä alennusta, mutta maksaa saamansa alennuksen käyttövoimaverona valtiolle takaisin.
Käyttövoimaveron laskuperusteena on käytetty dieselautojen osalta 25 000 kilometrin vuosittaista ajoa.
Jos siis käyttövoimaverosta halutaan luopua, ei dieselpolttoainetta voi enää tukea.
Polttoaineasemalla 55 litran tankkauskerta tulisi maksamaan dieselautoilijalle 14,30 euroa enemmän kuin nyt rippumatta siitä, mihin hintaan dieseliä milläkin asemalla myydään.
Analyysi: Tajuavatko dieselveron poistamista vaativat, että verosta luopuminen nostaisi dieselin litrahintaa 26 senttiä?
Monilla on käsitys, että dieselin käyttövoimaverolla tasattaisiin polttoaineiden hintaeroja. Dieselille annetaan verotukea. Jos verosta luovutaan, on luovuttava myös tuesta.
Dieselautojen käyttövoimaveron poistoa ajava kansalaisaloite on saavuttanut nopeassa ajassa valtaisan suosion.
Aloitteen mukaan ”käyttövoimaveron perusteena oleva käyttökustannusten tasaus ei enää toteudu bensiini- ja dieselpolttoainetta käyttävien autojen välillä”.
Aloitteen taustalla on havainto, että dieselöljyn hinta lähestynyt tai joillakin jakeluasemilla jopa ohittanut bensiinin litrahinnan.
Dieselautoilijoista tuntuu tietenkin pahalta maksaa ensin pumpulla sama litrahinta kuin bensiiniautoilija, ja sitten maksaa päälle vielä käyttövoimavero, jota bensiiniautosta ei tarvitse maksaa.
Käyttövoimaveron poistaminen kuulostaakin nopealla pohdinnalla siltä, että sillä saataisiin dieselautoilun käyttökustannukset vastaamaan bensiiniautojen käyttökustannuksia.
Hiukan syvällisemmin asiaa mietittäessä käyttövoimaverossa on kuitenkin ihan järkeä.
Dieselautojen käyttövoimavero ei nimittäin ole sitä varten, että sillä tasattaisiin polttoaineiden välisiä hintaeroja. Sillä tasataan bensiinin ja dieselin erilaisesta polttoaineverotuksesta johtuvaa eroa.
Ilman valtion tukea diesel maksaisi yli 1,80 €/l
Jokainen tankkaaja maksaa polttoaineveroa. Polttoaineverotus on ympäristöperusteinen.
Se perustuu polttoaineen energiasisältöön, hiilidioksidipäästöihin sekä terveydelle haitallisiin päästöihin eli lähipäästöihin. Näissä asioissa bensiinissä ja dieselissä on eroa.
Jokaisessa bensalitrassa polttoaineveroa on 70,25 senttiä ja dieselissä 53,02 senttiä. Ja näiden päälle lasketaan vielä arvonlisävero.
Polttoaineveron hinta on kiinteä. Vero on siis tankattaessa tismalleen sama riippumatta siitä, mitä polttoaine eri bensa-asemilla kuluttajalle maksaa.
Oikeastaan dieselin polttoaineveron pitäisi olla 79 senttiä. Suomessa on kuitenkin EU:n myötämielisellä päätöksellä päädytty siihen, että bussi- ja kuljetusliikennettä tuetaan.
Tämän vuoksi Suomessa dieselöljyn energiasisältöveroa on alennettu 25,95 sentillä litralta.
Kysymys on siitä, maksetaanko vero joka tankkauksella vai kerran vuodessa
Suomessa on siis käytössä dieselpolttoaineen verotuki.
Jotta verotus pysyisi kansalaisten kannalta mahdollisimman neutraalina, kannetaan dieselkäyttöisistä henkilöautoista vuotuista käyttövoimaveroa.
Näin ollen valtio pyrkii tasapainottamaan polttoaineverojen eroa autoilijoille bensiinin ja dieselin välillä.
Ja tämä 26 sentin veroero tasataan käyttövoimaverolla.
Käytännössä tavallinen dieselautoilija saa siis jokaisesta tankkaamastaan litrasta 26 senttiä alennusta, mutta maksaa saamansa alennuksen käyttövoimaverona valtiolle takaisin.
Käyttövoimaveron laskuperusteena on käytetty dieselautojen osalta 25 000 kilometrin vuosittaista ajoa.
Jos siis käyttövoimaverosta halutaan luopua, ei dieselpolttoainetta voi enää tukea.
Polttoaineasemalla 55 litran tankkauskerta tulisi maksamaan dieselautoilijalle 14,30 euroa enemmän kuin nyt rippumatta siitä, mihin hintaan dieseliä milläkin asemalla myydään.