Autovero poistuu?

Ulkomuistista sanon että dieselin hinnassa on veroja noin 60%, bensiinin hinnassa noin 70%.
Luvut eivät ole tarkkoja, mutta suuruusluokka on minusta jotakin tuollaista.

Verot ovat osin kiinteitä summia ja osin prosentuaalisia joten yhtä ja oikeaa vastausta ei taida olla. Siellä 10 pinnan hivakoilla joka tapauksessa liikutaan.

Tilanne on muuttunut reippaasti 10 vuodessa. Silloin dieselhenkilöauto alkoi olla taloudellisesti järkevä n. 18 tkm vuosikäytöllä. Jälleenmyyntiarvoa ei ole tässä huomioitu. Mikä lie laskutoimituksen tulos tätä nykyä kun bensamoottorien kulutukset ovat alhaalla ja D:n hinta pilvissä.
 
Verot ovat osin kiinteitä summia ja osin prosentuaalisia joten yhtä ja oikeaa vastausta ei taida olla. Siellä 10 pinnan hivakoilla joka tapauksessa liikutaan.

Tilanne on muuttunut reippaasti 10 vuodessa. Silloin dieselhenkilöauto alkoi olla taloudellisesti järkevä n. 18 tkm vuosikäytöllä. Jälleenmyyntiarvoa ei ole tässä huomioitu. Mikä lie laskutoimituksen tulos tätä nykyä kun bensamoottorien kulutukset ovat alhaalla ja D:n hinta pilvissä.
Noin 22000km
 
Ulkomuistista sanon että dieselin hinnassa on veroja noin 60%, bensiinin hinnassa noin 70%.
Luvut eivät ole tarkkoja, mutta suuruusluokka on minusta jotakin tuollaista.
Edit: rannari sen tuossa jo ehtikin sentteinä kertoa.

Sen verran joudun itseäni korjaamaan että sen 17 sentin päälle tulee tietysti vielä verosta maksettava arvonlisävero. Milloinkahan keksivät että kaikista veroista voisi ottaa ALV:n? Tuottaisi mukavasti yhteiseen kassaan.
 

Ok. Olisin laskematta veikannut että ollaan jo jossain 30tkm tasolla tai jopa sen yli. Siis tämän päivän tilanteessa jossa Diesel säästää käytännössä vain kulutuksessa ja siinäkin ehkä vain litran satasella.
 
Sen verran joudun itseäni korjaamaan että sen 17 sentin päälle tulee tietysti vielä verosta maksettava arvonlisävero. Milloinkahan keksivät että kaikista veroista voisi ottaa ALV:n? Tuottaisi mukavasti yhteiseen kassaan.
Äkkiseltään vaikuttaisi että bensiinilitran ja diesellitran senttimääräinen ero veroissa on lähes 30 senttiä.
Kun siihen huomioi sen että käyttövoimaveroa kaikki maksavat samoin perustein, ajoivat sitten paljon tai vähän, niin saman verokertymän saamiseksi veroa/litra olisi todennäköisesti nostettava hieman enemmän kuin bensiinin ja dieselin välillä nyt ero on.
 
Äkkiseltään vaikuttaisi että bensiinilitran ja diesellitran senttimääräinen ero veroissa on lähes 30 senttiä.
Kun siihen huomioi sen että käyttövoimaveroa kaikki maksavat samoin perustein, ajoivat sitten paljon tai vähän, niin saman verokertymän saamiseksi veroa/litra olisi todennäköisesti nostettava hieman enemmän kuin bensiinin ja dieselin välillä nyt ero on.

Tuo perusolettama samoista veroista voi tosiaan olla väärä. Tuotot pitäisi arvioida erikseen.
 
Verot ovat osin kiinteitä summia ja osin prosentuaalisia joten yhtä ja oikeaa vastausta ei taida olla. Siellä 10 pinnan hivakoilla joka tapauksessa liikutaan.

Tilanne on muuttunut reippaasti 10 vuodessa. Silloin dieselhenkilöauto alkoi olla taloudellisesti järkevä n. 18 tkm vuosikäytöllä. Jälleenmyyntiarvoa ei ole tässä huomioitu. Mikä lie laskutoimituksen tulos tätä nykyä kun bensamoottorien kulutukset ovat alhaalla ja D:n hinta pilvissä.

Mikähän siinä on, että täällä Balkanilla diesel on monesti kalliimpaa kuin bensa....ei mene jakeluun...
 
Ok. Olisin laskematta veikannut että ollaan jo jossain 30tkm tasolla tai jopa sen yli. Siis tämän päivän tilanteessa jossa Diesel säästää käytännössä vain kulutuksessa ja siinäkin ehkä vain litran satasella.
Laskettu dsl 5l/100km vs. bensa 6l/100km
Ajoneuvoverot 580€ vs.210€

Tiputin bensa-auton veroa 50€ jolloin raja on noin 24000km:ssa.
 
Mikähän siinä on, että täällä Balkanilla diesel on monesti kalliimpaa kuin bensa....ei mene jakeluun...

Koska raskas liikenne ja diesel-autojen yleisyys muutenkin. Läpikulkeva raskas liikenne jättää joka tapauksessa kivat rahat maahan ja Eurooppaan päin mentäessä hinta pääsääntöisesti vaan kasvaa, joten miksi halvemmallakaan myisi. Ammattiliikenne vielä useimmiten saa vähennettyä arvonlisäverot, joten heidän maksamansa hinta polttoaineesta on mittarihintaa reilusti alhaisempi.

Vähän sama kuvio esimerkiksi Länsi-Euroopan bensa-asemalla eli Luxembourgilla. Litrahinnat parikytä eurosenttiä naapurimaita edullisemmat, eli lähes kaikki kauttakulkuliikenne pysähtyy tuon Kuortin ABC:n kokoisen motariristeysmaan rajojen sisällä tankkaamaan. Pari vuotta sitten polttoainehintojen pohjallakäydessä sai dieseliä sieltä n. 80snt/litra

Edit: Vielä lisäyksenä, että Balkanillakin taustalla on varmasti myös valtion ohjausta ja verotuksellisia seikkoja. Esimerkiksi Sloveniassa polttoaineenhintojen säätelystä luovuttiin vasta aivan hiljattain, olisko viime- vai tänä vuonna.
 
Viimeksi muokattu:
Käyttövoimavero on osa ajoneuvoveroa, se ei ole osa polttoaineen verotusta.

Polttoainelitrassa on eri verot eri polttoaineilla. Dieselissä ne ovat bensaa matalammat. Tuota etua leikataan käyttövoimaverolla. Jos toista lasketaan niin toista arvatenkin vastaavasti nostetaan. Ongelmaksi jää ammattiautoilijoille koituvat lisäkustannukset.

e... typo
 
Viimeksi muokattu:
Ajoneuvovero, kuten nykyään tai lataussähköön kohdistuvana..älä edes epäile, etteikö vouti ota omaansa..

Bernerin ajama seurantajärjestelmä tulee ja jokainen maksaa vielä kilometreistäkin. Tämä tulee tietenkin vähintään nykytasoisten auto- ja polttoaineverojen lisäksi. Eli sähköautoilija maksaa sen minkä nykyään bensalla tai dieselillä körötellessään ja fossiiliset maailmanannilihoijat kaivavat kuvetta oikein huolella.

Tätä kaikkea ei tietenkään huomioida esim. työmatkavähennyksissä ja pian ihmetellään taas miksei työvoima liiku? :unsure:
 
Polttoainelitrassa on eri verot eri polttoaineilla. Dieselissä ne ovat bensaa matalammat. Tuota etua leikataan käyttövoimaverolla. Jos toista lasketaan niin toista arvatenkin vastaavasti nostetaan. Ongelmaksi jää ammattiautoilijoille koituvat lisäkustannukset.

e... typo

Eihän tuo arvaus oikeasti perustu mihinkään.
 
Eihän tuo arvaus oikeasti perustu mihinkään.

Ei se nyt sentään ihan pelkkä arvaus ole. Dieseliä tuetaan selvästi bensaa pienemmillä polttoaineveroilla koska sitä käytetään ammattiliikenteessä. Ja yksityisautoilijat joutuvat maksamaan käyttövoimaveroa jotta dieselille annettu tuki ei vuotaisi heille. En keksi mitään perustetta miksi valtio yhtäkkiä alkaisi pumpata budjetista rahaa valikoiduille yksityisautoilijoille poistamalla veron ilman korvaavaa järjestelyä. En muista tai jaksa luntata summia mutta käyttövoimaverokin tuottanee kolminumeroisen määrän euromiljoonia. Ei valtio niistä noin vain luovu. Dieselautoiluun suunnattu täsmäkevennys johtaa väistämättä dieselautoiluun suunnattuun täsmäkiristykseen. Muutos olisi virkamieskielellä varmaankin "neutraali" eli käytännössä nostaisi autoilijan kustannuksia.
 
Polttoainelitrassa on eri verot eri polttoaineilla. Dieselissä ne ovat bensaa matalammat. Tuota etua leikataan käyttövoimaverolla. Jos toista lasketaan niin toista arvatenkin vastaavasti nostetaan. Ongelmaksi jää ammattiautoilijoille koituvat lisäkustannukset.

Asia on jo valmistelussa, koska rekoille tulee km-maksut. Kotimaisille yrittäjille se on tarkoitus korvata. Todennäköisin malli ammattidieseleksi kutsuttu malli, jossa kuljetusfirmat saavat veronpalautuksena osan polttoaineverosta. Tämä on käytössä ainakin Ranskassa ja Espanjassa. Veronpalautus on 15 senttiä per litra.

Jos käyttövoimavero poistetaan, niin taatusti dieselin valmistevero nostetaan samalle tasalle bensan kanssa. Diesel maksaa sitten 1,70 - 1,75 euroa litralta ja rekkafirmat saavat osan takaisin veronpalautuksena.

En ole aivan varma haluaako kaikki dieselautoilijat tuota?
 
Asia on jo valmistelussa, koska rekoille tulee km-maksut. Kotimaisille yrittäjille se on tarkoitus korvata. Todennäköisin malli ammattidieseleksi kutsuttu malli, jossa kuljetusfirmat saavat veronpalautuksena osan polttoaineverosta. Tämä on käytössä ainakin Ranskassa ja Espanjassa. Veronpalautus on 15 senttiä per litra.

Jos käyttövoimavero poistetaan, niin taatusti dieselin valmistevero nostetaan samalle tasalle bensan kanssa. Diesel maksaa sitten 1,70 - 1,75 euroa litralta ja rekkafirmat saavat osan takaisin veronpalautuksena.

En ole aivan varma haluaako kaikki dieselautoilijat tuota?

Tuo bensa/diesel-valinta on varsin kimurantti kokonaisuus. Auton jälleenmyyntiarvo alkaa olla hämärän peitossa eikä polttoaineen hinnasta matkan varrella ole siitäkään tietoa. Itse ajan ihan mukavuussyistä dieselillä niin kauan kuin se vaikuttaa hiukankin järkevälle. Mahdollisimman yksinkertainen järjestely on periaatteessa hyvä mutta näissä muutoksissa on sellainen vika että kokonaiskustannus tahtoo aina nousta.

Tuoreen kansalaisadressin allekirjoittajatkin aloittavat melkoisen mölinän jos saavat tahtonsa läpi ja käyttövoimavero poistuu. Tolpassa seisova dieselin hinta 1,70-1,80 litralta tulee olemaan järkytys johon ollenkaan kaikki eivät ole varautuneet. Ja onhan tuo varsin hulppea nousu kun kymmenisen vuotta sitten D:tä sai eurolla bensan hinnan ollessa pahimpien piikkien aikaan jopa lähellä nykytasoa. Silloin oli paljon ajavan helppo päättää minkä aineen voimalla etenee.
 
Back
Top