Autovero poistuu?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yrjö
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
STT ei kyennyt selvittämään mistä tilanne johtuu?

Dieselin hinta pompannut paikoin yli 95:n hinnan

Kuva: Lehtikuva

Dieselin hinta on paikoin Suomessa kivunnut bensan hintaa korkeammaksi.

Esimerkiksi Helsingin Tapaninvainiossa Kirkonkyläntien Neste-asemalla dieselin hinta oli perjantaina korkeampi kuin 95-oktaanisen bensiinin. Dieselin litrahinta oli 1,519 euroa kun taas litrasta 95-oktaanista sai pulittaa 1,509 euroa. Sama tilanne oli niin ikään viereisellä ABC:lla, jossa dieselin litrahinta oli perjantaina 1,519 euroa ja 95:n hinta 1,514 euroa.

STT

https://www.savonsanomat.fi/talous/...1282276?pwbi=8223dff3a13bcf9af0da913f3b23abf4
 
STT ei kyennyt selvittämään mistä tilanne johtuu?

Dieselin hinta pompannut paikoin yli 95:n hinnan

Kuva: Lehtikuva

Dieselin hinta on paikoin Suomessa kivunnut bensan hintaa korkeammaksi.

Esimerkiksi Helsingin Tapaninvainiossa Kirkonkyläntien Neste-asemalla dieselin hinta oli perjantaina korkeampi kuin 95-oktaanisen bensiinin. Dieselin litrahinta oli 1,519 euroa kun taas litrasta 95-oktaanista sai pulittaa 1,509 euroa. Sama tilanne oli niin ikään viereisellä ABC:lla, jossa dieselin litrahinta oli perjantaina 1,519 euroa ja 95:n hinta 1,514 euroa.

STT

https://www.savonsanomat.fi/talous/...1282276?pwbi=8223dff3a13bcf9af0da913f3b23abf4


Bensiinin ylituotanto kysyntään nähden; dieselillä ja lentopetroolilla on menekkiä. Sitä voikin sitten pohtia, kuinka paljon tämä vaikuttaa (henkilöauto)dieselin demonisointiin. Meitä kuluttajia riepotellaan kuin räsynukkeja näissäkin asioissa kun poliittis-taloudellinen tuuliviiri pyörii. Bisnes, bisnes.
 
Bensiinin ylituotanto kysyntään nähden; dieselillä ja lentopetroolilla on menekkiä. Sitä voikin sitten pohtia, kuinka paljon tämä vaikuttaa (henkilöauto)dieselin demonisointiin. Meitä kuluttajia riepotellaan kuin räsynukkeja näissäkin asioissa kun poliittis-taloudellinen tuuliviiri pyörii. Bisnes, bisnes.

Joo, tämä dieselautokuvio on minusta erikoinen.
On tietysti totta että vanhempien dieselautojen kanssa on ollut ongelmaa sekä hiukkaspäästöjen että typpioksidipäästöjen kanssa, mutta taisi viime viikolla on mediassa esillä juttu jossa olivat muistaakseni Saksassa mitanneet ison määrän uusien dieselautojen päästöjä todellisessa liikennetilanteessa. Tulos oli että jokainen auto alitti tulevien päästörajoitusten asettamat rajat sekä typpioksidin että hiilidioksidipäästöjen osalta. Pienhiukkaspäästöt on saatu kuriin jo aiemmin. Silti autovalmistajat luopuvat kilpaa dieselmoottoreista mallistoissaan ja kaupungit kieltävät dieselautojen käytön alueellaan jne jne.
Mikä lie kuvio tässä taustalla? Typpi- ja hiilidioksidipäästöt taustalla ei ole, eikä ole myöskään hiukkaspäästöt..
 
Joo, tämä dieselautokuvio on minusta erikoinen.
On tietysti totta että vanhempien dieselautojen kanssa on ollut ongelmaa sekä hiukkaspäästöjen että typpioksidipäästöjen kanssa, mutta taisi viime viikolla on mediassa esillä juttu jossa olivat muistaakseni Saksassa mitanneet ison määrän uusien dieselautojen päästöjä todellisessa liikennetilanteessa. Tulos oli että jokainen auto alitti tulevien päästörajoitusten asettamat rajat sekä typpioksidin että hiilidioksidipäästöjen osalta. Pienhiukkaspäästöt on saatu kuriin jo aiemmin. Silti autovalmistajat luopuvat kilpaa dieselmoottoreista mallistoissaan ja kaupungit kieltävät dieselautojen käytön alueellaan jne jne.
Mikä lie kuvio tässä taustalla? Typpi- ja hiilidioksidipäästöt taustalla ei ole, eikä ole myöskään hiukkaspäästöt..

Olisiko mahdollista, että syy on puhtaasti markkinointikysymys. Dieselauton julkisuuskuva on saastuttavan nokivasaran kuva ja autoteollisuus ei halua sellaista kuvaa. Oli se totta, tai ei. Lisäksi kuvittelisin, että tuotantoteknisesti olevan parempi, mitä vähemmän on eri moottorivaihtoehtoja.
 
Olisiko mahdollista, että syy on puhtaasti markkinointikysymys. Dieselauton julkisuuskuva on saastuttavan nokivasaran kuva ja autoteollisuus ei halua sellaista kuvaa. Oli se totta, tai ei. Lisäksi kuvittelisin, että tuotantoteknisesti olevan parempi, mitä vähemmän on eri moottorivaihtoehtoja.

Moottorivaihtoehtojen rajaaminen tarkoittaa kuluttajan vaihtoehtojen kaventamista ja heikentää asemaa markkinoilla, ellei sitä voida sitten siirtää hinnanalennuksiin. Toiset haluavat pienen bensakoneen, toiset ison bensakoneen, jotkut jotakin siitä välimaastosta ja joku ympäristönpaskaaja jopa dieselin... vihreä kaupunkilainen hybridin ja hipsteri täyssähköauton...
 
Olisiko mahdollista, että syy on puhtaasti markkinointikysymys. Dieselauton julkisuuskuva on saastuttavan nokivasaran kuva ja autoteollisuus ei halua sellaista kuvaa. Oli se totta, tai ei. Lisäksi kuvittelisin, että tuotantoteknisesti olevan parempi, mitä vähemmän on eri moottorivaihtoehtoja.

Jotakin tällaista voisin kuvitella taustalla olevan. Päästötavoitteisiin nähden diesel on kuitenkin esim. CO2-päästöjen osalta vastaavaa bensiinimoottoria "parempi" ratkaisu pienemmin päästöin. Hiukkaspäästöjen haitallisuus on selvä juttu, mutta se on saatu kuriin nähdäkseni jo aikoja sitten. Näin jäljelle jää kysymykset joihin liittyy raha/ toiminnan kannattavuus. Kannattavuuskysymykset liittynevät joko autoteollisuuden TAI öljy-/polttoaineteollisuuden kannattavuuteen. Olisiko sitten niin - pelkkä arvaus, tietoa ei ole - että bensiinin tuotannolla tuottaja saa paremmin massia sivuun kuin dieselin tuotannolla?
 
Moottorivaihtoehtojen rajaaminen tarkoittaa kuluttajan vaihtoehtojen kaventamista ja heikentää asemaa markkinoilla, ellei sitä voida sitten siirtää hinnanalennuksiin. Toiset haluavat pienen bensakoneen, toiset ison bensakoneen, jotkut jotakin siitä välimaastosta ja joku ympäristönpaskaaja jopa dieselin... vihreä kaupunkilainen hybridin ja hipsteri täyssähköauton...
Kyllä, mutta esittämässäni tapauksessa syy saadaan vieritettyä ympäristöihmisten päälle.
Eihän diesel kokonaan poistu, mutta ehkä pienet koneet.
 
Joo, tämä dieselautokuvio on minusta erikoinen.
On tietysti totta että vanhempien dieselautojen kanssa on ollut ongelmaa sekä hiukkaspäästöjen että typpioksidipäästöjen kanssa, mutta taisi viime viikolla on mediassa esillä juttu jossa olivat muistaakseni Saksassa mitanneet ison määrän uusien dieselautojen päästöjä todellisessa liikennetilanteessa. Tulos oli että jokainen auto alitti tulevien päästörajoitusten asettamat rajat sekä typpioksidin että hiilidioksidipäästöjen osalta. Pienhiukkaspäästöt on saatu kuriin jo aiemmin. Silti autovalmistajat luopuvat kilpaa dieselmoottoreista mallistoissaan ja kaupungit kieltävät dieselautojen käytön alueellaan jne jne.
Mikä lie kuvio tässä taustalla? Typpi- ja hiilidioksidipäästöt taustalla ei ole, eikä ole myöskään hiukkaspäästöt..


Puhdas ansaintakuvio.

1. Jos kaikki henkilöautot käyttäisivät dieseliä, valtava määrä öljyn krakkauksessa syntyvää bensiiniä jäisi ilman käyttöä. Krakkausprosessia säätelemällä bensiinin, dieselin ja lentopetroolin tuotannon suhdetta voidaan jonkin verran hienosäätää. Jälkimmäisillä tuotteilla on käyttöä muuallakin kuin henkilöautoissa ja niistä on tällä hetkellä suhteellisesti ottaen suurempi pula.
2. Pikkudieselien kehittäminen vähäpäästöisiksi on kallista, minkä vuoksi autotehtaat haluavat etsiä valmistuksen kannalta kustannustehokkaampia ratkaisuja.
 
Dieselin osalta mielenkiintoiseksi kysymykseksi jää vielä, miten raskaan liikenteen tarpeet ratkaistaan. Polttoaineen hinnan ajaminen tappiin ei välttämättä ole hyvä juttu...
 
Diesel bensaa kalliimpaa: Kansalaisaloite dieselveron poistosta on kerännyt jo tuhansia nimiä

Tänään klo 13:49

Dieselpolttoaineen hinnan kipuaminen ohi bensiinin hinnan närkästyttää dieselveroa maksavia dieselautoiljoita. Veron poistosta on tehty kansalaisaloite, jossa oli tätä juttua julkistettaessa jo yli 5600 allekirjoittajaa.

28061780f0d21927ad39004138216002ec49250bdca63e177469b2c6873fa647.jpg

28061780f0d21927ad39004138216002ec49250bdca63e177469b2c6873fa647.jpg

Dieselin hinta on jo singahtanuyt bensiinin hinnan ohi. LUKIJAN KUVA

Dieselveroa eli virallisemmin käyttövoimaveroa maksetaan sen takia, että dieselin verotus on kevyempää kuin bensiinin verotus ja dieselpolttoaineen litrahinta on tästä syystä ollut alempi kuin bensiinin hinta.
Pitkiä matkoja ajaville diesel on ollut bensiiniä edullisempi vaihtoehto dieselverosta huolimatta.

Nyt dieselin kuluttajahinnat ovat singahtaneet pilviin. Joissakin paikoin diesel on jo kalliimpaa kuin bensiini ja silti dieselautoilijat maksavat ylimääräistä käyttövoimaveroa.

Tuulikki Paavola ja Tapio Mäkinen Haapavedeltä saivat tarpeekseen dieselin hintahissistä ja päättivät, että nyt pitää saada ainakin dieselvero kuopattua.
Tuulikki Paavola kertoo, että aloite sai alkunsa arkisesta tankkausmatkasta viime viikolla.
- Meillä on kaksikin dieselautoa, ja kun ajoimme tankkaamaan niin huomasimme, että dieselin hinta oli korkeampi kuin ysivitosen hinta.
f810b459fef46bd1c1426f6521823e64a1755d09af8c39e57d4d3320f29120af.jpg

f810b459fef46bd1c1426f6521823e64a1755d09af8c39e57d4d3320f29120af.jpg

Dieselin tankkaaminen on nyt kallista.MAURI RATILAINEN

- Vielä tänä aamunakin (maanantai)toisella asemalla diesel oli 2,5 senttiä ja toisella 1,5 senttiä kalliimpaa kuin ysivitonen.
- Olen itsekin kannattanut kansalaisaloitteita ja siitä tuli mieleen tehdä tämä oma aloite.
- Olemme jakaneet sitä sitten lähinnä facebookin kautta eteenpäin.

Tuulikki Paavola sanoo, että ilman autoa pohjoisessa ei tulla toimeen ja dieselauto on pitkillä taipalilla ehdottomasti edullisempi käyttää kuin bensa-auto.

Tässä on nyt tehty kansalaisaloite:
"Käyttövoimaveron perusteena oleva käyttökustannusten tasaus ei enää toteudu bensiini- ja dieselpolttoainetta käyttävien autojen välillä. Esimerkiksi 95 oktaanisen bensiinin hinnan ollessa 1,55 €/l ja dieselpolttoaineen 1,57 €/l, polttoaineisiin sisältyvien verojen määrä on bensiinillä 1,09 €/l ja dieselpolttoaineella 0,83 €/l.Käyttövoimavero on dieselautoilla huomattavasti suurempi, kuin bensiiniä käyttävillä autoilla.
Käyttökustannukset ovat dieselautoilla paljon suuremmat kuin bensiiniä käyttävillä autoilla, johtuen dieselpolttoaineen hinnankorotuksista.
Etenkin Pohjois-Suomessa ei tule toimeen ilman henkilöautoa, koska välimatkat ovat pitkiä ja työmatka-aikoihin joukkoliikenne ei useinkaan ole sopiva kohtuulliset matka-ajat huomioiden jos ollenkaan".
Kansalaisaloite julkistettiin maanantaina 12. marraskuuta.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/52ca8b0a-0377-4b6b-875a-a5ab9e7972fd_oa.shtml
 
Puhdas ansaintakuvio.

1. Jos kaikki henkilöautot käyttäisivät dieseliä, valtava määrä öljyn krakkauksessa syntyvää bensiiniä jäisi ilman käyttöä. Krakkausprosessia säätelemällä bensiinin, dieselin ja lentopetroolin tuotannon suhdetta voidaan jonkin verran hienosäätää. Jälkimmäisillä tuotteilla on käyttöä muuallakin kuin henkilöautoissa ja niistä on tällä hetkellä suhteellisesti ottaen suurempi pula.

Tämä on hyvin validi pointti kokonaisuudessa. Eikä vain ansainta, mitä niille ”tisleille” sitten tehtäisiin, ei niitä nyt maakuoppaankaan kannata kaataa...
 
Käyttövoimaveron poisto (kansalaisaloite jota kannatin äsken itsekin) voi tuntua diesel-autoilijasta hyvältä idealta. Mutta onko se sitä sittenkään??
Verokertymästähän valtio tuskin on halukas tinkimään, joten käyttövoimaveron verokertymä haluttaisiin varmasti kerätä jatkossakin. Mistähän se kerätään - vai lisäämällä dieselin hintaan polttoaineveroa..
Mitä puolueiden nokkamiesten ja -naisten sekä liikenneministeriön juttuja kuuntelee, niin siihen suuntaan nimenomaan halutaan että ajetuista kilsoista verotetaan. Erilaiset seurantamenetelmät ovat olleet tapetilla, mutta myös polttoaineverojen korotukset.
Näinköhän käy että käyttövoimavero jää historiaan - ja sitten se diesel vasta maksaakin.
 
No se on mun mielestä juurikin se pointti ja oikea suunta, että ajetuista kilometreistä verotetaan. Niin sen tuleekin olla.
 
Käyttövoimaveron poisto (kansalaisaloite jota kannatin äsken itsekin) voi tuntua diesel-autoilijasta hyvältä idealta. Mutta onko se sitä sittenkään??
Verokertymästähän valtio tuskin on halukas tinkimään, joten käyttövoimaveron verokertymä haluttaisiin varmasti kerätä jatkossakin. Mistähän se kerätään - vai lisäämällä dieselin hintaan polttoaineveroa..
Mitä puolueiden nokkamiesten ja -naisten sekä liikenneministeriön juttuja kuuntelee, niin siihen suuntaan nimenomaan halutaan että ajetuista kilsoista verotetaan. Erilaiset seurantamenetelmät ovat olleet tapetilla, mutta myös polttoaineverojen korotukset.
Näinköhän käy että käyttövoimavero jää historiaan - ja sitten se diesel vasta maksaakin.

Tuossa on se juttu. Autoilun verottaminen on sellainen hunajapurkki, että puolen hehtaarin metsästä ei moista taida löytyä. Ja kerätty kolehti käytetään suurimmaksi osaksi... johonkin... muuhun kuin liikenteen, liikenneväylien yms. kehittämiseen ja ylläpitoon. Uusin piirre on, että kaverien bisneksille halutaan vuolaista autoilusta tavalla tai toisella paksu pala Wilsonin pintaa.
 
Kuinka paljon litra dieseliä maksaisi ilman käyttövoimaveroa?
Ulkomuistista sanon että dieselin hinnassa on veroja noin 60%, bensiinin hinnassa noin 70%.
Luvut eivät ole tarkkoja, mutta suuruusluokka on minusta jotakin tuollaista.
Edit: rannari sen tuossa jo ehtikin sentteinä kertoa.
 
Back
Top