Autovero poistuu?

https://www.ksml.fi/kotimaa/Tienvar...-Jyväskylän-Lutakossa-–-tästä-on-kyse/1269290
Jyväskylän Lutakossa on ihmetelty Schaumanin Puistotien varressa olevan laitteiston tarkoitusta. Kyseessä on teknologiayritys Nodeon Finland Oy:n mittausasema.

Asemalla Nodeon testaa uusinta tekniikkaansa liikennevirtojen mittaamisessa ja analysoinnissa. Laitteelle on kaupungin lupa, ja käyttäjäturvallisuudessa Nodeon on sopinut Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin kanssa.

– Laitteisto tunnistaa autojen rekisterikilpiä, joiden perusteella keräämme Trafin järjestelmästä tietoja muun muassa siitä, mistä päin Suomea auto on, millaiset ovat sen co2-päästöt ja onko kyseessä kenties sähköauto. Valitsimme testauspaikaksi Lutakon, koska toimistomme sijaitsee aivan vieressä Innovassa, johtaja Timo Majala Nodeon Finland Oy:stä kertoo.

Majala korostaa, että henkilötietoja ei kerätä eikä muutakaan aineistoa tallenneta sen jälkeen kun se on saatu osaksi liikennevirran analytiikkaa.

 Aseman 2.0-version testaamisen jälkeen laitteisto lähtee vakituiseen käyttöön Ruotsiin. Tampereella mittaus- ja analysointitekniikkaamme hyödynnetään sisääntuloväylillä keräämässä esimerkiksi ruuhkatietoja, Majala kertoo.

Lutakon mittausasemaa testataan vielä jokunen viikko.

– Asema mittaa myös autojen nopeuksia, mutta vain analysoidaksemme keskinopeuksia sekä ruuhkien vaikutusta alueen liikennevirtoihin.

1539345541473.png
 
Autovero ei poistu ikinä! Vaikka se alunperin säädettiinkin vain väliaikaiseksi veroksi. Autoilun verottaminen on tällä hetkellä yksi erittäin tärkeä verotulojen lähden Suomen valtiolle ja sen poistaminen tarkoittaisi sitä, että se olisi pakko korvata jollain muulla vastaavalla verolla.
 
Autovero ei poistu ikinä! Vaikka se alunperin säädettiinkin vain väliaikaiseksi veroksi. Autoilun verottaminen on tällä hetkellä yksi erittäin tärkeä verotulojen lähden Suomen valtiolle ja sen poistaminen tarkoittaisi sitä, että se olisi pakko korvata jollain muulla vastaavalla verolla.

Meinaakko sen lisäksi? ;)
 
Autovero ei poistu ikinä! Vaikka se alunperin säädettiinkin vain väliaikaiseksi veroksi. Autoilun verottaminen on tällä hetkellä yksi erittäin tärkeä verotulojen lähden Suomen valtiolle ja sen poistaminen tarkoittaisi sitä, että se olisi pakko korvata jollain muulla vastaavalla verolla.

Se voidaan korvata vuotuisella korotetulla käyttömaksulla, tietulleilla tai ajokilometreihin perustuvalla verotuksella. Kokonaisuutena valtiolle maksettava summa tuskin pienenee, mutta verot voidaan poistaa ostohinnasta, jolloin ihmisillä on varaa ostaa uudempia autoja. Onko heillä varaa enää ajaa niillä ostamisen jälkeen onkin sitten toinen kysymys.
 
In Your Dreams eli älkääs poijaat unta nähkö ja mennääns tästä asiasta yli niin että heilahtaa!

Suomen autovero on järjenvastainen monella tavalla: 1. Kioton sopimuksen päästötavotteiden valossa 2. Autoilun edistämisen kannalta turvallisempaan ja ylipäätään "parempaan" suuntaan 3. Suomalaisen liikkumisteollisuuden teknologisen kehityksen kannalta - esimerkkinä kaasuautojen kaasunjakelun kehitystyö 4. Suomalaisten hallintoalamaisten enemmistön mielestä se kohdistuu väärin eli hankintaan, kun pitäisi kohdistua käyttöön, jota tosin polttoaineverolla kupataan sitäkin.

Näillä kaikilla pyyhitään pakaraväliä, vuosi toisensa jälkeen. Kysyin asiaa myös ulkoministeriltämme Perussuomalaisten vastustaessa äänekkäästi Bernerin liikennekaaren mallia ja siinä mukana olevaa autoveron poistoa, sillä Perussuomalaisten vaalilupauksiin v. 2015 eduskuntavaaleissa kuului yhtenä nimenomaan autoveron poisto. "No can do", vastas Soini.

Lystikästä, mutta saa nähdä minkälainen päniikkinäppylän paino on edessä, kun kansamme kellokkaille valkenee, että 11 vuotta ja autokantamme pitäisi koostua sähköautoista, kaasuautoista ja erilaisista hybrideistä. Nääs vain meitä sikarikkaita rahassa ja muussa mammonassa piehtaroivia syntisiä länsimaalaisia koskevan Kioton sopimuksen velvoitteiden mukaisesti myös autoilun päästömme pitäisivät v. 2030 olla -40% vuoden 1990 tasosta. Vuodesta 1990 vuoteen 2018 ei olla edes -5% tultu liikenteen kokonaispäästöjemme kanssa, mikä tarkoittaa, että velvoitteet täyttääksemme autokantamme pitäisi käytännössä kokonaan uudistua kokonaan 11 vuodessa - ei tule tapahtumaan, ei mitenkään. Ei vaikka poistettaisiin autovero kokonaan, millä köyhä kansa ostaa jos köyhällä kansalla ei ole massia?

Tämä kaikki henkilöityy yhteen ja samaan virkamieheen; jokunen vuosi sitten eläköityneeseen Suomen autoverotuksen isään, vanhempaan hallintosihteeri Heikki Kuituseen. Kuitunen ei itse omistanut autoa, ja hänen henk. koht. missionaan voidaan pitää autoilun verojen, eli auton hankinnan, käytön ja polttoaineiden verotuksen absoluuttista maksimointia muista (ympäristö, turvallisuus, teknologinen kehitys) tekijöistä täydellisesti välittämättä.

Kuitunen onnistui vaikutusvaltaisessa asemassaan täydellisesti melkein kolmen vuosikymmenen ajan, ja myhäilee varmaan vieläkin kiikustuolissaan tyytyväisenä, sillä hänen kädenjälkensä näkyy edelleen suomalaisessa autoilukulttuurissa, jossa uuden vähäpäästöisen auton hankkimista ja sillä ajamista edistetään keveämmällä verotuksella - eli miedommalla Euroopan kovimmalla rankaisemisella. Se on sitä suomalaista kannustavuutta.
Ks.
https://www.hs.paskamedia.fi/talous/art-2000005888383.html
Suomen autokannan piti uusiutua, mutta toisin kävi – vanhoja diesel- ja bensa-autoja tuodaan ennätysmäärin
Kuluvasta vuodesta on tulossa kaikkien aikojen tuontivuosi. Ruotsista ja Saksasta haetaan isokokoisia enimmäkseen dieselkäyttöisiä autoja.
 
Se voidaan korvata vuotuisella korotetulla käyttömaksulla, tietulleilla tai ajokilometreihin perustuvalla verotuksella. Kokonaisuutena valtiolle maksettava summa tuskin pienenee, mutta verot voidaan poistaa ostohinnasta, jolloin ihmisillä on varaa ostaa uudempia autoja. Onko heillä varaa enää ajaa niillä ostamisen jälkeen onkin sitten toinen kysymys.

Tätä samaa on jankattu jo ennen EU:hun menoa, silloin kun siihen mentiin ja nyt kun siinä perse tervassa ollaan - ja aivan varmasti jankataan vielä minun päästessäni ajokortistani joskus v. 2045.
 
Kuitunen onnistui vaikutusvaltaisessa asemassaan täydellisesti melkein kolmen vuosikymmenen ajan, ja myhäilee varmaan vieläkin kiikustuolissaan tyytyväisenä, sillä hänen kädenjälkensä näkyy edelleen suomalaisessa autoilukulttuurissa

Chevrolet-Camaro-dbb717ebc77ed262-large.jpg


van.jpg


https://yle.fi/uutiset/3-8410971
 
Tämähän ei ole muuttunut mihinkään tähänkään päivään mennessä.
Hyvä esimerkki oli viime viikon uutinen jossa USA:ssa konkretisoitiin suomalaista yhteiskuntaa käyttämällä esimerkkinä Ford Rangeria. Suomessa on rekisterissä reilut 4000 Rangeria. Olikohan niin että 2017 Trafin tilastoissa niistä 4 oli rekisteröity henkilöautoksi, loput joko pakettiautoiksi tai kevytkuorma-autoiksi verotuksellisista syistä = Suomeen tilatut Rangerit muokataan Suomeen sopiviksi käytännössä kaikki, ei asiakkaiden tarpeiden mukaan vaan verotuksen takia.
 
Uih, (silloin) persaukisen yritykseni ensimmäinen auto oli tuon Citikan tavoin Matin ja Tepon vanha S124nen kattokyttyrällä- oli muistaakseni siitä syystä, että v. 1989 kun auto oli Suomeen tuotu ja pakuksi haluttu, edellytettiin herra Kuitusen viitoittamalla tiellä tavaratilan olevan korkeimmasta kohdastaan 130 cm korkea.

Oli ihan hirveän näköinen, kun valkoinen kyttyrä oli mattamaalilla, joka hilseili. Sillä sitä ajeltiin sohjoisia tai polanteisia pohjoisen Keski-Suomen teitä ja kiiteltiin käet ristissä Taivaan Isää Kuitusen Heikistä. Meinasin siihen kyttyrään teippauttaa siihen tekstit Erotiikka Sundman mutta sitten läks auto Lähi-Itään ja minä pankin kautta autokaupoille..:giggle:
 
Jenkkifarmeja tuotiin ja ne rekattiin pakuiksi,liikennevaloissa viereen tulleessa Caprice pakussa pariskunta katseli silmät suurena kun 9 jätkää rönötti vanhassa Chevy farmissani,se kun oli kolmella penkillä,ihmettelivät että miten voi olla mahdollista farmissa 3 penkkiä.
 
Tämä kaikki henkilöityy yhteen ja samaan virkamieheen; jokunen vuosi sitten eläköityneeseen Suomen autoverotuksen isään, vanhempaan hallintosihteeri Heikki Kuituseen.

Kuitunen onnistui vaikutusvaltaisessa asemassaan täydellisesti melkein kolmen vuosikymmenen ajan, ja myhäilee varmaan vieläkin kiikustuolissaan tyytyväisenä, sillä hänen kädenjälkensä näkyy edelleen suomalaisessa autoilukulttuurissa, jossa uuden vähäpäästöisen auton hankkimista ja sillä ajamista edistetään keveämmällä verotuksella - eli miedommalla Euroopan kovimmalla rankaisemisella. Se on sitä suomalaista kannustavuutta.

Kuituselta jäi myhäilyt vähiin kun menehtyi jo useampia vuosia sitten tapaturmassa Suomenlinnan telakalla venettään laittaessa. Muistokirjoitus on julkaistu venekerhon lehdessä.

Kuitusen opetuslapsi Merja Sandell on tehnyt hyvää työtä ja vaalinut tiukasti oppi-isänsä perintöä.
 
Viimeksi muokattu:
^Niin aina:

https://vm.fi/artikkeli/-/asset_pub...hjaa-paastovahennyksiin-tekniikkaneutraalisti

Niin aina: Sandellille muistutuksesi, että onpahan muuten Suomessakin yksi liikenteen muoto, jonka ei tarvitse maksaa polttoaineveroa lainkaan..ja se on ympäristöystävällisyydestään tunnettu lentäminen!
Suihkarilla joo... muuten ei.

1.1.2011 alkaen 100LL:n hintaan on sisätty 76,09 snt/l veroja/veroluontoisia maksuja (valmistevero 49,88 snt/l, lisävero 11,30 snt/l, huoltovarmuusmaksu 0,68 snt/l, ALV edellisistä 14,23 snt/l)
 
Se voidaan korvata vuotuisella korotetulla käyttömaksulla, tietulleilla tai ajokilometreihin perustuvalla verotuksella. Kokonaisuutena valtiolle maksettava summa tuskin pienenee, mutta verot voidaan poistaa ostohinnasta, jolloin ihmisillä on varaa ostaa uudempia autoja. Onko heillä varaa enää ajaa niillä ostamisen jälkeen onkin sitten toinen kysymys.

En ole ihan saletissa kuinka paljon lisääntyy mahdollisuus ostaa uudempia autoja, koska vaihdokin arvo rytisee alas samassa suhteessa.

Kaikkein hankalin tilanne olisi niille, joilla on nyt vaikkapa muutaman tonnin kiesi, eikä varaa muuhun kuin polttoaineeseen, oli autoveroa tai ei. Siinä alkaa Almeran omistajalla naama nykimään kun pumppuhinta alkaa kakkosella.

Mitä minusta pitäisi tehdä, on keventää valtion menoja autoveron verran.
 
Eiköhän nämä kiusalliset veronalennuspuheet taas lopetettane ensi huhtikuun paikkeilla....

Selvästi työnnetään jo tuubaan vaalikarjalle sopivaa pähkäiltävää.

Tässäkin ao. keskustelunaiheessa näkee, että eipä se kokonaiskansantalous paljon paina suupieliä poliitikoilla. Kansantaloudelle on nimittäin silkkaa hyvää, kun TUONTIKAMA käytetään alusta siunattuun loppuun saakka mahdollisimman tarkoin.

Tehdään vaan tässäkin kreikat ja käynnistetään uudistus, jonka sivutuotteena syntyy peltojen täydeltä epäkuranttia myytävää iältään alle kymmenen vuotta. Autot ovat tuontia ja kyllä se tässä globaalissakin maailmassa pitää ihan omalla kansantalouden fyrkalla vielä rahoittaa.

Mutta ketäpä kiinnostaa kokonaiskansantalous? Etenkään vaalien aattona, phah.

Uusia avauksia odotellessa.
 
Eiköhän nämä kiusalliset veronalennuspuheet taas lopetettane ensi huhtikuun paikkeilla....

Selvästi työnnetään jo tuubaan vaalikarjalle sopivaa pähkäiltävää.

Tässäkin ao. keskustelunaiheessa näkee, että eipä se kokonaiskansantalous paljon paina suupieliä poliitikoilla. Kansantaloudelle on nimittäin silkkaa hyvää, kun TUONTIKAMA käytetään alusta siunattuun loppuun saakka mahdollisimman tarkoin.

Tehdään vaan tässäkin kreikat ja käynnistetään uudistus, jonka sivutuotteena syntyy peltojen täydeltä epäkuranttia myytävää iältään alle kymmenen vuotta. Autot ovat tuontia ja kyllä se tässä globaalissakin maailmassa pitää ihan omalla kansantalouden fyrkalla vielä rahoittaa.

Mutta ketäpä kiinnostaa kokonaiskansantalous? Etenkään vaalien aattona, phah.

Uusia avauksia odotellessa.

Kiinalaisen krääsän tuontitullit ylös! Sisämarkkinat nyt!
 
Eiköhän nämä kiusalliset veronalennuspuheet taas lopetettane ensi huhtikuun paikkeilla.....
Näin tulee käymään. Eduskunta määrää verot kerättäväksi sieltä missä kansa ei voi välttyä veron maksamisesta. Kansanedustajien palkat on saatava maksuun ja rahaa on löydyttävä.
.
 
Kiinalaisen krääsän tuontitullit ylös! Sisämarkkinat nyt!

Minun puolestani voitte vaikka tuplata kiinalaiskaman tullit.

Odottakaa sen verran, että ehdin vielä uusia pesutornin ja hankkia pari puhelinta. :cool:

En pitäisi sitä paitsi yhtään pahana, että siirryttäisiin kalliimpien, mutta toivottavasti laadukkaampien tavaroiden maailmaan. Mulla ei ole hlökoht. mitään poltetta hankkia tavaraa vain hankkiakseni tavaraa.
 
En ole ihan saletissa kuinka paljon lisääntyy mahdollisuus ostaa uudempia autoja, koska vaihdokin arvo rytisee alas samassa suhteessa.

Kaikkein hankalin tilanne olisi niille, joilla on nyt vaikkapa muutaman tonnin kiesi, eikä varaa muuhun kuin polttoaineeseen, oli autoveroa tai ei. Siinä alkaa Almeran omistajalla naama nykimään kun pumppuhinta alkaa kakkosella.

Mitä minusta pitäisi tehdä, on keventää valtion menoja autoveron verran.
Kyllä kai se pidemmällä tähtäimellä uudistaisi autokantaa, vaikkakin lyhyellä aikavälillä tilanne on varmasti tuo mitä sanoit tuossa.
Myös sitä olen mietiskellyt, ettei autoveron poistolla = autojen halventumisella välttämättä ole ihan niin suoraa yhteyttä autokannan uusiutumiseen kuin voisi ajatella.
Yleensä asiasta puhuvat eniten autoista ja autoilusta kiinnostuneet ihmiset. Heille (joihin minäkin kuulun) autoveron poisto avaa tien entistä parempiin autoihin. Iso lsa ihmisistä ei kuitenkaan ole pätkääkään kiinnostuneita autoista muuten kuin pakollisena kuluna. He haluavat käyttää siihen mahdollisimman vähän rahaa, eivätkä ole välttämättä silmät kiiluen etsimässä nykyistä uudempaa ja parempaa autoa.
Toki pidemmällä aikavälillä autokanta uudistuu nopeammin, mutta ei se mikään selviö ole että vero pois = autokanta räjähtää uudistumaan.
 
Back
Top