Autovero poistuu?

Itse näen, että meillä on suomessa miljoona tulonsaajaa joiden tulot ovat alle tuhat euroa kuukaudessa. Suomessa asuminen, eläminen, liikenne sekä energia vievät aika ison kakun tuloista. Ei niistä tuloista irroiteta rahaa uuteen autoon ja ei oikein uudehkoon käytettyynkään. Palkkojen pitäisi olla kovemmat tai oikeammin tulojen ylipäätään tai sitten kustannustason matalampi kautta linjan, että siitä käteen tulevasta tulosta voisi irroittaa varoja auton hankintaan. Eli en usko, että autoveron poistolla olisi isoja vaikutuksia autokantaan suomalaisessa taloudessa jossa ihmisiä verotetaan nykyisellään henkihieväriin.
 
Ruotsista kun myytäviä autoja tiiraa, niin ne autoverottomat halvemmat autot on kautta linjan uudempia ja vähemmän ajettuja kuin kipakasti verotettujen suomalaisten köyhien halvat.

Jos olisin suomalainen köyhä, niin mielummin omistaisin vähemmän ajetun ja paremmin varustellun uudemman halvan, kuin melkein täysi-ikäisen elinkaarensa ajat sitten ohittaneen.

Kärjistäen voi sanoa, että Suomesta saa kolmella tonnilla loppuunajetun karvalakkimallin Škodan tms. jossa on kaupan päälle tonnin rempat tekemättä. Ruotsista samalla rahalla vielä soivan pelin.

Mutta asiahan on niin kuun Kuitus-vainaa asian ilmaisi: "vanhemmassa autokannassa ei ole mitään moitittavaa, sillä toimiva katsastusjärjestelmämme huolehtii, että autot ovat toimivia ja turvallisia"
Just. Meillä halutaan kovasti kuulua ja samaistua "länsieurooppalaiseen viitekehykseen" melkein asiassa kuin asiassa, pl. liikenne, jossa ollaan tukevasti ihan parasta Itä-Eurooppaa - paitsi esim. Puolassa pääsee mihin tahansa käpykylään bussilla, meillä ei enää..
 
En ole ihan saletissa kuinka paljon lisääntyy mahdollisuus ostaa uudempia autoja, koska vaihdokin arvo rytisee alas samassa suhteessa.

Kaikkein hankalin tilanne olisi niille, joilla on nyt vaikkapa muutaman tonnin kiesi, eikä varaa muuhun kuin polttoaineeseen, oli autoveroa tai ei. Siinä alkaa Almeran omistajalla naama nykimään kun pumppuhinta alkaa kakkosella.

Mitä minusta pitäisi tehdä, on keventää valtion menoja autoveron verran.

Mites tällainen idea: poistetaan autovero uusilta autoilta ja korvataan se CO2-pohjoisella vuotuisella käyttömaksulla. Otetaan tavoitteeksi, että nykyinen verokertymä tulee kuitatuksi 10 vuoden iän kohdalla. Eli jos autossa on nyt veroa 5000 €, niin se korvataan 500€/vuosi käyttömaksulla. Jos autossa on nyt veroa 15 000€, niin se korvataan 1500€/vuosi käyttömaksulla.

Tämä systeemi tulisi vain uusiin autoihin, ei ennen verouudistusta ostettuihin. Näin ollen vaihdokkien arvo ei romahda niin pahasti, koska niistä ei tarvi maksaa tätä korotettua käyttömaksua ja täten kysyntä niille kasvaa ja hinnat pysyvät ylempänä, vaikka uusien ostohinnat tippuvatkin
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Itse näen, että meillä on suomessa miljoona tulonsaajaa joiden tulot ovat alle tuhat euroa kuukaudessa. Suomessa asuminen, eläminen, liikenne sekä energia vievät aika ison kakun tuloista. Ei niistä tuloista irroiteta rahaa uuteen autoon ja ei oikein uudehkoon käytettyynkään. Palkkojen pitäisi olla kovemmat tai oikeammin tulojen ylipäätään tai sitten kustannustason matalampi kautta linjan, että siitä käteen tulevasta tulosta voisi irroittaa varoja auton hankintaan. Eli en usko, että autoveron poistolla olisi isoja vaikutuksia autokantaan suomalaisessa taloudessa jossa ihmisiä verotetaan nykyisellään henkihieväriin.

Suomalaisten ostovoima on tosiaan pieni verrattuna esim. saksalaisiin tai britteihin. Syynä näen pienet tuloerot. Korkeasti koulutetut suomalaiset saavat 30% huonompaa palkkaa kuin Saksassa tai UK:ssa ja kuitenkin verotus on paljon kevyempää näissä maissa, joten ero ostovoimassa vielä suurempi. Kuitenkin keskipalkat koko yhteiskunnassa lienevät vertailukelpoiset, joten Suomessa vastaavasti huonostipalkatuista töistä saa suhteessa parempaa palkkaa kuin Saksassa tai UK:ssa. Mutta tämä ei ole se väestönosa, joka uusia autoja pystyisi ostamaan - ei Suomessa eikä Saksassa/UK:ssa.

Summa summarum: jos autovero poistetaan, niin uusia autoja ostavat samat ihmiset kuin tälläkin hetkellä. Jatkossa he vain ostaisivat vähän parempia autoja ja useammin. Ne joilla ei nyt ole varaa uusiin autoihin eivät niitä kykene ostamaan, vaikka autovero poistettaisiinkin.

Mutta silti mieluummin ajaisin 5 vuotta vanhalla kuin 10 vuotta vanhalla käytetyllä, joten siinä mielessä on kaikkien tuloluokkien etu, että uusien autojen hinta laskee
 
Mites tällainen idea: poistetaan autovero uusilta autoilta ja korvataan se CO2-pohjoisella vuotuisella käyttömaksulla. Otetaan tavoitteeksi, että nykyinen verokertymä tulee kuitatuksi 10 vuoden iän kohdalla. Eli jos autossa on nyt veroa 5000 €, niin se korvataan 500€/vuosi käyttömaksulla. Jos autossa on nyt veroa 15 000€, niin se korvataan 1500€/vuosi käyttömaksulla.

Tämä systeemi tulisi vain uusiin autoihin, ei ennen verouudistusta ostettuihin. Näin ollen vaihdokkien arvo ei romahda niin pahasti, koska niistä ei tarvi maksaa tätä korotettua käyttömaksua ja täten kysyntä niille kasvaa ja hinnat pysyvät ylempänä, vaikka uusien ostohinnat tippuvatkin

Mitenkäs sitten käytettyinä maahan tuotavat, joita nyk. tuodaan autoverottomista maista meille enemmän kuin uusia autoja? Jos järjestelmääsi sovellettaisiin myös niihin, niin sitten meillä olisi jälleen samanmerkkisiä, -mallisia ja saman verran ajettuja autoja, joiden ns. stetsonista vedetty verokanta poikkeaisi toisistaan oleellisesti..mikä nyt ei suomalaisessa kafkamaisessa autoilukylddyyrissä ole mitenkään uusi ja ihmeellinen piirre.:rolleyes:

Tästä päästäisiin näppärästi kuitusmaiseen tapaan kieltämällä käytettyjen autojen maahantuonti Suomeen!
 
Mites tällainen idea: poistetaan autovero uusilta autoilta ja korvataan se CO2-pohjoisella vuotuisella käyttömaksulla. Otetaan tavoitteeksi, että nykyinen verokertymä tulee kuitatuksi 10 vuoden iän kohdalla. Eli jos autossa on nyt veroa 5000 €, niin se korvataan 500€/vuosi käyttömaksulla. Jos autossa on nyt veroa 15 000€, niin se korvataan 1500€/vuosi käyttömaksulla.

Tämä systeemi tulisi vain uusiin autoihin, ei ennen verouudistusta ostettuihin. Näin ollen vaihdokkien arvo ei romahda niin pahasti, koska niistä ei tarvi maksaa tätä korotettua käyttömaksua ja täten kysyntä niille kasvaa ja hinnat pysyvät ylempänä, vaikka uusien ostohinnat tippuvatkin

Muuten hyvä idea, ongelmaksi vaan saattaa tulla vähäinen verokertymä kun seuraavan 10 vuoden sisään nollapäästöisten autojen myynti kasvaa valtavasti. Tämä on tosin edessa nykyiselläkin veroratkaisulla.

Sähköautojen aikakaudella on varsin todennäköistä että verotus muuttuu tavalla tai toisella km-pohjaiseksi.

Mun nykyisellä kiesillä polttoaineesta maksettavia veroja tulee yli 10e/100km. Sähköautolla veron määrä jäisi alle euroon. Sähköveron korotus kymmenkertaiseksi taas ei ole oikein mahdollista.
 
Muuten hyvä idea, ongelmaksi vaan saattaa tulla vähäinen verokertymä kun seuraavan 10 vuoden sisään nollapäästöisten autojen myynti kasvaa valtavasti. Tämä on tosin edessa nykyiselläkin veroratkaisulla.

Sähköautojen aikakaudella on varsin todennäköistä että verotus muuttuu tavalla tai toisella km-pohjaiseksi.

Mun nykyisellä kiesillä polttoaineesta maksettavia veroja tulee yli 10e/100km. Sähköautolla veron määrä jäisi alle euroon. Sähköveron korotus kymmenkertaiseksi taas ei ole oikein mahdollista.
Varmasti se on mahdollista, kysyy vaikka vihreiltä.
 
Itse näen, että meillä on suomessa miljoona tulonsaajaa joiden tulot ovat alle tuhat euroa kuukaudessa. Suomessa asuminen, eläminen, liikenne sekä energia vievät aika ison kakun tuloista. Ei niistä tuloista irroiteta rahaa uuteen autoon ja ei oikein uudehkoon käytettyynkään. Palkkojen pitäisi olla kovemmat tai oikeammin tulojen ylipäätään tai sitten kustannustason matalampi kautta linjan, että siitä käteen tulevasta tulosta voisi irroittaa varoja auton hankintaan. Eli en usko, että autoveron poistolla olisi isoja vaikutuksia autokantaan suomalaisessa taloudessa jossa ihmisiä verotetaan nykyisellään henkihieväriin.
Autoveron poistaminen olisi erittäin huono asia juuri noille alle 1000€ kuussa tienaaville. Autovero kuitenkin siirrettäisiin täysimääräisenä tai korotettuna käyttömaksuihin eli omistusveroihin. Tämä tarkoittaa sitä, että aiemmin maksukykyisten henkilöiden vapaaehtoinen vero (ostovero) siirtyy osittain kaikista heikkotuloisimpien maksettavaksi. Tämä taas johtaa siihen, että auton omistaminen muuttuu entistä harvempien mahdollisuudeksi, kun ei maksukyky vaan riitä käyttömaksuihin. Lisää myös työttömyyttä, koska autoton henkilö voi ottaa vastaan vain sellaisen työn johon pääsee ilman autoa.
 
Autoveron poistaminen olisi erittäin huono asia juuri noille alle 1000€ kuussa tienaaville. Autovero kuitenkin siirrettäisiin täysimääräisenä tai korotettuna käyttömaksuihin eli omistusveroihin. Tämä tarkoittaa sitä, että aiemmin maksukykyisten henkilöiden vapaaehtoinen vero (ostovero) siirtyy osittain kaikista heikkotuloisimpien maksettavaksi. Tämä taas johtaa siihen, että auton omistaminen muuttuu entistä harvempien mahdollisuudeksi, kun ei maksukyky vaan riitä käyttömaksuihin. Lisää myös työttömyyttä, koska autoton henkilö voi ottaa vastaan vain sellaisen työn johon pääsee ilman autoa.

Hm, onko Ruotsissa tai Virossa ollut kehitys tällainen, eipä ole ainakaan missään uutisoitu moisesta. Maksaa ne vanhoilla halvoilla bensa- tai dieselautoilla ajelevat joka tapauksessa enemmän käyttöveroa jo nyt ja eritoten tulevaisuudessa, koska ajoneuvovero määräytyy co2-päästöjen mukaan ja uusissa hybrideissä co2-päästöt on neljäs- tai viidesosa verrattuna vuosituhannen alun autoihin.
 
Autoveron poistaminen olisi erittäin huono asia juuri noille alle 1000€ kuussa tienaaville. Autovero kuitenkin siirrettäisiin täysimääräisenä tai korotettuna käyttömaksuihin eli omistusveroihin. Tämä tarkoittaa sitä, että aiemmin maksukykyisten henkilöiden vapaaehtoinen vero (ostovero) siirtyy osittain kaikista heikkotuloisimpien maksettavaksi. Tämä taas johtaa siihen, että auton omistaminen muuttuu entistä harvempien mahdollisuudeksi, kun ei maksukyky vaan riitä käyttömaksuihin. Lisää myös työttömyyttä, koska autoton henkilö voi ottaa vastaan vain sellaisen työn johon pääsee ilman autoa.
Juurikin tämä. Verojen taso pysyy samana. Jos yhdestä lasketaan tai poistetaan täytyy se kompensoida muualta.. Tässä tapauksessa sitä todennäköisesti siirrettäisiin auton ostamisesta käyttämiseen kuten totesitkin. Ongelmana on sitten juuri tuo, että entistä harvemmalla on varaa omistaa autoa ylipäätään.
 
Hm, onko Ruotsissa tai Virossa ollut kehitys tällainen, eipä ole ainakaan missään uutisoitu moisesta. Maksaa ne vanhoilla halvoilla bensa- tai dieselautoilla ajelevat joka tapauksessa enemmän käyttöveroa jo nyt ja eritoten tulevaisuudessa, koska ajoneuvovero määräytyy co2-päästöjen mukaan ja uusissa hybrideissä co2-päästöt on neljäs- tai viidesosa verrattuna vuosituhannen alun autoihin.
Ruotsin ja ainakin Viron verotusjärjestelmä taitaa olla erilainen kuin Suomessa. Suomessa yksinkertaisesti eläminen maksaa jo todella paljon ja syö ison osan käytettävistä olevista tuloista.
 
Mitenkäs sitten käytettyinä maahan tuotavat, joita nyk. tuodaan autoverottomista maista meille enemmän kuin uusia autoja? Jos järjestelmääsi sovellettaisiin myös niihin, niin sitten meillä olisi jälleen samanmerkkisiä, -mallisia ja saman verran ajettuja autoja, joiden ns. stetsonista vedetty verokanta poikkeaisi toisistaan oleellisesti..mikä nyt ei suomalaisessa kafkamaisessa autoilukylddyyrissä ole mitenkään uusi ja ihmeellinen piirre.:rolleyes:

Tästä päästäisiin näppärästi kuitusmaiseen tapaan kieltämällä käytettyjen autojen maahantuonti Suomeen!

Tätä käytettyjen maahantuontiahan yritettiin kieltää ja yksi EU:n selvistä hyvistä puolista oli tuon perseilyn kieltäminen Suomen hallitukselta. Muistan nimittäin ajan, jolloin vaadittiin, että käytettynä Suomeen tuotavien autojen tuli täyttää uutena tällä hetkellä myytävien autojen päästövaatimukset. Tämä oli juuri sitä aikaa, kun uusiin autoihin tuli katalysaattorit pakollisiksi. Näin ollen yhtäkään käytettyä ei voinut tuoda maahan, kun niissä ei ollut katalysaattoreita. EU kielsi tämän perseilyn ja linjasi, että käytetyltä voidaan vaatia vain sellaisia päästövaatimuksia kuin oli voimassa auton käyttöönottohetkellä - ei nykyhetkellä. Että kyllä ne Suomen herrat haluaisi kansalta tämänkin ilon kieltää, jos vain suinkin voisivat. Muistakaa tämä, te EU:n vastustajat.

Puhumattakaan ajasta, kun Suomen pankilta ei saanut valuutanvientilupaa, jos olisi halunnut lähteä Saksasta autoa ostamaan (tämä siis ennen EU/EMU-jäsenyyttä)
 
Vielä tuli muuten mieleen, että osasyy siihen, että Ruotsissa ajetaan hienommilla autoilla ei ole pelkästään autovero, vaan myös se, että asuntolainoista maksetaan pelkät korot, jolloin suomalaisten lyhennyksiin käyttämä pääoma voidaan laittaa kulutukseen - esim. uuden auton ostamiseen. Miettikääpä omalla kohdallanne, kuinka paljon paremman auton saisi hankittua, jos joka kuukautiset asuntolainanlyhennykset menisivätkin kokonaisuudessaan autolainan lyhentämiseen.
 
Ai viddu, kun mä niin yllätyin..

Suunnitelma: Joukkoliikenteen lippujen hintaa aiotaan alentaa uudella keinolla – maksajaksi suomalaiset autoilijat

b45869186c894ca7a4d576e631012657.jpg

Pääkaupunkiseudulle suunniteltujen tiemaksujen tuotot aiotaan MAL-suunnitelman mukaan kohdentaa joukkoliikenteeseen sekä erilaisiin ”tiemaksujen haittoja kompensoiviin toimenpiteisiin”. (KUVA: Martti Kainulainen)
Julkaistu: 7.11. 10:32

https://www.is.fi/autot/art-2000005891028.html
 
Ai viddu, kun mä niin yllätyin..

Suunnitelma: Joukkoliikenteen lippujen hintaa aiotaan alentaa uudella keinolla – maksajaksi suomalaiset autoilijat

b45869186c894ca7a4d576e631012657.jpg

Pääkaupunkiseudulle suunniteltujen tiemaksujen tuotot aiotaan MAL-suunnitelman mukaan kohdentaa joukkoliikenteeseen sekä erilaisiin ”tiemaksujen haittoja kompensoiviin toimenpiteisiin”. (KUVA: Martti Kainulainen)
Julkaistu: 7.11. 10:32

https://www.is.fi/autot/art-2000005891028.html
Ja Helsingin keskusta autioituu entisestään...
 
Back
Top