Autovero poistuu?

Autoilun sähköistymisen pelätään rapauttavan veropohjaa, kun valtio ei enää saa polttonesteistä verotuloja. OK. Mihin tässä silti tiemaksuja tarvitaan? Eikö verotusta voi siirtää esimerkiksi kumeihin? Toteutuisi jälleen se vanha viisaus, että artisti maksaa.

Sitten tilattaisiin renkaat Rengasonlinesta tai haettaisiin pyörät alle naapurimaista.
 
Sitten tilattaisiin renkaat Rengasonlinesta tai haettaisiin pyörät alle naapurimaista.

Etämyynnin ja maahantuonnin rajoittaminen? Osataanhan täällä suojella alkoholiverotustakin...

Tokikaan rengassarjasta ei ihan hirveitä verotuloja saataisi kilometriä kohti, tai pian kaikki vaihdattaisivat Tallinnassa, mutta jotakin kilahtaisi kassaan. Samoin esimerkiksi akkuihin voisi kohdistaa haittaveroja, niiden tuotanto on ympäristön kannalta varsin turmiollista.
 
Etämyynnin ja maahantuonnin rajoittaminen? Osataanhan täällä suojella alkoholiverotustakin...

Tokikaan rengassarjasta ei ihan hirveitä verotuloja saataisi kilometriä kohti, tai pian kaikki vaihdattaisivat Tallinnassa, mutta jotakin kilahtaisi kassaan. Samoin esimerkiksi akkuihin voisi kohdistaa haittaveroja, niiden tuotanto on ympäristön kannalta varsin turmiollista.
Siinähän se, akkuvero joka ainoaan tuotteeseen mitä maahan tuodaan... Miljardit vaan vilkkuvat silmissä...o_O
 
Siinähän se, akkuvero joka ainoaan tuotteeseen mitä maahan tuodaan... Miljardit vaan vilkkuvat silmissä...o_O

Mulle sellainen ainakin on jo lätkäisty... ostin pari päivää sitten kännykkään uuden akun, hintaa tuli 29,90€.
 
Sitten ihmiset ajavat vaarallisilla ja vanhoilla akuilla, autoihin asennetaan seurantalaitteisto ja kerätään verot sen perusteella.
 
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f44caddb-68ee-419f-9ae5-0fc9191b8301
Kyllä sitä ryhtiä nyt löytyy tyrmätä aloitteet heti. Sisäministerinä oli toisin...

Sen takia puhun kokonaisverouudistuksesta, koska tarvitsemme liikenteen verotuoton hyvinvoinnin ja liikenneinfran rahoittamiseen. Eli liikenteestä ja autoilusta pitäisi kerätä suunnilleen sama verotuotto, mutta se pitää tehdä jatkossa ilmaston ja ihmisten näkökulmasta järkevällä tavalla.

90/10 - Sori siitä... Kokoomus
 
Suomalaiset ympäristöjärjestöt: Bensiini- ja dieselautoille tuontikielto jo vuonna 2025 – tilalle 850 000 sähköautoa
Ympäristöjärjestöjen mielestä Suomella olisi nyt tuhannen taalan paikka ottaa kirittäjän paikka maailmassa.

08e2aa4369ad47cbb94d5398d735829c.jpg

Suomen ilmastopaneelin ratkaisuja päästövähennyksiin ovat sähköautot ja metsien hiilinielut. (KUVA: JONNE SIPPOLA / HS, RONI REKOMAA / LEHTIKUVA)

Heli Saavalainen HS
Julkaistu: 27.11. 19:08

SUOMALAISET ympäristö- ja kehitysjärjestöt vaativat, että Suomi ottaa aktiivisen ja kokonaisvaltaisen roolin Euroopan unionin ilmastotavoitteiden kiristämisessä.

Ilmastotoimet tulee päivittää niin, että lämpeneminen voidaan rajoittaa 1,5 asteeseen. Kansainvälisen ilmastopaneelin IPCC:n lokakuussa julkaiseman raportin mukaan tämä on välttämätöntä, jotta ilmastonmuutoksen riskirajat eivät ylity.

Järjestöt kertoivat tiistaina odotuksistaan YK:n ilmastokokoukseen, joka alkaa Puolan Katowicessa ensi viikolla. Kokouksessa maiden pitäisi sopia, miten Pariisin ilmastosopimuksen toimeenpano etenee. Isoja kysymyksiä ovat ilmastotoimien riittävyys ja säännöt, joiden mukaan päästövähennystavoitteita ja päästöjen raportointia seurataan. Aiheena on myös ilmastorahoitus.

Toistaiseksi yhteisistä säännöistä sopiminen on ollut vaikeaa.

KESKEINEN kysymys on, kuka kannattelee ilmastojohtajuutta lähivuosina. Järjestöjen mielestä kirittäjän roolin voisivat ottaa EU sekä tulevana puheenjohtajamaana Suomi.

Päätavoite on, että Suomi on hiilinegatiivinen jo vuonna 2030 eli leikkaa päästöjään huomattavasti nopeammin kuin tähän asti on kaavailtu.

Hiilineutraalius tarkoittaa sitä, että hiilidioksidipäästöt ovat korkeintaan niin paljon kuin esimerkiksi metsät pystyvät hiilinieluina sitomaan. Kun päästöt ovat negatiiviset, nielut ovat suuremmat kuin päästöt.

Suuret päästövähennykset edellyttävät sitä, että lopetuspäivä kivihiilen ja turpeen käytölle on vuonna 2025, sanoo Suomen luonnonsuojeluliiton suojeluasiantuntija Otto Bruun.

Lisäksi hiilinieluja tulee vahvistaa suojelemalla ja ennallistamalla metsiä ja lopettamalla soiden ojitus.

Koko EU:n tasolla hiilineutraalius tulisi saavuttaa vuonna 2040.

TIUKAT tavoitteet ja toimet kaikilla yhteiskunnan osa-alueilla ovat tarpeen, jotta ilmaston lämpenemien saadaan rajoitettua 1,5 asteeseen.

”Kansalliset toimet eivät ole lähelläkään tätä”, sanoo Greenpeacen ilmastopoliittinen asiantuntija Kaisa Kosonen.

Kososen mukaan Suomella on nyt tuhannen taalan paikka vaikuttaa.

”Suomessa on nyt sellainen ilmapiiri, että lopetetaan jahkailu ja tehdään se, mitä täytyy. Näytetään omilla teoilla, miten tämä kriisi otetaan haltuun ja käännetään se mahdollisuudeksi rakentaa entistä parempaa yhteiskuntaa. Tämä viesti suomalaisilta on vietävä nyt myös Puolaan”, hän painottaa.

SUOMEN ilmastopaneelin mukaan Suomella on mahdollisuus vähentää päästöjään 1,5 asteen ilmastotavoitteen mukaisesti, jos poliittista tahtoa riittää. Myös paneelin aikarajat ovat lähitulevaisuudessa, mutta eivät ihan yhtä lähellä kuin järjestöjen tavoitteet.

”Nettonielu tai nollapäästöt eivät riitä. Tarvitaan negatiivisia päästöjä”, sanoo professori Jyri Seppälä Suomen ympäristökeskuksesta. Seppälä on ilmastopaneelin jäsen.

Käänne tulisi ilmastotutkijoiden mukaan saavuttaa viimeistään vuonna 2035. Sen jälkeen pitää vahvistaa negatiivista päästökehitystä. Tämä edellyttää kivihiilen ja turpeen energiakäytöstä luopumista vuonna 2030 ja fossiilisesta lämmitysöljystä luopumista vuonna 2035.

UUDESSA roolissa fossiilisten polttoaineiden korvaajana on Seppälän mukaan sähkö.

Kuluttajan kannalta isoimmat vähennykset kohdistuvat liikenteeseen. Ilmastopaneeli listaa keinoiksi 850 000 sähköautoa vuoteen 2030 mennessä, bensa- ja dieselkäyttöisten polttomoottoriautojen tuontikieltoa vuonna 2025 ja ostokieltoa vuonna 2027.

Raskaan liikenteen polttoaineen tulisi sisältää 40 prosenttia biopolttoainetta vuonna 2030.

Päästöjä tulee vähentää myös maataloudessa ja maankäytössä. Suunta on yhä enemmän kohti kasviperäistä ruokavaliota. Ilmastopaneelin laskelmien mukaan vuonna 2035 Suomessa tulisi olla neljänneksen vähemmän nautoja ja sikoja kuin nyt.

Metsänielua pitää kasvattaa ja turvemaiden päästöjen hallintaa tehostaa. ”Ennen kaikkea Suomen tulee luoda tehokas ja kaikki osa-alueet kattava maankäyttösektorin politiikka”, Seppälä sanoo.

AVAUKSIA toivotaan myös Euroopan komissiolta, joka julkistaa keskiviikkona pitkän aikavälin ilmastostrategiansa.

Tähän asti julkistetut toimet eivät riitä, tarvitaan kattava ohjelma, korostaa uuden kestävän kehityksen kattojärjestön Fingon ilmastoasiantuntija Hanna Aho.

”Ihan kiva ei enää riitä. Toivottavasti komission päänavaus on aidosti 1,5 asteen polun mukainen ja saa liikkeelle uudenlaiset, päättäväiset toimet jäsenmaiden tasolla. Päästövähennystavoite vuodelle 2030 on päivitettävä mahdollisimman pian”, Aho sanoo.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005913764.html
 
https://www.uusisuomi.fi/raha/26624...in-500-eu-hallituksen-papereissa-karkea-arvio


Äkkipäätös: ”Autovero alentuisi keskimäärin 500 €” – Hallituksen papereissa karkea arvio


Jaa artikkeli:
AddThis Sharing Buttons
Share to FacebookFacebookShare to TwitterTwitterShare to WhatsAppWhatsApp



picture-2033-b12fe2bcdf9dce4cb68504e2e08d7a8c_0.jpg

Jenni Tamminen
Luotu:
3.12.2018 14:04

  • Kuva: VTT / Valtiovarainministeriö
    screen_shot_2018-12-03_at_13.47.18.png

    VTT:n selvityksessä olevassa kuvassa on esitetty veroprosentti hiilidioksidipäästöarvon funktiona sekä NEDCettä WLTP-perusteisena sekä nyt voimassa olevan verotaulukon mukaan (Laki WLTP) että uuden, ehdotetun verotaulukon mukaan. Uuden, ehdotetun verotaulukon käyttöönoton arvioidaan pienentävän keskimääräistä autoveron veroprosenttia noin 1 prosenttiyksikön verran.

Raha
|
Autovero
Hallitus ilmoitti tänään yllättäen autoveron muutoksesta. Hallituksen päätös perustuu VTT:n tekemään selvitykseen, jonka VTT luovutti valtiovarainministeriölle marraskuun lopussa. Tämä selvitys on perustana hallituksen esitykselle autoveron muuttamisesta.
Kyseisessä selvityksessä autoveron ehdotetun muutoksen vaikutuksista kerrotaan näin:
”Uuden, ehdotetun verotaulukon käyttöönoton arvioidaan pienentävän keskimääräistä autoveron veroprosenttia noin 1 prosenttiyksikön verran.”


”Karkea laskelma autoveron muuttumisesta osoitti, että henkilöautoilla keskimäärin autokohtainen autovero alentuisi ehdotuksen mukaisella verotaulukolla noin 500 €.”
LUE AIEMPI JUTTU: Suomen hallitukselta äkkipäätös autoverosta – ”Yllättäen ja yön yli”
VTT:n 500 euron arvio on kuitenkin varsin suurpiirteinen, sillä se perustuu tiettyyn aineistoon: yli 25 000 ajoneuvon joukkoon. Vaikka ajoneuvojen lukumäärä on suuri, sen puutteena on eri merkkien ja mallien välinen epäsuhta verrattuna niiden normaaleihin markkinaosuuksiin. Näin ollen on syytä korostaa, että keskimääräinen 500 euroa alempi autovero on laskelmana vain suuntaa antava.
Hallitus kertoi aiemmin tänään, että uutta alempaa verotasoa aletaan soveltaa jo tänään. Verohallinto korjaa 3.12. tai sen jälkeen ensirekisteröitävien autojen autoverotuksen uuden verotaulukon mukaiseksi jälkikäteen.
Autoalan Tiedotuskeskus kertoi aiemmin tänään, että EU:ssa astui 1.9.2018 voimaan uusi WLTP-päästömittaustapa, joka kiristi erityisesti keski- ja suuripäästöisten autojen verotusta. Vanhalla päästömittaustavalla tyyppihyväksytyt autot jäivät vanhan alemman verotaulukon piiriin.
”Näin verotus ohjasi hankkimaan suuremmat autot käytettynä ulkomailta. Tämä oli paitsi kansantaloudellisesti, myös päästötavoitteiden kannalta kestämätöntä”, autoala kertoi.
Autoalalla onkin otettu riemullisesti vastaan hallituksen esitys autoveron muuttamisesta.
 
Sopivasti ale tulee kun ajattelin ensi vuonna ostaa nykyisen 20 vuotta vanhan auton tilalle uuden.
Säästöä se pienikin säästö on.

https://yle.fi/uutiset/3-10539273

Autoveroa rukattiin taas: Minkälainen auto halpenee ja mitä ostajan kannattaa tietää? Kokosimme 8 tärkeää kysymystä ja vastausta
 
Liikenne- ja viestintävaliokunnan enemmistö suhtautuu positiivisesti nopeusrajoitusten kasvattamiseen moottoriteillä. Mitä helvettiä siellä liikkuu päässä vai liikkuneeko mitään?! Ensin ollaan huolissaan hiilidioksidipäästöistä, ja sitten suunitellaan nostettavan nopeusrajoituksia, jotta liikenne kulkisi mahdollisimman epätaloudellisella nopeusalueella. :facepalm:
 
Uskooko täällä joku joulupukkiin(kommentti) teemaan liittyvä.
Minä ainakin uskon että joulupukkia kannattaa mennä katsomaan ja kuuntelemaan satuja ensi KEVÄT.
 
Liikenne- ja viestintävaliokunnan enemmistö suhtautuu positiivisesti nopeusrajoitusten kasvattamiseen moottoriteillä. Mitä helvettiä siellä liikkuu päässä vai liikkuneeko mitään?! Ensin ollaan huolissaan hiilidioksidipäästöistä, ja sitten suunitellaan nostettavan nopeusrajoituksia, jotta liikenne kulkisi mahdollisimman epätaloudellisella nopeusalueella. :facepalm:

Satasen taulu ympäri vuoden olisi todellinen ympäristöteko. Talvirajoitukset pudottavat heti reippaasti polttoaineen kulutusta ja pääkaupungin sisääntuloväylillä liikennekin näkyy soljuvan paljon sujuvammin kun mielipuolinen riuhtominen vähän rauhoittuu. Ainakin kaksvitosen sisäpuolella voisi hyvin olla aina satasen rajoitus käytössä. Maakunnissa liikennemäärät ovat sen verran pieniä että ruuhkat eivät samalla tavalla häiritse.
 
Liikennepolttoaineiden myynti loppuu! Tai tällaisella ne uhkailevat...

Uutisen lopussa on täysin järjetön Ota Kantaa -galluppi: "Aiotko hankkia bensaa tai dieseliä varastoon vielä kun sitä saa?" Ei tainnut toimittaja ottaa huomioon, etteivät aineet säily ikuisesti...

https://www.is.fi/autot/art-2000005929821.html


Ministeriön raportti: Bensiinin ja dieselin myynti kielletään reilun 25 vuoden päästä – sitä ennen rajuja hinnankorotuksia


Kieltoa voimaan saattaessa tulisi raportin mukaan kuitenkin tarkasti määritellä, miten se kohdennetaan eri liikennemuodoille ja miten esimerkiksi työkoneiden tai kansainvälisen liikenteen polttoaineen myyntiin otetaan kantaa. Lisäksi kiellon vaikutukset esimerkiksi BKT:n kasvuun ja huoltovarmuuteen tulee ennen päätöstä huolellisesti selvittää. (KUVA: Riikka Hurri)

Julkaistu: 12.12. 13:16


Liikenteen ilmastopolitiikka
ILMO45-työryhmän raportti esittää fossiilisten liikennepolttoaineiden myynnin kieltämistä kotimaan liikenteessä kokonaan vuodesta 2045 alkaen.

Lisäksi raportissa esitettyjen muiden toimenpiteiden arvioidaan käytännössä johtavan fossiilisten liikennepolttoaineiden käytön marginalisoitumiseen jo tätä aiemmin.

Kuitenkin, jotta liikenteen kasvihuonekaasupäästöistä voitaisiin päästä työryhmän toimeksiannon mukaisesti kokonaan eroon vuonna 2045, fossiiliset liikennepolttoaineet halutaan myös kieltää kokonaan.
Myynttkielto on raportin mukaan vahva toimenpide, ”mutta myös nykyhetkeen vaikuttava viestinnällinen työkalu”, joka luo ennen kaikkea pitkän aikavälin näkymää fossiilisten polttoaineiden käytöstä luopumiseen.

Fossiilisia komponentteja sisältävien bensiini- ja diesellaatujen myyntikiellon ohella raportti esittää, että bensiini- ja dieselkäyttöisten uusien henkilöautojen myynti päättyy Suomessa viimeistään vuonna 2035.
 
Liikenne- ja viestintävaliokunnan enemmistö suhtautuu positiivisesti nopeusrajoitusten kasvattamiseen moottoriteillä. Mitä helvettiä siellä liikkuu päässä vai liikkuneeko mitään?! Ensin ollaan huolissaan hiilidioksidipäästöistä, ja sitten suunitellaan nostettavan nopeusrajoituksia, jotta liikenne kulkisi mahdollisimman epätaloudellisella nopeusalueella. :facepalm:

Mikään ei estä sinua köröttelemästä raskaan kaluston peesissä, jos niin haluat.
 
Sähköautoja.

https://www.is.fi/autot/art-2000005929751.html

Työryhmän tavoite: Suomen teillä kaksi miljoonaa sähköautoa vuonna 2045


Lyhyellä aikavälillä tehokkain keino vaikuttaa liikenteen kysyntään ovat raportin mukaan tiemaksut kaupunkiseuduilla, työryhmä toteaa. (KUVA: Antti Aimo-Koivisto)

Julkaistu: 12.12. 12:20


TAVOITE
Tavoite päästä hiilettömään liikenteeseen edellyttää, että vuonna 2045 Suomen teillä liikkuisi kaksi miljoonaa sähkökäyttöistä henkilöautoa. Kaasuautojen määrän pitäisi olla 250 000.

Vuoden 2030 välitavoite on noin 670 000 sähköautoa ja noin 130 000 kaasuautoa.

Tavoitteet sisältyvät liikenteen ilmastopolitiikan työryhmän loppuraporttiin. Toimenpideohjelma hiilettömään liikenteeseen 2045 -raportin mukaan tehokkain keino vähentää liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä on vaikuttaa eri liikennemuotojen kysyntään.

Lyhyellä aikavälillä tehokkain keino vaikuttaa liikenteen kysyntään ovat raportin mukaan tiemaksut kaupunkiseuduilla. Pitkällä aikavälillä keinona ovat investoinnit kestävään liikennejärjestelmään.

Henkilöautoliikenteen pitäisi kääntyä hienoiseen laskuun jo vuonna 2025, jotta tavoite saavutettaisiin. Kysyntää ohjattaisiin raideliikenteeseen, linja-autoliikenteeseen, pyöräilyyn ja kävelyyn.
Mainos (Teksti jatkuu alla)


Mainos päättyy

Polttoaineveron korotus ja hankintatuet ohjaisivat työryhmän mukaan siirtymistä vähäpäästöisiin autoihin. Auto- ja ajoneuvoverojen päästöporrastuksen vahvistamisella voidaan voimistaa polttoaineveron ja hankintatukien vaikutusta.

Keinot osittain ristiriitaisia
Työryhmä myöntää, että siirtyminen kestävään liikenteeseen vie aikaa, koska yhteiskunta on rakentunut vuosikymmenten aikana yksityisautoilun varaan.

Keinot päästä vähäpäästöiseen liikenteeseen ovat osittain ristiriidassa keskenään, mitä ei voida välttää. Esimerkiksi nollapäästöisten autojen hankintaan liittyvät kannusteet eivät kannusta siirtymään joukkoliikenteeseen.

Työryhmän mukaan siirtyminen liikenteen palveluihin ei myöskään ole mahdollista nopeassa tahdissa koko maassa. Haasteena on henkilöautoliikenteen korvaaminen alueilla, joissa on pitkät välimatkat ja joilla asukasmäärä ei riitä houkuttelevaan joukkoliikenteeseen.
 
Liikennepolttoaineiden myynti loppuu! Tai tällaisella ne uhkailevat...

Uutisen lopussa on täysin järjetön Ota Kantaa -galluppi: "Aiotko hankkia bensaa tai dieseliä varastoon vielä kun sitä saa?" Ei tainnut toimittaja ottaa huomioon, etteivät aineet säily ikuisesti...

https://www.is.fi/autot/art-2000005929821.html

Pffft....ammattilainen ostaa raakaöljyä ja tislauskamat varastoon. Tai häkäpöntön.

Anyway, parempi että kaikki Suomen autot liikkuu ydinvoimalla ja kivihiilellä. Lopputavoitteena (nk. "Endlösung") autot ja ihmiset liikkuu pelkällä hyvällä tahdolla ihmisten kesken. Aamen.
 
Keskittyisivät nyt vähentämään lentoliikennettä ensin. Auto on monelle pakko olla mutta lentäminen on hyvin, hyvin harvalle pakko. Lomalennot eivät kuulu tähän, ne ovat täysin turhia.
 
Back
Top