Autovero poistuu?

Ennätyspakkanen hyydyttää Tesloja Yhdysvalloissa - ”En voi odotella koko päivää tämän älyttömän auton kanssa”


Yhdysvaltojen yli pyyhkineet ennätyspakkaset kiusaavat sähköauto Teslan omistajia. Pakkasen aiheuttamat ongelmat ajavat omistajat sosiaaliseen mediaan purkamaan harmiaan, uutistoimisto Bloomberg kertoo.
Teslan Model 3 kärsii kylmän sään tyhjentämistä sähköakuista muiden sähköautojen tavoin. Lisäksi sitä kiusaavat tietyt mallikohtaiset ongelmat.
New Jerseyssä asustava Ronald Patel hankki oman Teslansa viime vuoden elokuussa. Hän kertoo ajaneensa muutaman edellispäivän pakkasjakson aikana 260 kilometriä.


”Suurin huoleni on, että pakkaset purkivat yön aikana sähköakuistani virtaa 30-40 kilometrin edestä. Ajaessani töihin akuista lähti vielä ylimääräiset 8-24 kilometriä”, hän kuvailee.
”En todellakaan maksanut autostani 60 000 dollaria (n. 52 000 euroa) vain nähdäkseni akkujen tyhjentyvän näin nopeasti”, hän tuskailee.
Tesla ei yksin ole tulilinjalla.
”Panasonic vastaa Teslan akkujen valmistuksesta, eikä näin käy vain Tesloille vaan myös esimerkiksi Chevroletin Boltille ja Nissanin Leafille”, uusia energiateknologioita seuraava Bloombergin analyytikko Salim Morsy kertoo.

”Mutta muista autoista Teslan erottaa sille ominaiset tuotantoratkaisut”, Morsy tiivistää.
Esimerkiksi Teslan oven kahvojen rakenne aiheuttaa pakkasella pulmia omistajilleen. Kahvaa täytyy ensin painaa yhdestä kohdasta alas ja vetää sen jälkeen toisesta kohdasta ylös jotta ovi aukeaisi.
Kun kahvat jäätyvät, temppu on vaikea tehdä. Harmistuneet auton omistajat ovat julkaisseet verkossa kuvia jäätyneistä ovenkahvoista.
Jotkut märehtivät asiaa mielessään, mutta osa on kääntynyt suoraan Teslan toimitusjohtaja Elon Muskin puoleen vaatien asiaan korjausta.
Bostonissa asustava Andrea Falcione tviittasi kuvan autonsa jäätyneestä ovenkahvasta.
”En voi odotella koko päivää tämän älyttömän auton kanssa”, hän kommentoi kuvaa. Vain muutamaa kuukautta aiemmin hän oli julkaissut tilillään kuvan ostamastaan uudesta Teslasta hymiön kera.
Mantereen yli pyyhkivä hyytävä kylmyys tavoitti kanadalaiset autoilijat vielä amerikkalaisiakin aiemmin. Autoilijat ovat julkaisseet YouTubessa videoita, joissa esitellään keinoja Tesla Model 3:n temppuilevien ovenkahvojen suojaamiseksi kylmyydeltä.
Eräässä seitsemänminuuttisessa videossa pakkassuojaksi ovenkahvan päälle on liimattu läpinäkyvä muovikalvo. Ja katso, ovi aukeaa!
Teslan tuotanto paisui viime vuonna kaikkiaan 245 000:een ajoneuvoon. Yhtiö kolminkertaisti tuotantonsa vuoteen 2017 verrattuna.
Toimitusjohtaja Elon Musk on kuvaillut tuotantoloikkaa ”tuotantohelvetiksi”.

https://www.tekniikkatalous.fi/tekn...o-paivaa-taman-alyttoman-auton-kanssa-6757096
 
Tuli kuin tilauksesta, nuo keskilännen pakkaset. Nyt tiedetään mihin sähköauto kelpaa kovalla pakkasella.
 
”Mutta muista autoista Teslan erottaa sille ominaiset tuotantoratkaisut”, Morsy tiivistää.
Esimerkiksi Teslan oven kahvojen rakenne aiheuttaa pakkasella pulmia omistajilleen. Kahvaa täytyy ensin painaa yhdestä kohdasta alas ja vetää sen jälkeen toisesta kohdasta ylös jotta ovi aukeaisi.
Kun kahvat jäätyvät, temppu on vaikea tehdä. Harmistuneet auton omistajat ovat julkaisseet verkossa kuvia jäätyneistä ovenkahvoista.
Jotkut märehtivät asiaa mielessään, mutta osa on kääntynyt suoraan Teslan toimitusjohtaja Elon Muskin puoleen vaatien asiaan korjausta.
Bostonissa asustava Andrea Falcione tviittasi kuvan autonsa jäätyneestä ovenkahvasta.
”En voi odotella koko päivää tämän älyttömän auton kanssa”, hän kommentoi kuvaa. Vain muutamaa kuukautta aiemmin hän oli julkaissut tilillään kuvan ostamastaan uudesta Teslasta hymiön kera.
Mantereen yli pyyhkivä hyytävä kylmyys tavoitti kanadalaiset autoilijat vielä amerikkalaisiakin aiemmin. Autoilijat ovat julkaisseet YouTubessa videoita, joissa esitellään keinoja Tesla Model 3:n temppuilevien ovenkahvojen suojaamiseksi kylmyydeltä.
Eräässä seitsemänminuuttisessa videossa pakkassuojaksi ovenkahvan päälle on liimattu läpinäkyvä muovikalvo. Ja katso, ovi aukeaa!
Että semmoset Kalifoornian kahvat :ROFLMAO:

Toisaalta taas muistan kun yhden kerran Escortista jonkun ihmeen jäätävän sateen seurauksena jäätyivät ovet niin tiukkaan kiinni, ettei heppoisista ovenkahvoista yksinkertaisesti kehdannut vetää täydellä voimalla, kun pelkäsin että ne rikkoutuisivat tai jopa irtoaisivat käteen. :oops:
 
Että semmoset Kalifoornian kahvat :ROFLMAO:

Toisaalta taas muistan kun yhden kerran Escortista jonkun ihmeen jäätävän sateen seurauksena jäätyivät ovet niin tiukkaan kiinni, ettei heppoisista ovenkahvoista yksinkertaisesti kehdannut vetää täydellä voimalla, kun pelkäsin että ne rikkoutuisivat tai jopa irtoaisivat käteen. :oops:

Teslan kanssa ei kuitenkaan tarvitse panikoida jäätyneen bensatankin luukun kanssa... nimim. rahat automaatissa ja luukku jäässä. Alkoi hieman aukaisuyritykset kovenemaan, kun mittari piippaili tankkauksen aloittamisajan loppumista...

En tiedä miten Suomessa on latausautomaatit hoidettu. Kaipa sillä Teslan omistajalla on kuitenkin muovikortti, vai olikos ne lataukset ilmaisia tietyillä paikoilla..
 
Teslan kanssa ei kuitenkaan tarvitse panikoida jäätyneen bensatankin luukun kanssa... nimim. rahat automaatissa ja luukku jäässä. Alkoi hieman aukaisuyritykset kovenemaan, kun mittari piippaili tankkauksen aloittamisajan loppumista...

En tiedä miten Suomessa on latausautomaatit hoidettu. Kaipa sillä Teslan omistajalla on kuitenkin muovikortti, vai olikos ne lataukset ilmaisia tietyillä paikoilla..

Oman kokemuksen pohjalta ainakin pikku-Nissanit ovat talvella melkoisia arkkupakastimia. Ensin ovia ei saa auki ja kiivaan sulattelun jälkeen ne eivät pysy kiinni. Vähintään kymmenen asteen pakkasella auto pitää aina viedä ensin lämpimään talliin sulamaan jotta bensaluukun saa auki jne. Toimivin ratkaisu oli ajaa talvisesonki tankkausläppä auki. Micran tankki oli niin pieni ettei siinä voinut kovin isoa vahinkoa tulla.
 
^Kyllähän tuolla autoveron rasituksella jokunen oleilija elää ja tietyt puolueet sallivat tänne heitä kernaasti lisää. Surullista mutta totta.
Tienhoitoon tuntuu rahaa jäävän niukalti, ainakin mitä tuolla tienpäällä olen huomannut, "suolarahat" sentään löytyy.......säästyypähän liiemmältä auraukselta ja hiekoitukselta.
 
Teslan kanssa ei kuitenkaan tarvitse panikoida jäätyneen bensatankin luukun kanssa... nimim. rahat automaatissa ja luukku jäässä. Alkoi hieman aukaisuyritykset kovenemaan, kun mittari piippaili tankkauksen aloittamisajan loppumista...

En tiedä miten Suomessa on latausautomaatit hoidettu. Kaipa sillä Teslan omistajalla on kuitenkin muovikortti, vai olikos ne lataukset ilmaisia tietyillä paikoilla..


Eikös "pistorasia" johon latauskaapeli tumpataan ole Teslassa luukun takana, vai onko se jotenkin erityinen ettei se luukku jäädy lainkaan?

Kuvassa "malli Ässä".

1549637449832.png
 
Mutta kuitenkin on energianlähteen luukku, se lienee pakko saada auki jos mielii pirssillä taipaleelle.
 
Kosan tai töhö, luukku aukeaa jos jäässä, huomattavasti turvallisempi vaihtoehto on kuumavesipussi, oli sitten kyseessä sähkö,bensa,diesel taikka kaasu.:)
 
Töhöllä kannattaa sitä bensavehkeen luukkua :D
 
Juu ihan turha luulla että valtio luopuu jostain tuloista. Jos joku vero pienenee tai poistuu niin mualta sitten se korvaava summa.
 
Juu ihan turha luulla että valtio luopuu jostain tuloista. Jos joku vero pienenee tai poistuu niin mualta sitten se korvaava summa.

Kyllä, mutta maksajien osuudet vaihtelevat. Kokonaisuudessa tietenkin noin.

Me, tai siis enimmäkseen vaimo, on nyt ajellut sähköautolla 11 kk ja 35 tkm. Onhan se poskettoman halpaa ajoa ja verojalanjälki on ilahduttavan pieni.

Mitä sähköautoiluun ja sähköiseen voimanlinjaan tulee niin onhan se aivan ylivoimainen käytettävyydeltään. Jos vaan oma ajoprofiili sopii sähköautoon niin ei muuta kuin mukaan vaan! Ainakin 10 vuotta on luvassa halpaa autoilua kunnes töpseliautoja alkaa olemaan tarpeeksi verotettavaksi. Toinen vaihtoehto on jatkaa fossiileilla ja manata, että kyllä ne kohta verolle pannaan..
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen ratkaissut fossiiliauton ongelman niin että ajan kaupungissa mahdollisimman vähän. Säästän siis. Nelivetoinen isohko auto. En ole keksinyt vastaavaa sähköllä liikkuvaa

Sit niillä jotka ajaa työmatkaa 50km suuntaansa ja saa autonsa vielä sujuvasti ladattua, niillehän täyssähköauto mallia Leaf on varmaan hyvä vaihtoehto.

Mutta ei ollut viime kesänä kovinkaan monta latauspistettä Lapissa kierrellessä. Ja kun mennään talvella kuten koht'
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top