Autovero poistuu?

Olennaista ei ole nopeus vaan se että latauksen saa suoritettua muuhun elämänrytmiin soveltuvalla tavalla
Tämä on juuri se juttu. Pikalataus kun käy kaupassa/harrasteissa ja hitaammin taloyhtiön pihassa (vaikka se 10A tolppa yön yli, kWh-mittaroituna). Pysäköintitalot on jatkossa latauspisteitä. Enää pidemmillä matkoilla käydään siellä ABC:llä kahvilla (samalla kun pikaladataan). Ei kukaan päivitystä seuraamassa latauksen edistymistä. Aikaakin muutokselle taloyhtiöissä on, sillä aivan huomenna jokapaikan ei noita pisteitä tarvitse olla täynnä, yleistymisen hidasteena on juuri mainittu sähkökulkineen hankintahinta. Kaupat on jo latauspisteitä tuoneet käyttöön ja tuovat lisää kysynnän mukaan.
 
Ainakin sähköyhtiöt ovat innoissaan ja hierovat käsiään tästä sähköautobuumista.
Ja melkoinen akkujen keräys ja kierrätys rumba on tiedossa ja tulossa.
Kaasuhybrideissä ei tarvitse tuollaisia miettiä.
 
Tämä on juuri se juttu. Pikalataus kun käy kaupassa/harrasteissa ja hitaammin taloyhtiön pihassa (vaikka se 10A tolppa yön yli, kWh-mittaroituna). Pysäköintitalot on jatkossa latauspisteitä. Enää pidemmillä matkoilla käydään siellä ABC:llä kahvilla (samalla kun pikaladataan). Ei kukaan päivitystä seuraamassa latauksen edistymistä. Aikaakin muutokselle taloyhtiöissä on, sillä aivan huomenna jokapaikan ei noita pisteitä tarvitse olla täynnä, yleistymisen hidasteena on juuri mainittu sähkökulkineen hankintahinta. Kaupat on jo latauspisteitä tuoneet käyttöön ja tuovat lisää kysynnän mukaan.

Yhdelle vaikuttaa yksi ja toiselle toinen. Jos ei tapaa käydä kauppakeskuksissa eikä omaa taloyhtiön pysäköintipaikkaa niin elämänmuutos on esissä. Joko shoppailua tai sitä päivystystä :p Noilla ei lopulta ole paljoa eroa jos siellä kaupassa maleksitaan vain auton latautumista odottelemassa sen sijaan että täräytettäisiin tankki täyteen noin minuutissa ja ajettaisiin kuukausi. Kohtuuikäisen omakotitalon tms. asukille tämä on helppo nakki. (paitsi jos kaikki rahat ovat kiinni talossa). Melkein kaikilla muilla on joku jarru laahaamassa.

Joka tapauksessa julkisessa huutokaupassa esitellyt kasvuluvut ovat huimia. Aika paljon pitää tapahtua erilaisia asioita. Ja paljon varmaan tapahtuukin mutta mittakaava jää nähtäväksi. Mielenkiintoista nähdä millaisia velvoitteita asunto-oy:t tulevat saamaan. Seuraavan hallituksen pitäisi reagoida asiaan pikaisesti, jos sähköautoilu oikeasti halutaan kasvu-uralle.
 
  • Tykkää
Reactions: krd
Tai jäsen @elso lla suuria pettymyksiä, kun asia ei tod.näk. kiinnosta suurinta osaa maailmaa paskaakaan.

Aika tiukasti sanottu, kun Suomessakin alkaa ladattavien autojen osuus rekisteröinneistä lähentyä 10 %:a. Alkaa aidosti olemaan kysyntää latauspaikoille myös kolhoosiasunnoissa.

Toki taloyhtiöissä on monesti vallalla sellainen jääräkaarti, joka on vastustanut niin putkiremontteja, laajakaistoja, parvekelaseja kuin kaikkea muutakin, koska "sellaisia hömpötyksiä ei ole ennekään tarvittu" ja "sitäpaitsi minä olen jo niin vanha, että kuolen kohta".

Viime vuonna ladattavien autojen (sähköautot ja plug in hybridit) määrä lisääntyi vajaat 9.000 autolla, kun uusien autojen kokonaisrekisteröinnit olivat jossakin 130.000 kappaleen tietämillä. Ja käyrät osoittavat tanakasti koilliseen.

http://www.aut.fi/tilastot/autokannan_kehitys/sahkoautojen_maaran_kehitys
 
Kohtuuikäisen omakotitalon tms. asukille tämä on helppo nakki. (paitsi jos kaikki rahat ovat kiinni talossa). Melkein kaikilla muilla on joku jarru laahaamassa.

Persaukinen omakotiasuja ei osta sähköautoa. Toisin sanoen, jos on varaa sähköautoon, on varaa myös huolehtia siitä, että autotallissa tai pihalla on minimissään 1-vaihe 16A suko (eli se normaali sähkötöpseli), jolla auton saa ladattua ja lämmitettyä aamuksi.
 
Tai jäsen @elso lla suuria pettymyksiä, kun asia ei tod.näk. kiinnosta suurinta osaa maailmaa paskaakaan.

En ota tätä asiaa henkilökohtaisesti :LOL:. Jos patterisähkärit eivät pärjää, jokin toinen teknologia ottaa sen paikan. Siitä olen vakuuttunut, että tulevaisuuden voimalinja tulee toimimaan sähköllä. Se on lyönyt jo itsensä läpi raiteilla ja vesillä (diesel-sähkö). Ja pian se on yleisin voimanlähde myös kumipyörillä. Tehdäänkö sähkö kulkineessa vai otetaanko se akusta, jää nähtäväksi. Veikkaan viimemainittua.

Polttomoottoria on jo nyt tekohengitetty katalysaattorilla, polttoaineen sekventiaalisella ruiskutuksella, turbolla (nyk. tällä on myös ekoaspekti, koska koneet pieniä), muuttuvilla venttiilinajoituksilla, polttoaineen suorasuihkutuksella, sähköisellä kaasuläpällä / vaihtuvalla venttiilinnostolla, kusihuuhtelulla (diesel), ...

Toisin sanoen, polttiksien konsepti menee jatkuvasti monimutkaisempaan suuntaan ja kulut kasvavat tältäkin osin mitä enemmän päästörajoituksia lyödään niskaan.

Sähkömoottori sen sijaan on edelleen, loppupeleissä helvetin yksinkertainen kiikutin. Toimii lisäksi pirun hyvällä hyötysuhteella.

Uskaltaisin väittää, että polttisten kuolinvoitelu on jo annettu. Kestää 10 vuotta ja Suomessa myydään sähkökäyttöisiä (ml hybridit) enemmän kuin polttomoottoriautoja.
 
Persaukinen omakotiasuja ei osta sähköautoa. Toisin sanoen, jos on varaa sähköautoon, on varaa myös huolehtia siitä, että autotallissa tai pihalla on minimissään 1-vaihe 16A suko (eli se normaali sähkötöpseli), jolla auton saa ladattua ja lämmitettyä aamuksi.

Persaukinen omakotiasuja ei ole harvinaisuus. Ainakaan siinä kohdin kun mietitään hommataanko kakkosauto joka maksaa kympin tai sähköauton verran.
 
Asui persaukinen sitten kolhoosissa tai omakotitalossa, niin hän ei osta mitään uutta autoa.

Mutta kyllä heillä näkyy 5-10 vuotta vanhoja aikoinaan kalliitakin autoja.

Edelläkävijät ja varakkaammat ja ne ketkä laskevat saavansa säästöä ajaessaan sähköllä ostavat sähköautoja. Ne sitten ilmestyvät persaukisten kotipihaan 5-10 vuoden päästä.
 
Kyllähän siitä yhdestä terawattitunnista saatava 50-100M aiheuttaa suuria riemunkiljahduksia. Voi veljet! Ei riemulla rajaa.

Riemunkiljahduksista en tiedä, mutta sen tiedän, että raha kelpaa aina sähköyhtiöille.

Uskaltaisin väittää, että polttisten kuolinvoitelu on jo annettu. Kestää 10 vuotta ja Suomessa myydään sähkökäyttöisiä (ml hybridit) enemmän kuin polttomoottoriautoja.

Tämä ennuste saattaa hyvinkin pitää paikkaansa kun mukana on myös hybridit.
 
Aika tiukasti sanottu, kun Suomessakin alkaa ladattavien autojen osuus rekisteröinneistä lähentyä 10 %:a. Alkaa aidosti olemaan kysyntää latauspaikoille myös kolhoosiasunnoissa.

Toki taloyhtiöissä on monesti vallalla sellainen jääräkaarti, joka on vastustanut niin putkiremontteja, laajakaistoja, parvekelaseja kuin kaikkea muutakin, koska "sellaisia hömpötyksiä ei ole ennekään tarvittu" ja "sitäpaitsi minä olen jo niin vanha, että kuolen kohta".

Viime vuonna ladattavien autojen (sähköautot ja plug in hybridit) määrä lisääntyi vajaat 9.000 autolla, kun uusien autojen kokonaisrekisteröinnit olivat jossakin 130.000 kappaleen tietämillä. Ja käyrät osoittavat tanakasti koilliseen.

http://www.aut.fi/tilastot/autokannan_kehitys/sahkoautojen_maaran_kehitys

Tuo as.oy-ongelma pitäisi ehdottomasti hoitaa lain kautta. Sen jälkeen moni katsoisi asiaa ihan uusin silmin.
 
Asui persaukinen sitten kolhoosissa tai omakotitalossa, niin hän ei osta mitään uutta autoa.

Mutta kyllä heillä näkyy 5-10 vuotta vanhoja aikoinaan kalliitakin autoja.

Edelläkävijät ja varakkaammat ja ne ketkä laskevat saavansa säästöä ajaessaan sähköllä ostavat sähköautoja. Ne sitten ilmestyvät persaukisten kotipihaan 5-10 vuoden päästä.
5-10vuoden? Tarkoitat varmaan +20v päästä.
 
Tuo as.oy-ongelma pitäisi ehdottomasti hoitaa lain kautta. Sen jälkeen moni katsoisi asiaa ihan uusin silmin.
Aiheesta on hyviä lukijoiden kommetteja tuolla:
https://www.talouselama.fi/uutiset/...ntamisen/cea44bd1-e88e-3277-9a34-7cfa4467fcdb
Härskiä miten sähköautoilua harrastavat haluavat jatkuvasti tehdä sitä toisten rahoilla, ensin maksamalla muita vähemmän veroja autostaan ja sitten heille pitäisi vielä kustantaa latausinfrakin muiden toimesta. Tasapuolisuuden vuoksi taloyhtiön pitäisi tällöin asentaa myös tankkauspisteet bensiinille ja dieselille.
ja
Ajattelin suoraan siirtyä ekoruskean energian tai, minkä värisiä ne aasit ovatkaan, käyttöön. Haluan, että taloyhtiö rakentaa aasilleni tallin ja rehuvaraston talven appeille vähintään. Ihmettelen suuresti, että kukaan ei ole keskustellut tästä asiasta ja tuntuu, että olen aasini kanssa aivan yksin. Vanha keskuslämpökeskus esimerkiksi on aivan käyttämättömänä ja kustannukset sen muuntamiseksi talliksi jäävät varmasti alle 50 000 euroon, eihän tuo ole paljon, kun maksajia on monta. Voin maksaa hyvää, ainakin 50 €/kk vuokraa ja siivota paikat ihan itse.

Tuossa on yksi esimerkki latauspaikan etukäteen arvioidusta kustannuksesta:
Asunto Oy Espoon Loiston suunnitelman mukaisella toteutuksella yhden autopaikan hinnaksi muodostuu ~ 4000€/latauspiste (ALV 0 %).
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/142454/Aalto_Mika.pdf?sequence=1
 
En ota tätä asiaa henkilökohtaisesti :LOL:. Jos patterisähkärit eivät pärjää, jokin toinen teknologia ottaa sen paikan. Siitä olen vakuuttunut, että tulevaisuuden voimalinja tulee toimimaan sähköllä. Se on lyönyt jo itsensä läpi raiteilla ja vesillä (diesel-sähkö). Ja pian se on yleisin voimanlähde myös kumipyörillä. Tehdäänkö sähkö kulkineessa vai otetaanko se akusta, jää nähtäväksi. Veikkaan viimemainittua.

Polttomoottoria on jo nyt tekohengitetty katalysaattorilla, polttoaineen sekventiaalisella ruiskutuksella, turbolla (nyk. tällä on myös ekoaspekti, koska koneet pieniä), muuttuvilla venttiilinajoituksilla, polttoaineen suorasuihkutuksella, sähköisellä kaasuläpällä / vaihtuvalla venttiilinnostolla, kusihuuhtelulla (diesel), ...

Toisin sanoen, polttiksien konsepti menee jatkuvasti monimutkaisempaan suuntaan ja kulut kasvavat tältäkin osin mitä enemmän päästörajoituksia lyödään niskaan.

Sähkömoottori sen sijaan on edelleen, loppupeleissä helvetin yksinkertainen kiikutin. Toimii lisäksi pirun hyvällä hyötysuhteella.

Uskaltaisin väittää, että polttisten kuolinvoitelu on jo annettu. Kestää 10 vuotta ja Suomessa myydään sähkökäyttöisiä (ml hybridit) enemmän kuin polttomoottoriautoja.

Itse arvioin että ladattavat autot ohittaa myyntimäärissä ei-ladattavat noin 2025-2026, eli kuuden-seitsemän vuoden päästä ja markkinaosuus kasvanee 70-80% tuntumaan 2030 mennessä. Jo nykyinen kasvuvauhti riittää tämän ennustuksen toteutumiseen.

Tänä vuonna täyssähköjen kasvu lienee yli 100% Model 3:n, Konan, e-Niron ja 60kWh Leafin myötä.

2020 alkaen alkaa sitten VW ID:n kultakausi, ja ehkäpä se SR Model 3 tulee näkemään myös päivänvalon Suomessa. Todennäköisesti myös Model Y on myynnissä ja korealaiset saavat toimitettua nykyistä enemmän autoja.

Kyyti on kylmää perinneautoille.
 
Katsoin nopeasti Nettiautontarjontaa. 2009 mallista autoa löytyy pilvin pimein alta 5000e ja aikoinaan kallis Volvo xc60 halvimmillaan hieman päälle kymppitonnin.

Nossan Leaf sähköautoa on usea 2012-13 vuosimallin vähänajettua yksilöä ja hintaa n. 14tonnia. Eiköhän niidenkin hinta laske kun tarjonta lisääntyy.

Tietenkin jos luokitellaan persaukisten autot vain 300e kotteroiksi, niin tarjonnan laatu laskee ja ikä nousee. Noilla käytännössa ajaa vain elämäntapaintiaanit joilla on korjauskykyä ja halua elvistellä kuinka porvarit saa ajaa uusilla autoilla.

Toinen kysymys on että kuinka turvallisia tuollaiset kotterot ovat käyttöautoiksi lilluttuaan vuosikymmeniä suolaliemessä.

Varmaan katsantokantamme poikkeavat eniten siinä, ketkä luokitellaan persaukisiksi?
 
Itse arvioin että ladattavat autot ohittaa myyntimäärissä ei-ladattavat noin 2025-2026, eli kuuden-seitsemän vuoden päästä ja markkinaosuus kasvanee 70-80% tuntumaan 2030 mennessä. Jo nykyinen kasvuvauhti riittää tämän ennustuksen toteutumiseen.

Kyyti on kylmää perinneautoille.

Uskon myös näin - ainakin jos/kun autotehtaat tuottavat tätä tahtia uusia plug-in hybridejä ja sähköautoja alempiin hintaluokkiin + valtio tukee niiden hankintaa ja/tai ohjaa raippaverottamalla ostokäyttäytymistä.
Tässä kohtaa on vähän niin että tarjonnalla määritetään kysyntää, joka on tietysti monen eri tekijän summa tässä tapauksessa.
 
Aiheesta on hyviä lukijoiden kommetteja tuolla:
https://www.talouselama.fi/uutiset/...ntamisen/cea44bd1-e88e-3277-9a34-7cfa4467fcdb

ja


Tuossa on yksi esimerkki latauspaikan etukäteen arvioidusta kustannuksesta:

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/142454/Aalto_Mika.pdf?sequence=1

Kun poliitikot ensin päättävät että sähköautoilua on lisättävä niin on ihan loogista päättää myös edistää sitä. Tai ehkä pikemminkin estää polttomoottoriautoilua. Siitä voi olla ainakin kahta mieltä onko se oikein.

Eikä siinä mitään. Sähköauto on monelle teknisesti ihan käypäinen vaihtoehto. Se jää nähtäväksi miten raskasta homma on taloudellisesti. Se tietää myös tienkäyttömaksuja yms. vitukkeita kun polttoaineverojen tuotot laskevat.
 
...Tietenkin jos luokitellaan persaukisten autot vain 300e kotteroiksi, niin tarjonnan laatu laskee ja ikä nousee. Noilla käytännössa ajaa vain elämäntapaintiaanit joilla on korjauskykyä ja halua elvistellä kuinka porvarit saa ajaa uusilla autoilla.

Toinen kysymys on että kuinka turvallisia tuollaiset kotterot ovat käyttöautoiksi lilluttuaan vuosikymmeniä suolaliemessä...
Kyllä moni ajaa 300€ kotterolla koska se on ainut mahdollisuus, ei "elvistelyn takia/tietotaito korjaamiseen/vittuilakseen porvareille".

Viestäsi tuli mieleen Räty joka oli hämmästänyt, että suomessa joku tienaa alle 260€/kk https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000797771.html

Eihän tuollainen vuosikymmeniä suolaliemessä uinut kottero turvallinen ole mutta tästä voimme syyttää vain suomalaista autoverotusta.
 
Toisaalta, 4000eur latauspaikasta on myös sijoitus. Jos asunto maksaa useita satoja tuhansia niin pitäisi olla varaa parantaa myös asunnon varustelua ja taloyhtiön arvostusta

Onko tuollainen 4000eur yläkanttiin heitetty hinta vai selviääkö useimmiten halvemmalla?

Näistä tulee etäisesti mieleen ajat jolloin vastustettiin taloyhtiöiden sisäverkon remontteja. Muutamissa taloyhtiöissä onnistuivat sabotoimaan uudistuksia vuosikymmenen ellei enemmän vaikka ne olivat siihen aikaan katsottuna konkreettisia parannuksia. Toki nyt jälkikäteen voi ajatella että "kuka tv:tä enää katsoo" ja laajakaistat saa mobiiliteitsekin. Ehkä ne mummot oli oikeassa.

300euron kotterot.. minä arvostan niitä jotka ajavat pakosti tai vapaaehtoisesti muutaman satasen romuilla. Auto kun on rahallisesti paska sijoitus.

Oman uuden fossiilisauruksenikin ostin koska ehkä näitä ei enää kohta saa ja mökille metsiin on päästävä. Väliinputoajia tulee olemaan, tämä ukko ainakin. Ja niitä jotka joutuvat huomaamaan että paskasta sijoituksesta voi tulla vieläkin paskempi jos valtiovalta niin päättää.
 
Viimeksi muokattu:
Uskon myös näin - ainakin jos/kun autotehtaat tuottavat tätä tahtia uusia plug-in hybridejä ja sähköautoja alempiin hintaluokkiin + valtio tukee niiden hankintaa ja/tai ohjaa raippaverottamalla ostokäyttäytymistä.
Tässä kohtaa on vähän niin että tarjonnalla määritetään kysyntää, joka on tietysti monen eri tekijän summa tässä tapauksessa.

Minusta raippavero on jo olemassa ja vero-ohjaus on riittävä. Tällä hetkellä kiikastaa lähinnä tarjolla olevien mallien vähäinen määrä, volyymin rajallisuus ja perinneautovalmistajien ja öljy-yhtiöiden sekä tiettyjen medioiden pelottelukampanja. Näistä päästään eroon 20-luvun puoliväliin mennessä.
 
Back
Top