En ota tätä asiaa henkilökohtaisesti
. Jos patterisähkärit eivät pärjää, jokin toinen teknologia ottaa sen paikan. Siitä olen vakuuttunut, että tulevaisuuden voimalinja tulee toimimaan sähköllä. Se on lyönyt jo itsensä läpi raiteilla ja vesillä (diesel-sähkö). Ja pian se on yleisin voimanlähde myös kumipyörillä. Tehdäänkö sähkö kulkineessa vai otetaanko se akusta, jää nähtäväksi. Veikkaan viimemainittua.
Polttomoottoria on jo nyt tekohengitetty katalysaattorilla, polttoaineen sekventiaalisella ruiskutuksella, turbolla (nyk. tällä on myös ekoaspekti, koska koneet pieniä), muuttuvilla venttiilinajoituksilla, polttoaineen suorasuihkutuksella, sähköisellä kaasuläpällä / vaihtuvalla venttiilinnostolla, kusihuuhtelulla (diesel), ...
Toisin sanoen, polttiksien konsepti menee jatkuvasti monimutkaisempaan suuntaan ja kulut kasvavat tältäkin osin mitä enemmän päästörajoituksia lyödään niskaan.
Sähkömoottori sen sijaan on edelleen, loppupeleissä helvetin yksinkertainen kiikutin. Toimii lisäksi pirun hyvällä hyötysuhteella.
Uskaltaisin väittää, että polttisten kuolinvoitelu on jo annettu. Kestää 10 vuotta ja Suomessa myydään sähkökäyttöisiä (ml hybridit) enemmän kuin polttomoottoriautoja.