Huhta
Greatest Leader
Koetanpa ajatella sähköautoasiaa vaihteeksi rakentavasti. Juken härveliketjussa seuraava konsepti jalostuisi varmaankin ennätysajassa tuotantovalmiiksi.
Entäs vaihdettavat akkumodulit? Raskaaseen liikenteeseen sellaista konseptia on esitelty. Henkilöautossa voisi olla mahdollisuus ladata tavanomaiseen tapaan sähköllä esim. kotona tai vaihtaa uupuneen akun tilalle ladattu akkumoduli akkuautomaatissa huoltiksella. Vaihdon suorittaisi siis robotti ja vaihto ei veisi kauaa aikaa.
Akunvaihtojärjestelmään tarvittaisiin vain yhtenäiset akkustandardit eri kapasiteetteja eli erilaisia käyttötarpeita ja erikokoisia autoja varten. Raskaalle liikenteelle omansa ja henkilöliikenteeseen yms. pari-kolme kokoluokkaa. Ai niin, eihän tämä tietenkään käy päinsä, koska olemassa oleva sähköautobisnes ja muu. Akkuporakoneisiinkin on joka valmistajalla omanlaisensa akku = ziljoona erilaista akkuviritystä.
Hassua, teikäläinenhän ehdottaa suorastaan PBL-järjestelmää autoihin!
Vakavasti ottaen, ei tuo toimisi yksityisautoissa. Akut eivät ole mitään kaasupulloja, vaan laatuerot ovat huomattavan suuria. Ei paljoa naurata, jos auto on melkein uusi ja sitten automaatti antaa siihen 150 000 km ajetun akun... Käytännössä tuollainen järjestelmä vaatisi siis, että autot olisivat jonkin ison yhtiön omistuksessa, ja käyttäjät ainoastaan vuokraisivat tai liisaisivat autoja. En tiedä, ollaanko siihen vielä valmiita persaukisten maassa - tuskin.