Moduuliakkuja ei ole eikä tule. Mitään tarvetta akun vaihdolle ei ole, akut kestää auton elinkaaren ajan. Kun auton elinkaari loppuu ja akun varauskyvystä on jäljellä 60-70%, akut voidaan hyötykäyttää sovelluksissa missä ei tarvita niin suurta kapasiteettia. Tällaisia ovat esim kiinteistöjen energiavarastot. Sitten kun akku on siihenkin käyttökelvoton, niiden raaka-aineet voidaan kierrättää. Tämäkin teknologia on jo olemassa.
Markkinatalous huolehtii siitä että pikalatureita tulee riittävästi. Ei niitä tarvi pelkästään huoltoasemille asentaa, sillä sähkö tulee jo "kaikkialle". Hirvaskankaan lisäksi latureita voi asentaa vaikkapa kauppakeskuksiin tai hampurilaisravintolan parkkikselle tai levähdyspaikoille.
Valtaosa ihmisistä tulee lataamaan autonsa kotonaan. Sillä latingilla pääsee jo nykyisillä autoilla kesäkelillä 400-500km. Kapasiteetti on kaksinkertaistunut viimeisessä 5 vuodessa. 2030-luvulla on varsin todennäköistä että perheautolla voi ajaa 1000km yhdellä latingilla. Vähissä on silloin lataustarve Hirvaskankaalla.
Myös latausnopeudet ovat kehittyneet valtavasti. 5 vuotta sitten markkinoille tulleet autot ja laturit latasivat nopeimmillaan 50kW teholla. Tunnissa tuli siis noin 250km rangea. Tesla oli poikkeus, ne pystyivät lataamaan n. 115 kW teholla jo 2012.
Tänä päivänä nopein lataaja on Audi e-Tron joka lataa 150 kW teholla, kolminkertaista vauhtia.
Jo nyt on olemassa standardi jolla tehdään seuraavan sukupolven laturit, niissä maksimitehoksi on asetettu 350kW eli virtaa tulee akkuun parhaimmillaan 1750 km/h vauhtia. Ensimmäiset kuluttajasovellutukset tulevat 20-luvulla ja massatuotantoa voidaan odottaa 30-luvulla.
Sähköautoilla on valtava kehityspotentiaali, polttomoottoriautoilla ei.
Miksi sähköauton elinkaari on vain n.12vuotta?
Teknisestihän ne ovat ylivoimaisia perinteisiin verrattuna.
Halpaa?
Suomen ensimmäinen supernopea latauspiste Lohjalle
Lohjalle rakennettavan suurteholatausaseman enimmäisteho tulee olemaan 300 kW, mutta aluksi latausteho on rajoitettu 100-150 kW:iin.Suurteholatausaseman rakentaminen maksaa yleisesti noin 200 000 euroa.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/201808272201162617