Onkohan 10-15 vuoden kuluttua saatavissa "tarvikeakkuja" joita voi vaihtaa nykyteslaan tai edes korealaisiin sähköautoihin? Silleen että voi ostaa paikallisesta autotarvikeliikkeestä ja asennuksen tekee joku muu kuin "valtuutettu asentaja" ja täyttyy vielä katsastusbyrokratiakin.
En usko.. Moottoripyöriin ehkä?
Miksi Bryssel ei ole alkanut ajaa standardia moduuliakuille? Kurkkujen käyryyksistä saivat sellaisia aikaisiksi mutta ehkä tämä on liian vaikea asia tai sitten halutaan että autot vaihtoon 10 vuoden kuluttua käyttöönotost - tai ehkä "autoilu palveluna"..
Sähköauton akut tulevat varmuudella halpenemaan merkittävästi tulevina vuosina. Siitä ei mielestäni ole mitään epäselvää. Akkuteknologia kehittyy, valmistus kehittyy, kysyntä kasvaa, tuotantovolyymi kasvaa jne jne jne.
Akkujen "liian korkea hinta" on mielestäni huono argumentti perustella sähköauton huonoutta.
Sanon taas: unohdetaan ilmastoasiat. Autoilu on koko olemassaolonsa ajan perustunut polttomoottoriin. Polttomoottorista alkaa kohta olemaan ulosmitattu se, mitä siitä on saatavissa. Uusi tekniikka tulee jokatapauksessa. Sen perusteella mitä olen saanut ratin takaa tutustua sähkömoottoreihin autossa, niin olen vakuuttunut siitä että siinä on ehdottomasti merkittävästi potentiaalia auton voimanlähteeksi polttomoottorien jälkeen. Veikkaan, että myös siinä on syytä sille että autoteollisuus haluaa viedä tätä teknistä kehityssuuntaa eteenpäin. Se, että se kytkeytyy ilmastoasioihin, on tästä näkökulmasta vain plussaa polttomoottorille vaihtoehtoja kehittäville.
Tietysti tosimies ajaa dieselillä - mutta tämä(kin) asia tulee kehittymään jääräpäisistä tosimiehistä huolimatta
Toki sitten se onkin oman keskustelunsa paikka onko auton suunniteltu elinkaari, hiukan päälle 10v ja paaliin, oikein minkään kannalta kestävä kehityssuunta.
Viimeksi muokattu: