Autovero poistuu?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yrjö
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mikä muuten on odotettavissa oleva elinikä näille nykyisille kolmipyttyisille litran koneille?Niistä on otettu jopa 150 heppaa ulos normiautossa? Ei kai se voi kestää samoja kilometrejä kuin entiset 1,6l ja 100hv?

Rivikolmonen on puolet suorasta kutosesta ja 300hv vaikuttais 2019 ahdetulle kutoselle normiteholta.

Mielenkiintoista on myös seurata mitä öljynjalostajat tulevaisuudessa keksivät öljynjalostuksen sivutuotteena (jakeena) syntyvästä bensiinille tehdään siinä vaiheessa kun sähköautot alkavat olemaan valtavirtaa. Öljyähän jalostetaan kuitenkin ja bensiiniä syntyy joka tapauksessa valtavia määriä. Jotain sille on tehtävä. Jos sitä esim. aletaan polttamaan niin, että siitä syntyy sähköä, niin saadaanko homma tehtyä sillä tavalla, ettei prosessissa synny haitallisia päästöjä.
Vähenevä kysyntä laskee hintaa joten ehkäpä ne harvat veteraaniautot kulkevat puoli-ilmaiseksi? Vastaavasti sähkön hinta nousee ja sitten "kansan syvät rivit" puristavat nyrkkiä kun "heidät on huijattu sähköautojen käyttäjiksi" :sneaky:
 
Rivikolmonen on puolet suorasta kutosesta ja 300hv vaikuttais 2019 ahdetulle kutoselle normiteholta.


Vähenevä kysyntä laskee hintaa joten ehkäpä ne harvat veteraaniautot kulkevat puoli-ilmaiseksi? Vastaavasti sähkön hinta nousee ja sitten "kansan syvät rivit" puristavat nyrkkiä kun "heidät on huijattu sähköautojen käyttäjiksi" :sneaky:

Sähkön osalta homma on helppoa, koska aurinkopaneelien hinta painuu koko ajan alaspäin. Jos sähkön hinta nousee ylös, alkaa kotitalouksien massamainen sähköntuotanto.

Öljylähdettä ja -jalostamoa taasen on vaikeampi saada takapihalle, siinä ollaan aina Vladimirin ja hallituksen armoilla.
 
  • Tykkää
Reactions: PM
Elektronista sodankäyntiä dieselautoja vastaan.

14 February at 21:22 ·

„Autoteollisuus hajoitettava - isku diesellobbya vastaan“ - äärivasemmistolaiset opastavat Focus-lehden mukaan nettisivustollaan manipuloimaan ilman pienhiukkas-ja typpioksidipäästöjä katujen varsilla mittaavia asemia. Tulosta voidaan heikentää äärivasemmistolaisten mukaan jopa viidenneksellä. Monien kaupunkien dieselajokiellot ja oikeuksien päätökset nojaavat näiden asemien mittaustuloksiin #saksa
1550463755389.png
https://www.focus.de/auto/news/abga...-von-feinstaub-messstationen_id_10318572.html
 
Eikös jopa Merkele itse ihmetellyt viime viikolla että miten saksalaislapset juuri nyt ovat innostuneet marssimaan ilmastomuutoksen toimesta? Paikalliset "pahkalatko" olisivat masinoineet somessa?
 
Sähkön osalta homma on helppoa, koska aurinkopaneelien hinta painuu koko ajan alaspäin. Jos sähkön hinta nousee ylös, alkaa kotitalouksien massamainen sähköntuotanto.

Öljylähdettä ja -jalostamoa taasen on vaikeampi saada takapihalle, siinä ollaan aina Vladimirin ja hallituksen armoilla.
Helppo on tuottaa sähkö aurinkopaneeleilla. Tilaa vaan esim. Fortumilta 38 paneelin / 11 kW huipputeho järjestelmiä edulliseen hintaan 22440 €/kpl tarpeellinen määrä (https://aurinkolaskuri.fortum.fi/). Fortumin (ja kaikkien muidenkin toimijoiden) räpellykset kytketään suoraan yleiseen verkkoon. Käytännössä tarvitset siis vielä kiinteän akun, ko. akun latausjärjestelmän ja elektroniikan kiinteän akun ja sähköauton väliin jotta voit hyödyntää aurinkosähköä. Tällaisia järjestelmiä ei liene valmiina saatavilla, mutta kokonaisuudessaan hinnaksi muodostuisi suurempi kuin sen ajoneuvon jota yritetään pitää liikenteessä. Pienenä haittapuolena olisi se, että talvella aurinkopaneelit tuottavat noin 0 kWh energiaa jolloin et voi tietenkään ajaa hienolla sähköautollasi.

Aurinkopaneeli/"voimala" -kauppiaita on kyllä ilmestynyt kuin sieniä sateella viime aikoina. Yleensä asiakas on iäkäs ja ei ymmärrä / osaa laskea energian tuotantoon ja käyttöön liittyviä asioita. Lisäksi ko. "voimala" tuottaa sähköä silloin kun asiakas ei sitä niinkään tarvitse eli päivällä ja kesällä.

Vähän aihetta sivuava hauska kirjoitus:
http://ilmastorealismia.blogspot.com/2015/06/haluatko-helsingin-vihrean-kuplan.html
Miksi Helen rakentaa aurinkovoimaa? Yhtiön omin sanoin:

Helenin tavoitteena on hiilineutraali energiantuotanto vuoteen 2050 mennessä. Välitavoitteena on vähentää hiilidioksidipäästöjä 20 % ja lisätä uusiutuvan energian osuutta 20 %:iin vuoteen 2020 mennessä. Rakennamme aurinkovoimaa täyttääksemme tavoitteemme ja koska aurinkoenergialle on selvää kysyntää asiakkaidemme keskuudessa.

Vapaat paneelit on merkitty poliittisen vakaumuksen
osoittamalla värillä. Kuplan keskeltä niitä ei enää ole saatavilla.
Nonniin, lähdetäänpä laskemaan asioita. Helenin asiakas siis saa vuokrata oman aurinkopaneelin kuukausihintaan 4,40 euroa. Sillä saa nimellisteholtaan 285 watin paneelin, jonka Helenin mukaan odotetaan tuottavan sähköä noin 230 kilowattituntia (kWh) vuodessa. Helen lupaa hyvittää aurinkopaneelin tuoton vuokraajan sähkölaskussa sähkön pörssihinnan mukaan. Tuo pörssihinta on vaihdellut tämän vuoden viiden ensimmäisen kuukauden aikana välillä 3,4 - 2,6 senttiä kWh:lta. Otetaan keskihinnaksi 3 s/kWh, jotta saamme pidettyä laskutoimitukset yksinkertaisina.

Vuokraaja siis maksaa paneelistaan vuokraa 12 * 4,4 euroa = 52,80 euroa vuodessa ja saa ostamansa sähkön hinnan kompensaationa paneelin laskennallisen tuoton (230 kWh), jonka pörssiarvo on 230 * 0,03 euroa = 6,90 euroa. Keskimääräinen kuukausittainen kompensaatio on siis 6,9 / 12 = 0,57 euroa. Jos vuokra on kuukaudessa 4,40 euroa, on aurinkosähkötuottajan voitto 0,57 - 4,40 = -3,83 euroa. Vuodessa voitto on tietysti 12-kertainen, eli huikeat -45,90 euroa. Näin on vihreässä kuplassa todistettu markkinaehtoisesti, että

  1. aurinkopaneelien hinnat ovat merkittävästi laskeneet, joten
  2. aurinkovoimasta on tullut kilpailukykyistä, ja
  3. uusiutuva energia on valmis valtaamaan Suomen energiamarkkinat vihreästä kuplasta alkaen.

Ei mutta heeeeetkinen! Mitä tuo miinusmerkki voiton edessä tekee? Pahus sentään - tuo diilihän meneekin tappiolle! Valitettavasti näin tosiaan on.

Noilla ehdoilla Helenin aurinkovoimatuottajaksi kannattaisi ryhtyä vasta sitten, jos sähkön pörssihinta nousisi yli 23 sentin per kWh - siis lähes 8-kertaiseksi nykyiseen verrattuna. Olen jokseenkin varma, että lähimpien vuosien aikana näin ei tapahdu. Ainakin toivon niin, sillä moinen korotus nostaisi pelkästään omaa vuosittaista energialaskuani (sähkölämmitteinen rivitalohuoneisto) noin 10 000 eurolla.
 
Hallituksen armoilla ollaan. Tosin se on sentään kuulemma oma, vaikka vieraalta tuntuukin.

Aurinkopaneelien halpuutukseen saatetaan hyvin vikkelästi puuttua meillä Suomessa, jos homma alkaa vaikuttaa liian kannattavalta kansalaiselle. Mitenkäs se nyt menikään kun Kiinasta sai halvalla ja sitten... Olisihan se mukavaa tuottaa itse sähköä vaikka valtakunnan verkkoon ja tienata muutama lantti sillä. Millaisiahan sanktioita rikkiviisaat poliitikkomme tähän keksivät puolustaessaan viimeiseen veronmaksajaan ulkoistetun sähkönsiirtoverkon ulkomaalaissijoittajien taloudellista etua?

Pimeän aikaan paneeleista ei ole täällä pohjoisempana kylmänä kautena kovinkaan paljoa iloa ja päivän aikana hyvällä tuurilla ladattu energia pitäisi varastoida jotenkin, jotta siitä sähköautoon saisi aamuksi latinkia. Talvella lumi ja jää ovat hankalia kavereita ja 11m korkeudessa ei viitsi päntiönään peltikatolla keikkua kennoja putsaamassa, kun katon kaltevuus on kaavamääräyksen mukainen eli viettävä. Voip tulla rintataskuun enkelikuoron jäsenkortti pysyvästi.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että aurinkoenergian talteenottoa ja keräinten materiaaleja tulee kehittää. Esim. auton pinta voisi olla tulevaisuudessa osin tai lähes kokonaan aurinkosähköä tuottavaa materiaalia. Rakennusten, etenkin suurten sellaisten seinäpinnoissa voisi olla myös potentiaalia ottaa valoa vastaan. Ja ne modulaaiset akut ;), superkondensaattorit ja muut sähkövarastot, niitä tarvitaan.
 
Viimeksi muokattu:
Jälleen kerran, hyvä teknologia kannattaa ottaa käyttöön silloin kun se on edellistä parempi, vaikka se ei olisikaan täydellinen. Joskus elämässä kannattaa pyrkiä näkemään enemmän mahdollisuuksia kuin ongelmia.
 
Helppo on tuottaa sähkö aurinkopaneeleilla. Tilaa vaan esim. Fortumilta 38 paneelin / 11 kW huipputeho järjestelmiä edulliseen hintaan 22440 €/kpl tarpeellinen määrä (https://aurinkolaskuri.fortum.fi/). Fortumin (ja kaikkien muidenkin toimijoiden) räpellykset kytketään suoraan yleiseen verkkoon. Käytännössä tarvitset siis vielä kiinteän akun, ko. akun latausjärjestelmän ja elektroniikan kiinteän akun ja sähköauton väliin jotta voit hyödyntää aurinkosähköä

Mitä ihmettä sä härväät. Tarvitaan sopivan kokoinen paneelisto , ja grid-tie invertteri, joka ajaa sähköä suoraan valtakunnanverkkoon jos sitä ei saada kotona menemään. Sähköyhtiölle menevästä sähköstä saa jonkinlaisen kompensaation, mutta on kannattavampaa käyttää paneelisähkö omassa taloudessa jos mahdollista.

Takaisinmaksuaika on jossain vuosikymmen tienoilla +/- jonkin verran. Yleensä kotitalouden energiaomavaraisutta lisäävät toimet eivät maksa itseänsä takaisin. Tämä maksaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan vaan mielenkiinnosta,onko tietoa miten valtio suhtautuu häkäpönttöautoon,siis verotus tai jotain muuta maksua pilkkeellä ajamisesta?
 
Ja mä kun luulin että täällä on puhdas ilmasto kun kuuset on paksussa naavassa,ovat sitten kasvaneet mun puunpolton pienhiukkasista ja syöpäjätöksistä.
 
Me täällä luovutetaan sähköenergiaa sähköautoihin, toinen päivä menossa ilman sähköä, eli ollaan taasen irti verkosta :)
Meikäläinen on niin kypsä järjettömiin siirtomaksuihin että kohta olen valmis hankkimaan aurinkopaneeleita vaikka katon ja pihan täyteen että voin irroittautua sähköverkosta ikuisiksi ajoiksi ja kustannuksista välittämättä :)
 
Vihreät kannattavat sitä, että luovutaan kivihiilen lisäksi myös turpeesta ja polttoöljystä jo 2020-luvulla ja lopetetaan öljyn käyttö liikenteessä ja maakaasun polttaminen 2030-luvulla. Näin kirjoitti Pekka Haavisto.

Tällä hetkellä Suomessa on 6.5 miljoonaa ajoneuvoa, joista 98 prosenttia kulkee kokonaan tai soaksi öljypohjaisella polttoaineella. Jos sähköauton keskihinta olisi 30 000, operaatio maksaisi 190 000 000 000. Pelkät autot. Siinä mielessä jonkun kannattaa kyllä jo lobatakin... Vaikkapa Kiinan. ;)
 
Meikäläinen on niin kypsä järjettömiin siirtomaksuihin että kohta olen valmis hankkimaan aurinkopaneeleita vaikka katon ja pihan täyteen että voin irroittautua sähköverkosta ikuisiksi ajoiksi ja kustannuksista välittämättä :)
Meillä ei ole paneeleita, agrea tai muutakaan sähköntuotto härveliä.
 
Mitä ihmettä sä härväät. Tarvitaan sopiva paneelisto, ja grid-tie invertteri, joka ajaa sähköä suoraan valtakunnanverkkoon jos sitä ei saada kotona menemään. Sähköyhtiölle menevästä sähköstä saa jonkinlaisen kompensaation, mutta on kannattavampaa käyttää paneelisähkö omassa taloudessa jos mahdollista.

Takaisinmaksuaika on jossain vuosikymmen tienoilla +/- jonkin verran. Yleensä kotitalouden energiaomavaraisutta lisäävät toimet eivät maksa itseänsä takaisin. Tämä maksaa.
Mitä ihmettä itse härväät?

Näiden kaikkien toimijoiden tuote on juuri se: "Tarvitaan sopiva paneelisto, ja grid-tie invertteri, joka ajaa sähköä suoraan valtakunnanverkkoon".

Aurinkopaneeli tuottaa sähköä silloin, kun sattuu aurinko paistamaan. Tuotettu ylimääräinen sähkö myydään verkkoon esim. hintaan 3 snt/kWh. Näillä järjestelmillä ei pysty synkronoimaan kulutusta (ainakaan kovin helposti) tuotantoon jonka takia hyöty ei ole niin suuri kuin se voisi olla. Tämän kaltainen järjestelmä ei edes toimi varavoimana.

Voit vapautuneesti kertoa, että miten lataisit sähköautoa tuollaisella aurinkopaneelijärjestelmällä.

Parhaimmillaan päästään alle 10 vuoteen, varsinkin isommissa kohteissa, missä päästään hyvin käyttämään tuotanto kokonaan. Yleisimmin hankinnan takaisinmaksuaika liikkuu 10–20 vuoden välillä, kertoo Aarni.
https://yle.fi/uutiset/3-9793047
 
Aurinkopaneeli tuottaa sähköä silloin, kun sattuu aurinko paistamaan. Tuotettu ylimääräinen sähkö myydään verkkoon esim. hintaan 3 snt/kWh. Näillä järjestelmillä ei pysty synkronoimaan kulutusta (ainakaan kovin helposti) tuotantoon jonka takia hyöty ei ole niin suuri kuin se voisi olla. Tämän kaltainen järjestelmä ei edes toimi varavoimana.

Synkronoinnin voi tehdä esimerkiksi tallentamalla energian huoneilmaan (ILP), lämminvesivaraajaan (ilma-vesilämpöpumppu/maalämpö) tai auton akkuun.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top