Autovero poistuu?

Moduuliakkuja ei ole eikä tule. Mitään tarvetta akun vaihdolle ei ole, akut kestää auton elinkaaren ajan. Kun auton elinkaari loppuu ja akun varauskyvystä on jäljellä 60-70%, akut voidaan hyötykäyttää sovelluksissa missä ei tarvita niin suurta kapasiteettia. Tällaisia ovat esim kiinteistöjen energiavarastot. Sitten kun akku on siihenkin käyttökelvoton, niiden raaka-aineet voidaan kierrättää. Tämäkin teknologia on jo olemassa.

Markkinatalous huolehtii siitä että pikalatureita tulee riittävästi. Ei niitä tarvi pelkästään huoltoasemille asentaa, sillä sähkö tulee jo "kaikkialle". Hirvaskankaan lisäksi latureita voi asentaa vaikkapa kauppakeskuksiin tai hampurilaisravintolan parkkikselle tai levähdyspaikoille.

Valtaosa ihmisistä tulee lataamaan autonsa kotonaan. Sillä latingilla pääsee jo nykyisillä autoilla kesäkelillä 400-500km. Kapasiteetti on kaksinkertaistunut viimeisessä 5 vuodessa. 2030-luvulla on varsin todennäköistä että perheautolla voi ajaa 1000km yhdellä latingilla. Vähissä on silloin lataustarve Hirvaskankaalla.

Myös latausnopeudet ovat kehittyneet valtavasti. 5 vuotta sitten markkinoille tulleet autot ja laturit latasivat nopeimmillaan 50kW teholla. Tunnissa tuli siis noin 250km rangea. Tesla oli poikkeus, ne pystyivät lataamaan n. 115 kW teholla jo 2012.

Tänä päivänä nopein lataaja on Audi e-Tron joka lataa 150 kW teholla, kolminkertaista vauhtia.

Jo nyt on olemassa standardi jolla tehdään seuraavan sukupolven laturit, niissä maksimitehoksi on asetettu 350kW eli virtaa tulee akkuun parhaimmillaan 1750 km/h vauhtia. Ensimmäiset kuluttajasovellutukset tulevat 20-luvulla ja massatuotantoa voidaan odottaa 30-luvulla.

Sähköautoilla on valtava kehityspotentiaali, polttomoottoriautoilla ei.

Miksi sähköauton elinkaari on vain n.12vuotta?
Teknisestihän ne ovat ylivoimaisia perinteisiin verrattuna.

Halpaa?
Suomen ensimmäinen supernopea latauspiste Lohjalle

Lohjalle rakennettavan suurteholatausaseman enimmäisteho tulee olemaan 300 kW, mutta aluksi latausteho on rajoitettu 100-150 kW:iin.Suurteholatausaseman rakentaminen maksaa yleisesti noin 200 000 euroa.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/201808272201162617
 
Äkkiä menevät sähköautot paaliin. Kauanko akut kestävät? 7-8v vai enemmän? 12v? Minulla on vanhassa Volovossa pian 15v vanha akku, jonka loppumista olen odotellut. Saa nähdä, miten äijän käy.

Moduliakustoon siirtyminen tekisi autojen akkujen valmistamisesta ja sitä myöten sähköautojen valmistamisesta halvempaa kun tuotantolinjoilla ei tarvitsisi puskea ziljoonaa erilaista tuotetta tuutista ulos. Ziljoonamallisten akkujen käyttäminen kiinteistöjen energiavarastoina on hyvin epäkäytännöllistä ja vaikeaa verrattuna mitoiltaan ja teknologialtaan standardoituihin moduliakkuihin.

Ympäristöä säästävät parhaiten tuotteet, jotka ovat kestäviä ja kohtuukustannuksin kierrätettäviä. Kuinka helppoa on irroittaa ja erotella kierrätettävät ja muut materiaalit toisistaan ja lajitella ne omiin laareihinsa ennen uudelleenkäyttöä? Käytännön hommana tätä voi itse kokeilla vaikka pienlaitteilla, jotka on poistettu käytöstä. Purkamalla erilaisia vempeleitä loppuun saakka niin, että osat saa ehjinä irti, aika kuluu kuin siivillä ja saa mukavasti myös tuuletettua korvien väliä.

Hyvä suunnittelu ja toteutus auttavat autojen prosessointia poistovaiheessa ja parantavat kierrätystehokkuutta myös tällä osa-alueella. Modulaarisen akun irroittaminen käy käden käänteessä, samoin muu ajoneuvo voidaan hyvällä suunnittelulla tehdä helposti uudelleen prosessoitavaksi.

Auto tarvitsee aina energiatäydennystä. Hirvaskangas oli esimerkissäni vain yksi hammasratas suuressa koneistossa. Sähkön siirtotien pullonkaulat ja energian riittävyys verkossa hetkellä t olivat ne allekirjoittanutta askarruttaneet asiat, maallikko kun olen. Latauspisteissä voi siis olla 150-300kW tehoinen pikalaturi. Ok, pistetään noita vaikkapa 20-50 kpl pihaan. Paljonko ne tarvitsevat sähköä kun karsinat ovat täynnä? Kuinka suurta sähköliittymäkapasiteettia nämä tarvitsevat ja millaiset siirtolinjat tarvitaan? Miltä tilanne vaikuttaa koko valtakunnan tasolla? Virtaa pitää juuri hetkellä t löytyä maksimimäärä, mutta johonkin aikaan on tietysti hiljaisempaa. Kyky käyttää täyttä kapasiteettia täytyy kuitenkin olla koko ajan ja sähköä jauhaa myllyssä 24/7 ellei sähkön varastoimiseen kulutushuippuja varten ole olemassa esim. superkondensaattoreita, akkukeskuksia tai muita tapoja tuottaa sähköä kulutushuipun aikana. Infrastruktuurin kokonaismuutos tulee olemaan suuri ja mielestäni sen suunnittelusta ja rakentamisesta olisi hyvä aloittaa ennen villahousupakkoa (kts. Yle Areena), eikun siis sähköautopakkoa.

Seinätöpselisähkömaailmassa tätä ei tietenkään tarvitse huomioida: on vain minä, sähköauto ja latausjohto, johon energia tulee jostakin. Ja tietysti teholatausasemat, joita täytyy rakentaa paljon. Mikäli suurteholatausasemat maksavat keskimäärin 200 000€, kenenkähän arvelette maksavan viulut? Markkinatalous eli sinä.

”Mitään ei voi muuttaa”, on paradoksaalinen väite etenkin silloin, jos kuljetaan ja esiinnytään uuden ja muutoksen airueena. Miksi akut eivät voisi olla standardoituja ja modulaarisia? Kirjoittelussani koetan avartaa sähköautokeskustelua pikkuriikkisen verran maallikkonäkökulmasta suuremman kokonaisuuden rakentamisen suuntaan kun nyt kerran muutosta kohti vääjäämättä mennään.

Modernista autoilusta sen veran, että juuri nyt en osta autoa ellei ole ihan pakko. Tällä hetkellä autotarpeeni sähköistä teknologiaa käyttäen täyttäisi parhaiten suuremman kokoluokan Euro6 -dieselhybridi, tosin sopivia sellaisia on vähänlaisesti. Toinen auto voisi olla myös keskikokoinen(?) täyssähkötila-auto, sillä kun ajellaan lyhyempiä matkoja pääasiassa paskakaupunnissa ja lähialueilla. Taloa rakentaessani valitsin 3x35A liittymän. Ok, kallis, mutta voimavirtaa tulee autotalliin valmiiksi molempien autojen kohdalle. Sähköauto ja sen teknologia ei ole minulle peikko, mutta toistaiseksi liian kehittymätön entiteetti.

Edit: Vähän sitten ketjun aiheestakin; auton hankkimisen, omistamisen ja autoilun verotus ei taida ihan vähällä vähetä. Hunajapurkin kansi on ollut liian pitkään auki. Eihän kukkokaan kolmasti kerjennyt laulaa, kun Mykkänen takkinsa käänsi.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi sähköauton elinkaari on vain n.12vuotta?
Teknisestihän ne ovat ylivoimaisia perinteisiin verrattuna.

Halpaa?


https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/201808272201162617
Tuohon sähköauton 12 vuoden elinkaareen liittyen kysyisin, miten siihen suhtautuu suomalaisten autojen keski-ikä joka taitaa nyt huidella jossain 13 vuoden paikkeilla ja kasvaa? Saanko valaistuksen tähän kysymykseen? Keksitäänkö Suomessa kohta joku myöhempien aikojen Sampo joka jauhaa meille hyvinvointia niin että kenkään ei tarvii vanhoilla romuilla ajella..? Toinen asia jota vahvasti epäilen on muduuliakkujen standardisointi tai siis sen onnistuminen. Asiaa kyllä sinänsä kannatan.
 
Muistaakseni akkujen elinikä oli laskettu niin, että ne piti vielä 80% alkuperäisestä varauksesta. Muistanko oikein?
 
Sähköauton elinkaari on niin pitkä kuin omistaja haluaa sitä ylläpitää. Mistä sä ton 12 vuoden arvion olet repinyt?
Akkujen oletetusta iästä(takuu yleisesti 8v + x-vuotta)

Jos oletetaan, että auton akku ajetaan joka päivä sinne 25 prosenttiin ja sitten taas ladataan täpötäyteen, 4500 sykliä tarkoittaa 12 vuotta.

Tässä on huomioitava muutama mutta: testi tehtiin laboratoriossa ja nyt puhutaan oikeasta auton akusta joka on pahemmassa rääkissä lämpötilavaihteiluineen. Lisäksi auton akustossa on useita kennoja kytketty sarjaan ja rinnakkain, mikä ei koskaan takaa täysin tasaista kuormitusta kennoille ja näin ollen kuluttaa niitä enemmän. Ja kolmanneksi, 12 vuodessa akun kapasiteettia puraisee myös ajan hammas.
https://www.autotaloampeeri.fi/blog...kaisee-tyhjaa-auto-paaliin-vai-akku-vaihtoon/
 
Ei harhaan johtavaa?

Ladattavan hybridin ominaisuuksia verrattuna
polttomoottoriautoon


MIINUKSET
• kallis hankintahinta
• jälleenmyyntiarvo säilyy melko hyvin
• verotus tasaa voimakkaasti hintaeroa
vastaavaan polttomoottoriautoon
• polttomoottoriauton huollon ja
muun ylläpidon tarve
rajallinen toimintamatka
verkkosähköllä (20 - 80 km)

• riittää usein esim. työmatkoihin
• julkinen latausasemaverkosto
(pikalataus) vasta rakenteilla
• Ei haittaa ladattavissa hybrideissä yhtä
paljon kuin täyssähköautoissa

PLUSSAT
ei päästöjä ajon aikana, jos ajetaan
verkkosähköllä

• polttomoottorin ansiosta sopii hyvin
myös pitkämatkaiseen ajoon
• pieni CO2
-päästö Suomen
energiantuotantorakenteella
uusiutuvasti tuotetun sähkön käyttö
mahdollistaa täysin päästöttömän
autoilun
– verkkosähköllä ajettaessa
• latauspisteitä on melko helppoa
toteuttaa myös yksityisille
kiinteistöille
• Akku ehtii latautua yön aikana myös
hidaslatauksella

http://www.energiaopas.fi/files/2018/03/Kiinteist%C3%B6jen_latauspisteet_Motiva_06032018.pdf
 
Akkujen oletetusta iästä(takuu jne.)

Akun saa vaihdettua jos sen suorituskyky ei tyydytä. Omistaja käyttää tässä kohtaa omaa harkintaansa sen suhteen onko se fiksua vai ei. Vuoden 2030 varaosatilannetta hinnan ja saatavuuden suhteen on pirun hankala arvioida tänä päivänä.
 
Ei harhaan johtavaa?

Ladattavan hybridin ominaisuuksia verrattuna
polttomoottoriautoon


MIINUKSET
• kallis hankintahinta
• jälleenmyyntiarvo säilyy melko hyvin
• verotus tasaa voimakkaasti hintaeroa
vastaavaan polttomoottoriautoon
• polttomoottoriauton huollon ja
muun ylläpidon tarve
rajallinen toimintamatka
verkkosähköllä (20 - 80 km)

• riittää usein esim. työmatkoihin
• julkinen latausasemaverkosto
(pikalataus) vasta rakenteilla
• Ei haittaa ladattavissa hybrideissä yhtä
paljon kuin täyssähköautoissa

PLUSSAT
ei päästöjä ajon aikana, jos ajetaan
verkkosähköllä

• polttomoottorin ansiosta sopii hyvin
myös pitkämatkaiseen ajoon
• pieni CO2
-päästö Suomen
energiantuotantorakenteella
uusiutuvasti tuotetun sähkön käyttö
mahdollistaa täysin päästöttömän
autoilun
– verkkosähköllä ajettaessa
• latauspisteitä on melko helppoa
toteuttaa myös yksityisille
kiinteistöille
• Akku ehtii latautua yön aikana myös
hidaslatauksella

http://www.energiaopas.fi/files/2018/03/Kiinteist%C3%B6jen_latauspisteet_Motiva_06032018.pdf

Ei minusta jos viittaat alleviivattuun kohtaan. Lähipäästöt ovat sähköllä ajettaessa nolla.
 
Huomion arvoinen Teslan myynti-ilmoitus nettiautossa, taksi käytöstä.:

Monelle tulee kysymykseen, että miksi myyn tätä, niin vastaus on yksinkertainen. Kesällä tuli päähänpisto perustaa taksiyritys kun vapautui tuo taksiliikennelaki.
Nyt sitten tuli koettua se, ja ymmärrettyä että ei kännikuskina oleminen ole mitään ihan hirveen kivaa hommaa täällä Pk seudulla ja muutaman kerran jälkeen kun saanut tapella narkkien kaa tuolla Kalliossa ja kuin ihmeellä säästynyt pahemmalta, niin ymmärtänyt ettei tää homma ole mua varten :D!
Ja tosiaan Teslan ku hain niin piti ottaa kulutusluottoja ja lainoja pankista, niin velat pitää maksaa pois, jotenka nyt rakas Tessukka on pakko myydä pois :(.

Mutta lisäyksenä tähän kun on tullut väärinymmärryksiä, niin en siis lopeta taksitoimintaani vaan myyn Teslan, palkkaan työntekijöitä ajamaan minulle taksia. Tarkoituksena on, että ostan tilalle limusiinin, sekä toisen taksiauton, joka soveltuu paremmin taksikäyttöön Suomeen, koska mun Teslan 350 km akku ei riitä jos tulee pidempi keikka esim. muualle Suomeen ja olenkin joutunut sen takia kieltäytymään monesta rahakkaasta keikasta, koska pitää suunnitella reitti ja asiakkaalle on hankala sanoa, että esim. "Voidaanko tehdä pieni koukku Pyhtään Abc:eelle jotta voidaan ladata akkuja Teslan Superchargerilla ja ei kai sua sit haittaa jos tunnin istuskellaan odotellaan" :D!

https://www.nettiauto.com/tesla/model-s/10195361
Ilmoituksessa mainittiin ko. yksilöstä vaihdetun koiraluita ja puslia 3500 eurolla. Aika edullista...

Tiedän yhden toisen taksiautoilijan joka yritti käyttää Teslaa työkaluna. Siitä oli hajonnut ajomoottori jonka vaihto maksoi 20000 €. Tuon jälkeen loppui ajot Teslalla.
 
Seinätöpselisähkömaailmassa tätä ei tietenkään tarvitse huomioida: on vain minä, sähköauto ja latausjohto, johon energia tulee jostakin. Ja tietysti teholatausasemat, joita täytyy rakentaa paljon. Mikäli suurteholatausasemat maksavat keskimäärin 200 000€, kenenkähän arvelette maksavan viulut? Markkinatalous eli sinä.

Jokainen osaa laskea pikalatausasemaverkon käyttötarpeensa, ja sitä myöden autonkäyttötapansa kustannukset ennen hankintaa. Omalla kohdalla pikalatausta tarvittaisiin 400km per lataus kulkevalla autolla kymmenkunta kertaa vuodessa.

Siinä ei paljoa köyhdytä.
 
Jokainen osaa laskea pikalatausasemaverkon käyttötarpeensa, ja sitä myöden autonkäyttötapansa kustannukset ennen hankintaa. Omalla kohdalla pikalatausta tarvittaisiin 400km per lataus kulkevalla autolla kymmenkunta kertaa vuodessa.

Siinä ei paljoa köyhdytä.

Eikö noin vähän liikkuvan kannata jo ajaa taksilla? :p
 
Sähköauto ladataan pääosin kotona. Pikalaturia tarvitaan vain silloin kun auton range ei riitä yhden matkan tekoon.

Suomalainen ajaa päivässä keskimäärin alle 50km.

Pitää ainakin tilastojen mukaan paikkansa. Vedän ulkomuistista nyt, mutta keskiverto eurooppalainen autoilija ajaa päivässä noin 80km. Suomalainen siis jopa vähän vähemmän. Kuitenkin sähköautojen kritiikissä keskitytään kummallisen paljon siihen että "mihin nyt muka 400km:n toimintamatka riittäisi - ei se Suomessa..."
Tilastojen valossa riittää varsin hyvin useimmille autonkäyttäjille.
 
Sähköauto ladataan pääosin kotona. Pikalaturia tarvitaan vain silloin kun auton range ei riitä yhden matkan tekoon.

Suomalainen ajaa päivässä keskimäärin alle 50km.

Jees. Hyvinhän tuo tuntuisi sopivan juuri kaupungeissa työmatkoja kulkeville. Meilläkin voisi kakkosauto hyvin olla vaikka täyssähköauto. Bonuksena voitaisiin isoissa kaupungeissa saada pientä hyötyä myös ilmanlaadun puolella.
 
Sähköauton elinkaari on niin pitkä kuin omistaja haluaa sitä ylläpitää. Mistä sä ton 12 vuoden arvion olet repinyt?

Onkohan 10-15 vuoden kuluttua saatavissa "tarvikeakkuja" joita voi vaihtaa nykyteslaan tai edes korealaisiin sähköautoihin? Silleen että voi ostaa paikallisesta autotarvikeliikkeestä ja asennuksen tekee joku muu kuin "valtuutettu asentaja" ja täyttyy vielä katsastusbyrokratiakin.

En usko.. Moottoripyöriin ehkä?

Miksi Bryssel ei ole alkanut ajaa standardia moduuliakuille? Kurkkujen käyryyksistä saivat sellaisia aikaisiksi mutta ehkä tämä on liian vaikea asia tai sitten halutaan että autot vaihtoon 10 vuoden kuluttua käyttöönotost - tai ehkä "autoilu palveluna"..
 
^^En siis ole keskimääräinen Suomalainen, ajoa tulee rapiat 70000km vuodessa.
Ehdottomasti olet! Sinä, kuten suurin osa muistakaan, ei ymmärrä mikä ero keskiarvon ja omakohtaisen anekdoottisen kertomuksen välillä on.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top