Autovero poistuu?

Huhta

Ylipäällikkö
ELSO 2.0
Jos Bentley nyt onnistuisi kehittämään jonkin ultrapuhtaan ja erinomaisen polttoaineen niin kuinka kummassa sen jakelu järjestettäisiin? Tarjolla vain Bentleyn myyntisalonkien takapihalla? Sehän se eri kätevää olisi.

Tällä hetkellä lähimmät tankkauspaikkat suomalaisille olisivat Tukholmassa ja Pietarissa. Onneksi Kesko avaa pian Bentley-myymälän Espooseen.

Jos nyt suoraan sanon, niin ihan höpöhöpöä tuollaiset tiedotteet.
Entäpä jos polttoainetta saisi hanasta? Vetyä voidaan generoida in situ divetymonoksidista. Katalyytin jakelu tuskin tuottaa ylitsepääsemätöntä ongelmaa.
 

Sarek1

Kenraali
Lainaan nyt vielä tätä Bentleyjuttua; ymmärrämmekö tekstin eri tavalla?

”Polttokennotekniikan läpilyönti on vielä ehkä 10 vuoden päässä, mutta tutkimme sitä ja puhtaampia synteettisiä polttoaineita tarkasti varteenotettavana vaihtoehtona”, Bentleyn insinöörisuunnittelusta vastaava johtaja Werner Tietz sanoi haastattelussa.
Ymmärrän itse tästä seuraavaa:
- Polttokennotekniikka ei ole vielä nyt arjessa käyttökelpoinen tapa tuottaa energiaa autolle.
- Bentley tutkii ja seuraa polttokennotekniikan kehitystä.
- Bentley tutkii ja seuraa perinteistä puhtaampien synteettisten poltoaineiden kehittämistä.
- Bentley ei kehitä itse polttokennotekniikkaa eikä synteettisiä polttoaineita eikä ryhdy tuottamaan ja jakelemaan niitä. Sen sijaan se tutkii näiden uusien teknologioiden tarjoamia mahdollisuuksia rakentamiensa autojen käyttövoimana.

Bentley ei ainakaan yllä olevan perusteella ole rakentamassa tankkauspisteitä itse kehittämilleen erikoispolttoaineille Tukholmassa ja Pietarissa.
 

skärdis

Ylipäällikkö
Joo, tiedän kyllä sekä Bentleyn taustan että polttokennoautojen odotuksen.

Vierailimme työporukalla Woikoskella vuonna 2013 ja firman patruuna esitteli hankkimaansa upouutta polttokenno Hyundaita. Silloin arveltiin polttokennoautojen olevan 10 vuoden päässä ja nyt liki 7 vuotta myöhemmin niiden arvellaan taas olevan 10 vuoden päässä.. Ei ole tankkausinfraa, ei ole myytäviä autoja, eikä tekniikka ole ottanut harppausta eteenpäin.

Bentley tosiaankin käyttää Volkswagen
konsernin bensa- ja dieselkoneita. Mitään omaa moottorituotantoa sillä ei ole.

Dieselkoneinen Bentley nyt on sellainen tyylirikko ettei pahemmasta väliä..
 

Amsterdam kieltää bensa- ja diesel-käyttöiset autot 2030 lähtien – rajoitukset alkavat jo ensi vuonna

Rajoitusten taustalla ovat ilmansaasteiden aiheuttamat terveyshaitat.

Amsterdamin kaupunki Hollannissa kieltää bensiini- ja diesel-käyttöiset henkilöautot ja moottoripyörät vuodesta 2030 alkaen. Kaupunginvaltuusto ilmoitti asiasta torstaina.

Kaupunki pyrkii näin välttämään typpioksidi- ja pienhiukkaspäästöt, jotka pilaavat asukkaiden hengitysilmaa.

– Saasteet ovat hiljainen tappaja ja yksi Amsterdamin suurimmista terveyshaitoista, sanoo kaupungin liikenneasioista vastaava Sharon Dijksma.

Hollannin suurissa kaupungeissa saastepitoisuus on myös suurempi kuin EU:n säädökset sallivat.
Eniten typpioksidi- ja pienhiukkaspäästöjä aiheuttaa Amsterdamin ja Rotterdamin satamiin suuntautuva raskas liikenne.

Amsterdam aloittaa rajoitukset vaiheittain. Ensimmäiset astuvat voimaan jo ensi vuonna.
Ensi vuodesta alkaen yli 15-vuotta vanhat diesel-autot eivät saa ajaa Amsterdamia kiertävää A10-kehätietä.

Kahta vuotta myöhemmin kielletään kaikkien pakokaasuja päästävien linja-autojen pääsy kaupungin keskustaan ja vuonna 2025 sama sääntö alkaa koskea myös vesikulkuneuvoja, mopoja ja kevyitä moottoripyöriä, kertoo
The Guardian -lehti

Lopulta vuonna 2030 kaiken liikenteen tulee olla päästötöntä kaupungin taajama-alueella.

Kaupunki aikoo tukea asukkaiden siirtymistä sähkö- tai vetykäyttöisiin ajoneuvoihin. Latausasemia aiotaan rakentaa parisenkymmentä tuhatta nykyisten 3 000 lisäksi.

Hollannin autoteollisuus vastustaa muutosta. Teollisuuden edustajan mukaan se pakottaa asukkaat hankkimaan uusia autoja, jotka ovat toistaiseksi kalliita.
Tästä syystä Amsterdam muuttuu rikkaiden kaupungiksi, teollisuusliitto sanoo.

Autoteollisuusliitto arvioi, että vuonna 2030 kolmasosa autokannasta voisi olla sähköautoja. Osalla ihmisistä ei kuitenkaan ole varaa ostaa niitä.
Kaupunki puolestaan sanoo pyrkivänsä edistämään käytettyjen sähköautojen markkinoita.

Euroopassa Madridin kaupunki on rajoittanut vanhojen bensiinikäyttöisten autojen käyttöä.
Rooma suunnittelee samaa dieselautoille.
Tanskan hallitus aikoo kieltää sekä bensiini- että dieselautot vuonna 2030.
Kielto laajenisi hybrideihin vuonna 2035.
 

TomTom

Ylipäällikkö
Mod
Menkää psykoosiketjuun.
 

fulcrum

Ylipäällikkö
Soinivaara kommentoi Rinteen kysymyksiä hiukan kyyniseen sävyyn, tässä hänen näkemyksensä tiestökysymykseen:

c) Miten varmistaisitte Suomen liikenneinfrastruktuurin ylläpitämisen ja kehittämisen? Mikä on mallinne rahoituksen kehittämiseksi?


Halvinta olisi tietysti, että valtio ottaisi nollakorkoista lainaa ja rahoittaisi infran, mutta jos itse tehtyjen sääntöjen kiertäminen edellyttää ulkopuolisille maksamista, niin maksetaan sitten. Voisi tehdä infrayhtiöstä kansanosakkeen, jonne ihmiset voisivat siirtää rahansa nollakorkoisilta tileiltä.

---------------------------------------------------------------------------------

Tämä ei vaan minun kaaliin mahdu. Valtio saisi nollakorkoista lainaa tiestön kunnostamiseen, mutta fiksumpaa on perustaa erillinen valtionyhtiö joka ottaa samaa lainaa kalliimmalla??

Ainiin, EMU-kelpoisuus. Ei saa ottaa enempää "valtion"velkaa. Anteeksi tyhmyyteni.
 
Top