Autovero poistuu?

Kapiainen

Ylipäällikkö
Kävin koeajamassa uutta V90 bensa"hybridiä", makee peli 350 tai jotain heppaa ja neliveto.
Lähtöhinta oli 60 tonnia, sama pienempitehoisena dieselinä 80 tonnia.
Huijataanko tässä nyt hieman, oikeasti, sähkömoottorin toimintamatka 20km...
Ei kannata hybridissä tuijottaa pelkästään toimintamatkaa pelkällä sähköllä.
Sähkö boostaa polttomoottoria kuormitushuipuissa, kiihdytyksissä jne tilanteissa joissa tulevat normaalit kulutushuiput.
Käytännössä sähkö boostaa polttomoottoria ihan makeasti kiihdytyksissä, jolloin suorituskyky saadaan kivalle tasolle kokonaiskulutuksen pysyessä aisoissa kun ei tarvita niin suurta polttomoottoria kuin suorituskyky edellyttäisi.
Esim. Volvo XC60 T8 kokonaisteho on yli 400hv täyskiihdytyksessä, mikä on sen kokoiselle SUV:lle kova lukema.
Henk.koht. suosittelen hybridiä jo pelkän suorituskyvyn vuoksi. Eikä se nyt tietysti varsinkaan uutta ostaessa harmita että autovero on olematon.
 

voiko_polttaa

Korpraali
Tottakai kyseessä on huippumalli, kuka nyt dieselillä enää ajaa ja varsinkin huomattavasti laiskemmalla kuin tuo halpis bensahybridi.
Viittasin siihen kuinka päättäjiä ja kuluttajia ohjataan mukahybridillä vihreän autoilun suuntaan. :D
Todellisuudessa auto on bensalla etuveto, sähköllä takaveto, molemmilla neliveto.
Käytännössä ajokelien mukaan puolet vuodesta menee molemmilla moottoreilla, eihän kukaan vapaaehtoisesti ilman nelivetoa halua ajaa syksystä kevääseen.

Btw kun hyppäsin takaisin omaan autoon niin olipas hymy korvissa kun moottorissa olikin miehekäs ääni, bensahybridi oli liian hiljainen.
Mielikuvia mielikuvia, olisiko ralli tai formulat yhtä hauskaa hipihiljaisilla sähkömoottoreilla...
 

Huhta

Ylipäällikkö
ELSO 2.0
Tuolla aurinkopaneelilla voisi olla kaksi käyttötarkoitusta: 1) Ilmastoinnin käyttäminen auton ollessa käynnissä (ei se varmaankaan riitä täysin tuohonkaan, mutta kunhan ei tarvitse istua autoon joka tuntuu saunalta sen jälkeen kun auto on ollut auringossa.) 2) Toimia "aurinkovarjona".
Jos autossa on kattoikkuna tai lasikatto, niin se vähentää heti aurinkopaneelille käytettävissä olevaa pinta-alaa huomattavasti. Aurinkopaneeli on myös raskas ja heikentää suorituskykyä sekä lisää ajoneuvon kaatumisen vaaraa. Aurinkopaneeli ei ylipäätään koskaan maksa itseään takaisin.

Ilmastointi ei ilmeisesti kuluta paljoa sähköä, onhan Teslassa camper-moodi, jota auto kestää täydellä akulla Muskin mukaan vähintään 48 tuntia. Tällöin pidetään matkustamossa ilma kiertämässä ja lämpötila vakiona sekä mahdollistetaan valojen ja elektroniikan käyttö. Sitä paitsi ilmastointia voidaan käyttää myös ajastimella, jolloin sähkönkulutus lienee melko olematon, jos auto alkaa viilentyä esimerkiksi 10 minuuttia ennen työajan päättymistä.

 

miheikki

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
 
Top