Autovero poistuu?

Kävin koeajamassa uutta V90 bensa"hybridiä", makee peli 350 tai jotain heppaa ja neliveto.
Lähtöhinta oli 60 tonnia, sama pienempitehoisena dieselinä 80 tonnia.
Huijataanko tässä nyt hieman, oikeasti, sähkömoottorin toimintamatka 20km...
Ei kannata hybridissä tuijottaa pelkästään toimintamatkaa pelkällä sähköllä.
Sähkö boostaa polttomoottoria kuormitushuipuissa, kiihdytyksissä jne tilanteissa joissa tulevat normaalit kulutushuiput.
Käytännössä sähkö boostaa polttomoottoria ihan makeasti kiihdytyksissä, jolloin suorituskyky saadaan kivalle tasolle kokonaiskulutuksen pysyessä aisoissa kun ei tarvita niin suurta polttomoottoria kuin suorituskyky edellyttäisi.
Esim. Volvo XC60 T8 kokonaisteho on yli 400hv täyskiihdytyksessä, mikä on sen kokoiselle SUV:lle kova lukema.
Henk.koht. suosittelen hybridiä jo pelkän suorituskyvyn vuoksi. Eikä se nyt tietysti varsinkaan uutta ostaessa harmita että autovero on olematon.
 
Tottakai kyseessä on huippumalli, kuka nyt dieselillä enää ajaa ja varsinkin huomattavasti laiskemmalla kuin tuo halpis bensahybridi.
Viittasin siihen kuinka päättäjiä ja kuluttajia ohjataan mukahybridillä vihreän autoilun suuntaan. :D
Todellisuudessa auto on bensalla etuveto, sähköllä takaveto, molemmilla neliveto.
Käytännössä ajokelien mukaan puolet vuodesta menee molemmilla moottoreilla, eihän kukaan vapaaehtoisesti ilman nelivetoa halua ajaa syksystä kevääseen.

Btw kun hyppäsin takaisin omaan autoon niin olipas hymy korvissa kun moottorissa olikin miehekäs ääni, bensahybridi oli liian hiljainen.
Mielikuvia mielikuvia, olisiko ralli tai formulat yhtä hauskaa hipihiljaisilla sähkömoottoreilla...
 
Tuolla aurinkopaneelilla voisi olla kaksi käyttötarkoitusta: 1) Ilmastoinnin käyttäminen auton ollessa käynnissä (ei se varmaankaan riitä täysin tuohonkaan, mutta kunhan ei tarvitse istua autoon joka tuntuu saunalta sen jälkeen kun auto on ollut auringossa.) 2) Toimia "aurinkovarjona".

Jos autossa on kattoikkuna tai lasikatto, niin se vähentää heti aurinkopaneelille käytettävissä olevaa pinta-alaa huomattavasti. Aurinkopaneeli on myös raskas ja heikentää suorituskykyä sekä lisää ajoneuvon kaatumisen vaaraa. Aurinkopaneeli ei ylipäätään koskaan maksa itseään takaisin.

Ilmastointi ei ilmeisesti kuluta paljoa sähköä, onhan Teslassa camper-moodi, jota auto kestää täydellä akulla Muskin mukaan vähintään 48 tuntia. Tällöin pidetään matkustamossa ilma kiertämässä ja lämpötila vakiona sekä mahdollistetaan valojen ja elektroniikan käyttö. Sitä paitsi ilmastointia voidaan käyttää myös ajastimella, jolloin sähkönkulutus lienee melko olematon, jos auto alkaa viilentyä esimerkiksi 10 minuuttia ennen työajan päättymistä.

 
Yllättävää vaiko "yllättävää", että juuri saksalaiset tutkijat saavat toistuvasti tuon suuntaisia lopputuloksia.

Vähemmän autoteollisuutta harjoittavissa maissa tehdyt tutkimukset päätyvät toisen suuntaisiin johtopäätöksiin.

Se on tietysti selvää, että saksalainen hiilivoima ei todellakaan ole puhdasta verrattuna vaikka ranskalaisten 85 % ydinsähköön.
 
Sullahan @skärdis on muistaakseni täyssähköauto? Millaisia kokemuksia viime talvelta? Ajoin itse talvella koevedon ja jos olisin autoa laittamassa, niin sen kokemuksen perusteella en empisi lainkaan. Ainoa mikä askarrutti oli se, että ikkunoita veti kuuraan -18 asteessa, tosin ei ajomatka ollut pitkä ja saattoi johtua siitäkin. Totteleehan se käskyä hiukan eri lailla kuin nämä minun wanhat saksalaiskiuluni. Ja äänettömyys, tosi hyvin pelasivat luistonestot jne.

En yhtään ihmeenä pidä, että sellaisen voin hankkia, jahka alkavat olla minun hintaluokissani.
 
Sullahan @skärdis on muistaakseni täyssähköauto? Millaisia kokemuksia viime talvelta? Ajoin itse talvella koevedon ja jos olisin autoa laittamassa, niin sen kokemuksen perusteella en empisi lainkaan. Ainoa mikä askarrutti oli se, että ikkunoita veti kuuraan -18 asteessa, tosin ei ajomatka ollut pitkä ja saattoi johtua siitäkin. Totteleehan se käskyä hiukan eri lailla kuin nämä minun wanhat saksalaiskiuluni. Ja äänettömyys, tosi hyvin pelasivat luistonestot jne.

En yhtään ihmeenä pidä, että sellaisen voin hankkia, jahka alkavat olla minun hintaluokissani.

Hyppää edistyksen rattaille!

Erittäin hyvät kokemukset ensimmäisestä reilusta vuodesta ja 27 tkm:sta, vaikka pääosin vaimon käytössä onkin. Talvikin meni vailla mitään ongelmia.

Eikä tämä mitään miljonäärin hommaa ole, kun tällainen perusmallinen Leaf kustantaa 35 tonnia. Hinta on kilpailukykyinen ja tietysti pitää huomioida liki ilmaiset käyttökustannukset. Vastaavat Golf-kokoluokan polttomoottoriset kilpailijat maksavat vähintään sen 30 tonnia kun ruksitaan automaattivaihteisto, webasto, adaptiivinen vakkari ym. Leafissä vakiona olevaa.

Itse vedän pääosin 16 vuotta vanhalla Saab 9-5:lla. :)
 
Yllättävää vaiko "yllättävää", että juuri saksalaiset tutkijat saavat toistuvasti tuon suuntaisia lopputuloksia.

Vähemmän autoteollisuutta harjoittavissa maissa tehdyt tutkimukset päätyvät toisen suuntaisiin johtopäätöksiin.

Se on tietysti selvää, että saksalainen hiilivoima ei todellakaan ole puhdasta verrattuna vaikka ranskalaisten 85 % ydinsähköön.
Eikös saksankin autoteollisuus ole jo ilmoittanut siirtymisestä hiilineutraalimpaan suuntaan ja varsinkin taloussatsausten mielessä ei luulisi olevan järkeä vinoutuneita johtopäätöksiä luoda?
 
Tesla model X on allekirjoittaneelle epärealistinen, mutta nykyisiä käyttötarpeita likentelevä sähkökulkuneuvo. Sillä voi valmistajan mukaan vetää myös peräkärryä. Sehän pitäisi tietysti ostaa uutena, jotta käyttöikää olisi myös edessä päin. En antanut taloudellisten realiteettien haitata sunnuntaiaamua, vaan heittäydyin sähköautomaailman syövereihin kokeilemaan, kuinka pärjäisin täyssähköautolla.

Kotona tallissa on ”oikealla kohdalla” 16A voimavirtapistokkeet. Teslan kotilatausasema olisi kuitenkin selvästi parempi ratkaisu ja sellainen olisi varmaankin sitten hyvä hankkia. Valmistajalta löytyy myös aurinkokenno- ja akkuvaravoimajärjestelmiä kaupattavaksi. Niitäkin voisi kaiketi hyödyntää auton lataukseen.

Teslan sivuilla on hyödyllinen matkasimulaattori, joka ehdottaa valittuun reittiin latauspysähdyksiä. Pohjoisessa ja itäisessä Suomessa superlatauspisteitä ei juuri ole. Ja välimatkathan näillä huudeilla ovat pitkiä. Useimmiten sähkörengasmatkat näillä kulmilla tuottavat tulokseksi ”pyrimme saamaan sinut sinne”. Yön yli lataaminen sähköpaimensähkön varassa antaa tietysti aina hieman lisäkilometrejä, mutta latausajat ovat pitkiä.

Sitä minä vaan, että kuinkahan kauan joudumme odottamaan täällä periferiassa sitruunalta tuoksuvia kosteuspyyhkeitä*? (*= Douglas Adams: Linnunradan käsikirja liftareille)

https://www.tesla.com/fi_FI/trips
 
Tesla model X on allekirjoittaneelle epärealistinen, mutta nykyisiä käyttötarpeita likentelevä sähkökulkuneuvo. Sillä voi valmistajan mukaan vetää myös peräkärryä. Sehän pitäisi tietysti ostaa uutena, jotta käyttöikää olisi myös edessä päin. En antanut taloudellisten realiteettien haitata sunnuntaiaamua, vaan heittäydyin sähköautomaailman syövereihin kokeilemaan, kuinka pärjäisin täyssähköautolla.

Kotona tallissa on ”oikealla kohdalla” 16A voimavirtapistokkeet. Teslan kotilatausasema olisi kuitenkin selvästi parempi ratkaisu ja sellainen olisi varmaankin sitten hyvä hankkia. Valmistajalta löytyy myös aurinkokenno- ja akkuvaravoimajärjestelmiä kaupattavaksi. Niitäkin voisi kaiketi hyödyntää auton lataukseen.

Teslan sivuilla on hyödyllinen matkasimulaattori, joka ehdottaa valittuun reittiin latauspysähdyksiä. Pohjoisessa ja itäisessä Suomessa superlatauspisteitä ei juuri ole. Ja välimatkathan näillä huudeilla ovat pitkiä. Useimmiten sähkörengasmatkat näillä kulmilla tuottavat tulokseksi ”pyrimme saamaan sinut sinne”. Yön yli lataaminen sähköpaimensähkön varassa antaa tietysti aina hieman lisäkilometrejä, mutta latausajat ovat pitkiä.

Sitä minä vaan, että kuinkahan kauan joudumme odottamaan täällä periferiassa sitruunalta tuoksuvia kosteuspyyhkeitä*? (*= Douglas Adams: Linnunradan käsikirja liftareille)

https://www.tesla.com/fi_FI/trips
Tesla-matkailija voi perehtyä Kansalliskirjaston tarjontaan Suomen matkailijayhdistyksen tarinoista..kiireettömiä reissuja..
 
Jos autossa on kattoikkuna tai lasikatto, niin se vähentää heti aurinkopaneelille käytettävissä olevaa pinta-alaa huomattavasti. Aurinkopaneeli on myös raskas ja heikentää suorituskykyä sekä lisää ajoneuvon kaatumisen vaaraa. Aurinkopaneeli ei ylipäätään koskaan maksa itseään takaisin.

Itseasiassa paneeleissa painaa lähinnä se kehikko. Ns. taipuvat paneelit missä elementit ovat ohuen muovilevyn päällä ovat noin 3 kg per 100w paneeli (100x50cm). Mutta aurinkopaneelien kannalta useimmille on helpompi pistää ne oman mökin katolle, missä se pinta-ala ei ole niin rajattu ja saa suunnattuakin paremmin. Auton katolla on tilaa ehkä 3x100w paneelille ja niistä saa jotain luokkaa 1 kWh/päivä maksimissaan. Tällä täyttää perussähköauton akun kuukaudessa sen yhden kerran.

Teoriassa jos kaikki Suomen 3 miljoonaa autoa olisivat aurinkokatolla varustettuja, niin kyllähän siitä muutama wattilo herahtaisi systeemiin tietty. Mutta jos ensin laitetaan paneeleita talojen katoille. Suomen kerrostalot ja esim. automarketit ovat tällä hetkellä täysin ilman paneeleita, koska verotus menee niin että ainoastaan omakotitaloasujat voivat saada hyötyä.
 

Noissa on muistaakseni se kuvio, että omaan käyttöön voi tuottaa, mutta verkkoon tuotettavasta sähköstä joutuu maksamaan moninkertaiset verot. Ei voi tehdä esim. siten että kaikki sähkö menee verkkoon ja sitten saa takaisinostossa hyvitystä, joka olisi monesti helpoin tapa lisätä paneelit kiinteistöön. Tämä oma vs. vieras sähkö tekee sen sitten hankalammaksi suunnitella järjestelmää ja huonoksi jos jää sähköylijäämää.
 
Noissa on muistaakseni se kuvio, että omaan käyttöön voi tuottaa, mutta verkkoon tuotettavasta sähköstä joutuu maksamaan moninkertaiset verot.

Noin se menee, enkä ymmärrä miksi se olisi huono Citymarketille? Ihan riittävästi siellä on kylmäkoneissa ym. tehoa eli aurinkosähkö uppoaa heittämällä omaan käyttöön eikä riitäkään.

Kerrostalo on astetta haastavampi kun jokaisen kennon asukkaat maksavat oman sähkönsä.
 
Akkukäyttöinen sähköauto ei innosta kaikkia – 100-vuotias luksusvalmistaja siirtää katsettaan puhtaampien polttoaineiden ja polttokennotekniikan suuntaan
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...uppalehti_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi
Luksusvalmistaja Bentley julkaisee kesäkuussa satavuotisjuhliensa yhteydessä uuden strategiansa. Aiheesta Autocar ja Green Car Reports -julkaisuille tihkuneiden tietojen mukaan VW-konserniinkuuluva merkki siirtää jatkossa fokuksensa luksus-katumaastureihin urheiluautojen sijaan. Mielenkiintoisempi on toinen linjaveto, jonka mukaan energialähteiksi tähdennettäisiin akkuperäisen sähkön sijaan ladattavia hybridejä, polttokennotekniikkaa, sekä puhtaampia polttoaineita.
Auton painoa jopa puolella tonnilla lisäävien akkujen mukana kantaminen näyttää arveluttavan yhä useampia autovalmistajia. Ei ihme, sillä asia ei tee auton ajokäytökselle, vetokyvylle ja esimerkiksi renkaiden kulumiselle hyvää. Moni autovalmistajista on kuitenkin pakotettu suosimaan akkusähkötekniikkaa, koska malliston päästökeskiarvoja täytyy saada keinolla millä hyvänsä alas.
”Ei ole mitenkään itsestään selvää, että akkusähkö on oikea suunta. Esimerkiksi Bentayga-asiakkaistamme moni käyttää autoa vene- ja hevostrailerien vetämiseen. Tähän sähköautot eivät sovi hyvin, ennen kuin akkukapasiteetit tuplaantuvat.”

”Polttokennotekniikan läpilyönti on vielä ehkä 10 vuoden päässä, mutta tutkimme sitä ja puhtaampia synteettisiä polttoaineita tarkasti varteenotettavana vaihtoehtona”,
Bentleyn insinöörisuunnittelusta vastaava johtaja Werner Tietz sanoi haastattelussa.
”Tarkkailemme lentoliikenteen kehitystä. Sieltä ei ole tulossa suuren mittakaavan sähkökäyttöistä lentokonetta, vaan ala keskittyy jopa CO2-neutraaleiksi kykenevien synteettisten polttoaineiden käyttöön.”
Lisäksi Tietz tahtoo Bentleyltä GT-luokan menijän automaailman jokaiseen kokoluokkaan.

”Puhtaat urheiluautot eivät nyt ole huomiomme keskipisteessä”.
 
Auton katolla on tilaa ehkä 3x100w paneelille ja niistä saa jotain luokkaa 1 kWh/päivä maksimissaan. Tällä täyttää perussähköauton akun kuukaudessa sen yhden kerran.
Saabilla oli aikanaan kokeilu jossa katon paneelit jäähdyttivät autoa. Se on sikäli näppärä yhtälö, että mitä enemmän aurinko porottaa, sitä enemmän myös jäähdytystä tarvitaan.
 
Akkukäyttöinen sähköauto ei innosta kaikkia – 100-vuotias luksusvalmistaja siirtää katsettaan puhtaampien polttoaineiden ja polttokennotekniikan suuntaan

Jos Bentley nyt onnistuisi kehittämään jonkin ultrapuhtaan ja erinomaisen polttoaineen niin kuinka kummassa sen jakelu järjestettäisiin? Tarjolla vain Bentleyn myyntisalonkien takapihalla? Sehän se eri kätevää olisi.

Tällä hetkellä lähimmät tankkauspaikkat suomalaisille olisivat Tukholmassa ja Pietarissa. Onneksi Kesko avaa pian Bentley-myymälän Espooseen.

Jos nyt suoraan sanon, niin ihan höpöhöpöä tuollaiset tiedotteet.
 
Jos Bentley nyt onnistuisi kehittämään jonkin ultrapuhtaan ja erinomaisen polttoaineen niin kuinka kummassa sen jakelu järjestettäisiin? Tarjolla vain Bentleyn myyntisalonkien takapihalla? Sehän se eri kätevää olisi.

Tällä hetkellä lähimmät tankkauspaikkat suomalaisille olisivat Tukholmassa ja Pietarissa. Onneksi Kesko avaa pian Bentley-myymälän Espooseen.

Jos nyt suoraan sanon, niin ihan höpöhöpöä tuollaiset tiedotteet.
Bentley on volkkarin omistama eli onhan siellä rahkeita takana, tosin en usko tuon puulaakin saavan mitään erikoisempaa aikaan...
 
Back
Top