Ei kannata hybridissä tuijottaa pelkästään toimintamatkaa pelkällä sähköllä.Kävin koeajamassa uutta V90 bensa"hybridiä", makee peli 350 tai jotain heppaa ja neliveto.
Lähtöhinta oli 60 tonnia, sama pienempitehoisena dieselinä 80 tonnia.
Huijataanko tässä nyt hieman, oikeasti, sähkömoottorin toimintamatka 20km...
Sähkö boostaa polttomoottoria kuormitushuipuissa, kiihdytyksissä jne tilanteissa joissa tulevat normaalit kulutushuiput.
Käytännössä sähkö boostaa polttomoottoria ihan makeasti kiihdytyksissä, jolloin suorituskyky saadaan kivalle tasolle kokonaiskulutuksen pysyessä aisoissa kun ei tarvita niin suurta polttomoottoria kuin suorituskyky edellyttäisi.
Esim. Volvo XC60 T8 kokonaisteho on yli 400hv täyskiihdytyksessä, mikä on sen kokoiselle SUV:lle kova lukema.
Henk.koht. suosittelen hybridiä jo pelkän suorituskyvyn vuoksi. Eikä se nyt tietysti varsinkaan uutta ostaessa harmita että autovero on olematon.