Tuliteriä autoja myyvien kauppiaiden hätää kuvaava euromäärä julki – ”Käytettyjen tuonti riistäytymässä käsistä”
Julkaistu: 10.4. 10:14
Käytettyjen autojen tuonnista on muodostunut autoveron ympäristöohjauksen kiertoreitti, sanoo Autotuojat ja -teollisuus ry.
Käytettynä maahantuotujen autojen keskimääräinen verotusarvo on kivunnut jo 23 000 euroon eli moninkertaiseksi kotimaassa myydyn keskimääräisen käytetyn auton hintaan nähden.
Käytännössä summa kertoo siitä, että pienemmän ja uudemman kotimaasta hankitun auton sijaan ulkomailta hankitaan suurempi ja vanhempi auto, koska suuripäästöistä vanhaa autoa kohdellaan uutta helläkätisemmin verotuksessa. Tätä tukee myös se tosiseikka, että käytettynä tuotujen autojen keskimääräinen autoveron taso on noussut lähelle uuden auton autoveroa eli noin 5 000 euroon.
Tällä hetkellä Suomeen tuotavat käytetyt autot ovat keski-iältään yli kahdeksanvuotiaita. Lähes 60 prosenttia tuontiautoista on dieselkäyttöisiä ja suosituin tuotujen autojen kokoluokka on edustusauto/katumaasturi.
– Samaan aikaan kun vaalikeskusteluissa puoluejohtajilta tentataan kantaa polttomoottorikieltoihin tai vuoden 2030 sähköautojen määrää koskeviin tavoitteisiin, kaasuttaa Suomi ilmastomoponsa kohti rotkoa, toteaa tilanteesta Autotuojat ja teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.
Kallion mukaan Suomi on jäänyt Euroopan sisäisessä hiilivuodossa vastaanottavaksi maaksi yhdessä muiden Itä-Euroopan maiden kanssa.
Vertailun vuoksi autoverottoman Ruotsin vienti kasvoi viime vuonna 105 000 käytettyyn autoon. Samalla Ruotsiin tuotiin ulkomailta vaivaiset alle 10 000 käytettyä autoa. Vastaavasti Suomesta vietiin vain pari tuhatta autoa.
– Osa viranomaisistamme tuntuu edelleen ajattelevan, että käytettyjen autojen maahantuonti on leppoisaa kansanhuvia, joka lisää valtion autoverotuottoja, eikä juuri syö kotimaista uusien autojen kysyntää. Tilastot kertovat päinvastaisesta, etujärjestönsä näkemystä esiin tuova Kallio sanoo.
– Kuluttaja tai kysyntään vastaavat autokauppiaat eivät ole syyllisiä syntyneeseen tilanteeseen. Mikäli verokohtelu ohjaa hankkimaan auton käytettynä ulkomailta, on kansalaisella oikeus tämän mukaan toimia, Kallio pohtii lisäksi.
Kovaa faktaa on kuitenkin sekin, että käytettynä tuotujen bensiini- ja dieselautojen hiilidioksidipäästöt olivat noin 40 prosenttia uutena hankittuja suuremmat. Ja totta on sekin, että käytettyjen tuontirumbassa Suomi on menettänyt pysyvästi arvonlisäverotuloa jo noin 100 miljoonaa euroa.
Trendiennusteen perusteella tänä vuonna käytettyjen autojen tuonti kohoaa lähes 60 000:een. Samalla Ruotsin vientiluvut jatkavat jyrkkää kasvuaan.
Kallion mukaan ainoa tapa hillitä vanhojen, suurten ja suuripäästöisten autojen maahantuontia on laskea uusien autojen autoveroa kaikissa päästöluokissa.
Tämä johtuu siitä, että ainakin virallisten lukujen valossa uusi suuri auto on aina pienipäästöisempi kuin vanhempi vastaava malli. Lisäksi kansalaiset ovat jo osoittaneet, että osa tarvitsee suuremman auton, ja äänestävät nyt jaloillaan hakemalla ne käytettynä ulkomailta.
Autotuojien arvion mukaan mikäli auto ostettaisiin uutena tai vähemmän käytettynä kotimaasta, olisi se todennäköisesti pykälää pienempi ja siten myös pienipäästöisempi.
– Onko mieltä kannustaa kansalaisia kantamaan rahansa ulkomaille? Ja vaikka veromenetykset eivät päättäjiämme liikuttaisi, miten on kotimaisen autoalan työpaikkojen laita, Kallio kysyy.
– Vain siten, että kotimaasta hankittu auto on käytettynä ulkomailta haettua houkuttelevampi hinnaltaan, voidaan autokannan vanheneminen pysäyttää. Sisämarkkinasäännösten vuoksi muuta ratkaisua ei ole, Kallio summaa.
https://www.is.fi/autot/art-2000006065323.html?ref=rss
Julkaistu: 10.4. 10:14
Käytettyjen autojen tuonnista on muodostunut autoveron ympäristöohjauksen kiertoreitti, sanoo Autotuojat ja -teollisuus ry.
Käytettynä maahantuotujen autojen keskimääräinen verotusarvo on kivunnut jo 23 000 euroon eli moninkertaiseksi kotimaassa myydyn keskimääräisen käytetyn auton hintaan nähden.
Käytännössä summa kertoo siitä, että pienemmän ja uudemman kotimaasta hankitun auton sijaan ulkomailta hankitaan suurempi ja vanhempi auto, koska suuripäästöistä vanhaa autoa kohdellaan uutta helläkätisemmin verotuksessa. Tätä tukee myös se tosiseikka, että käytettynä tuotujen autojen keskimääräinen autoveron taso on noussut lähelle uuden auton autoveroa eli noin 5 000 euroon.
Tällä hetkellä Suomeen tuotavat käytetyt autot ovat keski-iältään yli kahdeksanvuotiaita. Lähes 60 prosenttia tuontiautoista on dieselkäyttöisiä ja suosituin tuotujen autojen kokoluokka on edustusauto/katumaasturi.
– Samaan aikaan kun vaalikeskusteluissa puoluejohtajilta tentataan kantaa polttomoottorikieltoihin tai vuoden 2030 sähköautojen määrää koskeviin tavoitteisiin, kaasuttaa Suomi ilmastomoponsa kohti rotkoa, toteaa tilanteesta Autotuojat ja teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.
Kallion mukaan Suomi on jäänyt Euroopan sisäisessä hiilivuodossa vastaanottavaksi maaksi yhdessä muiden Itä-Euroopan maiden kanssa.
Vertailun vuoksi autoverottoman Ruotsin vienti kasvoi viime vuonna 105 000 käytettyyn autoon. Samalla Ruotsiin tuotiin ulkomailta vaivaiset alle 10 000 käytettyä autoa. Vastaavasti Suomesta vietiin vain pari tuhatta autoa.
– Osa viranomaisistamme tuntuu edelleen ajattelevan, että käytettyjen autojen maahantuonti on leppoisaa kansanhuvia, joka lisää valtion autoverotuottoja, eikä juuri syö kotimaista uusien autojen kysyntää. Tilastot kertovat päinvastaisesta, etujärjestönsä näkemystä esiin tuova Kallio sanoo.
Onko mieltä kannustaa kansalaisia kantamaan rahansa ulkomaille?
– Kuluttaja tai kysyntään vastaavat autokauppiaat eivät ole syyllisiä syntyneeseen tilanteeseen. Mikäli verokohtelu ohjaa hankkimaan auton käytettynä ulkomailta, on kansalaisella oikeus tämän mukaan toimia, Kallio pohtii lisäksi.
Kovaa faktaa on kuitenkin sekin, että käytettynä tuotujen bensiini- ja dieselautojen hiilidioksidipäästöt olivat noin 40 prosenttia uutena hankittuja suuremmat. Ja totta on sekin, että käytettyjen tuontirumbassa Suomi on menettänyt pysyvästi arvonlisäverotuloa jo noin 100 miljoonaa euroa.
Trendiennusteen perusteella tänä vuonna käytettyjen autojen tuonti kohoaa lähes 60 000:een. Samalla Ruotsin vientiluvut jatkavat jyrkkää kasvuaan.
Kallion mukaan ainoa tapa hillitä vanhojen, suurten ja suuripäästöisten autojen maahantuontia on laskea uusien autojen autoveroa kaikissa päästöluokissa.
Tämä johtuu siitä, että ainakin virallisten lukujen valossa uusi suuri auto on aina pienipäästöisempi kuin vanhempi vastaava malli. Lisäksi kansalaiset ovat jo osoittaneet, että osa tarvitsee suuremman auton, ja äänestävät nyt jaloillaan hakemalla ne käytettynä ulkomailta.
Autotuojien arvion mukaan mikäli auto ostettaisiin uutena tai vähemmän käytettynä kotimaasta, olisi se todennäköisesti pykälää pienempi ja siten myös pienipäästöisempi.
– Onko mieltä kannustaa kansalaisia kantamaan rahansa ulkomaille? Ja vaikka veromenetykset eivät päättäjiämme liikuttaisi, miten on kotimaisen autoalan työpaikkojen laita, Kallio kysyy.
– Vain siten, että kotimaasta hankittu auto on käytettynä ulkomailta haettua houkuttelevampi hinnaltaan, voidaan autokannan vanheneminen pysäyttää. Sisämarkkinasäännösten vuoksi muuta ratkaisua ei ole, Kallio summaa.
https://www.is.fi/autot/art-2000006065323.html?ref=rss