Autovero poistuu?

Tuliteriä autoja myyvien kauppiaiden hätää kuvaava euromäärä julki – ”Käytettyjen tuonti riistäytymässä käsistä”

Julkaistu: 10.4. 10:14
Käytettyjen autojen tuonnista on muodostunut autoveron ympäristöohjauksen kiertoreitti, sanoo Autotuojat ja -teollisuus ry.

Käytettynä maahantuotujen autojen keskimääräinen verotusarvo on kivunnut jo 23 000 euroon eli moninkertaiseksi kotimaassa myydyn keskimääräisen käytetyn auton hintaan nähden.

Käytännössä summa kertoo siitä, että pienemmän ja uudemman kotimaasta hankitun auton sijaan ulkomailta hankitaan suurempi ja vanhempi auto, koska suuripäästöistä vanhaa autoa kohdellaan uutta helläkätisemmin verotuksessa. Tätä tukee myös se tosiseikka, että käytettynä tuotujen autojen keskimääräinen autoveron taso on noussut lähelle uuden auton autoveroa eli noin 5 000 euroon.

Tällä hetkellä Suomeen tuotavat käytetyt autot ovat keski-iältään yli kahdeksanvuotiaita. Lähes 60 prosenttia tuontiautoista on dieselkäyttöisiä ja suosituin tuotujen autojen kokoluokka on edustusauto/katumaasturi.
– Samaan aikaan kun vaalikeskusteluissa puoluejohtajilta tentataan kantaa polttomoottorikieltoihin tai vuoden 2030 sähköautojen määrää koskeviin tavoitteisiin, kaasuttaa Suomi ilmastomoponsa kohti rotkoa, toteaa tilanteesta Autotuojat ja teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.

Kallion mukaan Suomi on jäänyt Euroopan sisäisessä hiilivuodossa vastaanottavaksi maaksi yhdessä muiden Itä-Euroopan maiden kanssa.

Vertailun vuoksi autoverottoman Ruotsin vienti kasvoi viime vuonna 105 000 käytettyyn autoon. Samalla Ruotsiin tuotiin ulkomailta vaivaiset alle 10 000 käytettyä autoa. Vastaavasti Suomesta vietiin vain pari tuhatta autoa.

– Osa viranomaisistamme tuntuu edelleen ajattelevan, että käytettyjen autojen maahantuonti on leppoisaa kansanhuvia, joka lisää valtion autoverotuottoja, eikä juuri syö kotimaista uusien autojen kysyntää. Tilastot kertovat päinvastaisesta, etujärjestönsä näkemystä esiin tuova Kallio sanoo.

Onko mieltä kannustaa kansalaisia kantamaan rahansa ulkomaille?


– Kuluttaja tai kysyntään vastaavat autokauppiaat eivät ole syyllisiä syntyneeseen tilanteeseen. Mikäli verokohtelu ohjaa hankkimaan auton käytettynä ulkomailta, on kansalaisella oikeus tämän mukaan toimia, Kallio pohtii lisäksi.

Kovaa faktaa on kuitenkin sekin, että käytettynä tuotujen bensiini- ja dieselautojen hiilidioksidipäästöt olivat noin 40 prosenttia uutena hankittuja suuremmat. Ja totta on sekin, että käytettyjen tuontirumbassa Suomi on menettänyt pysyvästi arvonlisäverotuloa jo noin 100 miljoonaa euroa.
Trendiennusteen perusteella tänä vuonna käytettyjen autojen tuonti kohoaa lähes 60 000:een. Samalla Ruotsin vientiluvut jatkavat jyrkkää kasvuaan.

Kallion mukaan ainoa tapa hillitä vanhojen, suurten ja suuripäästöisten autojen maahantuontia on laskea uusien autojen autoveroa kaikissa päästöluokissa.

Tämä johtuu siitä, että ainakin virallisten lukujen valossa uusi suuri auto on aina pienipäästöisempi kuin vanhempi vastaava malli. Lisäksi kansalaiset ovat jo osoittaneet, että osa tarvitsee suuremman auton, ja äänestävät nyt jaloillaan hakemalla ne käytettynä ulkomailta.


Autotuojien arvion mukaan mikäli auto ostettaisiin uutena tai vähemmän käytettynä kotimaasta, olisi se todennäköisesti pykälää pienempi ja siten myös pienipäästöisempi.

– Onko mieltä kannustaa kansalaisia kantamaan rahansa ulkomaille? Ja vaikka veromenetykset eivät päättäjiämme liikuttaisi, miten on kotimaisen autoalan työpaikkojen laita, Kallio kysyy.

– Vain siten, että kotimaasta hankittu auto on käytettynä ulkomailta haettua houkuttelevampi hinnaltaan, voidaan autokannan vanheneminen pysäyttää. Sisämarkkinasäännösten vuoksi muuta ratkaisua ei ole, Kallio summaa.

https://www.is.fi/autot/art-2000006065323.html?ref=rss
 
Omat kokemukset auton tuomisesta Saksasta:
  • Helppoa ja samalla kiva lomareissu
  • Valikoima aivan eri luokkaa kuin Suomessa (vähäpäästöinen tai ei)
  • Paremmat varusteet
  • Paremmassa kunnossa
  • Vähemmän ajettuja
  • Uudempia
Nyt politiikassa demonisoidaan kuluttajia, jotka haluavat parempaa halvemmalla, kun on itse ryssitty verotus. Itse toin aikanaan 2009 BMW:n, jonka päästöt olisivat edelleen selvästi alle nykyisen keskiarvon (160).
 
Omat kokemukset auton tuomisesta Saksasta:
  • Helppoa ja samalla kiva lomareissu
  • Valikoima aivan eri luokkaa kuin Suomessa (vähäpäästöinen tai ei)
  • Paremmat varusteet
  • Paremmassa kunnossa
  • Vähemmän ajettuja
  • Uudempia
Nyt politiikassa demonisoidaan kuluttajia, jotka haluavat parempaa halvemmalla, kun on itse ryssitty verotus. Itse toin aikanaan 2009 BMW:n, jonka päästöt olisivat edelleen selvästi alle nykyisen keskiarvon (160).
Enpä ole omistanu ainoatakaan autoa, joka olisi Suomessa uutena myyty. Kaikki on joko ite tänne haettuja tai jonkun toisen tuomana. Nykyinen farmariauto on Ruotsin tuonti.
 
Enpä ole omistanu ainoatakaan autoa, joka olisi Suomessa uutena myyty. Kaikki on joko ite tänne haettuja tai jonkun toisen tuomana. Nykyinen farmariauto on Ruotsin tuonti.

Miten näissä vanhasta eroon pääsy? Myytkö yksityiselle, vai käytätkö jonkin firman palveluita, jotka hakevat toimeksiannosta ulkomailta käytetyn ja ottavat vanhan auton vaihdossa?
 
Miten näissä vanhasta eroon pääsy? Myytkö yksityiselle, vai käytätkö jonkin firman palveluita, jotka hakevat toimeksiannosta ulkomailta käytetyn ja ottavat vanhan auton vaihdossa?
Myyn ensiksi yhden pois ja sitte kattelen uudempaa, tai ostan uudemman ja myyn vanhemman sitte myöhemmin. Jobbari on tuonu mulle Saksasta, Yhdysvalloista, Ruotsista
 
Lapsiperheillä ei ole Suomessa nykyään varaa ostaa uutta autoa. Tämä nähtiin jo vuosia sitten. Nyt ei ole varaa hankkia lapsiakaan.

He pelastavat autokaupan täydeltä romahdukselta
Julkaistu: 15.3.2013 14:55

Nuoret perheet jättävät yhä useammin uuden auton ostamatta. Onneksi yksi ryhmä käy yhä innokkaasti autokaupoissa.

Eläkeläiset kannattelevat uusien autojen kauppaa, sillä he ostavat yli puolet uusista autoista.

Samaan aikaan nuoret perheet jättävät yhä useammin uuden auton ostamatta. Perheissä lykätään uuden auton hankintaa, Autoalan keskusliiton hallituksen puheenjohtaja Pekka Helander uskoo.

– Nuoret perheet ovat hävinneet autokaupoilta. Uuden auton sijaan he ostavat käytettyjä autoja. Monessa perheessä varmasti talous on tiukalla, eikä isompaan lainaan liittyvää riskiä haluta ottaa, Helander sanoo.

Autoalan keskusliiton tänään julkaiseman suhdannebarometrin mukaan autokauppiaat arvioivat myyvänsä tänä vuonna hieman yli 101 000 uutta autoa. Ensi vuonna myynnin ennakoidaan piristyvän lähes 111 000 autoon.

Helanderin mukaan Suomen autokauppojen tilat ja henkilökunta on mitoitettu 140 000–150 000 auton vuotuiselle myynnille. Siis kolmannes kapasiteetista käy tyhjäkäynnillä.

– Jos myynti on pitkällä aikavälillä 100 000–110 000 autoa, niin se tarkoittaa kustannussäästöihin ryhtymistä. Se ei välttämättä ole pelkästään hienosäätöä, vaan tarkoittaa irtisanomisia, toiminnan lopetuksia ja mahdollisia konkursseja, Helander sanoi puheessaan autokauppiaille.

Helanderin mukaan alalla on puhuttu jo kahden kolmen vuoden ajan, milloin joku suurista autokauppaketjuista lopettaa toimintansa. Vuosia sitten yhdeksi mahdollisuudeksi veikattiin Delta-autoa, joka oli yrityssaneerauksessa vuonna 2009.

– Toisaalta myös pienemmät autokaupat voivat lopettaa toimintojaan esimerkiksi sukupolvenvaihdosten yhteydessä, Helander sanoo.

– Mutta mihinkään isompaan konkurssiaaltoon en usko. Keskimäärin autokauppojen omavaraisuusaste on korkea, hän jatkaa.

Kuluttajien epävarmuus
suurin uhka


Autoalan suhdannebarometrin mukaan autokauppiaat pitävät alan suurimpana uhkana kuluttajien epävarmuutta, uuden auton ostajalle myönnettäviä alennuksia ja laskevaa kannattavuutta.

Autokaupan valopilkkuna on vaihtoautojen kauppa, joka porskuttaa aiempaa paremmilla katteilla. Autokaupan hidastuminen on vähentänyt vaihtoautojen tarjontaa, mutta kysyntä on pysynyt jotakuinkin ennallaan.

– Vaihtoautojen kysyntä on yhä hyvä. Hidastuneen autokaupan takia myös vaihtoautojen määrät ovat kuitenkin pienempiä, joten kannattavuus on parantunut.

Topi Kanniainen
https://www.is.fi/haku/?query=Topi Kanniainen
 
Lapsiperheillä ei ole Suomessa nykyään varaa ostaa uutta autoa. Tämä nähtiin jo vuosia sitten.
Olisi nykyistä huomattavasti useammalla varaa, mutta ongelma on lähinnä halu. Uuden auton arvosta tippuu vähänkään hintavammassa luokassa tuhansia euroja jokseenkin välittömästi, kun auton ajaa autokaupasta pois. Käyttöarvoltaan hyvin pidetty käytetty poikkeaa varsin vähän uutena ostetusta, ellei sitten ole jotain todella vahvaa fetissiä "uuden auton tuoksuun". Joten lapsiperheiden (ja oikestaan muidenkin) niukka uusien autojen ostaminen on ennen kaikkea kiinni ihan ekonomisista laskelmista. Käytetty on hinta-laatu-suhteeltaan parempi. Suomessa on paljon eläkeläisiä, joilla on varaa törsätä. Asuntolainat yms. jo menneisyyttä, ja varsinkin eläkeläispariskuntien tilille tupsahtaa kuussa helposti parikin tonnia löysää rahaa (perusmenojen jälkeen). Ja kun eläkeläisillä usein ei ole enää näköpiirissä muitakaan isoja rahanmenoja, voinevat he ostaa uuden auton monesti ihan sillä ajatuksella, että mikä ettei sitten kokeilisi kerrankin vähän luksusta uuden auton ostamisen muodossa, kun käärinliinoissa ei taskujakaan ole. Parilla tonnilla kuussa maksaa parissa vuodessa lähes 50000 euron auton.
 
Miten näissä vanhasta eroon pääsy? Myytkö yksityiselle, vai käytätkö jonkin firman palveluita, jotka hakevat toimeksiannosta ulkomailta käytetyn ja ottavat vanhan auton vaihdossa?

Oman myin ihan nettiauton kautta. Hyvä tuontiyksilö erottuu aika räikeästi ns. Suomiautoista. Ja jos hieman katsoo tarkemmin, aika suuri osa paremmista eri luokan käytetyistä on tuontipelejä - tätä ei toki mainosteta.
 
Mistäpä 130 tonnin autosta ei hinta tuohon tahtiin laskisi? Ei tod ole palkkatyöläisten autoja sellaiset.

Sen takia näitä loistoluokan käytettyjä ulkomailta tuodaan kun ovat suhteessa niin halpoja. Aika moni haluaa ajaa vanhalla 7-sarjan Bemarilla, jonka hinnasta muutamassa vuodessa sulanut 2/3.
 
Mistäpä 130 tonnin autosta ei hinta tuohon tahtiin laskisi? Ei tod ole palkkatyöläisten autoja sellaiset.

Ei ole ei. Meillä on 20 vuoden aikana ostettu neljä käytettyä autoa, joiden hinta YHTEENSÄ on ollut noin 40 tuhatta ja kolmesta edellisestä on myytäessä saanut yhteensä 12 tuhatta.

Edit:: Piti tarkistaa. Neljästä autosta on maksettu yhteensä 37600 € aikavälillä 1998-2013. Viimeisin ostos on edelleen ajossa.
 
Viimeksi muokattu:
Olisi nykyistä huomattavasti useammalla varaa, mutta ongelma on lähinnä halu. Uuden auton arvosta tippuu vähänkään hintavammassa luokassa tuhansia euroja jokseenkin välittömästi, kun auton ajaa autokaupasta pois. Käyttöarvoltaan hyvin pidetty käytetty poikkeaa varsin vähän uutena ostetusta, ellei sitten ole jotain todella vahvaa fetissiä "uuden auton tuoksuun". Joten lapsiperheiden (ja oikestaan muidenkin) niukka uusien autojen ostaminen on ennen kaikkea kiinni ihan ekonomisista laskelmista. Käytetty on hinta-laatu-suhteeltaan parempi. Suomessa on paljon eläkeläisiä, joilla on varaa törsätä. Asuntolainat yms. jo menneisyyttä, ja varsinkin eläkeläispariskuntien tilille tupsahtaa kuussa helposti parikin tonnia löysää rahaa (perusmenojen jälkeen). Ja kun eläkeläisillä usein ei ole enää näköpiirissä muitakaan isoja rahanmenoja, voinevat he ostaa uuden auton monesti ihan sillä ajatuksella, että mikä ettei sitten kokeilisi kerrankin vähän luksusta uuden auton ostamisen muodossa, kun käärinliinoissa ei taskujakaan ole. Parilla tonnilla kuussa maksaa parissa vuodessa lähes 50000 euron auton.

Hyvä että on rahoissaan olevia eläkeläisiä. Sieltä valuu muutaman vuoden vanhoja vähän ajettuja vaihtoautoja kiertoon niille lapsiperheille.
 
Mistäpä 130 tonnin autosta ei hinta tuohon tahtiin laskisi? Ei tod ole palkkatyöläisten autoja sellaiset.

Sen takia näitä loistoluokan käytettyjä ulkomailta tuodaan kun ovat suhteessa niin halpoja. Aika moni haluaa ajaa vanhalla 7-sarjan Bemarilla, jonka hinnasta muutamassa vuodessa sulanut 2/3.

Ihan normaalia arvonalenemaa. Jo paljon halvemmissa autoissa arvo romahtaa ja mitä kalliimpi, niin sitä nopeammin. Tällaisesta keissistä kuulin myös: 60t€ uutena maksanut Lexus, tarjottiin vaihdossa 2v ikäisenä ja 48tkm ajettuna. Vaihtohyvitys 31-35t€ riippuen mihin oli vaihtamassa. Toki siitä eteenpäin arvon aleneminen alkaa hidastua. Jos uuden auton ostaa, niin sit kannattaa pitää 5-7 vuotta. Joa haluaa parin kolmen vuoden välein vaihtaa, niin sitten pitää ostaa käytetty
 
52,000 kilometriä 80,000€. Teslan omistaja: "autohan on ihan ok, ei täydellinen". :)

Mika aikoi vaihtaa Teslansa uuteen, mutta vaihtotarjous yllätti ikävästi: Auton ostohinnasta oli sulanut kolmessa vuodessa pois 80 000 euroa
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/5730513f-24bd-42ff-bf30-58389bc1192f?ref=ampparit:0f44
Joo, kyllähän tässä arvonalenema on ihan normaalilla tasolla. Myös se jää kokonaan huomioimatta että Tesla teki jokin aika sitten käsittämättömiä hintamuokkauksia joissa tuonkin Tesla-mallin hintaa (uusi auto) taidettiin pudottaa suuruusluokkana 30t.
Kyllähän kaikki tuollaiset suuret hintamulkkaukset vaikuttavat väkisin kielteisesti hyvityshintoihin kun jälleenmyyjä joutuu olemaan koko ajan epävarma mikä milloinkin on uusien autojen hintataso - ei tee vaihtoauton hinnoittelusta kovinkaan helppoa.
Toiseksi olen edelleen sitä mieltä että Tesla on autovalmistajana kuluttajan näkökulmasta melko epävakaa yhtiö. Ostaja ei koskaan voi olla varma onko koko valmistajaa vuoden päästä olemassa. Lisäksi Teslan mallisto on edelleen hyvin suppea. Koko ajan tulee kilpailijoita paremmalla valikoimalla peliin mukaan. Audi on juuri tuonut sähkö-SUV:n. Mitenkähän esim. 4-henkinen perhe asian katsoo tarpeisiinsa nähden? Tesla Model S vai edullisempi Audin sähkö-SUV?? Samoin tuohon Model-S luokkaan on tulossa kilpailijoita mm. Porschelta ja muutamalta muulta tunnetulta valmistajalta.
Jos minä olisin autokauppias, hinnoittelisin em. epävarmuustekijöistä johtuen Teslan vaihtoautona suhteellisen varovaisesti.
Teslalla oli huikea etsikkoaikansa - se ei pystynyt sitä käyttämään hyväkseen. Se näkyy myös Teslan arvonalenemassa.
 
Joo, kyllähän tässä arvonalenema on ihan normaalilla tasolla. Myös se jää kokonaan huomioimatta että Tesla teki jokin aika sitten käsittämättömiä hintamuokkauksia joissa tuonkin Tesla-mallin hintaa (uusi auto) taidettiin pudottaa suuruusluokkana 30t.

Lisäksi tuolla sällillä oli autossa lisävarusteita 15 tonnilla eli tavallisen pikkuauton verran extraa!

Lisävarusteistahan ei käytännössä saa mitään käytettynä myydessä. Hyvin varusteltu auto on helpompi myytävä, mutta lisähinta on todella tiukassa. Vaihtohyvityksessä huomioidaan vielä vähemmän.
 
Lisäksi tuolla sällillä oli autossa lisävarusteita 15 tonnilla eli tavallisen pikkuauton verran extraa!

Lisävarusteistahan ei käytännössä saa mitään käytettynä myydessä. Hyvin varusteltu auto on helpompi myytävä, mutta lisähinta on todella tiukassa. Vaihtohyvityksessä huomioidaan vielä vähemmän.
Tämä on hyvä pointti, joka usein unohtuu.
Melko tiuhaan autoja vuosien mittaan vaihtaneena tuon on joskus saanut omakohtaisestikin oppia. Sen jälkeen olen tietoisesti tehnyt niin että silloin kun hankintapäätös on kallistunut uuteen autoon, on varustelistan ruksiminen rajoittunut käytön kannalta välttämättömiin lisävarusteisiin "herkkujen" jäädessä pois. Käytettyä hankkiessa sitten kyllä kannattaa etsiskellä myös niitä herkkuja, koska silloin ne saa lähes kylkiäisinä.
 
Meillä on ollut nyt pikku muutossa apuna 20v vanha Volvo V70, näytti olevan ruosteeton ja hyvillä varusteilla.
Tilaa on hyvin mutta takapenkki on ahdas kolmelle joten kaksi aikuista sinne menee, takakontissa on turvavyöt ja lattian alle kääntyvä lisäpenkki joten teoriassa se on 7-hengen auto.
Takapenkit kaatamalla sisään mahtuu parisängyn runko patjoineen tai 80cm x 200cm runkopatjakin mahtuu, ja tietenkin niin että takaluukun saa kiinni.

Muutamalla tonnilla jos saa tuollaisen monikäyttöisen kulkupelin perheelle niin ymmärrän hyvin miksi uudempi tai pienempi auto ei kiinnosta.
Tuon arvo ei enää tipu, huollot ja korjaukset osaa tehdä kuka tahansa kyläseppä, tilastojen valossa se on turvallisempi kuin moni uusi auto.
Raha, se varmaan monille perheille ratkaisee enemmän kuin ilmastoahdistus.
Lapsi ei välttämättä ymmärrä että hän ei voi harrastaa jalkapalloa tai jääkiekkoa koska siihen ei ole vara perheen uuden pienipäästöisen auton vuoksi.

Kävin koeajamassa uutta V90 bensa"hybridiä", makee peli 350 tai jotain heppaa ja neliveto.
Lähtöhinta oli 60 tonnia, sama pienempitehoisena dieselinä 80 tonnia.
Huijataanko tässä nyt hieman, oikeasti, sähkömoottorin toimintamatka 20km...
 
Ei käytännön apua, kovin on tehotonta aurinkosähkön tuotanto pinta-alaan nähden. Parhaassa tapauksessa niillä pääsisi ehkä kävelyvauhtia.


Tuolla aurinkopaneelilla voisi olla kaksi käyttötarkoitusta: 1) Ilmastoinnin käyttäminen auton ollessa käynnissä (ei se varmaankaan riitä täysin tuohonkaan, mutta kunhan ei tarvitse istua autoon joka tuntuu saunalta sen jälkeen kun auto on ollut auringossa.) 2) Toimia "aurinkovarjona".
 
Kävin koeajamassa uutta V90 bensa"hybridiä", makee peli 350 tai jotain heppaa ja neliveto.
Lähtöhinta oli 60 tonnia, sama pienempitehoisena dieselinä 80 tonnia.
Huijataanko tässä nyt hieman, oikeasti, sähkömoottorin toimintamatka 20km...

Tuo auto on kuin tehty suomalaiseen autovero-onnelaan. Harvemmin huippumalli on kannattavampi ostaa kuin seuraava "halvempi".
https://tekniikanmaailma.fi/tm-ajettua-volvo-v90-t8-awd-inscription-hybridi-sopii-huippumalliksi/
 
Back
Top