Avaruus

Avaruusmatkailu ja ilmailu eivät edisty ilman ennakkoluulotonta, kokeilevaa ja tutkivaa mieltä. Aurinkokotkan kaltaiset kehitelmät ovat merkki siitä, että vaikka avaruuden valloitus polkee paikallaan, ajatuksen lento ei. Projektien muuttaminen todeksi on vain niin julmetun kallista. Hinnan kiro kaataa lähes kaikki ideat jo alkuunsa.

Kuu olisi se lähin taivaankappale jonne voisi ensiksi matkustaa. Antaisiko uusi avaruuskilpa samanlaisen pirisrysruiskeen teknologian laajamittaiselle kehitykselle kuin kävi vuosikymmeniä sitten idän ja lännen avaruusotattelun tuloksena?

(Foliovaroitus! Varaa saman tien kokonainen rulla)
Tuo maan painovoiman voittaminen on ensimmäinen haaste. Voisiko painovoimaa jollain vippaskonstilla vähentää?
Foliohakusanalla "Die Glocke" löydät mielenkiintoista historiaspekulaatiota ja aiheeseen liittyvää tinapaperin taittelua.
 
Avaruusmatkailu ja ilmailu eivät edisty ilman ennakkoluulotonta, kokeilevaa ja tutkivaa mieltä. Aurinkokotkan kaltaiset kehitelmät ovat merkki siitä, että vaikka avaruuden valloitus polkee paikallaan, ajatuksen lento ei. Projektien muuttaminen todeksi on vain niin julmetun kallista. Hinnan kiro kaataa lähes kaikki ideat jo alkuunsa.

Kuu olisi se lähin taivaankappale jonne voisi ensiksi matkustaa. Antaisiko uusi avaruuskilpa samanlaisen pirisrysruiskeen teknologian laajamittaiselle kehitykselle kuin kävi vuosikymmeniä sitten idän ja lännen avaruusotattelun tuloksena?

(Foliovaroitus! Varaa saman tien kokonainen rulla)
Tuo maan painovoiman voittaminen on ensimmäinen haaste. Voisiko painovoimaa jollain vippaskonstilla vähentää?
Foliohakusanalla "Die Glocke" löydät mielenkiintoista historiaspekulaatiota ja aiheeseen liittyvää tinapaperin taittelua.

Painovoima tai sähkömagnetismi. Siinä on ne ratkaisut. Painovoimaa ei vain tunneta vieläkään kunnolla. Sähkömagnetismilla on saatu ihmeellisiä asioista. Levitaation nyt tietävät kaikki,mutta sen avulla,jopa muutettu materiaalia toiseksi. Jos foliorintamalle mennään niin Ufot käyttävät jompaa kumpaa tai molempia. Joka kerta kun ufo ampasee paikaltaan horisonttiin miljoonaa, niin minkäänlaista yliäänipamausta ei kuuluu. Eipä kaikunut sellaista suomenkaan yllä,kun suomalaiset hävittäjät 70-luvulla sitä jahtasivat.

Sitten pois foliorintamalta, niin painovoiman ymmärtäminen ja hallinta olisi suuri saavutus. Esimerkiksi väite että mustasta aukosta ei pakene mikään, kun valokin jää sinne on väärä. Mustasta aukosta pakenee jotain. Se on painovoima. Eli jonkinlainen voima sieltä pois lähtee.
 
Avaruusmatkailu ja ilmailu eivät edisty ilman ennakkoluulotonta, kokeilevaa ja tutkivaa mieltä. Aurinkokotkan kaltaiset kehitelmät ovat merkki siitä, että vaikka avaruuden valloitus polkee paikallaan, ajatuksen lento ei. Projektien muuttaminen todeksi on vain niin julmetun kallista. Hinnan kiro kaataa lähes kaikki ideat jo alkuunsa.

Aurinkokotkien kiro on todellisuus, ei hinta. Ne varmasti näyttävät hienoilta ja kyytipoikana on jännittäviä numeroita mutta aurinkokotkat ovat liiaksi irrallaan tylsistä fysiikan laeista toimiakseen mainostetuilla tavoilla. Minäkin voisin renderöidä hienon tietokonemallin futuristisesta urheiluautosta ja väittää että se kulkee 400km/h ja yhden limsatölkin sekä banaaninkuoren voimalla se kulkee 1000km. Jos suuri yleisö tietäisi yhtä vähän autoista kuin normaalisti avaruusteknologiasta niin varmaan sitäkin pohdittaisiin varteenotettavana vaihtoehtona "paikalleen jämähtäneen autotieteen" edistämiseksi.
 
Sitten pois foliorintamalta, niin painovoiman ymmärtäminen ja hallinta olisi suuri saavutus.

(Hirteisvaroitus)
Painovoiman ymmärtämisen perusteeksi: "Paino on voimaa ja ylipaino ylivoimaa." Hallinta on usein varsinkn joulun aikaan ongelma.

Back to space race:
Lainattuja ajatuksiahan nämä ovat, mutta nostetaan taas esille. Kuun ja asteroidien teollinen hyödyntäminen olisi jättiharppaus lähiavaruudessa mutta vaatisi valtavia investointeja. Robotiikan kehittäminen ja kaivostuotannon automatisoiminen voisi olla taloudellisesti elinkelpoinen keino saada raaka-aineita avaruustehtaisiin ja niissä valmistettaviin tuotteisiin. Tämä vähentäisi jonkin verran tarvetta raijata tavaraa Maan pinnalta avaruuteen.

Maan kiertoratakin pitäisi lakaista roskista, jotta tutkimusmatkoille varustettavat Aurinkokotkat jne. voitaisiin nostaa turvallisesti kiertoradalle ilman romuhaulikkoammunnan uhkaa. Siivousoperaatioon on ehdotettu jonkinlaista kiertoradalle vietävää laahusvaijerillista aerogeelimöykkyä. Laahus alentaisi hiljalleen kiertorataa kunnes möykky vajoaisi ilmakehään romuineen päivineen ja palaisi tuhkaksi.

EDIT: Aurinkokotka on mainittu tässäkin esimerkkinä, ei siis ehdottomana totuutena. Avaruuteen nousevat laitteet voivat olla mitä hyvänsä kunhan ne vain pystyvät siihen. Mainittu lintu esiintyy kirjoituksissani toistuvasti sen vuoksi, että se ilmentää hienosti avaruuden valloittamiseen liittyvää uudisraivaaja- ja keksijähenkeä jota tämän ketjun nimi peräänkuuluttaa. Kehitelmän nimi, Aurinkokotka, on myös vastustamattoman hieno.
 
Viimeksi muokattu:
Avaruusromua on monenlaisilla kiertoradoilla ja tuppaa eri kiertoratojen kohtaamisnopeudet olemaan luokkaa N kilometriä sekunnissa joten saa olla aikamoinen aerogeelimöykky jottei roju sujahda siitä läpi ja iske samalla geelistä lisää palasia romuksi. Jokainen vähänkään isompi kappale pitäisi käydä suht hellävaraisesti noutamassa omalta kiertoradaltaan.

Ilman ajoainetta elektrodynaamisesti liikuskeleva konsepti:

http://www.star-tech-inc.com/id121.html
 
Uudesta usan Orion kapselista väitetää, että se on suunniteltu kestämään romun osumiset tai mikrometeorit mars matkallansa. Orion avaruuskapseli on hieno. Se on niin hieno ettei tosikaan. Melkein samannäköinen kuin 60-luvun vehkeet,mutta paljon isompi. Mars matkaa varten siihen liitetään putkilon mallinen moduuli mukaan. Tästä moduulista ei ole tietoa. Orion kapseli käytetään uudestaan ja se on rakennettu niin,että siihen on helppo lyödä uutta tekniikka sitä mukaan kun keksitään. Tosin niin oli jo sukkulatkin.

Orionin lämpökilpi on siinä mielessä merkittävä, että yksi Mars matkan suurimmista ongelmista on kehittää niin jykevä lämpökilpi että se suojaa laskeutumiskapselin. Joka siis on isompi mitä 60-luvun kapselit. Tälläisiä ei ole ennen tehty. Avaruussukkulan lämpötiilet eivät sovi mihinkään muuhun kuin avaruussukkulaan. Kapseli tulee jyrkemmin ja lujempaa,kun taas sukkula teki tietokoneiden avustukselle S:n muotoista liikettä jolloin vauhti pysyi matalampana ja rata oli loivempi. Kapseli tulee suoraa kuin kivi,niin siksi tämä lämpökilpi juttu on ollut vähän haasteellinen. Mutta ovat sen nyt ratkaiseet. Hyvä uutinen on, että vielä 10-vuotta sitten Marsmatkan vaatimuksena pidettiin sellaista melkein tenniskentän kokoista lämpökilpeä. Se on nyt saatu hoidettua järkevämmin.

Orionin kaksi avautuvaa aurinkopaneelia riittäisivät tuottamaan sähköt kolmeen kolmihuoneiseen asuntoon. Tuo laittaa taas ajatteleen että meidän maailmassa on jotain todella pahasti pielessä. Paneelit ovat huomattavasti jäykempiä mitä aiemmat paneelit,mutta kuitenkin paljon ohuempia. Orionissa on myös aika jykevä akusto jota paneelit lataavat. Idea on muuten ihan sama kuin Apollon aikana. Kapseli ja Kapselissa kiinni huoltomoduuli joka on ainoa kertakäyttöinen osa.

Aika paljon tulee seurattua tuota Nasan touhua. Aluksi pidin Orionia älyttömänä ideana. Useiden muiden tavoin kaikki oli odottanut sitä uutta sukkulaa joka nousee pystysuoraan ominvoimin ilman kantoraketteja. 90-luvulla se oli kehityssuunta ja sitä tehtiinkin aika pitkälle. Useita juttuja ja piirroksia ja jopa mallin tiputtamista koneesta.. Ilmeisesti tämä olisi toteutunut teknisesti. Ongelma että merkittävä osa sukkulan tilasta olisi pitänyt varata polttoaineelle. En muista oliko muitakin ongelmia mikä sen sitten kaatoi. Kustannukset ainakin. Joten sitten ne lyö pöytään 60-luvun kapselin isompana niin kyllähän sitä moni huokasi että mitä helvettiä.- Mutta nyt kun tutustunut tuohon niin oikea ratkaisu se oli. Kapselimalli on toimivaksi todettu ja paljon on kehitetty uutta tekniikka sekä ratkaistu vanhoja ongelmia.
 
Orion on 30% isommaksi skaalattu Apollo komentomoduuli päivitetyllä elektroniikalla. Lämpökilven valmistustekniikka on ihan sama kuin Apollossakin. NASAlla ei ole juurikaan mitään todellisia suunnitelmia matkailla Marsiin tai edes Kuuhun. Minkäänlaisia laskeutujia ei ole valmisteilla. USAssa on kaksi kaupallista miehitettyä kapselia valmisteilla, Orion on käytännössä tarpeeton. Mutta sitä ei saa sanoa ääneen.

Kapseli hidastuu ilmakehässä nopeammin koska kapselilla ei ole niin paljon nostetta kuin sukkulalla. Pienehkö noste niillä aivan ensimmäisiä lukuunottamatta kuitenkin on jolla laskeutumistarkkuutta voidaan parantaa. Jos ohjaamiseen tulee jotain häikkää voidaan varatoimenpiteenä kapseli laittaa pyörimään niin että noste käytännössä häviää ja suoritetaan puhtaasti ballistinen laskeutuminen, noin 8g huippukiihtyvyydellä. Soyuz kapselit ovat muutamia kertoja tehneet tällaisen tempun mutta ilman sen kummempia vaurioita kuin vähän uupuneemmat matkustajat.
 
Avaruusromusta tuli muuten mieleen että SpaceX taisi roskailla brasialaisen farmarin peltoa tuossa muutama päivä sitten. Ilmeisesti helium tankki selvisi ehjänä kakkosvaiheen romusta maahan asti.

http://www.leonarddavid.com/sky-detectives-help-identify-space-debris-spectacular/

space-junk-3.jpg
 
Aurinkokotka voisi laskeutua Marsin pinnalle..jos sieltä löytyy kiitotietä 200-300 metriä.

Europa on oikeasti mielenkiintoinen kohde;
 
Pöytä on hyvä kattaa ennen ruokailua. Aurinkokotkan kiitoradan tekeminen Marsin kamaralle voisi olla robottien puuhaa. Niitä voitaisiin lähettää myös Europalle valmistelemaan miehitetyn lennon saapumista.
 
Pöytä on hyvä kattaa ennen ruokailua. Aurinkokotkan kiitoradan tekeminen Marsin kamaralle voisi olla robottien puuhaa. Niitä voitaisiin lähettää myös Europalle valmistelemaan miehitetyn lennon saapumista.

Itseasiassa jos siinä on nuo purjeet kiinni ja ne jotenkin aerodynaamisesti kontrolloitavissa, se pysähtyy miltei paikalleen, tarvisi ilmeisesti hieman normia suuremmat pyörät niin starttikin onnistuu..koska painovoima siellä 1/3 maan vastaavasta voimasta.

Mars on vain 56 mio km kauempana Auringosta niin hyvin lämmöneristetty kasvihuone voisi toimia siellä hapen ja ruoan tuottajana jos joku pidempiaikainen expeditiooni on siellä...hieman kuten ISS.
 
Huomenna yhden maissa iltapäivällä spacex tai nasatv feedi päälle. Yritystä saada satelliitti ylös ja kantoraketin ensimmäinen vaihe ehjänä alas merellä odottavan lotjan kannelle.
 
Back
Top