Avaruus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juke
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
En ala mielikuvittelemaan härveliäsi sinulle koska en pidä koko rataa mielekkäänä saatikka kääpiökapselia Mars-matkailuun. Olen tutkinut esittämiäsi numeroita ja laskenut etteivät ne ole mielekkäitä ja selittänyt miksi. Motiivihan on pitää sinut täällä kiireisenä ettet yritä neljättä kertaa tulla mouhoamaan NSF:lle ... toivottavasti efekti riittää muihinkin ilmailusaitteihin. Mielenkiintoisin pohdinta on lähinnä mikä se sinun kolmas nimimerkkisi siellä oli. Tulee mieleen yksi joka öyhötti paristoista ja Venus-matkailusta, olitkohan se sinä. Tyyli sopi.

Aivan...Stellar-Speedster oli sen mun 3s nimmari ja on edelleen.

Koita pitää tuo sun kääpiö ego yllä siellä...varmaan saat jonkun alennuslipun Epcot centteriin. Voit päristellä kädet levällään rakettina jossain avaruusvempeleessä sininen NASA lippis syvällä otsalla...ja olen suomalainen sinivalkoiset verkkarit päällä ja kerrot olevasi tyylikäs.
 
Mutta se "rockinghorse" oli profiilinsa mukaan Turusta. Oletko muuttanut?


Nyt mä muuten keksin, se 5. vaihe on kilju.

*päristelee kädet levällään Suomi-verkkareissa alas vuoren rinnettä*

Poja, kattokaa, mä olen mersu! Prrrrrrrrr ... ny mä lähren Marsii ... prrrrrrrr !
 
Mutta se "rockinghorse" oli profiilinsa mukaan Turusta. Oletko muuttanut?
Nyt mä muuten keksin, se 5. vaihe on kilju.
*päristelee kädet levällään Suomi-verkkareissa alas vuoren rinnettä*
Poja, kattokaa, mä olen mersu! Prrrrrrrrr ... ny mä lähren Marsii ... prrrrrrrr !

En ole ollut rockinghorse missään vaiheessa. Esittelin toisen huiman idean päästä korkealle aiemmin joka löytyy blogistani.

http://mesoslaunch.blogspot.com

Toki tämä jälkimmäinen on huimasti nopeampi tapa sillä 2820 m2 nostopintaa ja 100 m kärkivälinen lentokone joka nostaa raketin 50 kilsaan on todella hidas alussa....mutta myös huomattavasti taloudellisempi kuin SPACE-X tai DELTA IV Heavy tms.
 
Jaajaa. Sen tiesin että Specimen_X ja Stellar_Speedster oli molemmat sinun, sanoit että oli kolmaskin ollut, sitä arvuuttelin.

Tuo aurinkovoimainen lentokone olisi ihan varteenotettava konsepti jos unohtaisit raketit, supersooniset nopeudet ja lentelyt ällistyttävissä korkeuksissa. Sen sijaan keskittyisi hakemaan reaalista ratkaisua ihan tavalliseen ihmisten ja tavaroiden rahtaamiseen ekologisesti ja ilman polttoainekustannusta. Joku järkevä nopeustavoite alkuun, esim 500km/t korkealla. Ei välttämättä Hki-Pattaya lentoja mutta sen pituisiin mihin sillä päivän aikana pääsee, Suomessa kotimaanlennot, reitit Eurooppaan ja sitä rataa.

Uskon että joku joskus tuo markkinoille tuontyyppisen ja blended body on siinä kova sana.

No, mutta takaisin avaruuden valloitukseen, ei se ole pysähtynyt. Jos kaikki menee putkeen (harvinaista vielä avaruuden valloituksessa) niin alle viikon päästä CRS-5 laukaisu ja F9 1-vaiheen laskeutuminen merellä lotjan kannelle. Jänskää!
 
Jaajaa. Sen tiesin että Specimen_X ja Stellar_Speedster oli molemmat sinun, sanoit että oli kolmaskin ollut, sitä arvuuttelin.

Tuo aurinkovoimainen lentokone olisi ihan varteenotettava konsepti jos unohtaisit raketit, supersooniset nopeudet ja lentelyt ällistyttävissä korkeuksissa. Sen sijaan keskittyisi hakemaan reaalista ratkaisua ihan tavalliseen ihmisten ja tavaroiden rahtaamiseen ekologisesti ja ilman polttoainekustannusta. Joku järkevä nopeustavoite alkuun, esim 500km/t korkealla. Ei välttämättä Hki-Pattaya lentoja mutta sen pituisiin mihin sillä päivän aikana pääsee, Suomessa kotimaanlennot, reitit Eurooppaan ja sitä rataa.

Uskon että joku joskus tuo markkinoille tuontyyppisen ja blended body on siinä kova sana.

No, mutta takaisin avaruuden valloitukseen, ei se ole pysähtynyt. Jos kaikki menee putkeen (harvinaista vielä avaruuden valloituksessa) niin alle viikon päästä CRS-5 laukaisu ja F9 1-vaiheen laskeutuminen merellä lotjan kannelle. Jänskää!


Joo no asia josta et mitään tiedä, etkä ymmärrä on tuskin sellainen josta voi kovin syvään rintaääneen kommentoida. Alla "maailman ensi-ilta" SOLAR EAGLE II alukseni yläkuvannolle.

Se kuljettaa kevyesti 40 kilsaan REDSTONE jopa Titan II kokoisen raketin.

Se on tilavuudeltaan silti vain 1/40 osa Zeppelin LZ-129 aluksesta.

Solar_Eagle_comp2014_80.webp

Siinä on 250 matkustajapaikkaa ja kuljettaa 10 pikkuautoa samalla. Operoidaan vaan Marokosta-Egyptiin ja sieltä Dubaihin jne.
 
Viimeksi muokattu:
Joo no asia josta et mitään tiedä, etkä ymmärrä on tuskin sellainen josta voi kovin syvään rintaääneen kommentoida. Alla "maailman ensi-ilta" SOLAR EAGLE II alukseni yläkuvannolle.

Se kuljettaa kevyesti 40 kilsaan REDSTONE kokoisen raketin.

Se on tilavuudeltaan silti vain 1/40 osa Zeppelin LZ-129 aluksesta.

No niin, painoja, nopeuksia, siipipinta-aloja niin lasketaas taas. Ja minkäskokoisia potkurit ovat tälläkertaa ja kuinka vinhasti pyörivät?
 
No niin, painoja, nopeuksia, siipipinta-aloja niin lasketaas taas. Ja minkäskokoisia potkurit ovat tälläkertaa ja kuinka vinhasti pyörivät?


Me ollaan nyt väärässä ketjussa, mutta laskin että se kuljettaa 25 000 kg payloadia 40 kilsaan ja 50 000 kg 16 kilsaan.
 
5 tapaa päästä avaruuteen muutoin kuin raketilla.


Valitettavasti mikään noista ei toimi tällä hetkellä ja osa ei välttämättä koskaan. Katsotaanpa;

Skylon
http://www.reactionengines.co.uk/space_skylon.html

Brittien lempilapsi (luonnollisesti). Firma tämän takana täytti tänä vuonna 25 vuotta. Se ei ole tuottanut mitään muuta kuin Skylonin tapaisia konsepteja. Valtion apurahoilla pyörivä ikuisuusprojekti. Patentoinnin sijaan vain salailee mm. lämmönvaihdin avainteknologiaa. Omituista sillä ei firmalla ole mitään saumaa rakentaa ko. vehjettä itse vaan lisensoida jollekin isolle firmalle jos konsepti toimisi. SABRE-moottorin toimintasykli on erittäin monimutkainen ja haastava. Rakenteiden marginaaleissa aika paljon toiveajattelua. Vaatisi erikoispitkän ja vahvistetun kiitoradan nestehapen/-vedyn maatankkauslaitteilla, huima lentoonlähtönopeus. Vaatisi turvallisuuden takia samanlaiset lentokäytävät avaruuteen kuin tavallisetkin raketit joten mistään Heathrowsta tällä ei lähdetä. Ei päivänselvää estettä etteikö voisi toimia mutta pitkä ja kivinen polku vielä edessä.

Lightcraft
http://www.lightcrafttechnologies.com/technology.html

Hyvin epätodennäköistä videolla esitetyllä tavalla. Säteen pitäminen paketissa ja kohdistus tulee haasteeksi. Videon firma on ollut jo vuosia katatoonisessa tilassa. Laseria voimanlähteenä käyttävistä rakettityöntövoimaa tuottavista laitteista realistisin lienee Jordin Karen lämmönvaihtimeen perustuva konsepti. Aluksessa on tankki nestevedylle jota pumpataan ulospäin näkyvän lämmönvaihtimen kautta suuttimeen. Lämmönvaihtimeen osoitetaan maasta voimakkaalla lasersäteellä joka höyrystää vedyn joka pääsee kaasumaisena purkautumaan suurella nopeudella suuttimesta. Kare puuhailee tällähetkellä laserpohjaisia UAV energiansiirtosysteemejä.

http://www.niac.usra.edu/files/studies/final_report/897Kare.pdf
http://lasermotive.com/

Avaruushissi
http://en.wikipedia.org/wiki/Space_elevator

Potentiaalisin avaruuteen pääsyn mullistaja. Lähinnä kiinni siitä miten hyvin ja nopeasti pystytään valmistamaan tarvittavan pitkiä makroskooppisia kuituja hiilinanoputkista, ja ovatko ne tarpeeksi vahvoja (yksittäinen CNT säie on, niistä koostettu makroskooppinen köysi/liina toivottavasti on).Miten kestää ohuen yläilmakehän voimakkaasti hapettavaa yksi-atomista happea, mikrometeoriittejä, avaruusromua jää vielä nähtäväksi. Tällä ei voi suoraan matkata LEO:lle, jos poistuu hissistä LEO korkeudella niin tipahtaa maahan. Tietyllä korkeudella voi poistua LEO:lle vievälle Hohmann-radalle.

Orion projekti
http://en.wikipedia.org/wiki/Project_Orion_(nuclear_propulsion)

Taitaa lehmätkin lennellä Marsiin ennemmin kuin sarja-atomipommitus alailmakehässä saisi tarpeeksi hyväksyntää tämän rakentamiseen.

Alcubierre moottori
http://en.wikipedia.org/wiki/Alcubierre_drive

Einsteinin teorioihin pohjautuva hassu matemaattinen erikoisratkaisu joka näyttäisi mahdollistavan valoa nopeamman matkustamisen. Yksi rakennuspalikoista on kylläkin eksoottista materiaa jolla olisi negatiivinen energia. Tällaista ei ole todettu luonnossa eikä mitään tietoa miten tai voiko mitenkään sellaista valmistaa. Ei ole aukottomasti todistettu että tämä ratkaisu on luonnossa mahdollinen vai pelkkä epätäydellisten teorioiden luoma luonnoton kummajainen. Kaikkein epätodennäköisin näistä viidestä.


Laitetaan nyt tässä samaan sarjaan vaikkapa Startram
http://www.startram.com/

Metrolla avaruuteen! Tyhjäksi pumpattua putkea pitkin kiihdytetään yläilmakehän rajalle, putki leijuu superjohtavissa kaapeleissa kulkevien järkyttävän voimakkaiden virtojen aiheuttamien magneettikenttien kannattelemana. Huisaa.

StarTram%20Initial%20deployment%201%20Cropped.jpg
 
Jostakin syystä tästä listasta puuttuu myös se NASA NSF saitin lempilapsi...rail launched rocket sled..tuo maglev kisko ja tyhjiöputki siellä myös esiintyy usein.


1951 malli !

rocket_sled_1951.webp
 
Viimeksi muokattu:
Taasen myös tämä VG:n zydeemihän on myös vanhaa perua.

xpspaces.webp

MB1_large.webp

buran-secret.webp

boeingTSTO89.webp
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta on myös ikävää, että ehken käyttökelpoisin sovellutus kisko+rakettienergia oli alunperin näikin synkkä suunnitelma dr. Sängeriltä.


Siinä on muuten 10 tonnia enemmän huilea kun muun suunnitelmassa..tosin olikin vain aikomus nostaa sukkula LEOlle ja sitten Marsiin.
 
Ei taas oikein mee SpaceX:llä homma putkeen mikä ei sinänsä yllättävää. CRS-5 laukaisu siirtymässä tammikuun alkuun.
 
Avaruuteen pääseminen on varmaan helpoin ongelma. Suurin ongelma on avaruuden tuhansien valovuosien mittaiset etäisyydet. Me näemme mielenkiintoisen kohteen, mutta sinne matkaaminen kestää tuhat valovuotta. Miten me tämän pulman ratkaisemme.
 
Avaruuteen pääseminen on varmaan helpoin ongelma. Suurin ongelma on avaruuden tuhansien valovuosien mittaiset etäisyydet. Me näemme mielenkiintoisen kohteen, mutta sinne matkaaminen kestää tuhat valovuotta. Miten me tämän pulman ratkaisemme.

Ei kyllä juurikin avaruuteen pääseminen on osoittautunut hankalaksi ihmiselle...koska maanvetovoima gravity vetää kappaleita puoleensa..Marsissa se in vain 1/3 ja kuussa 1/8 siitä mitä meillä.

Nyt INTIA latasi raketin ja aikoo seuraavaksi miehitettyä myös.

YcDCTXB.jpg
 
Avaruuteen pääseminen on varmaan helpoin ongelma. Suurin ongelma on avaruuden tuhansien valovuosien mittaiset etäisyydet. Me näemme mielenkiintoisen kohteen, mutta sinne matkaaminen kestää tuhat valovuotta. Miten me tämän pulman ratkaisemme.

Olemalla kärsivällisiä.

Ellei fysiikan rintamalla löydy mitään mullistavaa niin edes luotaimista toisiin aurinkokuntiin missään järjellisessä ajassa ei kannata haaveilla satoihin vuosiin. Nykytekniikka mahdollistaa jotain konsepteja joilla kevyt luotain voisi saavuttaa muutamia prosentteja valonnopeudesta mutta kyseessä olisi vuosikymmenien rakennusprojekti vaatien kaikkien kynnelle kykenevien teollisuusmaiden yhteistyötä.

Skifi-kirjoissa esiintyvät hitaasti matelevat sukupolvi-alukset mitkä matkaisivat tuhansia vuosia lähimmällekin toiselle aurinkokunnalle ihmissukupolvien syntyessä/eläessä/kuollessa niissä eivät tällä hetkellä ole loogisesti ajatellen järkeviä koska todennäköistä että muutamassa sadassa vuodessa tekniikka kehittyisi sen verran että myöhemmin lähetetty alus saisi aiemmin lähetetyt kiinni jo paljon ennen määränpäätä.

Omassa aurinkokunnassa paljon mielenkiintoisia paikkoja missä ei edes vierailtu saatikka asutettu, jos nyt keskityttäisiin avaruuslentojen osalta tänne kotikulmille vaan.
 
Olemalla kärsivällisiä.

Ellei fysiikan rintamalla löydy mitään mullistavaa niin edes luotaimista toisiin aurinkokuntiin missään järjellisessä ajassa ei kannata haaveilla satoihin vuosiin. Nykytekniikka mahdollistaa jotain konsepteja joilla kevyt luotain voisi saavuttaa muutamia prosentteja valonnopeudesta mutta kyseessä olisi vuosikymmenien rakennusprojekti vaatien kaikkien kynnelle kykenevien teollisuusmaiden yhteistyötä.

Skifi-kirjoissa esiintyvät hitaasti matelevat sukupolvi-alukset mitkä matkaisivat tuhansia vuosia lähimmällekin toiselle aurinkokunnalle ihmissukupolvien syntyessä/eläessä/kuollessa niissä eivät tällä hetkellä ole loogisesti ajatellen järkeviä koska todennäköistä että muutamassa sadassa vuodessa tekniikka kehittyisi sen verran että myöhemmin lähetetty alus saisi aiemmin lähetetyt kiinni jo paljon ennen määränpäätä.

Omassa aurinkokunnassa paljon mielenkiintoisia paikkoja missä ei edes vierailtu saatikka asutettu, jos nyt keskityttäisiin avaruuslentojen osalta tänne kotikulmille vaan.

Tästä on helppo olla samaa mieltä. Meillä on jo nyt mahdollisuus lähetellä luotaimia käytännössä kaikille aurinkokunnan mielenkiintoisille kappaleille. Siellä on erittäin paljon tuntematonta tutkittavaa. Nykytekniikalla kannattaa pysyä "kotikulmilla".
 
Back
Top