Avaruus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juke
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Toisaalta jos avaruusalan ihmisiltä kysyttäisiin niin mini-ydinpommin EMP-pulssilla satelliitin grillaaminen on paljon mukavampi vaihtoehto kuin perinteisellä ohjuksella satelliitin tuhannen p*llun päreiksi ampuminen.
 
Tämäkään ei tainnut täysin nappiin mennä, ilmeisesti laskeutuja kaatui kyljelleen. Suhteellisen korkea tötteröhän tuo onkin laskeutujaksi, vaikka luulisi että tällaisia asioita olisi otettu huomioon. Yllättävää kyllä, se pystyy näköjään kuitenkin kommunikoimaan Maahan.
https://yle.fi/a/74-20076260
 
SpaceX:n ison tötterön kolmas koelento lähestyy ja se tapahtunee aikaisintaan ensi torstaina 14. maaliskuuta (13:00 UTC):

https://spaceflightnow.com/2024/03/07/spacex-tentatively-targets-march-14-for-third-starship-flight/

https://www.spacex.com/launches/mission/?missionId=starship-flight-3

Tosin virallista laukaisulupaa vielä odotellaan ja muitakin viivästyksiä voi tulla mutta muuten kaiken pitäisi olla valmista uutta yritystä varten!

Aikaisempiin koelentoihin verrattuna uutta on:
  • lastiruuman oven kokeilu, tosin mitään lastia ei ole mukana vielä tällä koelennolla
  • yhden tai useamman Raptor-moottorin käynnistäminen avaruudessa, millä harjoitellaan laskeutumista kiertoradalta ja millä lienee vaikutuksia myös suunniteltuun lentorataan - tämän koelennon ei ehkä olekaan tarkoitus päättyä Hawajin edustalle?
  • polttoaineen siirto painottomuudessa eri tankkien välillä, millä simuloidaan toisen raketin tankkaamista kiertoradalla
  • ... sekä tietysti paljon edellisten koelentojen kokemuksien perusteella tehtyjä korjauksia ja parannuksia
Jos ymmärsin oikein, niin nyt myös raketin kakkosvaiheessa käytettäisiin sähköstä "työntövoiman vektorointia" kun taas tähän asti siihen olisi käytetty hydraulista järjestelmää. Myös maajärjestelmiin on tehty parannuksia ja mm. raketin tankkauksen pitäisi nyt sujua entistä nopeammin. Nopea tankkaus tarkoittaa kylmempää ja siten myös tiheämpää polttoainetta. Eli kylmää menovettä mahtuu tankkeihin enemmän, mikä parantaa raketin suoritusarvoja.

Videopätkä uusimmasta tankkausharjoituksesta:


Toivottavasti koelento sujuu hyvin ja torni jää pystyyn, koska SpaceX on jo aloittanut myös neljännen koelennon valmistelut...
 
  • Tykkää
Reactions: Rkm
Näillä näkymin onnistunut, jos aluskin tulee vielä kontrolloidusti alas. Boosteri tais menettää kontrollin parin km korkeudessa ja alko heittelehtimään. Jos oikein kuulin, niin tänä vuonna pitäs olla 5-7 laukaisua lisää? Pikkuraketeilla tais olla joku 250 onnistunutta laukaisua perätysten... Huimaa kehitystä.
 
Harmi, mutta komean näköistä oli meno plasman seassa.
[14.3. kello 16.34] SpaceX tiedottaa, että todennäköisesti alus tuhoutui yhteyden menettämisen aikoihin. Yhtiö lupaa kertoa lisää, kun tietoa selviää. Livelähetys loppui.
 
Molemmilla rintamilla päästiin taas eteenpäin, kumpikaan komponentti ei tällä kertaa räjähtänyt omia aikojaan. Siltikin, Musk varmaan toivoi vähän isompaa edistysaskelta, lähellekään pehmeää laskua ei päästy. Re-entry -video oli kyllä komiaa katsottavaa, kuin elokuvissa. Aika tarkkaan Kármán raja on asetettu, juuri noin 100 kilsan korkeudessa alkoi ensimmäiset merkit kitkan aiheuttamasta kuumentumisesta näkyä. Yllättävän pitkään kuvayhteys säilyi, olisin ajatellut että antennit ja kamerat palavat hyvin nopeasti veke.
 
Back
Top