Avaruus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juke
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
russia-reusable-single-engine-unmanned-spacecraft-hypersonic-hg.jpg


Sputnik has obtained an image of the prototype of Russia's reusable single-engine unmanned spacecraft.

The second image shows a diagram depicting how the drone will be put into orbit and return to Earth using parachutes.

The Russian Skolkovo foundation has previously told Sputnik that the reusable drone, which is being developed by the International Scientific Optical Network (ISON) for Russian State Space Corporation Roscosmos, will have its own propulsion system, but its prototype will for the time being be carried on an aircraft during the first phase of the flight.

Director General of ISON Yury Bakhvalov has told Sputnik that the drone will be assembled of parts and components made only in Russia, while its engine will be the same as the one used for the rocket upper stage Breeze M - 14D30. According to Bakhvalov, five tests of the drone prototype using the high-altitude geophysical research aircraft M-55 are planned for 2023.

The drone is expected to be able to reach an altitude of up to 160 kilometers (99 miles) at a speed of Mach 7. Each of these hypersonic space drones is intended for at least 50 flights.
http://www.spacedaily.com/reports/N...Russias_First_Hypersonic_Space_Drone_999.html
 
No nyt on ryssät tippunu avaruuskilvasta.. rakentaa uudelleenkäytettävää avaruusalusta, laskuvarjoilla ja miehittämättömänä. Kun jenkeissä SpaceX vetää ihan hallittua moottoreilla laskua Heavy payload luokassa ja pian miehistö kyydissä. Muutaman vuoden päästä kun BFR/Super Heavy ja Starship valmistuu niin laskeudutaan isommalla aluksella kuin Saturn V takaisin maanpinnalle, tietokonealgroritmien ohjauksessa. Samaan aikaan Venäjällä lennätetään leijaa, ja sekin hyvin luultavasti repeää.
 
Mikä tuon laitteen tarkoitus on? Sillä ei voi ainakaan laukaista satelliitteja kun ei se pääse lähellekään kiertoratanopeutta. Kun se on miehittämätön se ei voi kuljettaa edes avaruusturisteja.
Venäjän tuleva miehitetty alushan on "Federation" joka muistuttaa hiukan Sojuzin ja Apollon risteytystä. Ensilento 2022-24 tjsp.
 
Mikä tuon laitteen tarkoitus on? Sillä ei voi ainakaan laukaista satelliitteja kun ei se pääse lähellekään kiertoratanopeutta. Kun se on miehittämätön se ei voi kuljettaa edes avaruusturisteja.
Venäjän tuleva miehitetty alushan on "Federation" joka muistuttaa hiukan Sojuzin ja Apollon risteytystä. Ensilento 2022-24 tjsp.
Samassa tekstissä kuitenkin viitataan "toiseen kuvaan" jossa näytetään miten tuo "viedään kiertoradalle." Mutta en minä sitä toista kuvaa siellä nähnyt, mainoksia vain...

Veikkaan että tuon tarkoitus on sama kuin Buranin, joka tehtiin varmuuden vuoksi. Neuvostoliitossa ei ymmärretty, miksi jenkit olivat rakentaneet avaruussukkulan, koska eivät keksineet sille mitään tarkoitusta missä perinteiset avaruusraketit ja -kapselit eivät olisi olleet parempia. Päättivät siis tehdä oman version siltä varalta että se osoittautuisikin jotenkin äärimmäisen tärkeäksi.

No nykyään tiedämme että järjetön byrokratia oli nus...nut kaiken järjen ulos avaruussukkulasta kauan ennen kuin sitä edes alettiin rakentamaan... Mutta koska jenkeillä on X-37B ja/tai X-43 niin venäläiset haluavat samanlaisen/samanlaiset.
 
Mikä tuon laitteen tarkoitus on? Sillä ei voi ainakaan laukaista satelliitteja kun ei se pääse lähellekään kiertoratanopeutta.

Melko varmasti sama kuin jenkkien vastaava. Tuo näyttää hieman kookkaammalta kuin x37b

aHR0cDovL3d3dy5zcGFjZS5jb20vaW1hZ2VzL2kvMDAwLzA2OC84MTQvb3JpZ2luYWwveDM3Yi1vdHY0LWxhbmRpbmcuanBn


En kuitenkaan laskisi sitä satelliittien laukaisua pois, kun viime kuukausina on tullut ilmi että Venäläiset on vehkeilleet pikkusatelliittien kanssa. Tuon sisälle mahtuu useampi mikrosatelliitti.
 
Sputnikin alkuperäinen uutinen

1072103878.jpg


Laite on paljon pienempi mitä luulin jos se kerran kulkee M-55:n kyydissä.
Maallikot käyttävät ilmaisua "kiertorata" usein "avaruuden" sijasta ja näin näyttää artikkelissakin käyneen. Tuon perusteella laite käy kyllä avaruudessa muttei kiertoradalla.
 
Tuon perusteella laite käy kyllä avaruudessa muttei kiertoradalla.

Tuossa näkee kaikki vaiheet laukaisusta laskeutumiseen, mutta ei sitä mitä se siellä avaruudessa tekee. En kuitenkaan usko siihen että naapuri on suunnitellut sille mitään Richard Branson Spaceship 2 tyylistä toimintaa. Kiertorata toimintaan sopii myös ion-moottori, ja se ei tarvitse hirveitä määriä nesteitä notta se toimii.
 
Tuossa näkee kaikki vaiheet laukaisusta laskeutumiseen, mutta ei sitä mitä se siellä avaruudessa tekee. En kuitenkaan usko siihen että naapuri on suunnitellut sille mitään Richard Branson Spaceship 2 tyylistä toimintaa. Kiertorata toimintaan sopii myös ion-moottori, ja se ei tarvitse hirveitä määriä nesteitä notta se toimii.
Ionimoottorissa ei myöskään ole juurikaan työntövoimaa, eli kun ilmoitetaan 160 km maksimikorkeus, ei sellaisella tee juuri mitään. Vaikka lähdössä saavutettaisiin tarvittava kiertoratanopeus, tuolta korkeudelta tullaan alas todella nopeasti. Ja nuo ilmoitetut nopeudet (jos noita mach-lukuja nyt haluaa niin tulkita) eivät viittaa siihen että oltaisiin todellisuudessa lähelläkään kiertoratanopeutta
 
Ionimoottorissa ei myöskään ole juurikaan työntövoimaa, eli kun ilmoitetaan 160 km maksimikorkeus, ei sellaisella tee juuri mitään. Vaikka lähdössä saavutettaisiin tarvittava kiertoratanopeus, tuolta korkeudelta tullaan alas todella nopeasti. Ja nuo ilmoitetut nopeudet (jos noita mach-lukuja nyt haluaa niin tulkita) eivät viittaa siihen että oltaisiin todellisuudessa lähelläkään kiertoratanopeutta

"RIA’s report says the craft should be able to fly at seven times the speed of sound at 100 miles (160km) height.
It will also be capable of travelling out to a height of 310 miles (500km)."

Mikä nopeus on sitten tuolla 500km?


Yhtäkkiä kun googletin niin näyttäisi olevan kaikilla kova hinku saada satelliitteja tuonne LEO kiertoradan alapäähän.

Esimerkiksi Japanilaisten testi satelliitti vietiin ensin ylemmäs ja sieltä se sitten laski alemmas.


SLATS, the Super Low Altitude Test Satellite, is a JAXA satellite intended to demonstrate operations in very low Earth orbit (below 200 km), using ion engines to cancel out aerodynamic drag and equipped with sensors to determine atomic oxygendensity, an exposure facility to measure material degradation in the 200 km orbit, and a small camera.

SLATS was launched on a H-IIA rocket alongside the GCOM-C satellite to a 630 km orbit, followed by orbit-lowering manoeuvres by a combination of chemical propulsion and aerobraking, with final operation at an altitude below 180 km.
 
VLE-kiertoradat on tosiaan tulleet suosituimmiksi viime aikoina. Minimikorkeus missä satelliitti voi pysyä kiertoradalla edes hetken on ilmeisesti noin 120km. Alle 200km kiertoradoilta yleensä tullaan kai alas noin päivässä jos ei ole reboosteja. Kiertoradalle tarvitaan kuitenkin luokkaa Mach20+ nopeus, Mach7 ei riitä sinnepäinkään.
Ehkä tuo venäläisten laite on vain testikappale jolla kokeillaan teknologioita ennenkuin tehdään kunnianhimoisempi kapistus.
 
"RIA’s report says the craft should be able to fly at seven times the speed of sound at 100 miles (160km) height.
It will also be capable of travelling out to a height of 310 miles (500km)."

Mikä nopeus on sitten tuolla 500km?
Nopeutta on mahdotonta sanoa kun se ei suoraan liity korkeuteen. Useamman sadan kilometrin "hyppy" on suhteellisen helppoa saavuttaa, mutta sieltä myös tullaan alas kiven lailla. Vastaavan korkeuden vakaa kiertorata vaatii vajaa 8 km/s ratanopeutta. Mach-luvut taas ovat merkityksettömiä avaruudessa, joten vaikka niistä voi spekuloiden vetää johtopäätöksen ettei nopeus ole lähelläkään vaadittua ratanopeutta, ei artikkelille kannata hirveästi antaa painoarvoa.

Matalat LEO-radat ja niiden decay ovat toinen mielenkiintoinen asia, mutta niiden ylläpito tosiaan vaatii jatkuvaa radan korotusta. Esim. ISS on reilun 400 km korkeudella ja vaatii lukuisia boosteja vuosittain välttääkseen palavan lopun.
 
Tuo projektin toteuttaja on "International Scientific Optical Network (ISON)" niin tehtäväkin voisi liittyä sen alaan.


"International Scientific Optical Network (ISON) represents one of largest systems specializing in observation of space objects. ISON project is continuously developing and is joining now the 35 observation facilities in 15 countries with 80 telescopes of different class (aperture from 12.5 cm to 2.6 m). 8 millions of measurements in 1.21 millions of tracks for about 4000 objects are collected by KIAM in 2014. ISON provides permanent monitoring of the whole GEO region, regular surveying of Molniya type orbits, and tracking of objects at GEO, GTO, HEO and LEO. ISON consists of five subsystems: GEO surveying, faint objects tracking at GEO and GTO, bright objects tracking at GEO and HEO, bright object tracking at LEO and perigee part of HEO, observations of asteroids (survey and photometry). Additionally one telescope is using for adjusting of HEO surveys. Also deployment of Roscosmos subsystem of dedicated mini-observatories EOP-1/EOP-2 is on the way. It is implemented centralized scheduling of GEO survey observations and LEO object tracking. Obtained measurements are processing at KIAM ballistic center to be used for scientific and applied goals, including collision risks analysis. Producing series of 20 cm aperture telescope with FOV 7x10.5 degree to compose matrix system for barrier observation of HEO and LEO objects is started. Achieved parameters of the above mentioned telescopes and plans of ISON network development will be presented and discussed."

http://adsabs.harvard.edu/abs/2014cosp...40E2157M

Wikistä

The International Scientific Optical Network or ISON(Russian: Международная научная оптическая сеть, Пулковская кооперация оптических наблюдателей) is an international project, currently consisting of about 30 telescopes at about 20 observatories in about ten countries (Russia, Ukraine,Georgia , Uzbekistan, Tajikistan, Moldova, Spain , Switzerland , Bolivia (Tarija), USA , Italy (Collepardo))which have organized to detect, monitor and track objects in space. Other observatories include the "ISON-Kislovodsk Observatory", located near Kislovodsk, North Caucasus, Russia, with the observatory code D00.
ISON is managed by the Keldysh Institute of Applied Mathematics, part of the Russian Academy of Sciences.[2][3] It was credited for the discovery of comets C/2010 X1 (Elenin)[4] and C/2012 S1(ISON),[5] the latter popularly known as Comet ISON.
The minor planet 365756 ISON is named for the network.[6]

https://en.m.wikipedia.org/wiki/International_Scientific_Optical_Network

ISON-International-Scientific-Optical-Network.jpg
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
https://yle.fi/uutiset/3-10641970

Pentagon varoittaa: Venäjä ja Kiina kehittävät Yhdysvaltojen satelliitteja vahingoittavia aseita

Pentagonin mukaan Kiina ja Venäjä kehittävät useita tapoja haastaa Yhdysvaltojen asemaa avaruudessa.

Yhdysvaltojen puolustusministeriön mukaan Venäjä ja Kiina pyrkivät haastamaan Yhdysvaltojen asemaa avaruudessa kehittämällä aseita, joilla voi häiritä ja tuhota Yhdysvaltojen satelliitteja.
Maanantaina julkaistusta Pentagonin raportista uutisoi muun muassa CNN.

Yhdysvaltojen satelliiteilla on keskeinen rooli muun muassa navigoinnissa, aseiden ohjaamisessa ja tiedustelutiedon keräämisessä.
Satelliitit keräävät myös tietoa vieraiden valtioiden ohjusten laukaisemisesta.

Presidentti Donald Trumpin hallinto on korostanut satelliittien turvaamista ja niiden kehittämistä maan puolustuspolitiikassa.
Pentagonin raportti selvittää Venäjän, Kiinan, Iranin ja Pohjois-Korean toimintaa avaruudessa.

– Etenkin Kiina ja Venäjä kehittävät useita tapoja hyödyntää Yhdysvaltojen oletettua riippuvuutta avaruuspohjaisista järjestelmistä ja haastavat Yhdysvaltojen asemaa avaruudessa, raportti kertoo.

Raportin mukaan Kiina ja Venäjä kehittävät todennäköisesti laseraseita, joilla voidaan häiritä tai vahingoittaa satelliitteja ja niiden sensoreita.
 

The new methane-fueled Raptor engine developed by US SpaceX aerospace company for its Starship interplanetary craft has outperformed the Russian RD-180 rocket engine in terms of pressure level in the combustion chamber, SpaceX CEO Elon Musk said on Monday.

"Raptor reached 268.9 bar [approximately 274.2 kilograms of power per square centimeter], exceeding prior record held by the awesome Russian RD-180," Musk said on Twitter.

On February 4, Musk said that SpaceX had conducted the first test firing of Raptor.

Russian liquid-fuel rocket engine RD-180 is used in the first stage of the US Atlas-5 rocket. According to Russian rocket engine manufacturer Energomash, the pressure in the combustion chamber of the RD-180 is 261.7 kilograms of power per square centimeter.

On January 31, Musk posted a couple of images on Twitter showing a Starship Raptor engine and saying SpaceX was preparing to test fire it at its Texas facility.

So far, SpaceX has completed the assembly of a stainless Starship Hopper prototype meant for takeoff and landing tests.
http://www.spacedaily.com/reports/R...ombustion_chamber_pressure_says_Musk_999.html
 
Back
Top