Avaruus

Laitetaan nyt tännekin

8AjH5Sd.jpg


Kuvassa näkyy Jet, eli kosmisen säteen aiheuttama purkaus ilmakehän yläosissa. Kirkkain purkaus on otsiini kerroksessa 20 ja 30 km välissä, mutta Jet purkaus ulottuu Stratospherin läpi aina ilmakehän uloimpiin osiin, mesospherin alueelle, mikä alkaa 50 km korkeudelta. Kuva on otettu Hawajissa ja mielenkiintoista on että tuo Jet purkaus tapahtuu taas tälläkin kertaan myrskypilven päällä.
 
Tässä niille jotka haluavat tutustua paremmin tuohon viime viikolla postattuun sotilas satelliittivideoon ja sen tarinaan.

 
Halleyn komeettaa on tunnetuin toistuvasti näkyvistä komeetoista. Viimeksi käväisi mestoilla 1986. Tällöin tehtiin hieno ESA:n , Japanin ja NL:n yhteisprojekti.

2 Japanilaista satelliittia kartoitti komeettaa pitkältä etäisyydeltä UV-spektrissä etsien sen ydintä. Sen jälkeen ne lensivät tutkimaan muita komeettoja vuosien ajab.
2 Venäläistä satelliittia lensi ensin Venukseen pudottamaan sinne laskeutumisaluksia ja sen jälkeen lensivät Halleyn läheltä ja kuvasivat komeettaa IR-spektrissä ja tekivät mittauksia ytimen rakenteesta ja pölypilvestä jotta Ranskalainen satelliitti pääsisi mahdollisimman lähelle.
Ja tämä Ranskalainen satelliitti pääsi parhaimmillaan 596 kilometrin päähän komeetasta.







Hienoa yhteistyötä!
 
So what is going on here with this passive-aggressive reaction? One person who would probably know is Vadim Lukashevich, a Russian-based space expert. He was fired from an aerospace think tank at Skolkovo in 2015 after writing articles opposing the transformation of Roscosmos from a government agency into a state corporation. On Monday, he gave an interview to Russian television station Moscow 24, which was published on YouTube and translated for Ars by Robinson Mitchell.

During the interview, Lukashevich says there are good reasons for the Russians to feel threatened. (In the quote below, he references Roscosmos leader Dmitry Rogozin, who was sanctioned by the US government in 2014 and thereafter suggested NASA should use a trampoline to get to space.)

With this launch, even if it was ordered by NASA, this private company SpaceX has made Roscosmos null and void. They have shown Roscosmos who’s who. Everyone remembers Rogozin’s remarks about trampolines and such, so in fact this isn’t just resentment, it is a constant major headache for Roscosmos. In the first place, the congratulations message was late. Second, Roscosmos sent out two congratulation tweets, one in English, and another completely different text in Russian. So of course, this is a sign of resentment, it is the reaction of an unreliable leader who is lagging behind, so really it was strange they (Roscosmos) reacted at all. Bear in mind Roscosmos in fact never gave their approval for the docking. They voiced a number of technical concerns, perhaps even with some basis, but we saw that the docking was simply brilliant as it took place. So, yes, this was a reaction of someone left behind.​

Kuten yleensä Venäläisiä ketuttaa kun bisnekset menee sivuun.

Look, if we compare the ships on a technological level, our Soyuz is in principle unable to compete with the SpaceX’s Crew Dragon. This is because our Soyuz was ideologically built in the 1960s by Sergei Pavlovich Korolev. Even having undergone a lot of modification, it is still flying to this day. It is reliable and its bugs have all been worked out. But it has become an unreliable ship in principle. Even when the Chinese built their ship, “Heavenly Vessel” (Shenzhou)—a pretty name—on the basis of our Soyuz, they rebuilt the entire article. In the first place, [the Chinese ship] is bigger. Secondly, their habitation module is a completely independent vehicle, able to undock and fly for up to a month on its own. As to the re-entry module, theirs is larger, more reliable, and less crowded than ours and so forth.​
But Elon Musk has built the ship of the future. It’s a seven-place spacecraft. It is re-usable. It is new technology. Accordingly, it beats Soyuz according to every parameter, by every technological indicator. It only needs to prove its usefulness for manned space launches, and then in July it will make its first manned flight. Musk will not only take away from Roscosmos… Transporting foreign astronauts [on Soyuz] to the ISS is ending. Each year we (Russia) received about $400 million, and now that will end. We will be forced by this, most likely, to carry tourists, but Musk will be able to offer lower prices to tourists as well, and he has a ship with seven seats. So what are we even talking about?​
 

Kuten yleensä Venäläisiä ketuttaa kun bisnekset menee sivuun.

Laitetaas tykkäyksen lisäksi sydänhymiö :love: <3

Roskosmoksen laukaisubisnes on ollut harvoja venäläisiä kilpailukykyisiä teknologiapalveluita, mutta pohjautunut 1950-1960 -luvun teknologiaan joka on viimeinkin radikaalisti vanhentumassa SpaceX:n ihan uuden laukaisu- ja kapseliteknologian ansiosta. Tälläkin saralla Venäjällä olisi ollut kaikki mahdollisuudet pysyä teknologiajohtajana jos rahat olisi käytetty datsojen sijasta teknologian kehittämiseen.

Eurooppalaisena harmittaa vaan, että Arianespace on jäljessä. Toisaalta eipä millään teknologian alalla johtoasema ole ikuinen. GM otti kiinni Fordin, Boeing Douglasin, Apple Nokian ym.
 
Laitetaas tykkäyksen lisäksi sydänhymiö :love: <3

Roskosmoksen laukaisubisnes on ollut harvoja venäläisiä kilpailukykyisiä teknologiapalveluita, mutta pohjautunut 1950-1960 -luvun teknologiaan joka on viimeinkin radikaalisti vanhentumassa SpaceX:n ihan uuden laukaisu- ja kapseliteknologian ansiosta. Tälläkin saralla Venäjällä olisi ollut kaikki mahdollisuudet pysyä teknologiajohtajana jos rahat olisi käytetty datsojen sijasta teknologian kehittämiseen.

Eurooppalaisena harmittaa vaan, että Arianespace on jäljessä. Toisaalta eipä millään teknologian alalla johtoasema ole ikuinen. GM otti kiinni Fordin, Boeing Douglasin, Apple Nokian ym.
Jos nyt rehellisiä ollaan niin nasa menee/meni kotimaisella aluksella avaruuteen jos vain mahdollista. Sama koskee tietysti venäläisiä.

Amerikkalaiset on ostanut palveluita koska on ollu pakko. Tässä ei taida kilpailus asetelmaa syntyä millään.

Tuskin venäläine yritys olisi edes voinu osallistua " Commercial Crew Development" ohjelmaan.



During the evaluation phase of CCDev1 proposals were received from the following participants:[48]

Nämä esittivät omat ehdotukset.





Kuten tiedetään niin jäljellä on monien vaiheiden jälkeen Boeing ja spacex.

Saa nähdä kummasta lopulta tulee NASAn työjuhta.


Tuskin lopulta kahdelta ostetaan palveluja?


https://en.m.wikipedia.org/wiki/Commercial_Crew_Development
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Tuskin lopulta kahdelta ostetaan palveluja?

En usko että se tulee jäämään kahteen. On melko varma että kun aika vierii eteenpäin niin Bezosin Blue Origin tulee rinnalle ja sitten niitä on kolme. Ehkä ensi vuosikymmenen lopulla niitä on viisi tai useampi. Näyttöjä ei ole muilla kuin perinteisillä Pentagonin toimittajilla ja Euroopassa Arienspacilla. Briteillä on sitten Vulcan projekti ja sekin on myöhässä vuosikymmeniä. En mitenkään jaksa uskoa että se lentäisi 2025 kuten on lupailtu, mutta jos he saavat koneensa valmiiksi niin siinä on SSTO (Single Stage To Orbit) mille SpaceX ei voi mitään.
 
Jos nyt rehellisiä ollaan niin nasa menee/meni kotimaisella aluksella avaruuteen jos vain mahdollista. Sama koskee tietysti venäläisiä.

Amerikkalaiset on ostanut palveluita koska on ollu pakko. Tässä ei taida kilpailus asetelmaa syntyä millään.

Tuskin venäläine yritys olisi edes voinu osallistua " Commercial Crew Development" ohjelmaan.

Toki, mutta SpaceX:n myötä myös avaruusturismibisnes menee sivu suun. Tämä on kuitenkin sivujuonne verrattuna satelliittien laukaisuun. Aikaisemmin Venäjän markkinaosuus näytti tältä:

slide_4.jpg


Sittemmin on näyttänyt tältä:

51c6061bcde0b6f3780e43e23e13f7d8a05c8b27.png


Kun vielä esim. 2012 maailmassa ammuttiin 34 kaupallista avaruusrakettia niistä 15 oli venäläistä, 2018 luvut olivat 41 ja 5. Kuinka surullista.
 
Viimeksi muokattu:
En usko että se tulee jäämään kahteen. On melko varma että kun aika vierii eteenpäin niin Bezosin Blue Origin tulee rinnalle ja sitten niitä on kolme. Ehkä ensi vuosikymmenen lopulla niitä on viisi tai useampi. Näyttöjä ei ole muilla kuin perinteisillä Pentagonin toimittajilla ja Euroopassa Arienspacilla. Briteillä on sitten Vulcan projekti ja sekin on myöhässä vuosikymmeniä. En mitenkään jaksa uskoa että se lentäisi 2025 kuten on lupailtu, mutta jos he saavat koneensa valmiiksi niin siinä on SSTO (Single Stage To Orbit) mille SpaceX ei voi mitään.
Näinkin varmaan, mutta piisaako markkinoita oikeasti monelle? Ja meinaako Nasa hajauttaa ostamansa lennot?

Tässä juttua tästä voimassa olevasts NASAn sopimuksesta jossa Boeing voitti ja Sierra Nevada Corp. (SNC) Space Systems jäi nuolemaan näppejä. SpaceX sai sitten puolittaisen palkinnon.
Jotenkin jää semmoinen kuva että tulevaisuus on kummiskin NASAn osalta ihan kilpailuttamista.
Tai lopulta yksi voittaa ja kakkonen saa lohdutus palkinnon kuten tuolla sanotaan.

Pitkäänhän ei projektit hengissä pysy jos ei ole asiakkaita(NASA) tai rahoittajia.

NASA Commercial Crew Awards Leave Unanswered Questions
https://spacenews.com/41924nasa-commercial-crew-awards-leave-unanswered-questions/


Myöhemminhä tuo SNC on tehnyt valituksen/ kanteen Boeingin voitosta. Myös Blue Origin on tehnyt kanteen liittyen laukaisualustoihin jotka liisattiin SpaceX lle.
Tuokin on sellainen juttu että omien rakentaminen voi viedä pohjan liiketoiminnan kannattavuudelta ja valtava viivytys se ainakin on.


Oma ajatus on siis se että lopulta 1 tai 2 selviää voittajina ja muut kuolee pois. Markkinat ei nyt kummiskaa valtavat ole.



Avaruusturismiin olen hyvin skeptinen. Joku miljardööri ehkä mutta onko siinäkään suurta markkinarakoa vielä hetkeen kun tuossakin sopimuksessa paikan hinnaksi sanottiin 75miljoonaa.(sama kuin NASA maksaa rosmokosmokselle)
 
Laitetaas tykkäyksen lisäksi sydänhymiö :love: <3

Roskosmoksen laukaisubisnes on ollut harvoja venäläisiä kilpailukykyisiä teknologiapalveluita, mutta pohjautunut 1950-1960 -luvun teknologiaan joka on viimeinkin radikaalisti vanhentumassa SpaceX:n ihan uuden laukaisu- ja kapseliteknologian ansiosta.

SpaceX:lla taitaa kuitenkin olla mullistavampaa se liikemalli, kuin teknologia. Sinänsä toki positiivista että ovat kehittäneet uusia moottoreita, siinä missä muut jenkkivalmistajat ovat tyytyneet käyttämään 60-luvun moottoreita, tai ostamaan venäläisiä. Vakoilu- ja GPS-satelliittien laukaisumonopoli ei antanut muille amerikkalaisvalmistajille kummoisia insentiivejä kehittämiseen.
 
SpaceX:lla taitaa kuitenkin olla mullistavampaa se liikemalli, kuin teknologia. Sinänsä toki positiivista että ovat kehittäneet uusia moottoreita, siinä missä muut jenkkivalmistajat ovat tyytyneet käyttämään 60-luvun moottoreita, tai ostamaan venäläisiä. Vakoilu- ja GPS-satelliittien laukaisumonopoli ei antanut muille amerikkalaisvalmistajille kummoisia insentiivejä kehittämiseen.

No, kyllähän tuo rakettien uusiokäyttö on avain kustannusten todelliseen laskuun ja muut eivät ole siihen vielä kyenneet. Tässä hintoja vuoden takaa. Toki hinnat eivät ole monesta syystä täysin vertailukelpoisia. SpaceX:n osalta Falcon Heavy ja BFR laskevat kilohintaa entisestään, toki nekään eivät käytännön syistä kaikkeen taivu.

https://www.bloomberg.com/graphics/2018-rocket-cost/

https://www.cnbc.com/2019/02/01/mor...dustries-disrupting-rocket-launch-market.html

spacex.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Jos nyt rehellisiä ollaan niin nasa menee/meni kotimaisella aluksella avaruuteen jos vain mahdollista. Sama koskee tietysti venäläisiä.

90-luvulla NASA harkitsi vakavasti Pluto-luotaimen lähettämistä Protonilla. Tuolloin amerikkalaisten ainoa järeämpi kantoraketti oli tolkuttoman kallis Titan IV. Sen laukaisu maksoi 400 miljoonaa dollaria. Proton olisi lähtenyt 30 miltsillä. 370 miljoonalla olisi rakentanut jo aika hienon luotaimen.
Sittemmin Atlas- ja Delta-rakettiperheitä kehitettiin isommiksi että niistä saatiin Protonille kilpailija joka maksoi enää tuplasti venäläislaukaisun verran.

Aika erikoista mielestäni muuten että James Webb-teleskooppi ammutaan taivaalle Arianella. Mutta ehkä se on parasta, Ariane lienee nykyisistä isoista kantoraketeista luotettavin. Kun kuorma maksaa Olkiluoto 3:n verran, niin raketin teossa ei saa sotkea metrejä ja tuumia tai kolvata diodeja väärin päin.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
No, kyllähän tuo rakettien uusiokäyttö on avain kustannusten todelliseen laskuun ja muut eivät ole siihen vielä kyenneet. Tässä hintoja vuoden takaa. Toki hinnat eivät ole monesta syystä täysin vertailukelpoisia. SpaceX:n osalta Falcon Heavy ja BFR laskevat kilohintaa entisestään, toki nekään eivät käytännön syistä kaikkeen taivu.

Itse asiassa Falcon 9:n 1. vaiheen uusiokäyttö ei ole operatiivisesti kustannustehokasta. Siksihän Musk alunperin halusi tehdä joka vaiheesta kierrätettävän. Tämä ei onnistunut joten hän kehittää BFR:ää koska SSTO-tyylisessä ratkaisussa uudelleenkäyttö voi oikeasti kannattaa.
SpaceX:n toiminta perustuu laihaan organisaatioon ja suureen tilauskantaan joka pitää firmalla hyvän kassavirran vaikka ei (aina) voittoa tulisikaan. Eli dotcom-maailmasta portattu "get big or get lost" -strategia, jota Musk yrittää myös Teslalla.

Miksiköhän kiinalaisten rakettien laukaisu on niin kallista. Aikoinaan pelättiin että ne tulevat valtaamaan kaupalliset laukaisumarkkinat koska Kiinassa on niin halpa työvoima, mutta näin ei koskaan käynyt.
 
Back
Top