Bidenin hallinto ja siitä keskustelua. Kuinka suunta muuttuu?

Muistatteko kauhian ulinan kun trumpukki sano vetävänsä joukot pois? No nyt ei ulista, koska parempi vetäytyminen.
Minut sai ja saa edelleenkin ulisemaan vain Syyria missä Trump järjesti Putinille ja Erdoganille sellaisen diilin että vieläkin joutuu silmiä hieraisemaan ja kovasti ulisemaan kun sitä vähänkin ajattelee :ROFLMAO:

Afganistan on paljon monimutkaisempi yhtälö. Sieltä lähteminen on suunnilleen yhtä moraalitonta kun sinne meneminen mutta ymmärrän ihan täysin miksi USA ja muut länsimaat sieltä häntä koipien välissä pakenevat. Palava tunkio joka palaa pienellä ja kituliaalla liekillä mutta ei sammu ikinä on vaikea ja kallis leikkikenttä.

Se on minulle ihan se ja sama lähdetäänkö sieltä Trumpin vai Bidenin johdolla.
 
Viimeksi muokattu:
Venäjän kanssa Biden on käyttäytynyt vähän samalla tavalla kun Obama aikoinaan. Heitetään ilmaan kovia sanoja ja sitten kun Putin päättää katsoa kortit niin otetaan taaksepäin askel tai kaksi. Sen voi kuitenkin Bidenin puolustukseksi todeta että niitä sellaisia hyvin epämääräisiä ja joka suuntaan venyviä punaisia viivoja on toistaiseksi maalaillut vain Putin.

Ja onhan myös niin että Venäjä, Ukraina ja kumppanit eivät ole USA:n presidentin tehtävälistan kärkipäätä vaikka Trump kyllä diggaili Putinia kun se on sellainen kukkulan kuningas joka kiusaa pienempiään ja tekee mitä huvittaa :ROFLMAO:

Kiina on USA:lle todellinen ongelma monellakin tavalla ja siinä asiassa odottelen pelinavausta vaikka voi hyvinkin olla että sellaista ei ole edes tulossa.
 
Viimeksi muokattu:
Venäjän kanssa Biden on käyttäytynyt vähän samalla tavalla kun Obama aikoinaan. Heitetään ilmaan kovia sanoja ja sitten kun Putin päättää katsoa kortit niin otetaan taaksepäin askel tai kaksi. Sen voi kuitenkin Bidenin puolustukseksi todeta että niitä sellaisia hyvin epämääräisiä ja joka suuntaan venyviä punaisia viivoja on toistaiseksi maalaillut vain Putin.

Ja onhan myös niin että Venäjä, Ukraina ja kumppanit eivät ole USA:n presidentin tehtävälistan kärkipäätä vaikka Trump kyllä diggaili Putinia kun se on sellainen kukkulan kuningas joka kiusaa pienempiään ja tekee mitä huvittaa :ROFLMAO:

Kiina on USA:lle todellinen ongelma monellakin tavalla ja siinä asiassa odottelen pelinavausta vaikka voi hyvinkin olla että sellaista ei ole edes tulossa.
Jep, olen aika pitkälti samoilla linjoilla noissa, Obaman punaiset viivat joita Assad ei saanut ylittää, tai... niin, mitään ei tapahtunut, ja tämä on sitä signalointia joka saa kasakan liikkeelle.
Jättäkää nyt sentään jo Trump rauhaan, kyseessä on eläkeläismies, jolla on tosin huomattavan isopulloinen ja vetävä vaimo Sloveniasta!

gettyimages-829473706.jpg


Itseänikin naurattas tossa tilanteessa...
 
Saattaa vain olla että Trumppi ei enää saa Melonialta. Noh, the Dude;lla on fyrkkaa joten kyllä joku levittää jalat sille.
 
Vihdoin ja viimein!


Each year on this day, we remember the lives of all those who died in the Ottoman-era Armenian genocide and recommit ourselves to preventing such an atrocity from ever again occurring. Beginning on April 24, 1915, with the arrest of Armenian intellectuals and community leaders in Constantinople by Ottoman authorities, one and a half million Armenians were deported, massacred, or marched to their deaths in a campaign of extermination.

Jopa Yle sai kiemurreltua jonkinlaisen uutisen:


Tottahan väite tosin ei ole, koska myös Reagan nimitti sitä kansanmurhaksi, ei tosin tällä päivämäärällä, vaan juutalaisten kansanmurhan muistamisen yhteydessä:


Like the genocide of the Armenians before it, and the genocide of the Cambodians which followed it -- and like too many other such persecutions of too many other peoples -- the lessons of the Holocaust must never be forgotten.
 
Viimeksi muokattu:
Vihdoin ja viimein!
Tämän mukaan 1915 alussa Turkissa oli n. 2 miljoonaa Armenialaista. Nykyään alle 60 000.
 
Tämän mukaan 1915 alussa Turkissa oli n. 2 miljoonaa Armenialaista. Nykyään alle 60 000.
Kansanmurhan seurauksena Anatolia tyhjeni armenialaisista, joka oli heidän historiallinen kotialueensa. Samaten alueelta 'hävisi' valtaosa kristityistä kreikkalaisista ja assyyrialaisista.

Turkkilaisten epäonneksi tämä kansanmurha tapahtui modernina aikakautena ja tuli täten tallennettuksi, toisin kuin arabien vuosisatoja jatkunut idän pakanoihin, juutalaisiin ja kristittyihin kohdistama etnisdemograafinen paine.

Armenialaisten joukkotuhontahan ei alkanut vuonna 1915, vaan 19. vuosisadan loppupuolella oli tapahtunut useampi verilöyly, joissa murhattiin mahdollisesti jopa 300000 armenialaista.

Nuorturkkilaiset halusivat armenialaisten kansanmurhalla lähettää viestin myös Palestiinan juutalaisille, jotta mitä seurauksia autonomia- tai itsenäisyyspyrkimyksillä olisi.
 
Kansanmurhan seurauksena Anatolia tyhjeni armenialaisista, joka oli heidän historiallinen kotialueensa. Samaten alueelta 'hävisi' valtaosa kristityistä kreikkalaisista ja assyyrialaisista.

Turkkilaisten epäonneksi tämä kansanmurha tapahtui modernina aikakautena ja tuli täten tallennettuksi, toisin kuin arabien vuosisatoja jatkunut idän pakanoihin, juutalaisiin ja kristittyihin kohdistama etnisdemograafinen paine.

Armenialaisten joukkotuhontahan ei alkanut vuonna 1915, vaan 19. vuosisadan loppupuolella oli tapahtunut useampi verilöyly, joissa murhattiin mahdollisesti jopa 300000 armenialaista.

Nuorturkkilaiset halusivat armenialaisten kansanmurhalla lähettää viestin myös Palestiinan juutalaisille, jotta mitä seurauksia autonomia- tai itsenäisyyspyrkimyksillä olisi.
Niin, tämän erään uskonnon määräämä asenne toisenuskoisiin on kyllä luettavissa uskonnon pyhistä kirjoista jotka nykyään ovat luettavissa muillakin kielillä kuin arabiaksi.
Samoin löytyy kirjoja joista käy ilmi että Armenia on vain pieni yksittäistapaus yli 1000 vuotta jatkuneessa etnisten puhdistusten sarjassa. Silti länsimaat ovat kuin ilmiötä ei olisi olemassakaan. Johtuisikohan siitä että uskonnon syntyseuduilta sattui viime vuosisadalla löytymään öljyä jolle sattui olemaan käyttöä ympäri maailman?
 
Kääntäjän läpi.

Elämme keskellä maailmanjärjestyksen murrosta.

Kuinka johtajien tulisi käsitellä tämän päivän suurta globaalia erimielisyyttä?
Henry Kissinger pandemian poliittisista seurauksista, Kiinan noususta ja Euroopan unionin tulevaisuudesta


Suuri osa Euroopasta on edelleen lukittu ja pelokas. Rokotukset ovat alkaneet lisääntyä Euroopassa, mutta ne jäävät useita kuukausia Amerikan taakse. Poikkeus on tietysti Yhdistynyt kuningaskunta.

EU: sta puhuminen Euroopasta ei ole ollut lievästi sanottuna rokotusten käyttöönotossa kovin onnistunutta. Tilanne on melko katastrofaalinen, ja olemme jäljessä Amerikasta, Englannista, jopa pienemmistä maista kuten Israel tai Chile. Eurooppa näyttää olevan toimimaton toimija kriisissä.

mahdollisuuteen palauttaa strateginen transatlanttinen suhde Amerikan ja Euroopan välille?

Kissinger: Amerikassa kansantietoisuus on kasvanut tänä aikana. Se oli jo kehittymässä edellisen hallinnon kannustamana. Mutta pikemminkin välinpitämättömyydessä ulkomaalaisia kohtaan kuin aktiivisesta vihamielisyydestä ulkomaalaisia kohtaan. Sitä vastoin välittömästi toisen maailmansodan jälkeisenä aikana ja noin 30 vuoden ajan sen jälkeen ajatus Amerikan ja Euroopan yhdentymisestä oli laajalle levinnyt, varsinkin koulutetuissa luokissa. Ja yhteydenpito ulkomaisiin maihin, erityisesti kontakti Eurooppaan, oli itsestäänselvyys. Tämä ajatus on nykyään paljon vähemmän yleinen. Et enää lue raportteja Euroopan parlamentin vaaleista amerikkalaisissa sanomalehdissä, eivätkä ne tietenkään kuvaa niitä televisiossa. Joten siinä mielessä on tapahtunut tietty psykologinen erottelu.

Döpfner: Sanoitte kerran, että jos Eurooppa ja Amerikka eivät palauta tiiviitä transatlanttisia suhteita, Eurooppa pääsee Aasian liitteeksi. Näetkö tällä hetkellä konkreettisen vaaran, että tämä voi tapahtua?

Kissinger: Amerikan puolella saattaa olla houkutus - varmasti välittömällä pandemian jälkeisellä kaudella - uskoa, että voimme toimia eristyneemmällä tavalla kohtuullisen hyvän suorituskykymme perusteella pandemiakauden loppupuolella. Nykyinen hallinto on antanut hyödyllisiä lausuntoja - joiden kanssa olen samaa mieltä - Amerikan ja Euroopan uudelleen linkittämisen tärkeydestä. Se on tärkeää, mutta en usko, että olemme vielä löytäneet tien Atlantin suhteiden uuteen käytäntöön. Tämän yhteyden luonne määritellään usein paluuna Yhdysvaltain johtajuuteen. Mutta voi osoittautua, että Eurooppa pyrkii yhteistyöhön perustuvaan autonomiaan, ei ohjaukseen.

Döpfner: Mutta luuletko, että joudumme kohtaamaan pettymyksiä, koska meillä on naiivit odotukset transatlanttisen akselin palauttamisesta?

Kissinger: Tällä hetkellä se, mitä näemme hallinnolta, on pikemminkin asenteen ilmaus kuin yksityiskohtainen politiikka. Yleinen halu olla yhteydessä uudelleen ja on amorfinen käsite, että jos yhdistämme vuoropuhelun, jonkinlainen operatiivinen yhteenkuuluvuus syntyy automaattisesti. Mutta erot Euroopan ja Amerikan välillä eivät ilmenneet vain Trumpin hallinnossa. Ne olivat kasvaneet jo edellisellä kaudella ja molemmin puolin.

Döpfner: Voit tavallaan sanoa, että Obama astui virkaan Amerikan Tyynenmeren ajan alkaessa?

Kissinger: Kyllä. Välittömällä sodanjälkeisellä kaudella oli yhteinen säie, ja myös yhteinen tehtävä oli rakentaa Eurooppa uudelleen ja määritellä uudelleen Yhdysvaltojen asenne sen ulkopolitiikkaan. Nämä olivat tärkeitä kansallisia pyrkimyksiä. Mutta jopa Nixonin aikana, kun virallisia yhteyksiä yritettiin määritellä uudelleen, se osoittautui suhteellisen helpoksi strategisella alalla. Mutta Atlantin peruskirjan laatiminen poliittisista tavoitteista osoittautui vaikeaksi. Ei ollut vihamielisyyttä, mutta myös Eurooppa ei halunnut määritellä orgaanista suhdetta. Nyt tämä ongelma tulee uudelleen esiin suhteessa siihen, että maailman haasteista on tullut globaaleja. Eurooppalaiselle identiteetille ei ole lokalisoitua uhkaa. Joten globaalien rooliemme määrittelyssä

Döpfner: Mitkä ovat seuraukset?

Kissinger: Lyhyellä aikavälillä näen todella monia etuja molemmille osapuolille. Mutta pitkällä aikavälillä pelkään, että molempien osapuolten painottaminen autonomiaan tekee kaksi asiaa. Se supistaa Euroopan Euraasian liitokseksi. Tämän kautta Eurooppa huolestuttaa jännitteistä, jotka johtuvat Aasian ja Lähi-idän maiden kilpailusta toistensa kanssa. Ja nämä ponnistelut saattavat uupua Euroopasta. Samaan aikaan, jos näin tapahtuu, Amerikasta voisi strategisesti tulla saari Tyynenmeren ja Atlantin yhteydessä. Sitten se hoitaisi saarivaltioille tyypillistä ulkopolitiikkaa suhteessa mannermaahan, toisin sanoen pelaamaan heikommat vahvempia vastaan, mikä tarkoittaa, että keskitytään enemmän jakautumiseen kuin maailman rakentamiseen. Ja vaikka tämä ero Euroopan ja Amerikan välillä onkin erittäin ystävällinen, meidän ja Euroopan ei pitäisi tyhjentää energiaamme taistelussa siitä, kuinka määritellä yhteiset tarkoitukset. Meidän ei tarvitse sopia jokaisesta talouspolitiikasta kaikissa paikallisissa kysymyksissä, mutta meillä on oltava yhteinen käsitys siitä suuntaan, johon haluamme Atlantin alueiden kulkevan, historiallisesti ja strategisesti.

Döpfner: EU ei ole täyttänyt lupauksiaan: ei ole suhteellista kasvua talouksilleen, heikko turvallisuushaasteiden hallinnassa, pettymys eurokriisin hallinnassa. Mikä tärkeintä, EU on onnistunut hallinnoimaan lähihistorian kahta suurta kansainvälistä haastetta. Yksi on pakolaiskriisi. Ja toinen on nyt pandemia, erityisesti rokotukset. Voisiko siitä tulla olemassa oleva uhka EU: lle?

Kissinger: EU ei ole vielä onnistunut luomaan poliittista identiteettiä ja poliittista tietoisuutta orgaanisena yksikkönä. Päätökset tehdään tasapainottamalla poliittiset mieltymykset olennaisesti hallinnollisella tavalla tapauskohtaisesti. Joten ainakaan minun näkökulmastani ei ole sellaista visiota, jota voidaan kuvata nimenomaisesti tai ainutlaatuisesti eurooppalaiseksi visioon.

Döpfner: Mikä voisi olla eurooppalainen visio?

Kissinger: Satojen vuosien ajan Eurooppa on antanut ideoita poliittisesta rakenteesta ja poliittisesta visiosta. Monet vapauden ja demokratian hyvistä ideoista ovat peräisin Euroopasta. Tuolloin filosofisella tasolla Eurooppa oli pitkälti yhtenäinen. Nyt näyttää siltä, että EU: lla on suurempi kyky keskittyä taloudellisiin ja teknisiin kysymyksiin kuin historiallisiin kysymyksiin. Mutta jos Euroopan on tarkoitus osallistua jossakin yhtenäisessä mielessä kansainvälisiin asioihin, sen on kehitettävä kykyä tuottaa ideoita, jotka ovat samalla sovellettavissa erityisesti Euroopan olosuhteisiin ja joilla on merkitystä myös muulle maailmalle.

Döpfner: Minkä Amerikan kanssa Eurooppa aikoo toimia? Olen utelias saamaan selville, miten näette Bidenin nykyisen hallinnon käsitteelliset muutokset sekä sisä- että ulkopolitiikassa.

Kissinger: Hallinnon ulkopolitiikkaa ajavat johtavat ryhmät yrittävät palauttaa sen, mitä he pitävät perinteisenä Euroopan ja Amerikan välisenä suhteena, joka perustuu usein, jopa jatkuvaan, kuulemiseen jonkinlaisen konsensuksen kanssa. He eivät ole vielä ottaneet täysin huomioon sitä tosiasiaa, että viimeisten 20 vuoden aikana on tapahtunut merkittäviä sisäisiä muutoksia Atlantin molemmin puolin. Ja että nämä muutokset korostavat kansallista etua enemmän kuin on yleistä amerikkalaisessa käsitteellisessä ajattelussa ulkopolitiikasta. Amerikan kanssa käytyjen vuoropuheluiden sisältö on siis tasoittunut, kun niitä vielä käydään, ja kun instituutiot ovat edelleen. Aikaisempi hallinto korosti eroja johtuen vakaumuksestaan, jonka mukaan Amerikkaa ei voida mobilisoida ilman kansallisen edun korostamista. Tämän ajattelutavan dilemma on, että nykyisessä teknokraattisessa maailmassa kansallinen etu vaatii globaalin perustan. Ei ole enää mahdollista olla kansallista etua, joka rajoittuu oman maan välittömään kehään. Ja tämä on tehtävä, johon Amerikan on ryhdyttävä, kun se harjoittaa Biden-tyyppistä politiikkaa.

Döpfner: Vuoteen 2028 mennessä odotetaan, että Kiina korvaa Yhdysvaltojen suurimpana taloutena. Pari päivää ennen Bidenin virkaan astumista EU allekirjoitti investointi- ja kauppasuojasopimuksen Kiinan kanssa. Washingtonin on pitänyt pitää sitä provokaationa. Mitä se kertoo meille Yhdysvaltojen ja Euroopan suhteiden tulevaisuudesta suhteessa Kiinaan?

Kissinger: Hallinto yrittää kovasti pitää suhteet perinteisesti hyväksytyissä rajoissa. Mutta se on nyt tilanteessa, jossa yleinen mielipide on vakuuttunut siitä, että Kiina ei ole vain nopeasti kasvava maa, mikä on totta, vaan myös että Kiina on luonnollinen vihollinen ja että siksi tärkein tehtävämme on kohdata se ja vähentää sen kapasiteettia olla suuri maa. Mutta Kiina on ollut merkittävä maa tuhansia vuosia. Ja eri historiallisissa aikakausissa. Joten Kiinan elpymisen ei pitäisi olla yllättävää, ja sen seurauksena on, että Amerikka on ensimmäistä kertaa historiassaan edessään maalla, jolla on potentiaalisesti vastaavanlaiset taloudelliset valmiudet ja jolla on suuri historiallinen taito hoitaa kansainvälisiä asioita. Neuvostoliittojen kohdalla näin ei ollut. Ne olivat todellisuudessa heikompia kuin Yhdysvallat sotilaallisessa suorituskyvyssä, eikä heillä ollut lainkaan taloudellista asemaa kansainvälisellä alalla. Joten nykyisen kriisin suhteen kylmän sodan aiheita kohtaan on melkein tietty nostalgia.

Döpfner: Nostalgia?

Kissinger: Kyllä. Suuri tarkasteltava asia ei ole vain estää Kiinan hegemonia, vaan ymmärtää, että jos saavutamme tämän tavoitteen - joka meidän on pakko - tarve elää rinnakkain tämän suuruisen maan kanssa. Saanen sanoa sana Kiinan oletetusta maailmanlaajuisesta dominoinnista.

Döpfner: Ole hyvä.

Kissinger: Kiinalaisen historian käsityksen ja venäläisen käsityksen välillä on suuri ero. Venäjän johtajat ovat olleet historiallisesti epävarmoja, koska he ovat viettäneet historiansa puolustautuakseen potentiaalisia vihollisia vastaan kaikilta puolilta. Siksi he ovat siitä lähtien, kun heistä on tullut vahva, tunnistanut vaikutuksen fyysiseen ylivaltaan. Kiinalla on monimutkaisempi näkemys. Konfutselaiset näkemykset, jotka muokkaavat kiinalaista ajattelua vierekkäin kiinalaisen marxilaisuuden kanssa, tarkoittaa, että jos Kiina toimii kapasiteettinsa suurimmalla mahdollisella tasolla, se saa aikaan majesteettisen käyttäytymisen, joka tuottaa kunnioitusta muualla maailmassa - mikä tekee siitä miellyttävän, joillakin tasoilla kiinalaisiin mieltymyksiin.

Imperiumin aikana ulkomaita luokiteltiin niiden läheisyyden mukaan kiinalaisiin kulttuurisäädöksiin. Näiden maiden luokittelulle oli olemassa osasto, ja se johti ulkopolitiikkaa. Kiina on historiallisesti ja äskettäin tukenut tätä asennetta sotatoimilla muistuttamaan vastustajia siitä, että tämä ei ole vain filosofinen keskustelu. Mutta jos todella tutkit Kiinan sotilaallisia toimia, kommunistien ottamasta ajanjaksosta lähtien heillä kaikilla on ollut psykologinen vaikutus. He olivat usein erittäin kovia. Ja meidän on oltava valmiita vastustamaan Kiinan hegemoniaa. Mutta meidän pitäisi samalla olla avoimia rinnakkaiselopolitiikalle.

Kiinan kanssa käytävissä asioissa on eriteltävä eri ajatuskoulut. On ryhmä, jonka mielestä Kiinan ulkopolitiikkakapasiteetti on kohdattava kaikilla tasoilla taloudesta Kiinan sisäpolitiikkaan. Siinä määrätään Kiinan nykyinen politiikka Kiinan nykyiselle johtajuudelle ja pyritään luomaan mukautuvampi ryhmä. Minä puolestaan uskon, että tällainen asenne tuottaa maksimaalisen vastarinnan. Vapaiden yhteiskuntien on tietysti jatkettava periaatteidensa mukaista ja hegemonian uhasta vapaan maailman asioiden hoitamista. Mutta rinnakkaiselo nykyisessä tekniikan maailmassa on välttämätöntä, koska on mahdotonta visualisoida sotaa sellaisten suurten maiden välillä, joilla on merkittävä tekoälytekniikka, joka ei tuhoa kulttuurielämää sellaisena kuin me sen tunnemme. Joten siitä käydään keskustelua Amerikassa ja ehkä maailmassa.

Döpfner: Todella luotettava Yhdysvaltojen ja Euroopan liitto olisi välttämätöntä Amerikalle. Luuletko, että strateginen erimielisyys Kiinasta voi olla todellinen uhka transatlanttisille suhteille?

Kissinger: Jos Eurooppa harjoittaa politiikkaa hyödyntääkseen amerikkalais-kiinalaisia erimielisyyksiä, se tekee vastakkainasettelut entistä terävämmiksi ja kriisit yhä painavammiksi. En kannata ristiretkeä Kiinaa vastaan. Kannatan kuitenkin yhteisen strategisen yhteisymmärryksen kehittämistä, jotta jatkuva etumatkailu ei pahentaa tilannetta.

Döpfner: Mutta jos Kiinasta tulee maailmanlaajuisesti johtava talous, näyttää hyvin todennäköiseltä, että sillä on myös suuri vaikutus poliittisiin arvoihin ja poliittisiin järjestelmiin maissa, jotka ovat taloudellisesti riippuvaisia Kiinasta - joka on melkein kaikki muu kuin amerikkalainen muu maa. Maailma.

Kissinger: No, en usko, että se on koko maailma tai edes hallitseva osa sitä.

Döpfner: Voimme keskustella Venäjästä. Mutta Eurooppa, Afrikka, Australia?

Kissinger: Ei, oletan, että mainitsemillasi yhteiskunnilla on tarpeeksi itsekuria ja itsevarmuutta, etteivät ne salli tällaista lopputulosta.

Döpfner: Sanot, että tekoälytekniikalla on valta vaikuttaa merkittävästi kulttuurillemme. Uusi väline strategisesti ja uusi sodankäyntimuoto eivät ole aseita, se on pohjimmiltaan tietoja. Kiinalla on tältä osin epäoikeudenmukainen etu. He keräävät tonnia henkilötietoja osana sääntelyjärjestelmäänsä, mikä asettaa Kiinan keskivaltion edut ensisijaiseksi. Todennäköisyys, että Kiina aikoo voittaa tekoälyn kilpailun, ei ole pieni. Pelkäätkö, että saatamme päätyä kiinalaisten hallitsemaan yksipuoliseen tekoälyhallintoon?

Kissinger: Viisi vuotta sitten en tiennyt mitään tekoälystä.

Döpfner: Nyt kirjoitat siitä artikkeleita, olet sen asiantuntija.


Kissinger: Olen sen opiskelija. Se ei ole kiehtovaa paitsi taloudellisesti, myös filosofisesti, koska se muuttaa ihmisen todellisuusajattelun luonnetta, joka vaikuttaa meihin kaikkiin. Yhdysvaltojen on ylläpidettävä korkeaa suorituskykyä tekoälyssä. Mutta on kaksi tasoa: ylivoimainen tekoäly voi tarkoittaa, että voit murskata minkä tahansa kilpailijan, joka toimii markkinoiden periaatteiden mukaisesti. Mutta olet väärässä sanomalla, että kiinalaiset ovat varmasti ylivoimaisia meitä tekoälyn alalla. Meillä on monia luovuuden voimavaroja tekoälyn alalla. Mutta meidän on ymmärrettävä tekoäly kokonaisuudessaan. Kuvitellussa maailmassa on väistämättä kilpailu tekoälyn voimien välillä. "Huipputekniset voimat" on parempi tapa sanoa se. Ja korkean teknologian taipumus on kohti monopolia. Se on voitettava.

Döpfner: Aivan!

Kissinger: Ja siksi on taipumusta murskata vastustaja. Nyt rinnakkaiselo ei riipu siitä, että kumpikaan osapuoli pyrkii tuhoamaan vastustajan säilyttäen samalla sen arvot ja tavoitteet, ja kummankin osapuolen on asetettava rinnakkaiselo ennen etsintää. Tämä vaatii ymmärrystä huipputekniikan yhteiskuntien johtajien välillä. Meidän on opittava historiasta. Erityisesti eurooppalaiset tietävät niiden sotien seuraukset, joita ei voida voittaa eikä lopettaa.

Döpfner: Mutta luuletko, että voisi olla rauhallista rinnakkaiseloa?

Kissinger: Tiedän, että meidän velvollisuutemme on yrittää sitä. Juuri nyt, lännessä, huipputeknologiaa kehitetään melkein itsensä vuoksi. Ihmiset ovat siitä kiehtovia, ja he jatkavat sen rakentamista. Joten, koska olemme taipuvaisia ja osoittaneet kykymme tällä alalla, olen varma, että meidän pitäisi pystyä säilyttämään kilpailuasema.

Döpfner: Olen samaa mieltä siitä, että kaksoiskilpailu säilyy lähitulevaisuudessa. On kuitenkin myös realistinen skenaario, että jonain päivänä syntyy yksipuolinen järjestelmä, jossa yksi voima hallitsee periaatteessa joko Yhdysvaltoja tai Kiinaa. Tässä yhteydessä herää kaksi kysymystä. Ensinnäkin, palveleeko tekoäly ihmisiä vai palvelevatko ne tekoälyä? Monet ihmiset, kuten Elon Musk ja muut, jotka tuntevat tekoälyn erittäin hyvin, ovat huolissaan jälkimmäisestä tilanteesta.

Toiseksi: Palveleeko tekoäly suurten teknologia-alustojen ja yritysten taloudellista hyvinvointia, kuten Yhdysvalloissa, vai palveleeko tekoäly keskushallinnon hyvinvointia, joka hallitsee ja käyttää tekoälyä periaatteessa kokonaisvalvontaan ja -valvontaan ihmiset? Ja mielestäni tämä on hyvin perustavanlaatuinen ero, ja sillä on valtava vaikutus tekoälyn seurauksiin.


Kissinger: Kiinan ja lännen välisessä kilpailussa keskeisenä tavoitteena on oltava estää sitä tulemasta kaiken tekoälyn konfliktiksi. Mikä tarkoittaa, että vaikka molemmilla osapuolilla voi olla teoreettinen kyky voittaa, kumpikaan osapuoli ei halua käyttää sitä - heidän pitäisi rajoittaa sitä jonkinlaisella ymmärryksellä. Suunnittelen tehtävää, en yksityiskohtaista ohjelmaa. Pyrkikää siihen, koska koko konfliktin vaihtoehto rasittaa mielikuvitusta. Yhdysvalloilla on aina oltava riittävä puolustus. Mutta korkean teknologian maailmassa sen on myös pyrittävä rinnakkaiseloon. Emme voi tehdä sitä yksipuolisena tekona. Tämä on aikamme haaste.

Döpfner: Euroopalla ja erityisesti Saksalla on tässä yhteydessä melko merkityksetön rooli. Vuosisata sitten Saksa halusi liikaa johtajuutta, ja nykyään se ei halua tarpeeksi johtajuutta tai ei ota tarpeeksi johtajuutta?

Kissinger: No, 1930-luvulla Saksa halusi varmasti liikaa - se halusi määräävää asemaa. Toisen maailmansodan päättymisestä lähtien Saksa on jälleenrakentanut itsensä tukeutuen Atlantin liittoon, ja minulla oli etuoikeus osallistua tämän työn marginaaliin. Mutta se on käynyt läpi uuden identiteetin määrittelyprosessin useita kertoja toisen maailmansodan päättymisen jälkeen. Ensin rakennettiin Saksan liittotasavalta, sitten yhdistetylle Saksalle, sitten eurooppalaiselle Saksalle. Ja nyt kysymys nousee globaalista Saksasta, ja tälle roolille ei ole juurikaan historiallista ennakkotapausta. Saksalla on resurssit ja historia, jotta ne voivat olla merkittävä tekijä tulevaisuudessa. Sen on päätettävä, miten se kokee globaalin roolinsa.

lapsuudessani perheeni huolenaihe oli se, kuinka selviytyä, miten päästä tilanteeseen, jossa voisi suunnitella normaalin tulevaisuuden. Siksi Amerikka oli niin tärkeä tekijä koko elämäni ajan. Myöhemmin, kun olin Amerikassa, Spenglerin "Lännen lasku" vaikutti suuresti ajatteluun. Ei taantuman ennustamisen takia, vaan sen vuoksi, että havaitaan, että jokaista sivilisaatiota tarkastellaan yhtenä kokonaisuutena eikä erillisten yksittäisten toimien muodossa. Ja hänen analyysinsä ansiosta arkkitehtuurilla, tieteellä ja kaikilla muilla kulttuurin osa-alueilla on tietyt perusteemat.

Döpfner: Jos joudut päättämään viimeisen sadan vuoden poliitikon puolesta, kuka olisi myönteisimmän vaikutuksen maailmaan, kuka tuo olisi?

Kissinger: Winston Churchill. Hän pelasti Euroopan.

"jos oli väärin kohdella juutalaisia heidän etnisen alkuperänsä perusteella, väärin tehdä niin myös saksalaisille."

Lähde:

Edit: muokattu hieman lukukelpoisemmaksi tummennuksineen ja rivityksin.
 
Viimeksi muokattu:
Ja kaiken muun kamalan ohella Bidenin hallinto meinaa pakottaa ihmiset lihasta luopumisen lisaksi juomaan kasvipohjaista olutta jos olutta ylipaataan haluavat juoda....
 
Viimeksi muokattu:
Ei pelasta ilmastoa oluenjuonnin vähentäminen. Kun jätätte oluen juomatta niin Kiinalaiset kuitenkin juovat sen.
 
Back
Top