Olin juuri aikeissa kirjoittaa samaa. Esimerkiksi jantterin isä voi olla vaikka Navy SEAL joka on opettanut jannua 7-vuotiaasta lähtien. Kosketusta poliisityöhön saattaa olla useamman vuoden ajalta Police Explorer -ohjelman kautta, jne.
Joku linkitti, että alle 18-vuotiaankin on lupa open carryyn omilla mailla, ja jos tuo liike jota suojeltiin, on perheen omistuksessa niin siinäkään ei välttämättä rikota mitään lakia. Ja jos rikottiinkin, niin kyseessä on rikkomus. Itse toimintahan oli varmasti hätävarjelua ja oikein mitoitettua.
Sitä on kyseenalaistettu, että mitä tekemistä teinillä on tuollaisessa paikassa, mutta toisaalta täällä tuntuu olevan aika yleinen asenne että "minä kyllä suojelisin itse omaisuuttani", mutta nyt kun sen tekee kaikesta päätellen erittäin kyvykäs teini joka nyt sattuu olemaan pikkuista vaille täysi-ikäinen, niin se on heti larppaamista.
Tietysti on niin että yhteiskunnan pitäisi hoitaa suojelu, mutta toisaalta on selvää että poikkeusoloissa se ei onnistu. Samalla on myös totta että jos jonnekin ei uskalla mennä ilman asetta, ei sinne kannata mennä aseen kanssakaan. Joissakin tilanteissa vaan kokonaisarvostelu saattaa keikauttaa vaakaa toiseen suuntaan.
Itse en osaa tuomita tämän teinin tekemisiä: toiminta oli kylmäpäistä ja tehokasta. Lisäksi toiminnasta on selvää että ei ollut hakemassa tekosyitä päästä ampumaan ihmisiä. Siinä toimittiin kyseisen yhteiskunnan ja senhetkisen tilanteen mukaisesti. Toiminta ei istuisi tämän päivän Suomeen, mutta olen näistä keskusteluista tulkinnut että jos meillä lävähtäisi tuulettimeen, niin täältä palstaltakin moni olisi ase kädessä suojelemassa omaansa - ainakin puheiden perusteella. Tällä teinillä ei jäänyt netissä uhoamiseksi.