Hesari livautti valheita brexit-uutisoinnissaan
9.2.2019 11:20
Antero Ollila
Tämän aamun Hesarissa on kolmen sivun artikkeli brexitistä. Artikkeli ei edes yritä olla puolueeton, vaan se asettuu EU-myönteisesti brexitiä vastaan. Ei yllättävää. Asiaa lähestytään Pohjois-Irlannissa asuvan nuoren naisen näkökulmasta.
Kuten tiedetään, niin Iso-Britannian parlamentti hylkäsi neuvotellun sopimuksen EU:n kanssa. Sopimuksen mukaan olisi siirrytty väliaikaiseen tulliliittoon vuoteen 2020 saakka ja sinä aikana olisi neuvoteltu lopullinen sopimus. Nyt näyttää vahvasti siltä, että tulee kova brexit.
Yksi suuri epäselvyys brexitissä on ns. backstop-järjestely. Joulukuussa 2017 Iso-Britannia ja EU neuvottelivat tämän ns. backstop-järjestelyn siltä varalta, että tulee kuitenkin kova brexit. Sopimuksen tarkoitus on pitää Pohjois-Irlannin ja Irlannin raja auki eli pitää Pohjois-Irlanti osana EU:n yhteismarkkinoita. Tämä tilanne sopisi EU:lle, mutta pääministeri May on torpannut ajatuksen, joka toisi kovan rajan Irlannin mereen muun Iso-Britannian väliin. Käytännössä myös backstop on täysin auki, vaikka sen pitäisi olla sovittu varasopimus.
Hesari antaa tästä asiasta väärää tietoa, koska se väittää backstopin merkitsevän koko Iso-Britannian jäämistä tulliliittoon. Vielä pahemmin toimittajan suksi tökkää, kun se väittää, että backstop-sopimuksen myötä Pohjois-Irlannin Demokraattinen unionistipuolue DUP käsittää asian niin, että Pohjois-Irlanti jäisi yksi EU-lainsäädännön piiriin. Tulliliitto ei tarkoita, että Iso-Britannia tai joku sen osa jäisi EU-lainsäädännön piiriin, vaan se koskee vain tavaroiden, palveluiden ja rahan liikkumista. Jos Pohjois-Irlanti jäisi yhteismarkkinoiden piiriin, niin silloin myös ihmiset liikkuisivat vapaasti Irlannin rajan yli. Hesari sumuttaa ja valehtelee.
Pientä spekulointia. Kova brexit näyttää olevan tulossa, jolloin Schengen-raja syntyisi Irlannin ja Pohjois-Irlannin väliin. Kummalle osapuolelle se on suurempi ongelma? EU edellyttää, että tässä tapauksessa Irlanti hoitaa kyseisen rajan niin kuin muutkin Schengen-maat eli ottaa käyttöön ihmisten matkustusasiakirjojen tarkan valvonnan ja valvoo myös tarkasti tavaroiden siirtymistä perien tullimaksut Pohjois-Irlannista tulevilta tavaroilta.
Se ei ole Iso-Britannia jonka pitäisi toimia näin. Iso-Britannia voi halutessaan pitää rajan auki eli antaa nykyisen käytännön jatkua antaen tavaroiden ja ihmisten vapaasti siirtyä rajan yli Irlantiin ja päinvatoin. Mitä tapahtuisi? Irlanti saisi kaikkien irlantilaisten vihat päälleen olipa asuinpaikka Irlanti tai Pohjois-Irlanti. Tavaroiden osalta Iso-Britannia menettäisi tullimaksuja Irlannista maanteitse tulevien tavaroiden kohdalla. Rahallisesti asia olisi merkityksetön ja maanteiden kapasiteetti rajoittaisi tavaravirran kohtuulliseksi muutenkin. Schengen-rajan yli ei pitäisi päästä ihmisiä ilman matkustusasiakirjoja. Jos Iso-Britannia haluaisi varmistaa, että Pohjois-Irlannin kautta ei tule ihmisiä ilman matkustusasiakirjoja, niin se voi ottaa asian kontrolliin Pohjois-Irlannista saapuvien matkustajien osalta. Se on taasen poliittisesti mahdotonta, joten se on poissa laskuista.