.
Kun hieman ottaa etäisyyttä aiheeseen niin huomaa ettei tässä kovin ihmeellisestä asiasta ole kysymys.
Juuri näin. Metia nyt kimpoilee ja poliitikot vinkuvat. Ei siihen meidän tavisten tarvi lähteä mukaan, sitä voi varsin kohtuullisella antaumuksella ja rauhallisesti tarkastella tapahtumia: ei aiheuta hikoilua, ei ummetusta eikä ruokahaluttomuuttakaan.
EU jäsenmaineen haluaa varmasti osoittaa hyvin pontevasti, miten Britannia teki todella hölmösti. Mitäpä se muutakaan voi? Informaatiosotim...ööö, -vaikuttaminen tietenkin, on selviö. Halutaan osoittaa jäsenmaiden asukkaille, että Unionin ulkopuolella ei ruoho viheriöi, eikä omenapuut kanna hedelmää. No, uskoo ken tahtoo.
Tuossa ystäväni Taitolaji kysyi, mikä Unionissa mättelee? Otan muutaman tuoreen esimerkin, jotka minua vistovat:
- esim. yllä lainattu teksti, jossa uumoillaan lasten tarvitsevan EUkasvatusta jo pyhäkouluiässä. Minä olen sen ikäinen, että muistan edellisen kerran, kun enkelinkasvoisille lapsille kerrottiin eräästä Onnelasta, jossa kansat ovat ystäviä keskenään ja mannaa satoi taivaasta. Sitä valtiota ei enää edes ole.
- etelä-eurooppalaisten jatkuva "oikeus" tehdä mitä lystäävät pohjoisten kumppaniensa kustannuksella. Kyllä se minua vähän kyrpii.
- Saksan ja Ranskan "isomman oikeus" ajaa politiikkaa, josta muut kärsivät, tämä toistuu mm. talouskysymyksissä ja - ratkaisuissa. Viittaan tällä mm. Kreikan velkajutuissa nähtyyn caseen, jossa "rahaa piti antaa kreikkalaisille", mutta kasvittu, ne olivatkin saksalais-ranskalaisten pankkien rahaa.....
- pakolaisryysis ei pysy lapasissa. Syynä on täydellinen lapatossuilu asioiden hoitamisessa.
- hengetön perseily oman asevoimiin perustuvan nyrkin luomisessa, se on oikeasti suuri mistaaki, josta ei vain saa puhua. Jokainen hymmyttelee, että onhan meillä Nato....onhan se, mutta tämänkokoisella yhteisyrityksellä PITÄÄ OLLA OMA AITO nyrkki, joka seisoo viime kädessä päättäjien takana. Maailma vaan on sellainen.
- puheenvuoroissa toistuva ylenkatse eurooppalaista valtaväestöä kohtaan, osa kommentoijista Brysselissä ei viitsi edes teeskennellä mitään. Peräänkuulutan erittäin vahvasti sitä, että kansalaisedun on alettava toteutua, aikaa siihen ei ole sukupolvimitalla.
Mulla ei ole mitään periaatteellista Unionia vastaan, sanoisin jopa päinvastoin. En pidä hienona asiana sitä, että ongelmat alkavat kumuloitua vauhdilla, joka hirvittää. En usko, että romuna oleva eurooppa on meidänkään etumme, ei se sitä taatusti ole.
Yleisön ei pidä sulkea silmiään ongelmilta, näiltä komeljanttareilta on vaadittava asioita ja tekoja. Minkään ideologisen tai asenteellisen kysymyksen ei pidä antaa sumentaa kotkankatsetta, pitää nähdä asiat asioina, hyvin pragmaattisesti.
Minä en suoraan sanoen oikein ymmärrä, miten tästä aiheesta tuli tällä palstalla näin hottia. Jos tämän saitin mielipide-erot, keskusteluilmasto ja toisiin kohdistuvat asenteet ovat läpileikkaus Suomesta, niin ollaan todella kaltevalla pinnalla. Todella ja de facto.
-