Kiitokset edellä olevista seikkaperäisistä selvtyksistä - elämä on jatkuvaa oppimista.
Olin suorittamassa absoluuttista antautumista rautatieasioissa.
Ja osoittaakseni, että itsekin olen nyt käsittänyt venäläisten rautateiden mittasuhteet, olin liittämässä viestiini Google-map kuvan Olhavan ratapihalta.
Mutta ... menin laskemaan pituuksia ja:
- Olhavassa minun Goolemappini antoi ratapihalle maksimissaan noin 1 km:n pituuksia.
>> Joten pakkohan se oli lähteä katsomaan läpi mitä muuta sieltä löytyy.
Tässä havaintoja:
- harvoissa teollisuuskeskuksissa, ja Pietarissa, ratapihat olivat pidempiä, mutta käytännössä kaikki muut, ml. Kannaksen ja Laatokan kiertävään yksiraiteiseen liittyvät ratapihat ja kohtausraiteet (jos käsitin termin oikein), ovat noin 1000 metrin mittaisia.
- Ratapihoilla oli, lähinnä Pietarissa, muutama pidempi junanvaunupötkö, mutta en löytänyt kuin yhden junan joka olisi ollut pidempi kuin 1000 metirä ja senkin kohdalla kyse on muutamasta vaunusta. Muuten 750-950 metriä näytti olevan pisimpien junien pituus.
- Pisimmissä löytämissäni junissa vaunujen lukumäärä oli maksimissaan 63 vaunua.
- Rata Syväriltä Pitkärannan, Sortavalan kautta Käkisalmeen on Googlen mukaan yksiraiteinen. Rata Olhavasta Petroskoihin kaksiraiteinen, mutta siitä eteenpäin pitkälti yksiraiteinen, tosin pitkiä kaksiraiteisia osuuksia on siellä täällä. Rataverkko on harva, paitsi Kannaksella.
- Ertityisesti Kannaksella näytti olevan lujasti töitä käynnissä sekä sähköistyksessä, että uusien liittymien ja kaksiraiteisten osuuksia tekemisessä. TIedä sitten kuinka vanhoja kuvat olivat.
- Kamenkan lastauslaituri on noin 400 metriä
- Kamenkan pistoraide on 1,65km , mutta lastauslaiturin kohdalla kaksiraiteinen (siis 400 metrin matkalta)... joka on varmaankin nerokas juttu, vaikka en nyt juuri aivan käsitä miten sitä hyödynnetään.
Näissä panssarit voi ajaa suoraan omaan vaunuun tai pois sieltä ja sekä lastaus että purku sujuvat vikkelään. Sotilaslaitureita on varmasti kaiken mittaisia, mutta parinkymmenen vaunun mittainen ei ole mikään harvinaisuus. Junan purku onnistuu siis max viidessä erässä todella sukkelaan.
Myös tätä jäin pohtimaan; nopeuttaako se lastausta, että vaunut voidaan ajaa sivusta junaan, suoraan paikoilleen - ja sitten junaa siirretään samalla kun seuraava vaunukomppania ajaa laiturille. Junaa pitkin ajaminen ei varsinaisesti ole kovin hidas, joskin tarkuutta vaativa operaatio.
Panssarivaunut saapuvat lastausalueelle joka tapauksessa jonossa ja junaan sisään ajaminen menee ajattamalla sama jono junaan.
Ps-aunun ajaminen melko kohtisuoraan junanvaunuun(omaan) ja kääntäminen siinä on jännittävä kikka. Tämä tosin ehkä selittää interentin runsaan kuvatarjonnan junasta tipahtaneista venäläisistä panssarivaunuista.
Ehkäpä tekniikka on kehittynyt aikojen myötä, mutta meillä oli ainakin käytössä kulmaraudat, jotka laitettiin toisesta päästä junanvaunun reunaan ja ps-vaunu ajettiin päälle siten, että raudan sisempi kulma jäi telan sisäpuolelle. Tämä lukitsi vaunun sivusuunnassa junanvaunuun. Kulmarautojen päällehän ei pääse kuin ajelemalla pituussuunnassa. (pituusliikkeen estämiseksi telapyörien väliin laitettiin kiilat)
Junan siirtely lastauksen väleissä tuntuu myös hankalalta; paikoilleen ajettu kalusto pitäisi saada kiinni, miehiä pörrää junan ympärillä ja junan liikkuessa ei junaan saada lisää kalustoa, lisäksi se keskeyttää ainakin osan töistä. Eikä ainakaan vähennä vaaratilanteita.
Eikä kookkaampi pyöräajoneuvokaan ole paljon helpompi kääntää omaan vaunuunsa, siis ajamalla sivusta sisään.
Venäläiset näyttävät lastaavan kaksi bemaria (tai ällitälliä) yhteen junanvaunuun. Muuta kalustoa on yksi per vaunu.