CG on hyvä ase. Sitä ei kukaan kiistä. Tarve lisäsuorasuuntaus-sirpale tuulivoimalle on määrätyllä joukoilla erityisesti eikä sitäkäön kukaan kiistä, mutta onko se silti ryhmä see kuten väität? Ei ole.
En ole väittänyt. Kertakenttään teki esityksensä ryhmästä jossa on kk:t korvattu CG:llä, minä ainoastaan tein ehdotuksen kokoonpanosta joka olisi toimivampi.
Minä taas en usko NLAW:n korvaavan APILAS:ta. 3. syytä:
1) kyseessä on liian kallis vaihtoehto massa-aseeksi
2) liian vaikea kouluttaa massa-aseeksi (tätä vielä lisää se että kun hinta on kova on aseita väistämättä vähemmän = pakko osua paremmin)
3) tuo on PST-ohjus jolla ei käytetystä tekniikasta johtuen ei voi käyttää kuin n. 50% niistä maaleista joihin RSKES:ä nytkäytetään.
APILAS korvattaneen kahdella eri tyyppisellä aseella joista toinen voi olla NLAW tai voi olla olematta.
PZF3 osumatarkkuuteen vaikutti sen NLAW:n verrattuna erillainen käyttötapa. NLAW:n ei tarvitse tietää etäisyyttä, mutta PZF3:ssa se pitää ensin mitata joka hidastaa tulitoimintaa ja tuo mahdollisuuden virheeseen. Toisaalta sitten siinä on pari muuta "parempaa" ominaisuutta kun NLAW:ssa. Esimerkiksi tajuat varmasti itsekin mikä etu voisi olla laseretäisyysmittarilla varustetusta singosta muille PST-aseille? Eivät nämä ole ihan niin yksinkertaisia asioita ole.
1) Kieltämättä aika vahva argumentti, joskin PV saattaisi päättää tehdä jonkinlaisen kompromissiratkaisun, jolla saadaan hankittua mahdollisimman paljon NLAW:eja.
2) Tämä saattaisi olla osana em. ratkaisua, eli kaikki eivät saisi koulutusta noille raskaille PST-aseille.
3) Kerrotko mihin maaleihin sitä ei voi käyttää? Rynnäkkövaunut tai panssaroidut ajoneuvot eivät sitä ole (laukauksen hinta ei ole argumentti, koska taistelussa se ampumatta jätetty vihollinen aiheuttaa sen isoimman hinnan) ja NLAW:ssa on se suora-ammuntamoodi pehmeitä maaleja varten. Taistelukärjessä lienee aika lähellä toisaan oleva räjähdemäärä.
Kyllä minä tiedän miksi PZF3:n osumatarkkuus oli heikompi, mutta kuten sanoin, niin mainintani pointti oli se, että se RSKES mikä sitten valittaisiinkin Apilaksen tilalle tuskin olisi yhtään tarkempi. Jos ei muuten, niin sitten siksi että siinä tuskin olisi LEM:iä edes optiona, joten etäisyyden mittauksen olisi tultava muualta. Pieni huomio muuten, että NLAW:lla ei myöskään tarvitse tietää maalin nopeutta, koska systeemi itse laskee sen. Se ei myöskään välitä pienistä laukaisuvirheistä pystysuunnassa, koska sillä on tarkoituskin ampua maalin yli. Tietenkin se haittaa, jos ammus tömähtää vaunun kylkeen, mutta ammus tuskin välittää siitä meneekö laukaus metrin vaiko kaksi maalin yli. Vastaavalla suoraan iskevällä aseella tuollaiset tähtäysvirheet olisivat huono juttu.
Minä en tiedä miten vaativa NLAW koulutus on, epäilemättä se vaatii enemmän kuin mitä ohjelmaan mahtuu, mutta siitä huolimatta uskoisin osumavarmuuden olevan sen etu. Ja ensimmäisen laukauksen osumatodennäköisyys on se ratkaisevin.