Joo tämän tukevan pläjäyksen ohittaminen pelkällä "se on perseestä" on monella tapaa väärin. On sentään yritystä kunnolliseen keskusteluun ja argumentteja eikä mitään "pähz razzet teille ei tartte mitää persustella" settiä.
Menee vähän raamattupiiriksi mutta katsotaanpa;
2. Moos. 32:27 "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Jokainen sitokoon miekkansa vyölleen. Käykää sitten edestakaisin leirin halki portista porttiin ja tappakaa jokainen, olkoon vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen."
Ote kertomuksesta jossa viesti on kohdistettu vain ja ainoastaan Mooseksen kavereille jotka löysivät villiintyneen kansansa palvomassa kultaista vasikkaa. Tuosta muuten puuttuu alusta "Hän sanoi heille: " (Mooses siis).
5. Moos. 20:10-18
10. Kun lähestyt jotakin kaupunkia sotiaksesi sitä vastaan, tarjoa sille ensin rauhaa.
11. Ja jos se suostuu tarjoamaasi rauhaan ja avaa sinulle porttinsa, suorittakoon kaikki siellä oleva kansa sinulle työveroa ja palvelkoon sinua.
12. Mutta jos se ei tee rauhaa sinun kanssasi, vaan valmistautuu taistelemaan sinua vastaan, niin piiritä sitä.
13. Ja jos Herra, sinun Jumalasi, antaa sen sinun käsiisi, niin surmaa kaikki sen miesväki miekan terällä.
14. Mutta naiset, lapset ja karja ja kaikki, mitä kaupungissa on, kaikki, mitä sieltä on saatavana saalista, ryöstä itsellesi, ja nauti vihollisiltasi saatu saalis, minkä Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
15. Tee näin kaikille niille kaupungeille, jotka ovat sinusta hyvin kaukana, jotka eivät ole näiden kansojen kaupunkeja.
16. Mutta näiden kansojen kaupungeissa, jotka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi, älä jätä ainoatakaan henkeä eloon,
17. vaan vihi ne tuhon omiksi: heettiläiset ja amorilaiset, kanaanilaiset ja perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt,
18. etteivät he opettaisi teitä tekemään kaikkia niitä kauhistavia tekoja, joita he ovat tehneet palvellessaan jumaliansa, ja ettette te rikkoisi Herraa, teidän Jumalaanne, vastaan.
17. jae antaa ohjeet mihin 16. jae pätisi. Missä ovat heettilaiset, amorilaiset, kanaanilaiset, perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset tänä päivänä? Jos Mooseksen poppoo teki niinkuin tuossa sanotaan niin ei enää missään.
Ja entäs jakeet luvun alussa, nekin rajaavat kenelle ohjeet ovat tarkoitetut.
1 "Kun lähdette sotaan vihollisianne vastaan ja näette teitä suuremman sotajoukon, kaikki sen hevoset ja vaunut, älkää pelätkö. Teidän kanssanne on Herra, teidän Jumalanne, joka toi teidät pois Egyptistä.
2 Ennen kuin ryhdytte taisteluun, papin on astuttava esiin puhumaan sotajoukolle.
3 Hänen tulee sanoa sotilaille: 'Kuulkaa, Israelin miehet! Te käytte nyt taisteluun vihollisianne vastaan. Älkää menettäkö rohkeuttanne, älkää pelätkö, älkää hätääntykö älkääkä kauhistuko heitä.
Aika vähän on enää hengissä niitä Israelin miehiä jotka kävelivät meren halki pois Egyptistä?
Psalmi 18:
33. se Jumala, joka minut voimalla vyöttää ja tekee minun tieni nuhteettomaksi,
34. tekee minun jalkani nopeiksi niinkuin peurat ja asettaa minut kukkuloilleni,
35. joka opettaa minun käteni sotimaan ja käsivarteni vaskijousta jännittämään!
36. Sinä annat minulle pelastuksen kilven, ja sinun oikea kätesi minua tukee; sinun laupeutesi tekee minut suureksi.
37. Sinä annat minun askeleilleni avaran tilan, ja minun jalkani eivät horju.
38. Minä ajan vihollisiani takaa ja saavutan heidät enkä palaja, ennenkuin teen heistä lopun;
39. minä murskaan heidät, niin etteivät voi nousta, he sortuvat minun jalkojeni alle.
40. Sinä vyötät minut voimalla sotaan, sinä painat vastustajani minun alleni.
41. Sinä ajat minun viholliseni pakoon, ja vihamieheni minä hukutan.
42. He huutavat, mutta pelastajaa ei ole, huutavat Herraa, mutta hän ei heille vastaa.
43. Minä survon heidät tomuksi tuuleen, viskaan heidät niinkuin loan kadulle.
"Laulunjohtajalle. Herran palvelijan Daavidin psalmi. Tämän Daavid lauloi Herralle sen jälkeen, kun Herra oli pelastanut hänet Saulin ja kaikkien vihollisten käsistä
."
Ei tule äkkiseltään mieleen mistään ohjettä että käyttäytykää kuin Daavid, etenkään kristittyjen.
Psalmi 58:
11. Vanhurskas iloitsee, kun hän näkee koston, hän pesee jalkansa jumalattoman veressä
Tästä (ja monesta muusta samaan suuntaan osoittavasta kirjoituksesta) ei varmaan mitenkään voisi olla perusteluksi ääriryhmille?
Laitetaanpa koko psalmi:
Psalmi 58
Jumala hävittäköön jumalattomat
1
Laulunjohtajalle. Lauletaan niin kuin "Älä tuhoa". Daavidin runo.
2 Ovatko tuomionne oikeita, te vallanpitäjät,
tuomitsetteko te ihmisiä oikein?
3 Ette! Sydämenne halusta te teette maan päällä vääryyttä, väkivallalle te raivaatte tietä.
4 Väärämieliset ovat harhateillä syntymästään
saakka,
äitinsä kohdusta asti ovat valehtelijat eksyksissä.
5 Heidän myrkkynsä on kuin käärmeen myrkky,
he tukkivat korvansa, ovat kuin kuuro kyy,
6 joka ei kuule käärmeenlumoojan ääntä, vaikka tämä kuinka taitavasti lumoaisi.
7 Jumala, revi hampaat heidän suustaan,
murskaa noiden leijonien leukaluut, Herra!
Hajotkoot, haihtukoot he ilmaan kuin vesi.
Herra ampukoon nuolensa, niin että he sortuvat,
9 menehtyvät kuin etana, joka kuivuu,
menehtyvät kuin keskenmennyt sikiö, joka ei näe valoa.
10 Jo ennen kuin ohdakkeenne kasvavat piikkiryteiköksi, myrsky tempaa ne kiukkuisesti pois.*
11 Vanhurskas saa iloita, sillä hän näkee koston
hetken,
hän saa huuhtoa jalkansa jumalattomien veressä.
12 Niin ihmiset sanovat: "Vanhurskas kyllä palkitaan. On sittenkin olemassa Jumala, joka jakaa oikeutta maan päällä."
Eikä umpiluuta pitää lukijan pää olla jos ei ymmärrä psalmista että itse koston teko on Jumalan jos on. Jos näistä psalmeista saa väännettyä kehoituksen ryhtyä ammuskelemaan ja tappamaan ei kuulu ääriryhmiin vaan äärityhmiin.
Psalmi 83:
10. Tee heille, niinkuin teit Midianille, niinkuin Siiseralle, niinkuin Jaabinille Kiison-joen rannalla.
11. Heidät tuhottiin Eendorissa, he joutuivat lannaksi maahan.
12. Anna heidän ylhäisillensä käydä, niinkuin kävi Oorebille ja Seebille, ja kaikille heidän ruhtinaillensa niinkuin Seballe ja Salmunnalle,
13. koska he sanovat: "Anastakaamme itsellemme Jumalan asunnot".
14. Jumalani, tee heidät lentäviksi lehdiksi, kuiviksi korsiksi tuulen viedä.
15. Niinkuin kulovalkea metsää polttaa, niinkuin liekit kärventävät vuoria,
16. niin aja sinä heitä rajuilmallasi ja kauhistuta heitä tuulispäälläsi.
17. Täytä heidän kasvonsa häpeällä, että he etsisivät sinun nimeäsi, Herra.
18. Joutukoot häpeään ja kauhistukoot ikuisesti, tulkoot häpeään ja hukkukoot.
19. Ja tulkoot tuntemaan, että sinun ainoan nimi on Herra, että sinä olet Korkein kaikessa maassa.
Midianiiteista siis tapettiin kaikki miehet ja naiset ja lapset orjuutettiin. Tämä on kuulemma varsin suosittu psalmi etenkin Israelia tukevien keskuudessa.
Kuten edellisessä taas se alku unohti:
1
Asafin psalmilaulu
.
2 Jumala, älä enää vaikene!
Älä katso ääneti, älä ole niin hiljaa!
3 Sinun vihollisesi riehuvat,
nostavat uhitellen päätään.
4 He punovat juonia omaa kansaasi vastaan,
vehkeilevät sinun suojattiesi pään menoksi.
5 He sanovat: "Me tuhoamme heidät!
Tehdään loppu koko kansasta,
niin että Israelin nimikin unohtuu!"
6 He ovat yksissä tuumin tehneet liiton,
kaikki he ovat sinua vastaan:
7 Edomin telttakunnat ja ismaelilaiset,
Moab ja hagarilaiset,
8 Gebal, Ammon ja Amalek,
Filistea ja Tyroksen asukkaat.
9 Assyriakin on liittynyt heihin, tullut avuksi Lootin jälkeläisille. (sela)
Äärityhmän täytyy olla lukihäiriöiden ja/tai kärsii pahasta jumalakompleksista jos kuvittelee jakeen 10stä eteenpäin olevan ohjeita itselleen.
Psalmista 149 löytyy myös kaikkea jännää ohjetta:
5. Iloitkoot hurskaat, veisaten hänen kunniaansa, riemuitkoot he vuoteissansa.
6. Jumalan ylistys on heidän suussansa, ja heidän kädessään kaksiteräinen miekka,
7. että he kostaisivat pakanoille, kurittaisivat kansakuntia,
8. panisivat kahleisiin heidän kuninkaansa ja jalkarautoihin heidän ylhäisensä
9. ja täyttäisivät heissä tuomion, joka on kirjoitettu. Tämä on kaikkien hänen hurskaittensa kunnia. Halleluja!
No, missä on kirjoitettu se
tuomio joka antaa avoimen valtakirjan kostella, kuritella ja kahlita? Ja entäs taas alku;
2 Iloitkoon Israel Luojastaan,
riemuitkoot Siionin asukkaat kuninkaastaan,
Katso ettei tämä ainakaan kehoita minua kostamaan, kurittamaan ja kahlimaan koska en ole tietoinen em. tuomiosta enkä asu Siionissa. Israelissa asuvat kristityt saattavat olla vaarassa kiihottua tästä terroriin mikäli onnistuvat löytämään sen kirjoitetun tuomion myös. Toistaiseksi ovat käyttäytyneet aika säyseästi.
Matt. 10:34 "Älkää luulko, että minä (Jeesus) olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan."
Luuk. 12:49-51 "Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt!... Luuletteko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? Ei, sanon minä teille, vaan eripuraisuutta."
Olen siinä käsityksessä että nämä kaksi liittyvät toisiinsa. Vaikka miten lukee kontekstiä molempien ympäriltä ei siitä löydy kehoitusta aktiivisesti aiheuttaa eripuraa tai takoa ketään miekalla, IsoJ viljeli paljon kielikuvia. Ymmärtääkseni eripuralla/miekalla viitataan siihen juopaan mikä tulee väistämättä syntymään jatkossa häneen uskovien ja muiden välille.
Luuk. 22:36 "Niin hän (Jeesus) sanoi heille: ... Ja jolla ei ole, myyköön vaippansa ja ostakoon miekan."
37 Sillä tietäkää, että tämän kirjoituksen täytyy käydä minussa toteen: 'Hänet luettiin rikollisten joukkoon.' Kaikki, mitä minusta on lausuttu, saa nyt täyttymyksensä."
38 Opetuslapset sanoivat: "Herra, tässä on kaksi miekkaa." "Riittää", hän vastasi.
...
49 Kun Jeesuksen seuralaiset näkivät, mitä oli tulossa, he sanoivat: "Herra, iskemmekö miekalla?"
50 Yksi heistä iskikin ylipapin palvelijaa niin että tämän oikea korva irtosi.
51 Mutta Jeesus sanoi: "Ei! Antakaa tämän tapahtua." Hän kosketti miehen korvaa ja paransi hänet.
52 Sitten hän sanoi ylipapeille, temppelivartioston päälliköille ja kansan vanhimmille, jotka olivat tulleet häntä vangitsemaan: "Te olette lähteneet kuin rosvon kimppuun, miekat ja seipäät käsissä.
53 Minä olen joka päivä ollut teidän keskellänne temppelissä, ettekä te ole kättänne kohottaneet minua vastaan. Mutta nyt on teidän hetkenne, nyt on pimeydellä valta."
Aika luupää ja luova tässäkin pitää olla jos tuosta saa revittyä kehoituksen terrorisoida muita ihmisiä. Jeesus oli änkyräpasifisti. Vahvin todiste Jeesuksen väkivaltaisuudesta mikä on vasurilta tullut koskaan vastaan on Joh 2:15
15 Jeesus teki nuoranpätkistä ruoskan ja ajoi heidät kaikki temppelistä lampaineen ja härkineen. Hän paiskasi vaihtajien rahat maahan ja kaatoi heidän pöytänsä.
Tämä oli kyseiselle kirjoittajalle todiste että Raamattu(kin) kehottaa väkivaltaan. Mitä tuohon nyt sitten sanoisi, muuta kuin että härkä ja lammas liikkuu tehokkaammin ruoskalla kuin kehoituksella, syystä tahi toisesta IsoJ ei tässä kohtaa turvautunut ihmetekoihin ja lennättänyt elukoita pihalle Voimaa käyttäen.
Tämmöstä.
Koraani;
http://www.thereligionofpeace.com/quran/023-violence.htm