Cooperin testi

Paljonko juokset Cooperissa?

  • Alle 2000m

  • 2000-2200m

  • 2200-2500m

  • 2500-2800m

  • 2800-3100m

  • Yli 3100m

  • En ole juossut cooperia vuoden sisällä


Tulokset ovat nähtävillä vasta äänestyksen jälkeen.
Voimassa oleva cooper-tulos on 2950m. Juostu AUK:ssa -12 asteen pakkasessa ja jouduimme vielä odottamaan torniverkkareissa 45 min kentän laidalla ennen juoksua. Todella hyvässä kunnossa olin silloin, nyt jos pääsisi 2000m niin hyvä :oops:
 
Voimassa oleva cooper-tulos on 2950m. Juostu AUK:ssa -12 asteen pakkasessa ja jouduimme vielä odottamaan torniverkkareissa 45 min kentän laidalla ennen juoksua. Todella hyvässä kunnossa olin silloin, nyt jos pääsisi 2000m niin hyvä :oops:

Nokitan kymmennellä metrillä ja kahdeksan asteen lisäpakkasella. Paras tulos viikon sisällä ennen siirtymistä reserviin. Testi juostu -20 asteen pakkasessa KR:n kasarmin ympärille mitatussa radassa. KOlme coopperia, ensimmäinen p-kaudella 2800, toinen AUK:n alussa 2800+(ei muista), kolmas ennen kotiutusta 2960. Pillumagneetti jäi siis saamatta (ammunasta sain).

Ensimmäinen coopperi seiskaluokalla 2700 m ilman mitään säännöllisiä harjoitteita.

Nykyisellä kunnolla olisi jäykäntorjuva puolustus paras taistelulaji.
 
Polvet eivät kestä juoksua, mutta olen pyöräillyt pari vuotta. Hetken pähkin, miten vertautuisi Cooperin testiin 50 km pyörälenkki kahteen tuntiin, mutta siihenhän löytyi kuntopyörätaulukko: Cooperin testi kuntopyörällä. Tuohon sitten vielä se ikälisäys 4,5 % 49-v. jampalle + se sivuseikka, että parin tunnin lenkille minun on ainakin ihan turha lähteä tuuppaamaan yhtä kovaa kuin 12 minuutin pyrähdykseen. 37 km olen ajanut 27 km/h keskinopeudella, ja tuolla heilahtaisi 12 minuutin tulos lähemmäs arvoa 41 + ikälisät päälle. Mutta tämäkin on siis yli tunnin siivu.

Onkohan testi vertailukelpoinen maantiepyörällä, tasamaalla?
 
Onkohan testi vertailukelpoinen maantiepyörällä, tasamaalla?

Olenpa tuota vertailukelpoisuutta myös funtsinut. Jos polkupyöräergometriin laitetaan vastukseksi tuollaiset 400 W niin kyllähän siinä ainakin minun reiteni huutavat maitohappotulvan myötä hoosiannaa varsin pian.
Jos oletetaan, että tuollainen 50 km fillarilenkki ajetaan kippurasarvisella pyörällä maantiellä karkeasti ottaen ympyräreittiä paikasta A paikkaan A (jolloin nousumetrit voinee ehkäkentiesmahdollisesti periaatteessa tasata noin nollaksi) suht tyvenessä säässä, keskimääräinen teho on 25 km/h keskinopeudella luokkaa 150 - 170 W.
 
Intissä 2800 - 2900, pari vuotta reserviä ja meni 3100. Nyt menee se 2500 (2580 viimeksi). Jos pudotan "ottelupainoon" sen ylimääräisen kymmenen kilon voikuorman, tulee varmaan lisää. Pitääpä kokeilla kesäksi.
 
Intissä (2012) 2950m. Kaksi vuotta sitten juoksin viimeksi ja samalla oman ennätykseni 3140m. Edellinen vielä sen verran tuoreessa muistissa, että ei kyllä ole heti tarvetta juosta uudestaan. 12 min täyttä tuskaa :D. Nyt kunto laskenut jonkin verran ja cooperkunto arviolta 2800m hujakoilla.
 
Aikanaan intissä alkutestissä 1850m, siitä aukki kakkosen jälkeen 2700m ja oli painoakin lähtenyt jo aukki ykkösen loppuun 95->72,5kg.

Cooperin testiä en ole kotiutusjuoksun (2650m -20astetta) jälkeen juossut enkä juokse mutta on se nuorelle miehelle hyvä mittari
 
Mielenkiintoisia nuo lämpötilat, missä porukka on noita cooperin testejä juossut. -17 (tai -16, ei muista tähän hätään) ja yli olevilla pakkasilla varomääräykset kieltävät yksiselitteisesti cooperin testin suorittamisen, ainakin niin kauan kuin itse olen varomääräyksiä joutunut lueskelemaan....
 
Mielenkiintoisia nuo lämpötilat, missä porukka on noita cooperin testejä juossut. -17 (tai -16, ei muista tähän hätään) ja yli olevilla pakkasilla varomääräykset kieltävät yksiselitteisesti cooperin testin suorittamisen, ainakin niin kauan kuin itse olen varomääräyksiä joutunut lueskelemaan....

Somebody didnt get the memo :rolleyes:
 
Mielenkiintoisia nuo lämpötilat, missä porukka on noita cooperin testejä juossut. -17 (tai -16, ei muista tähän hätään) ja yli olevilla pakkasilla varomääräykset kieltävät yksiselitteisesti cooperin testin suorittamisen, ainakin niin kauan kuin itse olen varomääräyksiä joutunut lueskelemaan....
Kuulostaa järkevältä... tulokset eivät ainakaan ole millään tavalla vertailukelpoisia keväällä tai kesällä juostujen testien kanssa, joten vaikea nähdä miksi VO_Max -testi pitää tehdä noin kylmällä kun saatu data on melko hyödytöntä. SM-hiihdoissa raja on pitkillä matkoilla -15C ja lyhyillä -18C. Tosin kaikilla osanottajilla on krooninen "astma" joten pysyy inhalaattoreilla putket auki vähän paremmin kuin taviksilla... ja onhan harjoittelustakin jotain hyötyä :).
Hyvin kostea/usvainen ja viileä ilma vähän plussan puolella on myöskin erittäin ikävä kun sitä repii palkeet maksimeilla..
 
Mielenkiintoisia nuo lämpötilat, missä porukka on noita cooperin testejä juossut. -17 (tai -16, ei muista tähän hätään) ja yli olevilla pakkasilla varomääräykset kieltävät yksiselitteisesti cooperin testin suorittamisen, ainakin niin kauan kuin itse olen varomääräyksiä joutunut lueskelemaan....

En muista oliko käsketty vaiko omaa ajattelua se, että joka ukko laittoi ylimääräisiä alusvaatteita sukuelimien suojaksi. Monella juoksijalla oli shortsit liikunta-asun päällä. Eli alushousut sitten verryttelyasu ja sitten shortsit. Pakkasta oli tosiaan 20 astetta. Aamut johtajilla vähissä ja coopperi juoksematta helmikuussa 1995.
 
Rapakuntoisen reservin päivät luetut.

Tiede http://www.hs.fi/tiede/art-2000005195298.html?share=0cfb8c984ca8e9029cb0ad0ef488fc97
Pilleripurkista liikunnan terveyshyödyt ilman kuntoilua? Tutkijat onnistuivat parantamaan juoksukuntoa lääkeaineella 70 prosenttia
Kestävyys koheni, kun lihakset alkoivat polttaa rasvaa glukoosin sijasta.
da955cad3674410e9885d18e23741e4b.jpg

Pilleristä voi saada tulevaisuudessa ainakin osan liikunnan monista hyödyistä. (KUVA: KIMMO TASKINEN / HS; JANNE AALTONEN; COLOURBOX)
Mikko Puttonen HS
Julkaistu: 3.5. 16:01

TERÄSKUNTOON ilman rehkintää lenkkipolulla. Rasva palamaan pelkällä pillerillä. Tällaista enteilevät tutkimukset, joissa on saatu aikaan liikunnan terveyshyötyjä ilman liikuntaa.

Tuorein tulos tulee Salk-laboratoriosta Yhdysvalloista. Sikäläiset tutkijat onnistuivat lisäämään tavallisten koe-eläinten juoksukuntoa lääkeaineella peräti 70 prosenttia.

Eräänlainen kestävyysjuoksukilpailu järjestettiin hiirille, jotka olivat viettäneet liikkumatonta elämää. Juoksumatolle ne olivat ennen lopullista koetta päässeet vain aika ajoin kunnon testaamiseksi.

Osa hiiristä sai kemiallista apua ennen kilpailupäivää. Niille annettiin kahdeksan viikon ajan lääkeainetta nimeltä gw1561.

LOPPUKOKEESSA dopingia saaneet hiiret jaksoivat juosta 270 minuuttia, kun verrokit uupuivat jo 160 minuutissa. Aine antoi siis 70 prosentin parannuksen suoritukseen.

Lääkettä saaneilla hiirillä kävi niin kuin ahkerilla lenkkeilijöillä käy. Lihakset siirtyivät polttamaan glukoosin sijasta enemmän rasvaa, raportoivat tutkijat Cell Metabolism -lehdessä.

Yleensä lihakset käyttävät kovatehoisessa liikunnassa ensisijaisena energianlähteenä glukoosia ja tukena rasvanpolttoa. Lääkeaine muutti tilanteen niin, että lihakset alkoivat käyttää alusta alkaen tehokkaasti rasvaa energiaksi. Tämä säästi glukoosivaroja, ja hiiret jaksoivat hölkätä juoksumatolla pidempään.

”En usko, että kaikkia liikunnan terveyshyötyjä voidaan koskaan puristaa yhteen pilleriin.”

LÄÄKEAINE aktivoi ppard-geeniä, jonka tutkimusryhmä on jo aiemmin osoittanut välittävän liikunnan vaikutuksia lihaksissa. He ovat huomanneet, että ilman tätä geeniä liikunnan monet hyödyt jäävät saamatta, vaikka treenaisikin.

Geeniä yliaktivoimalla tutkijat ovat toisaalta tuottaneet maratonhiiriä, jotka jaksavat juosta poikkeuksellisen pitkään.

Myös uuden lääkkeen hyödyt jäivät tuoreessa tutkimuksessa saamatta, jos hiireltä puuttui ppard-geeni.

Tutkijat uskovat, että gw1561:n pohjalta voisi kehittää lääkkeen, jolla saisi liikunnan hyötyjä myös niille ihmisille, jotka eivät pysty itse liikkumaan.

FYSIOLOGIAN dosentti Riikka Kivelä Helsingin yliopistosta kuitenkin muistuttaa, että lääkkeellä saattiin aikaan yksi terveyshyöty eli rasva-aineenvaihdunnan paraneminen. Siitä olisi apua lihavuuden ja tyypin 2 diabeteksen hoidossa.

”En usko, että kaikkia liikunnan terveyshyötyjä voidaan koskaan puristaa yhteen pilleriin. Liikunnan vaikutukset ovat niin moninaiset. Yksittäisiä hyviä vaikutuksia voidaan saada, ja niistä voi olla iloa niille, jotka eivät halua liikkua tai pysty siihen”, Kivelä sanoo.

Hän pitää Salk-instituutin tutkijoiden lääkeideaa hyvänä, mutta gw1561 tuskin sopii sellaisenaan liikuntapilleriksi.

Kivelän mukaan lääkeyhtiö GlaxoSmithKline on kymmenisen vuotta sitten testannut sitä aineenvaihduntasairauksien hoitoon. Yhtiö luopui lääkekehityksestä, kun koehiirille oli kehittynyt kasvaimia.

”Voi olla, että lääkefirmat koettavat kehittää lääkkeestä turvallisempaa muotoa”, Kivelä arvelee.

EPÄVIRALLISET ihmiskokeet ovat jo käynnissä netissä. Siellä ainetta voi lääkekehityksen takaiskuista huolimatta edelleen ostaa urheilusuorituksen parantamiseen.

Aine löytyy myös dopingia valvovan Wadan listalta. Se on merkitty listalla kielletyksi ja lisäksi myös vaaralliseksi.

LIIKUNTAPILLERIKSI on muitakin kandidaatteja kuin gw1516. Niihin kuuluu esimerkiksi irisiini, joka muuttaa elimistön rasvat terveelliseksi ruskeaksi rasvaksi ja parantaa sokerinsietoa. Tosin alkuinnostus on senkin kohdalla vaihtunut epäilyihin ristiriitaisten tutkimustulosten takia.

”Vielä ei olla niin pitkällä, että meillä olisi liikuntapilleri. On varmasti mahdollista saada parannettua aineenvaihduntaa ja rasvaa palamaan. Mutta meidän pitää vain keksiä lääke, joka on sekä tehokas että turvallinen”, Kivelä sanoo.

Hän uskoo, että kymmenen, parinkymmenen vuoden päästä näitä pillereitä voi jo olla tarjolla.

 
.
 
Tuli sitten uusittua AUK:n cooper-tulos 20v tauon jälkeen. 2400m.

Vuosi sitten talvella meni kinttu poikki kolmesta kohtaa ja ensimmäiset juoksuaskeleet kärsin ottaa loppusyksystä, tasan vuosi sitten pystyin kävelemään sen verran, että töihin pääsin. Vaikka tulos ei ole huikea, niin nyt on voittajaolo :)
 
Tässä on erään 35-vuotiaan Jääkärin Cooper-polku:

  • Keväällä 1997 yläasteella olin arassa iässä, kävelin yläasteella ko. testin.
  • 6/1997-4/2001 välillä en harrastanut kuin 1998-2000 lenkkeilyä ja uintia.
  • 5/2001 Por pr valmiusjoukkokoulutuksen valintakokeessa juoksin 2200 metriä.
  • 6/2001 Por pr Alokasaikana juoksin 2400 metriä.
  • 9/2001 Por pr Pyrin tarkka-ampujakoulutukseen, ATT ja Cooper tien viertä pitkin, tulos: 2760 metriä, edelleen elämäni paras tulos!
  • 11/2001 Por pr oukko-koulutusajan lopulla ennen loppusotaa, koko komppania juoksemassa tien viertä, 2710 metriä, lihoin joukko-koulutusaikana, odottelua oli välillä metsässä paljon, talvi-aika, yhteisiä juoksulenkkejä vain lumettomana aikana, ei paljoa liikuntakoulutusta kuin peruskoulutuskaudella kesäiseen aikaan.
  • Aikavälillä 2002-2008 masennuin sillä mikään ei huvittanut, asuin vanhemmillani joihin minulla on ollut aina huonot suhteet, opiskelin vasemmalla kädellä ammattikoulussa, mutta onnekseni virkistyin liikunnan pariin aikidossaa, en niinkään juossut kuin 2004 kaksi kuntorastisuunnistusta.
  • 8/2009 Helsingissä rautatietorilla Citylehden, PV:n ja Helsingin kaupungin City-cooper, Jone Nikula juontajana, 2650 metriä.
  • 5/2011 Haminassa ATT ja Coopertesti, PVVEH, 2560 metriä.
  • 6/2012 Santahaminassa, HELMAAKK Cooper, 2550 metriä.
  • 6/2013 Santahaminassa, HELMAAKK Cooper, noin 2400 metriä.
  • 10/2013 Santahaminassa, HELMAAKK Cooper, 2690 metriä.
  • 5/2016 Keravalla, MPK Uudenmaan Kotu-yksikön vetämä avoin Cooper-testi, 2750 metriä, elämäni toiseksi paras, vain 10 metriä parhaasta.
  • 5/2017 Espoossa, Akateemisten reserviupseerien (ARU ry) avoin Cooper ja LKT Otaniemen urheilukentällä juoksin 2650 metriä.
 
Viimeksi muokattu:
Jep jep.
Viime Coopperissa "teroitettiin" että kuitenkin loppupeleissä on kyseessä mimmin&jannun pääkopasta,,,,,,
Totta tuokin.
Vähän oli kyllä katseet ns.pitkissä kun suorituksen jälkeen vetäisi Jerry Cottonmaisesti Sauhuavaa syöpäkäärylettä:D:p
 
Back
Top