Cooperin testi

Paljonko juokset Cooperissa?

  • Alle 2000m

  • 2000-2200m

  • 2200-2500m

  • 2500-2800m

  • 2800-3100m

  • Yli 3100m

  • En ole juossut cooperia vuoden sisällä


Tulokset ovat nähtävillä vasta äänestyksen jälkeen.
Tässä on erään 35-vuotiaan ressun Cooper-polku:

  • Keväällä 1997 yläasteella kävelin yläasteella ko. testin. Inhosin liikuntaa.
  • 6/1997-4/2001 välillä en harrastanut kuin 1998-2000 lenkkeilyä ja uintia.
  • 5/2001 Por pr valmiusjoukkokoulutuksen valintakokeessa juoksin 2200 metriä.
  • 6/2001 Por pr Alokasaikana juoksin 2400 metriä.
  • 9/2001 Pyrin tarkka-ampujakoulutukseen, ATT ja Cooper tien viertä pitkin, haastattelu ja silmätestit ensin tehtävä, tulos: 2760 metriä, edelleen elämäni paras tulos!
  • 11/2001 Joukko-koulutusajan lopulla ennen loppusotaa, koko komppania juoksemassa tien viertä, 2710 metriä, lihoin joukko-koulutusaikana, odottelua oli välillä metsässä paljon, talvi-aika, en ollut motivoitunut yhteisiä juoksulenkkejä kuin syksyllä.
  • 8/2009 Helsingissä rautatietorilla City-cooper, Jone Nikula juontajana, 2650 metriä.
  • 5/2011 Haminassa ATT ja Coopertesti, PVVEH, 2560 metriä.
  • 6/2012 Santahaminassa, HELMAAKK Cooper, 2550 metriä.
  • 10/2013 Santahaminassa, HELMAAKK Cooper, 2690 metriä.
  • 5/2015 Keravalla, MPK Uudenmaan Kotu-yksikön vetämä avoin Cooper-testi, 2750 metriä, elämäni toiseksi paras, vain 10 metriä parhaasta.
  • 5/2017 Espoossa, Otaniemen urheilukentällä juoksin 2650 metriä.
Kun pääsin armeijasta 2002 ja kolmekymmentä täytettyäni 2011, lihoin yli 80 kiloiseksi, olin kotona runsaasti.

Tuohan korreloi aika hyvin meikäläisen kuntoa. 2002 intissä 2400m ja en harrastanut mitenkään erityisemmin mitään liikuntamuotoa. Tosin tämän jälkeen aloitin lenkkeilyn, josta kehittyi ihan harrastuskin. Nykykunto on sellaista 2700m luokkaa, ilman että vetäisin itseni aivan piippuun.
 
Suosittelen tutustumaan ARU:n sivuihin:
http://aru.fi/

5.6.2017 25 km marssi (Nykyään ilman 10 kg taakkaa) Pirttimäessä, Espoossa.
https://docs.google.com/forms/d/e/1...glHj2cK-9G3S8LyNAL3t9sTLo8TQ/viewform?c=0&w=1
6.6. klo 18.00 Eläintarhan kentällä COOPER ja LKT!!!
https://docs.google.com/forms/d/e/1...XZaI_-ZteYBwBxQOuTpi0xxYDmpg/viewform?c=0&w=1

Suunnistusta: www.suunnistavauusimaa.fi
www.mpk.fi - koulutuskalenteri - Rasti kohta liikunta
http://www.juoksija-lehti.fi/ Tapahtumia
http://www.esport.fi/fitness-ja-kuntoilu/personal-training/kuntotestit - Esportin testauspalvelut Etelä-Espoossa.
 
Viimeksi muokattu:
Cooper-tulos pitäisi aina suhteuttaa ikään tai ikäryhmään. Ei mene kuusikymppisenä samalla tavalla kuin kaksikymppisenä.
Moro. Tuli tällainen viestiketju vastaan. Intissä vuonna -71 juoksin coopperin 3150m. Olin silloin kaksikymppinen, paino oli 82kg. Nyt viime keväänä testattiin ennen Jukolaa, olin silloin juuri täyttänyt 66v, paino edelleen 82kg. Tulos 3050m. Jos koko ikänsä harrastaa anaerobisia lajeja, ei tuloskunto välttämättä hiivu.
 
Moro. Tuli tällainen viestiketju vastaan. Intissä vuonna -71 juoksin coopperin 3150m. Olin silloin kaksikymppinen, paino oli 82kg. Nyt viime keväänä testattiin ennen Jukolaa, olin silloin juuri täyttänyt 66v, paino edelleen 82kg. Tulos 3050m. Jos koko ikänsä harrastaa anaerobisia lajeja, ei tuloskunto välttämättä hiivu.
Hölkkääjä, nopea sellainen ja hyvä tulos. Ikä ei haittaa tossa tapauksessa.
 
Moro. Tuli tällainen viestiketju vastaan. Intissä vuonna -71 juoksin coopperin 3150m. Olin silloin kaksikymppinen, paino oli 82kg. Nyt viime keväänä testattiin ennen Jukolaa, olin silloin juuri täyttänyt 66v, paino edelleen 82kg. Tulos 3050m. Jos koko ikänsä harrastaa anaerobisia lajeja, ei tuloskunto välttämättä hiivu.
Hieno tulos, jatka samaan malliin!
 
Joo noi videon ekat kuus minuuttia ei olekaan se ongelma... vaan ne tokat kuusi minsaa jotka ovat maanpäällistä helvettiä jos olet vetänyt ekat kuus riittävän kovaa. Olen juossut yli 3600 yksin, kirittäjällä olisi varmaan 5%; parannus 3750M:iin ollut ihan mahdollinen. Vaatii intervalliharjoittelua ja jonkinlaista kipukynnysta, kyse on kuitenkin VO_MAX -testistä, jossa se maksimi todellakin tulee kipeästi vastaan. Olen samaa mieltä @Sardaukar :in kanssa että kuorman kanssa tehtävä parin tunnin kävely on todennäköisesti nelikymppiselle reserviläiselle paljon isänmaallisempi urheilu-/ treenausmuoto kuin kaikkensa antaminen 12 minuutin ajaksi (tosin mamma saattaisi olla eri mieltä :)).

Mitä omaan Cooperin-juoksuun tulee, 2600 metriä olisi nyt ehkä ihan hyvä alkkipalkki...

Itsellä meni intissä 3050m. Ja prkl että inhosin tuota Cooperia. Muutenkin juokseminen on se liikuntamuoto joka ei ole minua varten. 12-15kg reppu/rinkka selässä kävelen umpimetsässä vaikka ns maailman tappiin ja rivakkaa tahtia, mutta tuo juokseminen on saatanasta. Siinä olisi jollekin nuppitohtorille analysoitavaa mistä tällainen "juoksuvastaisuus" on kotoisin :D
 
Siinä olisi jollekin nuppitohtorille analysoitavaa mistä tällainen "juoksuvastaisuus" on kotoisin :D
Moro. Olisikos omalla ruumiinpainolla jotain tekemistä, paljonko on aamupaino paskallakäynnin jälkeen? Kuinka polvet, itsellä oli jossain vaiheessa ongelmia polvien kanssa. Siirryin kovapohjaisilta teiltä pururadoille, toimi. Jostain ruumiillisesta vaivastahan tuo kertoo, ihminen on luotu liikkumaan.:(
 
Moro. Olisikos omalla ruumiinpainolla jotain tekemistä, paljonko on aamupaino paskallakäynnin jälkeen? Kuinka polvet, itsellä oli jossain vaiheessa ongelmia polvien kanssa. Siirryin kovapohjaisilta teiltä pururadoille, toimi. Jostain ruumiillisesta vaivastahan tuo kertoo, ihminen on luotu liikkumaan.:(
178cm/81kg sellanen pitkäaikainen keskiarvo, vyötärönympärys 89cm eli suht hoikka. Kovalla juokseminen on myrkkyä, sen oon aina tiennyt. Itse oon vaan arvellut, että juoksu ei ole mun juttu. Metsässä talsimista kuitenkin pystyy tassuttelemaan päivässä max 20-30km riippuen maastosta. Ja hiihtämällä umpihankea kelistä riippuen 10-15, kestohangella nyt menee 20-30km
 
Moro. Eli siis peruskestävyyttä kyllä löytyy,hyvä. Kun syke lisääntyy yli anaerobisen tason alkaa kehittyä ns. happoja. Oletko koskaan ollut tutkimuksissa sydänmestä ja verenkierrosta? Tuo juoksuvastaisuus voisi viitata siihen, että hapotus lisääntyy yli kestoarvon ja siitä tulee sitten psyykkinen ja hermostollinen este.
Itse nuorena, 18v. hiihdin Erähiihdon täällä Etelä-Karjalassa, useita lenkkejä. Palatessa Immolan sotkuun alik. katsoi suorituskortista kilometrit, oli 86km ja sitten vielä kysyi, mistä tulin. No. korttiin lisättiin vielä 5 + 5km kotimatkoihin hiihtämällä. Eli 96km sen päivän aikana. Ei missään vaiheessa hapottanut, matkavauhti oli sopiva, syke oli sopiva.
 
Moro. Eli siis peruskestävyyttä kyllä löytyy,hyvä. Kun syke lisääntyy yli anaerobisen tason alkaa kehittyä ns. happoja. Oletko koskaan ollut tutkimuksissa sydänmestä ja verenkierrosta? Tuo juoksuvastaisuus voisi viitata siihen, että hapotus lisääntyy yli kestoarvon ja siitä tulee sitten psyykkinen ja hermostollinen este.
Itse nuorena, 18v. hiihdin Erähiihdon täällä Etelä-Karjalassa, useita lenkkejä. Palatessa Immolan sotkuun alik. katsoi suorituskortista kilometrit, oli 86km ja sitten vielä kysyi, mistä tulin. No. korttiin lisättiin vielä 5 + 5km kotimatkoihin hiihtämällä. Eli 96km sen päivän aikana. Ei missään vaiheessa hapottanut, matkavauhti oli sopiva, syke oli sopiva.
Sydänfilmi on otettu ja siellä ei mitään outoa ollut, kuulemma ihan hyvässä tikissä. Voihan tuo olla, että yritän sellasta perinteistä väkisin reuhtomista ja oon hapoilla melkein heti. Sit iskee vitutus ja väsytys ;) ja juoksukin onnmyös tekniikkalaji, saattaa olla että silläkin puolella olisi parannettavaa.
 
Voihan tuo olla, että yritän sellasta perinteistä väkisin reuhtomista ja oon hapoilla melkein heti.
Moro. Mites alkuverryttely? Juoksu on myös tekniikkalaji, mutta jos katsoo erilaisia juoksijoita, niin aika erilaisilla tekniikoilla siellä edetään. Kannattais ehkä aloittaa hiljaisella vauhdilla, siilai, että pystyy koko ajan juttelemaan kaverin kanssa. Se kaveri on muutenkin tärkeä tekijä lenkillä.
 
Sydänfilmi on otettu ja siellä ei mitään outoa ollut, kuulemma ihan hyvässä tikissä. Voihan tuo olla, että yritän sellasta perinteistä väkisin reuhtomista ja oon hapoilla melkein heti. Sit iskee vitutus ja väsytys ;) ja juoksukin onnmyös tekniikkalaji, saattaa olla että silläkin puolella olisi parannettavaa.

Sen verran mitä olen juoksua harrastanut takavuosina, kokemukseni on, että 90% siitä on pelkkää hornaa ja vain 10% nautinnollista, kun "tähdet ovat kohdallaan". Eli kunto riittävällä tasolla, juoksutekniikka hallussa, hyvin levännyt, ehkä sateen jälkeen paljon happea ilmassa ja muutenkin hyvä fiilis.
 
Miksi juosta kun voi kävellä reppu selässä?

Juoksemalla vaan "kuolee väsyneenä" :D
 
Moro. Mites alkuverryttely? Juoksu on myös tekniikkalaji, mutta jos katsoo erilaisia juoksijoita, niin aika erilaisilla tekniikoilla siellä edetään. Kannattais ehkä aloittaa hiljaisella vauhdilla, siilai, että pystyy koko ajan juttelemaan kaverin kanssa. Se kaveri on muutenkin tärkeä tekijä lenkillä.

Itsellä on tekniikassa varmasti aika paljon hiottavaa, juoksu on töksähtelevän ja lönköttämisen välimaastosta :D
Kaveri olisi varmasti hyvästä, intissä (RUK) juostiin kuitenkin Vilniemen lenkkiä porukalla harva se ilta ja se oli ihan mukavaa useamman miehen voimin. Mutta nykyään kun sitä on tällainen "yksinäinen susi" :D (vaimoa ei saa juoksemaan) niin ainut kaveri on koira ja prkl se menee aivan liian lujaa :D
 
Sen verran mitä olen juoksua harrastanut takavuosina, kokemukseni on, että 90% siitä on pelkkää hornaa ja vain 10% nautinnollista, kun "tähdet ovat kohdallaan". Eli kunto riittävällä tasolla, juoksutekniikka hallussa, hyvin levännyt, ehkä sateen jälkeen paljon happea ilmassa ja muutenkin hyvä fiilis.
Tuo on aika hyvä analyysi, itsellä ehkä suhde on: 5% menettelee ja 95% on kuoleman ja hornan välimaastosta :D
 
Heipä hei kaikille!

Mielenkiintoinen keskustelu. Itse testasin just ja meni 2620 m cooperissa ns. kylmiltään, sillä muutes pääsee mpkk:n! Mielettömän alhainen tulos mielestäni, intissä takavuosina meni 3300 helposti, tosin nyt on lihaksiakin kertynyt, toki myös rasvaa. Kyllä 3000 m pitää jokaisen suomalaisen sotilaan tavoite olla, oikeesti! Sydänfilmi ei kerro paljoa mistään. Ja 89 cm vyötärö on ISO 179 cm taistelijalle, vähennä kaloreita!
 
Heipä hei kaikille!

Mielenkiintoinen keskustelu. Itse testasin just ja meni 2620 m cooperissa ns. kylmiltään, sillä muutes pääsee mpkk:n! Mielettömän alhainen tulos mielestäni, intissä takavuosina meni 3300 helposti, tosin nyt on lihaksiakin kertynyt, toki myös rasvaa. Kyllä 3000 m pitää jokaisen suomalaisen sotilaan tavoite olla, oikeesti! Sydänfilmi ei kerro paljoa mistään. Ja 89 cm vyötärö on ISO 179 cm taistelijalle, vähennä kaloreita!

Projekti on meneillään :) En tavoittele Cooperissa mitään ihemeellisiä tuloksia, ennemmin pyrin siihen, että omat mitat palaavat pikkuhiljaa järkeviksi. Mielestäni laihduttaminen on pitemmän ajan projekti, jos kerralla vetäisee kiloja pois paljon, njiin ne palaavat myös nopeasti. Ja pitäähän kustannuksista pitää huolta, tulee kalliiksi jos housut menevät vähäväliä liian isoksi :D Mulla oli kaverin kanssa veto, että kumpi tiputtaa enemmän puolessa vuodessa painoa, hävisin sen vedon kun toinen tiputti 15kg pois. Mutta mulla on pysynyt paino alhaalla, kaveri on turvonnut nyt 17kg lisää eli on lähtötilannetta 2kg painavampi.

Oma lähtökohta oli kuitenkin tuolla yli 92kg ja siitä olen kaikessa rauhassa tiputtanut alaspäin, kuitenkin pitää olla tarkkana, että se on rasva mikä sulaa, eikä lihakset.
 
Moro. Tuli tällainen viestiketju vastaan. Intissä vuonna -71 juoksin coopperin 3150m. Olin silloin kaksikymppinen, paino oli 82kg. Nyt viime keväänä testattiin ennen Jukolaa, olin silloin juuri täyttänyt 66v, paino edelleen 82kg. Tulos 3050m. Jos koko ikänsä harrastaa anaerobisia lajeja, ei tuloskunto välttämättä hiivu.

Moro, todella hyvä tulos! Mutta edustat sangen pientä vähemmistöä ikäluokassa, luulen. Meikäläisellä taisi mennä inttiaikoina n. 2800. Tuli noita pitkiä hölkkiä juostua viisikymppiseksi, mutta sitten kului polvi. Cooperin kärsisi vielä joskus kokeilla, mutta eppäilen että tulos olisi lähempänä 2000. Ikäluokka on samaa ja paino 72 kg.
 
Moro, todella hyvä tulos! Mutta edustat sangen pientä vähemmistöä ikäluokassa, luulen. Meikäläisellä taisi mennä inttiaikoina n. 2800. Tuli noita pitkiä hölkkiä juostua viisikymppiseksi, mutta sitten kului polvi. Cooperin kärsisi vielä joskus kokeilla, mutta eppäilen että tulos olisi lähempänä 2000. Ikäluokka on samaa ja paino 72 kg.
Moro. Olen koko ikäni harrastanut monipuolisesti kestävyyslajeja. Kouluun käveltiin ja hiihdettiin, ei ollu koulukyytejä.
Itsellä kanssa polviongelmia tuli tuossa jälkeen 50 vuoden. Siirryin pois katuradalta ja juoksen nyt vain pururadalla tai vaan polulla. Tuo maastossa juokseminen on itse asiassa varsin kehittävää. Vaihtelevalla alustalla koko vartalon koordinaatio kehittyy ihan eri tavalla, suosittelen. Ja tietysti mulla on sitten taustalla tämä suunnistusjuttu, 40v Jukolaa takana.
 
Back
Top