Dassault Rafale

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sarek1
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Nojaa, pakettiin kuulunee kaikenlaista, kuten se huolto- ja koulutusinfra joilla on joka tapauksessa suuret pääomakustannukset. Lisäksi Ranskan Rafalet ovat varmaankin aika vähän ajettuja, tiimaa lienee lasissa korkeintaan kymmenkunta vuotta jos sitäkään. Koneet varmaan myös päivitetään ennen luovutusta tuohon F3R-tasoon.
 
Onhan tuo 12 konetta miljardiin aika edullinen. Jos verrataan Suomen 60-64 konetta haarukkaa 10 miljardiin euroon, niin onhan tuo per kone puolet meidän hinnasta.
 
Onhan tuo 12 konetta miljardiin aika edullinen. Jos verrataan Suomen 60-64 konetta haarukkaa 10 miljardiin euroon, niin onhan tuo per kone puolet meidän hinnasta.
1 000 000 000 / 12 = 83 333 333 per kone+aseet
9 000 000 000 / 64 = 140 625 000 per kone+aseet

Ihan asiallinen diili ja iso käsi Kroatialle ilmavoimien kaluston nostamisesta 2020-luvulle. Osaamisen ja tuki- ja johtamisjärjestelmien kanssa saattaa olla vielä työtä.

Nostaa myös uskoa siihen, että Rafale internationalen tarjous Suomelle sisältää 64 Rafalea.
 
1 000 000 000 / 12 = 83 333 333 per kone+aseet
9 000 000 000 / 64 = 140 625 000 per kone+aseet

Ihan asiallinen diili ja iso käsi Kroatialle ilmavoimien kaluston nostamisesta 2020-luvulle. Osaamisen ja tuki- ja johtamisjärjestelmien kanssa saattaa olla vielä työtä.

Nostaa myös uskoa siihen, että Rafale internationalen tarjous Suomelle sisältää 64 Rafalea.
Toisaalta Kroatialle tarjotaan käytettyjä koneita, jotka lienevät uusia koneita edullisempia.
 
Tuskin vähän lennetyt koneet ovat 50 % halvempia päivityksineen. Pienessä konemäärässä myös se huolto- tuki ja koulutusinfra on suurempi osuus kokonaishinnasta, samat simulaattorit jne sinnekin tilattaneen. Rafale tuli tosiaan palvelukseen 2001 laivastossa ja ilmavoimissa vasta 2006. Kroatian koneet lienevät ei-navalisoituja variantteja, joista vanhinkin on siis 15-vuotias. Ranska käyttää koneitaan pitkään, mm. lentää yhä Mirage 2000:lla, joka tuli palvelukseen 1983 eli Rafalenkin elinkaaresta lienee jäljellä jokseenkin kolme neljäsosaa. Kroatia ei myöskään ole mikään ihan äärimmäisen kriittinen liittolainen Ranskalle, jolle olisi tarvetta myydä kalustoa polkuhintaan. Kyllä se voi olla ihan valistunut päätelmä, että Rafalenkin tarjous HX:ään on mehukkaampi kuin äkkiseltään voisi päätellä. Sellaisella voisi tietysti spekuloida, että kuuluukohan Kroatian pakettiin lainkaan ilmasta-maahan-kykyä? Maahan tarvitsee lähinnä torjuntahävittäjän ilmatilan hallintaan eikä tusinasta koneesta tahdo oikein riittää kovin moneen paikkaan. Ranskalaiset aseet tuppaavat olemaan kalliinpuoleisia.
 
Tuskin vähän lennetyt koneet ovat 50 % halvempia päivityksineen. Pienessä konemäärässä myös se huolto- tuki ja koulutusinfra on suurempi osuus kokonaishinnasta, samat simulaattorit jne sinnekin tilattaneen. Rafale tuli tosiaan palvelukseen 2001 laivastossa ja ilmavoimissa vasta 2006. Kroatian koneet lienevät ei-navalisoituja variantteja, joista vanhinkin on siis 15-vuotias. Ranska käyttää koneitaan pitkään, mm. lentää yhä Mirage 2000:lla, joka tuli palvelukseen 1983 eli Rafalenkin elinkaaresta lienee jäljellä jokseenkin kolme neljäsosaa. Kroatia ei myöskään ole mikään ihan äärimmäisen kriittinen liittolainen Ranskalle, jolle olisi tarvetta myydä kalustoa polkuhintaan. Kyllä se voi olla ihan valistunut päätelmä, että Rafalenkin tarjous HX:ään on mehukkaampi kuin äkkiseltään voisi päätellä. Sellaisella voisi tietysti spekuloida, että kuuluukohan Kroatian pakettiin lainkaan ilmasta-maahan-kykyä? Maahan tarvitsee lähinnä torjuntahävittäjän ilmatilan hallintaan eikä tusinasta koneesta tahdo oikein riittää kovin moneen paikkaan. Ranskalaiset aseet tuppaavat olemaan kalliinpuoleisia.
Hyvä huomio ja olihan Intiankin diili 36 koneelle ilman Intia-modauksia 6,15 miljardia euroa. Eli Intian hinnoilla menisi kymmeneen miljardiin 59 kappaletta. Ja tuossa Intian diilissä lienee sellaisia kuluja, jotka eivät skaalaudu tasaisesti konemäärän kasvaessa vaan mitä enemmän koneita ostetaan, sitä pienempi kappalehinta on, joten voi olla hyvinkin niin, että meille on mahdutettu 64 Rafalea 10 miljardiin euroon.
 

(Kanadalais-ranskalainen hävittäjälentäjä Pierre-Henri Chuet) ATÉ kertoi myös harjoitelleensa ilmataistelua Rafalen ohjaimissa, vastustajinaan F-16, Eurofighter Typhoon, Super Hornet, pystysuoraan nousuun ja laskuun kykenevä Harrier, harjoitushävittäjä Alpha Jet sekä Rafalen ranskalainen edeltäjä Mirage 2000. Niistä kovimmaksi vastustajaksi osoittautui Atén mielestä F-16.

– Typhoon oli pelkkä vitsi, helppo ampua alas. F-16 oli yllätys: pidin sitä aika hyvänä koneena. Ehkä haastavin oli juuri F-16, joka on melko pienikokoinen ja helppo kadottaa näkyvistä, Até kertoi.


Aika mielenkiintoinen kommentti, jotenkin olisin Typhoonia veikannut kovemmaksi koiratappelijaksi kuin F16. Samassa artikkelissa korostettiin myös kypärätähtäimen merkitystä.
 
Tuossa ote Rafale vastaan Typhoon - kohdasta:

PITKÄN kantaman tutkaohjuksin varustettu Eurofighter on Atén mielestä vaarallinen vastustaja Rafalelle korkealla, 13–15 kilometrin lentokorkeudessa. Atén mukaan vain tyhmä hävittäjälentäjä lähtisi haastamaan Eurofighteria tällaisessa taistelutilanteessa.

Até menestyi harjoituksissa Eurofighteria vastaan pakottamalla vastustajan pois tämän mukavuusalueelta ja iskemällä aggressiivisesti takaapäin.

– Kytkin tutkan ja muut laitteet pois päältä ja lähestyin sitä 100 jalkaa alempana, yliääninopeudella tekemäni nousun jälkeen. Minua ei havaittu lainkaan, Rafale-lentäjä kertoi.

En nyt tiedä kuinka helposti tositilanteessa Rafale-pilotti pääsisi juuri tähän edulliseen asemaan Typhoonin taakse sata jalkaa alemmaksi.
 

(Kanadalais-ranskalainen hävittäjälentäjä Pierre-Henri Chuet) ATÉ kertoi myös harjoitelleensa ilmataistelua Rafalen ohjaimissa, vastustajinaan F-16, Eurofighter Typhoon, Super Hornet, pystysuoraan nousuun ja laskuun kykenevä Harrier, harjoitushävittäjä Alpha Jet sekä Rafalen ranskalainen edeltäjä Mirage 2000. Niistä kovimmaksi vastustajaksi osoittautui Atén mielestä F-16.

– Typhoon oli pelkkä vitsi, helppo ampua alas. F-16 oli yllätys: pidin sitä aika hyvänä koneena. Ehkä haastavin oli juuri F-16, joka on melko pienikokoinen ja helppo kadottaa näkyvistä, Até kertoi.


Aika mielenkiintoinen kommentti, jotenkin olisin Typhoonia veikannut kovemmaksi koiratappelijaksi kuin F16. Samassa artikkelissa korostettiin myös kypärätähtäimen merkitystä.
Chuet on useissa haastatteluissa kritisoinut juuri Eurofighterin kykyjä. Olen tulkinnut että kyseessä lienee mainospuhe koska Rafale ja Eurofighter kilpailevat pitkälti samoista asiakkaista. Jos olen oikein ymmärtänyt niin tällaisella "dogfight"-vertailulla ei liene kauheasti merkitystä nykysodankäynnissä.
 
Chuet on useissa haastatteluissa kritisoinut juuri Eurofighterin kykyjä. Olen tulkinnut että kyseessä lienee mainospuhe koska Rafale ja Eurofighter kilpailevat pitkälti samoista asiakkaista. Jos olen oikein ymmärtänyt niin tällaisella "dogfight"-vertailulla ei liene kauheasti merkitystä nykysodankäynnissä.
Jos oletetaan kohteliaasti, että Até ei varsinaisesti liioittele tai pelkästään mainospuhu, niin: eihän tuo juttu puhukaan dogfightista, vaan vihje on se, että Rafale hiipii korkeuksissa kiitävän EF:n takasektoriin ilman, että sitä havaitaan lainkaan ja dogfightia ei tarvita. Kun sijoitus on takana 100ft alle, niin ollaan täysin näkymättömissä jo pitkältä etäisyydeltä. Jonkunlainen fakiiritemppu sen pitää olla, jos EF yrittää kuitenkin samanaikaisesti löytää vastustajaa omilla melko monipuolisilla keinoillaan.

Maalina olleen EF:n heikkouksiin lienee kuulunut ainakin IR-sensoreiden puuttuminen alatakasektorista. RF-sensoreille taasen Rafale on ollut hiljainen. Tutkan käytöstä ei tietoa.
 
Jos oletetaan kohteliaasti, että Até ei varsinaisesti liioittele tai pelkästään mainospuhu, niin: eihän tuo juttu puhukaan dogfightista, vaan vihje on se, että Rafale hiipii korkeuksissa kiitävän EF:n takasektoriin ilman, että sitä havaitaan lainkaan ja dogfightia ei tarvita. Kun sijoitus on takana 100ft alle, niin ollaan täysin näkymättömissä jo pitkältä etäisyydeltä. Jonkunlainen fakiiritemppu sen pitää olla, jos EF yrittää kuitenkin samanaikaisesti löytää vastustajaa omilla melko monipuolisilla keinoillaan.

Maalina olleen EF:n heikkouksiin lienee kuulunut ainakin IR-sensoreiden puuttuminen alatakasektorista. RF-sensoreille taasen Rafale on ollut hiljainen. Tutkan käytöstä ei tietoa.
Oma kompetenssi ei riitä arvioimaan näiden temppujen mahdollisuutta/mahdottomuutta. Até oli kuitenkin vuosikausia Rafale M pilotti ennen sairastumistaan joten olisin taipuvainen uskomaan että näkökulma voi olla vähän värittynyt.
 
Scorpion on paljon riisutumpi versio yhdelle silmälle. Thalesin.

Kommenteissa R2D2 kertoo tarinaa:
The helmet sight has always been low on the list by the Air Force (the first, the biggest and for a long time the only customer of the Rafale), it is not a choice of the Dassault team. Having worked very briefly on the Sagem / Safran project, the Gerfaut, in the early 2000s the situation was already complicated. A Thales / Sagem war, AA exercise retexes in South America where the Mirages had been ignited because opposite - equipped with Israeli helmets - they could lock a missile fire on a plane without it being necessarily in the hud.
.
But the arrival of this helmet is still good news: it means that everything ahead of the list has been done. When we manage to implement this, the device now has a good level of maturity.
.
The real question remains, what will this helmet visor be capable of doing? A hud that's for sure, deported targeting most certainly. But then will he be able to control the laser pod? or even the reco pod? Does the F4 standard sensors include the helmet viewfinder? In short, a lot of unanswered questions

Scorpion on vähän kaakki, konservatiivinen jälkijunaratkaisu:
"This system is already operational on multiple platforms in the United States, such as the F16 Block 30/32 and the A10 Thunderbolt II. It has been flight tested aboard the F-22, NH-90 and many other aircraft. " "Thales will supply the Spanish Air Force with 80 Scorpion® helmet sights to equip its EF-18s."

USAsta 2012 Thalesin ostaman firman tekosia.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tuossa höpistään? Ei kypärätähtäimen ole tarkoitus näyttää "HUD"ia, JHMCS ei sitä ainakaan näytä puhumattakaan varhaisista venäläisistä kypärätähtäimistä. Kypärätähtäin ensisijaisesti osoittaa maaleja asejärjestelmälle ja saattaa siinä sivussa näyttää tärkeimpiä lentoarvoja. Sen jälkeen on enemmän asejärjestelmästä kuin kypärätähtäimestä kiinni mitä muita sensoreita kypärätähtäimen osoitukseen voidaan alistaa.
 
Jutun mukaan jo ylihuomenna UAE:ssa allekirjoitettaisiin jotain merkittävää Macronin reissulla, mahd. Rafaleen liittyvää. F-35 on jutun mukaan vastatuulessa koska maassa on Huawein 5G-verkko. - Enpä tiennytkään että Ranskalla on näemmä sotilastukikohta Abu Dhabissa. Julkaisun luotettavuudesta ei tietoa, Reuters kuitenkin tietolähteenä.
 
Back
Top